Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

respekt for pisk/træning af dårlig volte*lan
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 21:36
ja havde smølfen i longe i fredags for 1. gang og han tog det VIRKELIG pænt :-)

da han aldrig er blevet longeret skal han lære ALT fra bunden og jeg valgte derfor ikke at "alliere" mig med andet end longe-clips og longeline :-)

Inden for 10 minutter gik han en pæm 20m volte venstre om, mindst 3-4 m fra mig konstant og var kun tættere på mig når jeg gav lov (y)

jeg skulle bare række højre arm ud og bruge den som "pegepind" sammen med kommandoen "bliv" så gik han tilbage på volten :-)

Prøvede så højre om og det viste sig stort set at være umuligt-han kom maks 1 meter fra mig selvom jeg brugte samme metoder (venstre arm virkede heller ikke,eller jo men han blev kun lige en 10 cm fra min hånd,så var vel max 1 m væk )8-)

Prøvede så at låne min venindes dressurpisk,lod ham snuse til den og prøvede så at holde pisken hhv. som foreskrevet med longeline i højre hånd og pisk bag hans bagpart lavt ved jorden og at "prikke" ham på skulderen for at få ham til at blive for enden af pisken,altså rykke sig ud af i volten..

MEN min hest er så dejlig rå og uspoleret at han er ligeglad med pisken så uanset om det var højre eller venstre volte,ja så forstod han simpelthen ikke HVAD den dims skulle i min hånd.... 8-)

( - rart at vide,men dog lettere upraktisk når man skal indlære longering hos en rå unghest :-D )

Spørgsmålet er så:

Har I nogle idéer til hvordan jeg evt kan udvikle LIDT respekt for pisken,kun sådan så han fx bliver for enden af den når jeg tager den i hånden,intet andet - Min arm virker jo fint men når vi engang når til tempoveksling går det jo ikke 8-)

eller evt noget andet? er jo sæføli ikke ude på at gøre min hest bange for pisken-bare han ikke går ind i den når jeg longerer er jeg tilfreds :-)

Og sp.2:

Nogle råd til hvordan jeg gør det nemmere for ham at gå på højre volte?

Jeg tror det skyldes at de få gange sælger har (forsøgt på det ) longeret ham har det kun været venstre volte.

han er MEGET stiv i skulderen-kan fx heller ikke dreje ham rundt om mig højre om når vi skal ind fra fold osv.

regener med at have en hjælper med næste gang han longeres der evt kan holde ham på volten :-9 MEN der er både for & imod ved denne metode har jeg læst mig til ?:-)

Nogle mener det er den bedste metode,andre at det er mere forvirrende for hesten med 2 personer omkring den..

Derfor; hvad er jeres erfaringer/meninger?

Er sikker på at det problem der var ved longeringen IKKE er pga mangel på respekt for han er sød,gør hvad jeg siger (fx "stå" så står han hvis han ikke er bange el noget ;-) ) og tillidfuld og PRØVER på at gøre hvad jeg vil have ham til :-)

håber jeg har gjort mig forståelig...

hvis I mangler uddybende oplysninger kan i bare spørge,men har prøvet at beskrive det bedst muligt :-)

Håber på lidt input... :-)
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Monceponce
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 21:45
jeg vil gerne komme og hjælpe dig med longeringen, altså sådan forstået at jeg evt. viser dig først hvordan og så aber du efter ;-) eller forklarer og du udfører...

Hvad siger du til det? Det vil være MEGET lettere frem for at jeg skal sidde her og forklare mig, hvilket ikke altid er så let :-P

Céleste

If ever I need religion I'll worship Chocolate."   © Céleste 
0
0
Svar på denne tråd

Céleste..
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 21:52
tak søde :-)

har jo også min veninde der er god til longering.

men det jeg søgte var nu mere nogles erfaringer/meninger om HVORFOR han har det sådan og hvordan jeg selv kan forbedre det bedst- forstået sådan at jeg NETOP helst vil at der ikke er andre der træner ham.

Det skal jo nok komme med tiden er jeg sikker på-har jo kun longereret ham en gang og han var dygtig taget hans sælgere i betragtning (dem kender du jo lidt til :-P ) :-)

Så håber på lidt råd/forklaring fra lidt HMS(meget hestekyndige folk :-)
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Plasticpose
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 22:56
Hvis jeg har svært ved at få en unghest ud på volten når den skal lære at blive longeret, gør jeg altid det at jeg først starter med at longere på den volte hesten har det bedst med, når hesten så skal om på den anden volte og ikke går ud, tager jeg en hvid plastic pose i den frie hånd,lidt ud for bagparten, hvis det ikke er nok bliver den bundet fast for enden af pisken.
Nogle gange hjælper det også med en lille blik æske med nogle tørre ris i og så rasle med den, for at få hesten ud på volten.
Om det kan virke på din hest ved jeg ikke; Men det har virket godt på vores lømler.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Yankee...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2004 23:00
tak :-)

Der er jo intet problem på venstre volte 8-)

Dog synes jeg ikke han er "lømlet" for han står virkelig med et "hvad-skal-jeg-udtryk" i hovedet :-D

Men hvad øvelse gør mester,og må bare kæmpe xtra med højre volte :-)

Tak for dit råd :-)

***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

måske er det dig ;-)
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 01:17
Der er også den mulighed, at det simpelthen er dig, der er lidt stiv, og derfor har et andet kropssprog på den ene volte.

Selv troede jeg længe at min hest havde en dårlig volte i longen.
- Indtil det gik op for mig, at alle heste jeg longerede var "underlige" på den ene volte.

Cirka samtidig havde jeg en del problemer med min ischas nerve (mener ikke det staves sådan, men hvad), der sad/ofte satte sig i klemme.
Dete gjorde at jeg fik en anden holdning og dermed et "forvrænget" kropssprog, som hestene ikke kunne tolke.

- Efter jeg kom et par ture til massøren, og fik styr på ryggen igen, "blev hestene også normale igen"..

Ikke at du har noget med ryggen, men at dit kropsprog kan være forskellige fra volte til volte :-)

Lady

- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific.... B-)

Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Løs hest
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 06:55
Jeg står lidt med samme problem, hesten er vant til at blive trukket på venstre side og synes at det er dybt mærkeligt at den lige pludselig skal gå på højre, og er derfor ikke til at få ud på longen uden at den prøver at vende om.
I går lavede vi en lille volte nede i den ene ende af ridehuset, med noget afspærringsbånd, og så slap vi hesten løs i stedet for at have den i longen, og så kunne den godt finde ud af det, derefter kan man så gøre det lidt og så sætte longen på igen, og så ved den hvad du vil have den til.
Den prøver selvfølgelig nok at "snyde" alligevel, men så skal du ikke stå og slås med longen, så kan du bare gå bag ved den og få den fremad, eventuelt med hjælp af pisken.

Håber det virker, det gjorde det for mig ;-)

Mvh Alette
0
0
Svar på denne tråd

To ting
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 08:38
Der er to ting i dine problemer med longering på højre volte.

For det første er næsten ALLE heste kun vant til at blive håndteret fra venstre side.

For det andet har alle heste fra fødslen en god og en dårlig side, da de ligger krøllet sammen inde i livmoderen og muskler/sener på den ene side derfor er kortere/strammere.

Derfor kræver det arbejde både uden og senere med rytter at få en hest til at gå lige og bøje korrekt til begge sider.

Der er her i starten kun en ting at gøre du må skrue "bissen" lidt på og gøre opmærksom på at han skal holde afstand. Men bare et par gange så har de fattet fidusen.

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 09:12
for jeres svar :-)

Ja der er jo den mulighed at mit krops-sprog er anderledes-men har nu longeret heste før hvor der ingen problemer var-dette var bare ældre heste der havde prøvet longering før :-D

Vil prøve at se om jeg kan få ham til at gå rundt højre om uden longe også.

og Charlotte:

Ja jeg må bare kæmpe videre :-)

Men har forresten aldrig set sælger gøre noget fra højre side,så måske det goså har indflydelse 8-)

tak for jeres svar alle sammen :-)

Nu var det jo også første gang jeg longerede ham og øvelse gør jo mester-både for hest og longør ;-D
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

plasticpose og rasleæske?
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 11:15
Jeg vil ikke kommetere longeringen, kun ønske dig held og lykke.

Men bruge plasticpose og blikæske med tørre ris, mener jeg klart er en dårlig ide.

Jeg kan lige se, man træner sine hest i at flytte sig for poser og raslelyde, når man så kommer ud i naturen og der kommer en pose flyvende eller der er noget der rasler!

Tillid og indlæring af kommandorer må være vejen frem, det tager lidt længere tid i indlæringsfasen, til gengæld bærer det frugt livet igennem.

Venlig hilsen
Charlotte

Billeder
0
0
Svar på denne tråd

Canmax!
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 11:31
hmm det har du jo ret i-det var nu også mest de andre råd med at prøve at få ham til selv at løbe højre om og rose ham mv :-)

jeg har skam tid nok-hastværk er lastværk ..

ville bare høre om folk havde lidt råd :-)

tak.
***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Monica
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 11:42
Mit svar var heller ikke møntet på dig, kan godt se jeg ikke fik det ordentlig formuleret, held og lykke var til dig.

Min anden kommentar var til Yankee, ikke fordi Yankee, at jeg skal belære dig, du kender sikkert til risikoen og er villig til at tage konsekvensen.

Grunden til at jeg bare måtte blande mig, er at der er en del yngre H-N'er herinde og de ser måske ikke lige hvilke konsekvenser det kan få.

Min unghest har jo lært, at raslelyde og plastikposer ikke er farlige.

Venlig hilsen
Charlotte

Billeder
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 13:12
Ved ikke om jeg forstår dig rigtig,
mener du at heste skulle bliver bange for poser og ting der rasler ude i naturen, hvis man konfronterer dem med disse ting?
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Ja hvis de bruges til at få hesten
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 15:01
væk fra en, så må det jo være fordi man bruger dem til at "skræmme" med.

Venlig hilsen
Charlotte

Billeder
0
0
Svar på denne tråd

charlotte
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 15:34
Du mener så at heste bliver bange hvis man bruger noget til at jage hesten væk fra en med, det være sig med loungepisk, tov, plastic og raslen osv.
Jeg tror nu det er bedre at konfrontere heste med mange forskellige ting så bliver de da ikke så bange hvis de ser noget "farligt" når de er ud på tur, end som hvis de ser noget for første gang.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Ja det mener jeg
Forfatter: 
Dato:  02-03-2004 15:41
Når du bruger plastikposen til at jage hesten væk fra dig, som du foreslår i longearbejdet.

Jeg kan ikke se logikken i, at introducere hesten for en plastikpose, der bruges til at skubbe/jage hesten væk og hvordan den så lige skal blive stående i naturen, når plastikposen kommer flyvende.

Min unghest er også introduceret for plastikposen, men ikke til at skubbe/jage den væk.
Venlig hilsen
Charlotte

Billeder
0
0
Svar på denne tråd

Idenion
Forfatter: 
Dato:  03-03-2004 00:20
Hejsa :)

Få en til at hjælpe dig og få personen til at gå med hesten rundt - den aner jo ikke hvad du vil have den til når det er første gang...

Og ganske rigtigt som et par stykker nævner bliver heste håndteret fra venstre side og synes nok det er meget mærkeligt at vi mennesker pludselig er på den anden side... Prøv at sadle op fra højre... og trække på højre side... begyndt stille og roligt med at vænne ham til at du er på BEGGE sider af ham - og ikke kmun når han skal longeres...

HJÆLP din hest til at forstå hvad du vil :-)

En anden ting er: Du skal ALTID sørge for at være bagved hestens skulder når du longerer, ellers kan du opmuntre den til at vende/komme ind til dig osv.

MEN igen: En hjælper som trækker ham rundt og som ikke bare forsvinder ligepludselig fra den ene dag til den anden, bare fordi det går godt, men lad personen stille og roligt fortsætte med at gå rundt sammen med hesten, samtidig med at hun/ham kommer tættere ind mod dig, for så at hesten til sidst går alene på volten - men lad være med at pace noget frem.

Håber du kunne bruge bare lidt af det jeg har skrevet :-)

Knuz
Herfra
0
0
Svar på denne tråd

et fif, jeg brugte
Forfatter: 
Dato:  03-03-2004 08:52
jeg havde ikke noget til at hjælpe mig, da jeg skulle lære min travhest at blive longeret. han viste absolut ikke, hvad han skulle.

så derfor sætte jeg et lille havehegn rundt i en cirkel. så stod jeg inde i det og gik rundt med ham, mens han befandt sig på den anden side af det.

langsomt øgede jeg afstanden, som han blev ført i og tilsidst stod jeg på midten og han gik rundt om hegnet.

en uge efter kunne jeg fjerne hegnet og min hest gik nu pænt i longen.

som flere herinde skriver, så har han en god og en dårlig side, det må du tage hensyn til også træne den højre side med ham. for at lære ham at trave og galopere, så træk ham ved din skulder og få ham til at trave, mens du siger trav.
stop ham så og start forfra, sig trav og få ham til at slå over i trav. det samme med galop. så er det intet problem i longen at få ham til at slå over i de forskellige gangarter.

jeg lærte for sjov min hest at kunne kende forskel på højre og venstre, ved at sige højre, når vi drejede til højre og omvendt.
det kan tiltider være meget nyttig og de fleste heste kan godt lide at lære den slags ting.

mvh xanadue
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2004 09:59
vil skam gerne lære ham div. kommandoer og er igang -fx bakker han ved et let tryk på bringen og kommando "bak" og rykker til siden ved let tryk bag ved gjordlejet og kommandoen "ryk" (y)

(dette har jeg valgt for at lette arbejdet når vi engang skal til at indlære sidebevægelser/tilbagetrædning fra sadlen)

Sørger også (så vidt muligt ;-) ) for at være bag hans skulder og som sagt går han upåklageligt på venstre volte..

Men jeg vil da begynde at trække ham fra højre side (har gjort det lidt når han skulle ind fra fold) samt håndtere ham dagligt fra højre også-udover avrtning hvor det jo også foregår på højre side.

Vil prøve at sadle op/pålægge trense fra højre også :-)

tak for rådene..-vil afprøve dem idag eller imorgen :-)

***Team Smølf***
*Monica & Moonlight* {>

0
0
Svar på denne tråd

Monceponce
Forfatter: 
Dato:  03-03-2004 16:46
det ville nok være lettest at vise dig det, det kan jeg evt. gøre med min egen mule og så kan du se om du kan finde ud af hende :-P bagefter og så viderføre det på månen?!? Men det er op til dig.

Jeg er sikker på at det har med kropssproget at gøre.

C
If ever I need religion I'll worship Chocolate."   © Céleste 
0
0
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  07-03-2004 17:39

Som flere har skrevet har heste (og mennesker) en god og en dårlig side.

På den dårlige volte ville jeg starte med at arbejde ham for helt kort tøjle. Hvis det er højre volte der er problemet så gå ved siden af på så stor volte som muligt og hav tøjlen i den side i hånden - tøjlen skal være 10-20 cm lang. Gå og leg med biddet og stil ham ind i volten. Er han stillet korrekt kan han ikke skyde skulder. Du kan evt. have en pisk i den anden hånd (venstre) og kilde ham hvor schenklen normalt ligger.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider