Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

underben-hvor skal de være?
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 11:40
Når jeg ser på billeder af diverse ryttere i dressur (ikke "proffer") er deres underben (knæ og ned) nogengange meget langt bagud (i forhold til gjorden) når de skal give signaler. Jeg har lært at benene til alle tider skal være så tæt på gjorden som muligt.
Er disse benstillinger for at lette signalgivningen eller "rytterfejl" ?
Jeg har nemlig selv indimellem problemer med at give stærkt nok signal og nogengange bryder jeg min rideopdragelse og giver signal længere bagtil hvilket oftest letter forståelsen.

Hvad er rigtigt og hvad er forkert?

Tak :)

Logo, design, tegning m.m. udføres. Se min præsentation for galleri.
0
0
Svar på denne tråd

I balance
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 11:49
I alle ridebøger står, at du skal kunne tegne en lige lodret linie ned gennem kroppen. Det betyder jo, at hælen skal ligge under hoften.

De kan være nødvendigt af og til at flytte schenklen frem eller tilbage for at tydeliggøre noget for hesten, men målet er, at hjælperne skal være så små og så usynlige som muligt, så man næsten ikke flytter schenklen fra sit leje under hoften.

Det vigtigste er dog altid, at du er i balance på hesten.
0
0
Svar på denne tråd

Lidt af hvert
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 12:41
Hej Isa

Når underbenet (fra knæet og ned) lægges længere tilbage er det for at få bagbenene mere med - mere indundergriben.
Ligger underbenet tæt på gjorden er det for at støtte skulderen - mere løft fortil.

Der er så forskellige måder at ride hesten på.
Nogen bruger at lægge underbenet længere tilbage for at hesten skal gribe mere ind under sig og på den måde få større skidtlængde og "sætte sig bagtil" fordi det gør at den løfter sig fortil.
Andre bruger at lægge underbenet mere til ved gjorden så hesten får mere frihed til at løfte sig fortil og på den måde at give mere plads til at bagbenet kan træde i forbenets spor og hesten kan "sætte sig" bagtil.

Den første metode er vist den mest brugte.

Jeg bruger selv den sidste i opridningen, da det største problem normalt er at hesten går på forparten.
Motoren bagtil holder jeg så igang med sædet.
Har jeg forparten på plads korrigere jeg kun når det er nødvendigt og bruger begge metoder alt efter om det er for eller bag hesten har brug for hjælp.

Jeg har lært at hesten stoppes ved at lægge schenklerne tilbage.

Jeg mener ikke den ene metode er mere forkert som den anden, men har lidt svært ved at forstå hvad man gør i tilfælde hvor hesten alligevel falder på forparten, men er så heller ikke så bekendt med den første metode.

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)

Strategos Corner
bl.a. med dressursider
0
0
Svar på denne tråd

schenkelpositioner...
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 17:32
Hej!!!

Her er hvad jeg har lært, selv lærer fra mig, bruger og mærker virke:

Position 2 = hælen i den lodrette linie (dvs skulder, hofte, hæl) = drift

Position 1 = en anelse foran 2 = sideførelse af forparten

Position 3 = en anelse bagved 2 = sideførelse af midtparten

Position 4 = en anelse bagved 3 = sideførelse af bagparten

Langt de fleste har underschenklen for langt fremme !!

Brugen af en schenkel inkluderer ikke brugen af hælen, som de fleste desværre også bruger. Dvs læg ikke hæl...

Det med at benet skal ligge ved gjorden, kan jo på ingen måde passe, da sadler og gjorde ligger forskelligt, og da det i langt de fleste tilfælde vil ødelægge den lodrette linie (som er grundlaget for alt).
0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 18:11
for jeres gode svar :)

Logo, design, tegning m.m. udføres. Se min præsentation for galleri.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider