Se også dette
Jeg logerede min 2 årige op til startede med 5 minuter og arbejdede mig op til 30 min efter 3 uger. Jeg longerede 2 gange om ugen. Husk venligst mine heste er Paints og ikke DV eller en større hest. Jeg tror ikke så meget longering af en 2 årig stor hest er tilrådlig.
Longeringen blev foretaget i en rigtig stor (25 meter) roundpen uden longe line eller i arenaen med longe line.
Jeg brød som regel op på følbende måde:
opvarming i skridt.
5 minutter den ene vej 5 den anden med langsom trav.
5 - 10 minuter med Kæle/Ros og arbejde i hånd.
5 minuter den ene vej 5 den anden vej trav skridt
5 - 10 minutter kæle/Ros og arbejde i hånd
5 minutter den ene vej 5 den anden galop trav skridt
5 minutter Fri så den kan rulle og bukke lidt mens jeg ryger en smøg.
10 min skridt af og kæle/Ros i træktov.
Fordelen ved at gøre det i arenaen er at man kan løbe op og ned af langsiderne og ikke bare rundt.
Hvis hesten ikke er opmærksom eller keder sig prøv at gøre det lidt mere interresant ved a skifte tempi, arbejde i hånd, lave slalom mellem pæle skraldespande etc. Hvis den keder sig får den godt nok motion men den lærer ikke noget, og næste gang bliver det bare værre.
Hvis du bruger longe line lær hesten ikke at hænge hovedet på, eller trække i den. Hvis hesten prøver at hænge på den vibrer den, lade være med at trække da det bare gør problemet værre, og ødelægger hestens balance.
For at lære hesten brugen af longe linen er det smart at starte med at bruge den i en roundpen. Her er der en fysisk grænse for hvor langt hesten kan gå ud, så den kan her lære hvordan det føles at løbe på en slap line.
Giddy up
Frank