Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Spat i venstre bagben - stiv i højre??
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 10:08
Jeg longerede min islænder igår, og da han gik på venstre volte gik han rigtig flot, og helt uden problemer.
Da jeg så longerede ham på højre volte virkede han stiv i sit højre bagben.

Er der nogen der har en logisk forklaring på dette?

Han har spat i venstre bagben det er dog ikke aktivt.
Kompenserer han evt så på det højre bagben, når han går på højre volte?
Hvorfor virker han så ikke stiv i sit højre ben, når jeg longerer ham på venstre volte?

Da jeg mærkede efter på hans bagben viste han ingen symptomer på at have ondt eller være øm.

Nogle gode råd??

venligst

Anna G. Andreasen
0
0
Svar på denne tråd

det kan
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 19:30
meget nemt være kompensations stivhed pga spatten - ømheden behøver ikke sidde i bagbenet, men kan sidde i ryggen eller krydset - en slags muskelinfiltration
0
0
Svar på denne tråd

Spatten
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 21:42
Ja det er jo det med den spat.
Man kan ikke rigtig vide sig sikker med hvor der er ømt, og hvorfor.

Jeg har overvejet at få en massør til at se nærmere på ham, og så se ud fra det punkt.

Han kan jo også blot have slåsset.
Det han han en stor tendens til, da han er leder af flokken.

Idag virkede det som om han blev mere stiv i højre bagben end igår.
Det er bare noget mystisk at han ikke gør det på venstre volte.
Kender du evt ting man kan gøre ved dette?

Nu får han ihvertfald fri denne weekend, og så må jeg se hvordan det går søndag eller mandag.
Men hvis det bliver værre må han evt få en pause, og en dyrlæge til at se nærmere på ham.

Da jeg købte ham, gik han ganske fint igennem bøjeprøven, og han har slet ikke vist tendenser til noget ondartet.

Jeg har også overvejet at få en tid til ham hos Tove Due. Hun kan nogle ting med de heste.

0
0
Svar på denne tråd

Tove Due
Forfatter: 
Dato:  19-02-2004 22:32
lyder som en god ide - men som du selv er inde på kan han jo have fået et spark eller bid et sted under leg - jeg ville se om et par fridage ikke hjælper på stivheden.
Det gode ved Tove er jo at hun kan klare det hele - massage, akupunktur og alm dyrlægeundersøgelse så behøver man kun at få 1 person sat på sagen ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Tove Due
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 08:26
Ja hun er rimelig effektiv hende Tove Due.

Jeg var nede til det kursus hun holdte om holistisk halthed, og det var rimelig imponerende.

Nogle af de andre heste ude fra gården har også været nede hos hende, og efter nogle behandlinger var de helt friske igen.

0
0
Svar på denne tråd

Spat, halthed og fri
Forfatter: 
Dato:  20-02-2004 23:14
Hej Anna

Har selv haft en hest i mange år, der havde spat.

Halthed som følge af spat er noget drilsk noget, da min fik symptomer mente alle, at det var højre bagben han var halt på - men spatten sad i venstre has ?:-)

Det samme gjorde sig gældende, når han efterfølgende havde tilbagefald.

Halthed som følge af spat er ikke samme type, som generel halthed. Som oftest ses det ved, at hesten kan have svært ved at sætte benet i en eller anden yderposition. For din kan tilfældet være, at han godt kan bære på det (når det er indvendigt) men har svært ved at bære det i bagerste yderposition (når det er yderst, bagude) og derfor kan det se ud som om han halter på indvendige, da dette skal kompensere for den manglende smidighed på udvendige... Lidt rodet, håber du forstår.

Han var, på trods af spat i udbrud, ren i bøjeprøve på alle ben.

Hvis der ikke er yderligere tegn, hævelser eller lignende, synes jeg det er en dårlig ide at lade ham stå. Spatled skal holdes i gang, hele tiden. Naturligvis skal hesten ikke rides hårdt når den er øm, men den skal bruge ledet. En god skridttur er noget af det bedste.

Den pludselige kulde vi lige har fået kan være medvirkende årsag til at han bliver øm, spat er at betegne som slidgigt, der jo reagerer på kulde.

Ha' en hypper dag ;-)
Diane

Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.
----------------------
Jeg leder efter min gamle hest, Coco's Løvstjern, se efterlysning og billeder her
----------------------
Har du hørt om den store HN fest, der afholdes 5. juni 2004 i KBH? Ikke? så kig her
0
0
Svar på denne tråd

Hej Diane
Forfatter: 
Dato:  21-02-2004 16:35
hej Diane

Og mange tak for rådet!

Jeg har lige været nede hos Hyldahl idag og har købt et Hippolyt produkt som skulle afhjælpe stivheden.
Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder.

Han har fri indtil jeg kommer hjem imorgen. Og heller ikke længere tid ad gangen. han skal holdes igang så det ikke kan blive værre- hvis det er tilfældet.

venligst

Anna
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider