Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Ville det være synd?
Forfatter: 
Dato:  04-10-2021 08:48

Halløjsa

Jeg har fået en hest i træning, det er en Gotlandsruss. Den er 130 høj og jeg vejer ca. 75 kg. Tænker i det ville gå? Den er kraftigt bygget

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad slags træning?
Forfatter: 
Dato:  04-10-2021 15:24
Nu kan træning jo være mange ting.

Hvad slags træning er det,, som kunden beder om?
Jordtræning, basis opdragelse, tilkørsel, dressurtræning??

Det er nok meget begrænset, hvor meget du kan ride så lille en pony.
Hvis ejer selv passer til hesten og du af og til hopper op for at vise noget - det kan du sagtens.
Men, du kan nok ikke ride hesten op for kunden.

Hvis du selv er lille, kompakt/ muskuløs og smidig med god balance og koordinationsevne, og har en sadel der passer til dig og nogenlunde til hesten, så går det lidt bedre end hvis du er lang (vægtstangseffekt) og har udfordringer med koordinering og balance.

Jeg går ud fra tommelfingerreglen:

Rytter skal kunne passe sadlen.
Sadlen skal kunne passe hesten.
- Hvis din numse er for stor og du sidder på bagkanten af bagsvindslen, så giver det et langt større tryk (vægtstangseffekt igen) ned i ryggen, end hvis sadlen passer rytter.
Hvis der ikke er plads til lårben, osv, så KAN du igen ikke sidde med korrekt opstilling.
Hvis sadlen ikke passer hesten, så er det jo heller ikke godt.

De artikler jeg har fundet om procent af hests vægt versus rytters vægt - de har alle haft elendige metodeafsnit og de artikler kan jeg ikke bruge. Fx beskriver forfattere typisk ikke hvordan de vurdere om hesten er generet af rytter. Jamen, sikke en gang pseudo arbejde...!
Men, der er veludførte studier, som viser, hvad der sker når rytter går fra en sadel der passer hest og rytter, til sadel der passer hest men ikke rytter.
Fx fra sædvanlige sadel I 17,5", til 17", til 16", osv.
Hesten går dårligere og dårligere.

...
Konklusion - bare fordi du har en potentiel kunde, så skal du ikke sige ja og levere andet end det du kan tilbyde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2021 08:29

Det korte svar: Nej! Det er alt for meget vægt på en pony på 130 cm uanset race.


Sirius Hestetræning

Rehabilitering, korrekt dressur og undervisning

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville ikke gøre det
Forfatter: 
Dato:  05-03-2022 13:10

Jeg rider nogle max 1`ere og min tommelfingerregel ift hvem jeg vil have op på dem hedder 60 kg plus udstyr. Meget rutinerede ryttere (som min undervisere ect), der kan jeg godt gå over 60 kg for 15-20 min eller lign.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider