Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Benstilling/trav
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 17:11
En af mine bekendte har en hest som når den traver svinger forbenene lidt ud til siden - det ser lidt tøset ud. Når den står stille ser det ud som om forhovene vender en anelse ind i mod hinanden. I skridt kan det ikke ses.

Vi har talt om hvorvidt det har nogen betydning for hestens holdbarhed eller om det alene er en synsmæssig ting.

Er der nogen som kan bringe lys over sagen ?
På forhånd tak - Tine
0
0
Svar på denne tråd

Almindeligt fænomen
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 17:16

Hej Tine

Det lyder som om hesten er indfodet på forbenene. Det er ikke ualmindeligt at en indfodet hest ser ud til at svinge lidt med forbenene i trav.

Hvis hesten er mere end bare lidt indfodet, kan det få betydning for holdbarheden. Det er naturligvis bedst hvis hesten sætter benet (og hoven) lige i jorden, da den så ikke belaster ledene forkert.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Indfodet
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 17:23
Hesten, som du beskriver det, er indfodet.

Det er en såkaldt forkert benstilling der kan være medfødt eller opstået ved forkert eller mangelfuld beskæring i hestens første leveår.

Ved hård belastning kan det godt betyde en forringelse af hestens holdbarhed.

Men uden at have set hesten kan jeg jo ikke sige hvor meget skævhed der er, så dét kan I jo snakke med smeden om. (i)

Mange varme nytårshilsner
Nete Lauersen

Foderplan?? - Klik ind på http://www.aloenet.dk
0
0
Svar på denne tråd

min gamle hest
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 17:24
blev 23 år med indfodethed og slå væk ben,hendes havde ingen betydning for holdbarheden.

hilsen berit

0
0
Svar på denne tråd

Indfodethed....
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 17:27
kan du læse mere om på dette link
Benstilling

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Indfodet
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 18:29
Hesten er indfodet og derfor slynger den benene. Min hoppe er selv en smule indfodet, og lige da jeg fik hende slyngede hun efter min mening temlig meget! Hun gik dog igennem dyrlægekontrol uden anmærkninger på benene, og flere beridere har udtalt at det intet betyder i hendes tilfælde.
Sidst hun fik lavet dyrlæge kontrol (pga. forsikring) kunne dyrlægen heller ikke se der var noget før hesten travede. Først der opdagede hun den var en anelse indfodet.
Med tiden er det blevet meget bedre, men nu har hun også fået en del flere muskler end da jeg fik hende, men dengang var hun også kun lige tilredet.
Det har ikke haft nogen betydning for hendes gang, og hun er kåret i DH. Det er kun hvis man står lige foran det kan ses, også ser det da lidt sjovt ud, men alle heste har jo fejl lige meget hvad de har kostet.

Jeg får nogen gange nogen dumme kommentare pga. hun slynger lidt, men hesten har altså opnået et 8 tal for sin trav til DV kåring, og vundet flere placeringer til c-stævne, selvom den kun er 6 år. Så for min skyld kan folk sige hvad de vil, ved min hest betyder dens benstilling "ikke en ski'" - som en berider så pænt udtrykt det engang ;)
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 19:48
Tusind tak for de gode svar - vi slår koldt vand i blodet - det er jo en dejlig hest, og den skal være skovturshest.
Hilsner fra Tine
0
0
Svar på denne tråd

Forbenet dragtbrusk...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2003 20:55
... er den mest hyppige konsekvens af indfodethed ifølge min Practical Guide to Lameness, men fordi hesten ruller over ydersiden af tåen og lander på indersiden, lægger denne benstilling selvfølgelig en del ekstra pres på samtlige indvendige strukturer i benet.... indfodethed fortil er dog efter min mening at foretrække fremfor at hesten fransker, da dette får hovene til at svinge på en måde hvor de som oftest vil smække ind i hinanden.

Har lige selv prøvet at købe en indfodet hoppe ;-D men hun blev solgt for næsen af mig.... hun var også kåret i hovedtambogen og havde tillige et R, så det kan jo ikke være det store problem i Dansk Varmblods øjne.

Venlig hilsen

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Forbenet dragtbrusk????
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 08:11
Forbenet dragtbrusk er en følge af at hesten har bukkehov og derfor ikke træder igennem på hoven. Den får ikke det naturlige spil i hoven.

Jeg har aldrig hørt om det i forbindelse med indfodethed og har da haft en hest der var MEGET indfodet.

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte....
Forfatter: 
Dato:  28-12-2003 17:04
Jeg har for en sikkerheds skyld igen konsulteret min Guide to Lameness, og der står altså at forbenet dragtbrusk er en almindelig følge af indfodethed, og det står også i min Horace Hayes, men derfor kan det selvfølgelig også skyldes bukkehov... det kan vel skyldes så meget :-)

Venlig hilsen

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Indfodethed
Forfatter: 
Dato:  29-12-2003 10:45
behøver ikke at have betydning for hestens holdbarhed. Dens sener osv er udviklet i forhold til de skæve ben og ved almindeligt brug tror jeg ikke, det har den store betydning. Jeg har set masser af skævbenede heste, der har været brugt meget og som har holdt i lang tid. Mange travere og islændere er feks fransfodede uden at det giver dem problemer. At han skovler med forbenene er pga benstillingen.
0
0
Svar på denne tråd

regnes for mild
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 02:02
Det regnes for den 'mildeste' af benstillingsfejlene.

Andalusiere ser man fx tit 'vinke' lidt.

Det med forbenet dragtbrusk, det tror jeg på - vores er let indfodet og han har lidt forbenet dragtbrusk (han er snart 16), der dog ikke lader til at genere ham. Han 'vinker' dog ikke. Vi giver ham nu glukosamin for en sikkerheds skyld :-) .

En benstillingsfejl, man skal være virkelig på vagt overfor er parallelforskudte ben! Men det er jo også noget andet.....

:-) fra Nina

Præsentation - nu med hunde!
0
0
Svar på denne tråd

Til Nina
Forfatter: 
Dato:  30-12-2003 09:22
Du har helt ret i at man skal være på vagt over for parallelforskudt piber, men at det er noget helt andet er ikke rigtigt. Hvis man lader blikket glide op fra de indfodede hove og kigger på knæet i stedet, så har langt de fleste indfodede heste papallelforskudte piber i større eller mindre grad.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider