Som i nok ved, så har jeg købt ny hest og får hende hjem her på tirsdag d. 4. nov.
Så er mit ? ang. opstart af ridning. Hun er ikke redet siden hun var ca. 4-5år. Er 9år nu. Hun har været tilredet og trafikvandt.
Skal jeg starte med at longere hende og gå nogle ture? Hvor længe, før jeg sætter mig op på hende? Longering = hvordan? (med/uden sadel, indspændings osv.)
Eller hvordan skal jeg starte?
Hvad med løsspringning?
Du kan starte med at longere hende i en uges tid. ikke for længe ad gangen det går ud over leddene. Evt. med indspændingstøjler men pas på med at stramme dem for meget i starten hvis hun ikke er vant til dem. Derefter kan du skridte på hende i en 2-3 uger. Godt og længe. evt. en tur i skoven eller på vejen. det opbygger både hendes kondi og hendes muskler. og så kan du efter et stykke tid begynde at trave osv. og ganske langsomt bygge det op. søg for at du ikke keder hende eller gør det for svært, for så mister den bare helt modet. samtidig skal du være meget bestemt. en hoppe i hendes alder kan godt have sine egne fikse ideer om hvad hun skal og ikke skal.
men sørg for at du kan mærke at hun har overskud og energi til at lære en ny øvelse i stedet for bare at kaste hende ud i det.
ting tar tid!
God fornøjelse og held og lykke med det!
MVH Marie
Hej
Jeg ville starte meget stille og roligt med at sadle hende op, også gå nogle lange ture ud i skoven, så kan I også lære hinanden rigtig godt at kende.Efter en uge til 14 dage ville jeg først begynde at longere hende i 5-10 minutter til at starte med, variere det lidt med løslongering over et par bomme - der er jo ingen grund til at skynde sig når hun ikke har lavet noget i så lang tid. Hun skal jo synes det er sjovt at komme igang igen.
Hvis det var mig somfik en ny hest, ville jeg først vænne den til mig som ejer... og opbygge tillid til hesten og omvendt... starte med at gå nogle ture, så den får set stedet osv... jeg vil nok prøve at lægge sadel på den, for at se hva den sir, for ellers ska den jo til at trænes i det på ny... og det samme med hovedetøj... men longere den kan du jo altid gøre, for det er jo ingen skade til når den er så gammel.. hehe ikk fordi 9 år er gammell...:-) Og så kan du jo vænde den til at longere med sadel og hovedetøj, når i har tillid til hinanden i longen uden det pjat på... og pas på du ikk kommer til at gå forhurtig frem med det hele... for tror sku godt den kan bli stresset når den ikk har prøvet det i så mange år, men bare min mening... og så må du jo selv bedømme udfra hvor stor fremskridt den viser.. om hvornår du vil sætte dig op på ryggen af den..