Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hårdere bid?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2021 23:36

Hej alle,

Jeg har en traver på 8, som er meget stærk i munden når man rider.

Hun er en meget nervøs hest og er meget hoppe dvs. hun tit løber med mig, og jeg har svært ved at stoppe hende igen.

Jeg bliver ikke bange, men det skaber en meget farlig situation når man, som mig, nogle gange rider i rabatten ved vejen, hvor der kommer biler.

Jeg har overvejet et hårdere bid, men ved ikke rigtigt om det er den vej jeg vil gå, så vil meget gerne høre om andre imput og holdninger til det evt. andre øvelser.

Glæder mig til at høre fra jer


Jeg sadler af og siger tak for turen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har hun ...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2021 13:02

... Gået løb? Jeg mener, at travhestene lærer at de skal løbe stærkere, når der bliver taget i tøjlen/linerne. Altså er det, der normelat er stopsignal for rideheste, et signal til at løbe stærkere for en travhest.

Så selvom det lyder ulogisk, så prøve at give efter på tøjlen, når hun løber, og se, hvad der så sker.

Ellers skal du måske have fat i en, der træner travheste, og spørge, hvordan man gør med en travhest.

 

Tredje forslag er at få noget kvalificeret undervisning på hende, hvor I sammen lærer hinandens signaler at kende.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Traver
Forfatter: 
Dato:  29-07-2021 13:10

Mange tak for svaret. Jeg fik hende dom 3 årrig fra et travcenter der ikke kunne bruge hende,(pga en halsfejl) så jeg tror ikke de har lært hende så meget, selvom de begynder tidsligt med travheste. Men jeg vil prøve og se hvad der sker


Jeg sadler af og siger tak for turen ;)

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-07-2021 17:03

Dvs. at du har haft den i 5 år? Har den altid været så stærk for dig, eller er det noget den er begyndt på?

 

Hvis det er noget, den er begyndt på for nylig, skyldes det nok, at den har ondt et sted. Enten ondt i ryggen, f.eks. pga. en sadel, der ikke passer, eller et problem med tænderne.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Travhest
Forfatter: 
Dato:  29-07-2021 18:17

Det er noget hun er begyndt på her for et stykke tid siden, da hun var hestegal. Jeg har altid reddet med den samme saddel og samme hovedtøj, og har passet godt på det så det er i god stand. Det er ikke så lang tid siden hun fik rasper tænder, men jeg må kigge på det.

Mange tak for svar


Jeg sadler af og siger tak for turen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et nyt problem?
Forfatter: 
Dato:  30-07-2021 06:51
Så, hvor længe har det problem stået på?
Uger? Måneder? I flere år, men bare i lettere grad tidligere?

Det er meget interessant, hvis det er et nyt problem, for, så er der måske en udløsende årsag, du kan gøre noget ved.
Tjae, passer sadlen stadig, osv.
Men også, af og til, så er det jo på ryggen årsagen sidder.
Har du bare været stresset, anspændt og nu reagere hun med en adfærd, hun måske har haft talent for hele tiden?
Der er to i en ekvipage, det er ikke nok kun at tænke hesten igennem.

Jeg ville nok se udstyret igennem, passer det stadig eller er der åbenlyse problemer her?
Og dernæst, undervisning.
Hvis årsagen er noget andet end rytter, men rytter og hest bliver dygtigere, så kan I måske arbejde jer ud af et problem, selvom årsagen måske er ukendt og noget helt andet.
Hvis årsagen sidder på ryggen, så er det jo fedt, for så kan du arbejde dig ud af det.

Jeg ville ikke gå efter et hårdere bid,, men derimod at lære at reagere bedre på de signaler du giver.
Hvis der sker farlige ting i trafikken, så hold dig fra trafikken - eller, evt, hvis du kan koordinere to tøjler så rid med almindelig bid men hav også glidetøjle på - jeg har aldrig selv redet med glidetøjle, men, det eneste sted en glidetøjle giver mening er som nødbremse.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  30-07-2021 13:17

Mange tak du har virkelig givet mig noget at tænke over og gøre tusinde tak


Jeg sadler af og siger tak for turen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu ved jeg ikke ...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2021 00:23

... Hvad udtrykket "En halsfejl" dækker over, men kunne det tænkes, at det er den der giver problemer? Hun har måske ondt fordi det er blevet værre.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halsfejl
Forfatter: 
Dato:  31-07-2021 10:16

Der betyder at når hun bliver presset for meget (som travheste tit gør) har hun svært ved at få vejret. Så meget har jeg aldrig og vil jeg aldrig presse hende og min dyrlæge har kigget på det og sagt at det ikke vil påvirke ridningen


Jeg sadler af og siger tak for turen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 løber ikke hurtigere...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2021 08:52

Ibh: nu har jeg selv aktive travheste (jeg rider og min mand kører løb) og kontakt med en del professionelle travtrænere.

Jeg har endnu til gode at opleve nogen som lærer deres heste at jo hårdere man tager i linerne jo hurtigere skal hesten løbe. Men som "ridepige" har jeg tit hørt den påstand.

 

En travhest skal gerne gå på biddet, da det er den måde man styre den på og kan hjælpe den med at blive i balance så den lettrere holder sig i trav. Men det betyder ikke at den løber stærkere jo hårdere man tager og der er intet ønske om at hesten skal "dødpulle"(hive armene af en). Faktisk frabeder flere kuske sig at køre heste som dødpuller.

På den anden side er der også flere heste som kan løbe for helt løse liner. Så det er meget individuelt hvor hårdt hesten tager præcis som med rideheste. Dog vil en hidsig/ varm hest have tendens til at tage mere fat.

At tage i linerne er i travværdenen et stopsignal ligesom i ridning.

- tryk avler dog ofte modtryk, så tænker jeg at det måske er det som er blevet misforstået af rideverdenen. Men at tage i tøjlerne er på ingen måde et signal om at den skal "pisse af helvede til" med en.

 

Hvis hesten først er begyndt at løbe/ stikke af for nyligt så vil jeg dog tro at det er et helt andet sted problemet ligger, sigesom Doctor Who også kommer ind på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-09-2021 13:13

KM - Fair nok

Jeg har en enkelt gang redet på en travhest hvor vi totalt misforstod hinanden. Da jeg tog i tøjlen for at stoppe den, løb den bare hurtigere Det kan man selvfølgelig ikke basere sin viden på, men det bekræftede jo det, jeg havde hørt. Også derfor, jeg skrev "Jeg mener" og for øvrigt også foreslog undervisning, og, i et andet opslag, at den evt. kan have ondt.

 

Dertil er min filosofi også, at hvis det, du gør ikke hjælper, så prøv at gøre det modsatte. F.eks. at give efter på tøjlen i stedet for at tage i den, hvis du ikke kan stoppe den.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hårdere bid
Forfatter: 
Dato:  01-09-2021 21:06

Mange tak, jeg wrap glad for at høre forskellige synspunkter :))


Jeg sadler af og siger tak for turen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider