ja havde smølfen i longe i fredags for 1. gang og han tog det VIRKELIG pænt
da han aldrig er blevet longeret skal han lære ALT fra bunden og jeg valgte derfor ikke at "alliere" mig med andet end longe-clips og longeline
Inden for 10 minutter gik han en pæm 20m volte venstre om, mindst 3-4 m fra mig konstant og var kun tættere på mig når jeg gav lov
jeg skulle bare række højre arm ud og bruge den som "pegepind" sammen med kommandoen "bliv" så gik han tilbage på volten
Prøvede så højre om og det viste sig stort set at være umuligt-han kom maks 1 meter fra mig selvom jeg brugte samme metoder (venstre arm virkede heller ikke,eller jo men han blev kun lige en 10 cm fra min hånd,så var vel max 1 m væk )8-)
Prøvede så at låne min venindes dressurpisk,lod ham snuse til den og prøvede så at holde pisken hhv. som foreskrevet med longeline i højre hånd og pisk bag hans bagpart lavt ved jorden og at "prikke" ham på skulderen for at få ham til at blive for enden af pisken,altså rykke sig ud af i volten..
MEN min hest er så dejlig rå og uspoleret at han er ligeglad med pisken så uanset om det var højre eller venstre volte,ja så forstod han simpelthen ikke HVAD den dims skulle i min hånd....
( - rart at vide,men dog lettere upraktisk når man skal indlære longering hos en rå unghest

)
Spørgsmålet er så:
Har I nogle idéer til hvordan jeg evt kan udvikle LIDT respekt for pisken,kun sådan så han fx bliver for enden af den når jeg tager den i hånden,intet andet - Min arm virker jo fint men når vi engang når til tempoveksling går det jo ikke
eller evt noget andet? er jo sæføli ikke ude på at gøre min hest bange for pisken-bare han ikke går ind i den når jeg longerer er jeg tilfreds
Og sp.2:
Nogle råd til hvordan jeg gør det nemmere for ham at gå på højre volte?
Jeg tror det skyldes at de få gange sælger har (forsøgt på det ) longeret ham har det kun været venstre volte.
han er MEGET stiv i skulderen-kan fx heller ikke dreje ham rundt om mig højre om når vi skal ind fra fold osv.
regener med at have en hjælper med næste gang han longeres der evt kan holde ham på volten :-9 MEN der er både for & imod ved denne metode har jeg læst mig til
Nogle mener det er den bedste metode,andre at det er mere forvirrende for hesten med 2 personer omkring den..
Derfor; hvad er jeres erfaringer/meninger?
Er sikker på at det problem der var ved longeringen IKKE er pga mangel på respekt for han er sød,gør hvad jeg siger (fx "stå" så står han hvis han ikke er bange el noget

) og tillidfuld og PRØVER på at gøre hvad jeg vil have ham til
håber jeg har gjort mig forståelig...
hvis I mangler uddybende oplysninger kan i bare spørge,men har prøvet at beskrive det bedst muligt
Håber på lidt input...