Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

longsering..!!hjælp..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 09:53
hey alle sammen...

hvor tit longere i jeres heste og hvor lang tid...??? Jeg synes ik at at min hest arbejder nok når jeg longere hinde.. eller er det bare mig jeg kan ik rigtig se det sjove ved at lade hesten løde rundt i en rundkreds i en til flere timer dagligt...kan i se det??

håber på svar..!!

Kærlige vrinsk fra Ditte Og velour {>

En hest kan ikke være dum, hvis den ikke lige gør som du vil have den til, men den forstår dig bare ikke.. >o<
0
0
Svar på denne tråd

Ditte ..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 10:05
Det er ikke godt at longere en hest i mere end tyve minutter.
Det giver jo et skævt træk hvis den er i longesnor og kan være skadeligt både fysisk og psykisk for hesten at blive longeret så længe.
Ungheste må max longeres i ti minutter.
Det bedste er fri longering i round pen eller paddok
hvor hesten ikke bliver udsat for det skæve træk.
Hvad er grunden til at du longerer hesten så længe?
Venlig hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 10:13
hey
jeg longere ikk i så lang tid men det er der jo nogle der gør.. det er derfor jeg skriver det.. jeg longere næsten aldrig...

Kærlige vrinsk fra Ditte Og velour
0
0
Svar på denne tråd

min bliver...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 11:35
longeret ca 6 min på hver volte-altså dvs et par min på den ene og så skifter vi side og så går han normalt 2 gange på hver volte.

Foregår i ridehus da vi ikke har roundpen.

Han blir longeret 2-3 x pr uge da han ikke er tilredet for at opbygge muskler.

Yankee:

Nu blir min jo ikke longeret længe men hvad er det der gør at man ikke må longere mere end 10 min på ungheste??? :-)
Team Smølf
*Monica & Månedyret* {>

Æresmedlem i FHK

Fiske-adfærdsproblemer?Kontakt os!
-alt fra Piratfisk(iført mundkurv) til makreller konsulteres
0
0
Svar på denne tråd

Idenion
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 12:19
Man bør ikke longere ungheste under 3 år mere end max 10 min af gangen, idet det jo giver en voldsom belastning af sener og muskler og desuden det skæve træk fra en longesnor belaster hals og nakke og ryg meget.
Jag har altid fortrukket longering i roundpen uden andet en en grime og hestene virker mere løsgjorde og bevægelsen mere fri og ligeudrettet af det, en før hvor vi brugte longe.
Hilsen

Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

tak Yankee
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 12:54
Tak for svaret :-)

Ville helt sikkert også benytte en roundpen men sådan en har stedet ikke så må jo nøjes med en snor :-)
Team Smølf
*Monica & Månedyret* {>

Æresmedlem i FHK

Fiske-adfærdsproblemer?Kontakt os!
-alt fra Piratfisk(iført mundkurv) til makreller konsulteres
0
0
Svar på denne tråd

Indskydelse..
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 13:52
Man kan også longere den i en picadero, og så skal longelinen selvfølgelig være temmelig slap.. Den skal hænge i en fin bue, for ellers tvinger man hesten til at gå på forparten, hvilket man også gør ved at hive i tøjlerne på ryggen af hesten..

Prøv at læse Klaus Hempflings bog; At Danse Med Heste..

I den lærer man rigtig meget..

Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham,
- et stort hestemenneske kan høre hesten hviske,
men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger..
Læs Klaus Hempflings bog; At danse med heste..
Den er skide god!
0
0
Svar på denne tråd

Yankee
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 14:28
Hvad gør man så hvis man er nød til at longere meget og man skal have hesten i longe da den springer over hegnet? Min sprang forleden over hegnet da jeg havde den fri. Uden tilløb. Den sprang bare :-o Men jeg longere min hest meget da han skal tabe sig og jeg ikke kan ride ham så meget fordi jeg ikke har tid til at bruge 2 timer på en hest da jeg har to heste at passe + tonsvis af lektier + en pony jeg starter stævner på jeg skal træne.

Jeg longere min hest ca. 20 min..
10 min. på hver volte. Altså med skiftevis 5 min. på hver volte så han ikke bliver helt rundtosset. Det gør jeg temlig tit og har gjordt det næsten hver dag i denne her uge skiftevis med jeg har redet i stedet for at longere. Men han kan godt lide at blive longeret. Min unghest på 4 får ca. 10-15 min.

8-) Claudia og JG's Locky 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Claudi(Locky
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 15:06
Du kan jo godt longere i 20 minuter men det belaster at gøre det i longesnor.
Kunne du ikke få en til at hjælpe dig med ridningen hvis det kniber med tiden, eller har du mulighed at tage den med som håndhest en gang i mellem når du rider den anden.
Hvis hesten er for tyk ville det nok også være godt at få tjekket fodeplanen.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Se også disse indlæg
Forfatter: 
Dato:  15-05-2004 18:13
Se også dette indlæg

Jeg logerede min 2 årige op til startede med 5 minuter og arbejdede mig op til 30 min efter 3 uger. Jeg longerede 2 gange om ugen. Husk venligst mine heste er Paints og ikke DV eller en større hest. Jeg tror ikke så meget longering af en 2 årig stor hest er tilrådlig.
Longeringen blev foretaget i en rigtig stor (25 meter) roundpen uden longe line eller i arenaen med longe line.

Jeg brød som regel op på følbende måde:
opvarming i skridt.
5 minutter den ene vej 5 den anden med langsom trav.
5 - 10 minuter med Kæle/Ros og arbejde i hånd.
5 minuter den ene vej 5 den anden vej trav skridt
5 - 10 minutter kæle/Ros og arbejde i hånd
5 minutter den ene vej 5 den anden galop trav skridt
5 minutter Fri så den kan rulle og bukke lidt mens jeg ryger en smøg.
10 min skridt af og kæle/Ros i træktov.

Fordelen ved at gøre det i arenaen er at man kan løbe op og ned af langsiderne og ikke bare rundt.

Hvis hesten ikke er opmærksom eller keder sig prøv at gøre det lidt mere interresant ved a skifte tempi, arbejde i hånd, lave slalom mellem pæle skraldespande etc. Hvis den keder sig får den godt nok motion men den lærer ikke noget, og næste gang bliver det bare værre.

Hvis du bruger longe line lær hesten ikke at hænge hovedet på, eller trække i den. Hvis hesten prøver at hænge på den vibrer den, lade være med at trække da det bare gør problemet værre, og ødelægger hestens balance.

For at lære hesten brugen af longe linen er det smart at starte med at bruge den i en roundpen. Her er der en fysisk grænse for hvor langt hesten kan gå ud, så den kan her lære hvordan det føles at løbe på en slap line.

Giddy up

Frank
0
0
Svar på denne tråd

Yankee
Forfatter: 
Dato:  16-05-2004 19:52
Problemmet er at jeg bor i en lille skod by hvor alle dem der rider rider på rideskolen i byen og de skal ikke ride min hest da jeg hader deres metode at ride på. Men kan ikke have ham med da min anden pony kun er 4 og er lettere tilreddet og er ret varm :P Og han er på kur. Får kun hø og går på jordfold.. (Dyrelægens råd) da han har været meget fed.. Men har tabt sig og er en pæn størrelse nu ;D

8-) Claudia og JG's Locky 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider