Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Stresser på tur
Forfatter: 
Dato:  24-02-2020 20:14

Hej.

 

Har denne hest som har der med at stresse op på sidste del af turen når hun ligesom ved vi er på vej hjemad.

vi stopper træder tilbage går frem - stress igen.... gentager igen og igen uden ændring i adfær! Hvis jeg står af og trækker falder hun totalt ned og går cool og afslappet ved min side. Men sidder jeg op genoptager hun stress niveauet igen!

Ps. Ved rid med andre det samme....

 

 

What to do???

 

skal lige siges at hun er cool når vi rider på bane.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hun glæder sig?
Forfatter: 
Dato:  25-02-2020 07:18
Hun er vel vant til, at når turen går hjemad, så kommer man tilbage til lidt mad, sine venner osv.

Jeg ville sgu også skynde mig, hvis det stod på mit program.

Jeg har hørt er råd, som jeg selv ville bruge i den situation.
Når heste er for fremadgående på hjemvejen, så skal man af og til (eller ofte) for at bryde hestens forventning om at man skal hjem til noget ekstra fedt, så tage hjem og gøre noget max kedeligt.
Rid kedelige øvelser, bind hesten og lad den kede sig lidt mens du pudser sadel osv.
Bryd vanen bag forventningens iver.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  25-02-2020 16:19

Tror ikke det er det!

Hun har altid haft travlt med at komme hjem. Har gennem det sidste års tid brugt: at ride lidt ud og hjem igen og igen - ride forbi stalden og videre - redet ind på banen ud/hjem/forbi osv.

DET har hjulpet og turen er ALDRIG slut før hun skridter roligt det sidste stykke.

Problemet nu er at: ca 1-2 km. før vi er hjemme stresser hun sig op iler og små tripper - MEN så snart vi er næsten hjemme slapper hun af igen - for hun har lært at ellers er turen ikke slut!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stress på tur
Forfatter: 
Dato:  26-02-2020 19:57

Slet ingen der har nogen bud???

 

Skal jeg stop/gå stop/gå - evt. Vende om og gå den anden vej osv. selvom det umiddelbart kun virker mere stressende...

Eller skal jeg vælge st trække hende?

0
1
Svar på denne tråd
 
 Øge krav langsomt
Forfatter: 
Dato:  02-03-2020 22:51

Jeg opfatter det som seperationsangst som kun kommer til udtryk på hjemturen. Hesten er så veltrænet, at den går frem, når du beder om det, selv om den helst vil hjem igen.

 

Du kan prøve at lade hesten selv bestemme, hvor den vil gå hen og, hvornår den vil vende om. Du skal stadig bestemme at den skal blive i skridt og at den skal blive på de tilladte veje og stier og ikke gå ud på markerne eller hvilket terræn, der nu er.

På den måde kan du finde ud af, hvor kort turen skal være, for at hun kan håndtere hjemturen uden stress, og så skal du gentage denne måske ret korte tur nogle gange, hvor du giver signal til at vende om.

 

Dernæst udvide med fx 20 meter - eller mindre, hvis de 20 meter provokererer hendes stress. Gentage til denne tur også er let for hende.

 

Og fortsæt med at øge kravene i ganske små trin.

 

Det bliver uden tvivl ret kedeligt med de mange gentagelser, men måske kan du variere ved at skridte i forskellige retninger. Så får du bare noget mere at holde styr på for det er slet ikke sikkert at hun kan klare en lige lang tur i alle retninger.

 

Held og lykke med træningen.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  09-03-2020 21:33

Separations angst ja.

Tak for input.

Vil genoptage mit riden ud og hjem og øge distancen ud til hvor stressen opstår👍.

Det er jo lykkedes på kort distancen - så godt tænkt👍 - det er da bare at udvide!

Pyh på den igen!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Opdateringer?
Forfatter: 
Dato:  13-03-2020 13:37

Hvis du har lyst til at opdatere hen ad vejen, så er jeg interesseret.

 

Jeg har selv brugt metoden med egen angst for at ride tur. Hold da op, hvor har jeg skridtet mange gange rundt om stalden, hvor jeg var tryg, og taget mange små (og efterhånden længere) afstikkere ud derfra - og hjem igen inden jeg rigtig blev utryg.

 

Det fungerede godt for mig, jeg har siden redet mange gode ture.

 

Jeg håber at det også kan fungere for din hest.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  13-03-2020 20:45

Ja kan godt opdatere.

Er igang med at udvide distancen ud og hjem!

Det er nu mest for hestens skyld jeg ønsker en rolig og afslappet hjemtur - hysse hys gør ikke mig så meget - men hesten får brugt sig helt forkert når den sådan hidser sig op!

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Fortsat held og lykke med træningen
Forfatter: 
Dato:  14-03-2020 01:03

Det var heller ikke min opfattelse, at du selv var utryg. Men da jeg sad og beskrev min foreslåede træningsmetode af din hest slog det mig bare, hvor meget den lignede min egen træningsmetode af mig selv.

 


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  14-03-2020 19:45

🙃.

I dagens flotte vejr MÅTTE jeg bare på langtur i skoven.... Valgte så for at stresse hesten ned - at trække fra stress punkt start til stress punkts ophør = godt 2 km til fods😂. Godt for hyp og godt for mig👍. Heldigt hun går så sødt som en veltrænet hund uanset om det er ud eller hjem!

ps. Har tjekket din profil og youtube👍 - sætter du ikk' mere på? Den med tandbørsten ♥️ Jeg 👍. Ok ok er også lidt fagskadet mhs. til tandhygiejne😂.

1
0
Svar på denne tråd
 
 God strategi
Forfatter: 
Dato:  18-03-2020 15:47

Det lyder som en rigtig god strategi. Jo mere turtræning uden stress jo flere plus-point sætter hesten ind på kontoen over, hvor der er trygt at være. Hesten vil selvfølgelig altid opleve forskel på om den har sit menneske ved sin side eller ej, men mon ikke der ryger lidt plusser over på ridekontoen også.

Lige for tiden forsøger jeg at vænne hestene til smagen af tandpasta.

 

Og så træner jeg 'stå stille mens jeg trykker og piller omkring dine øjne'. Det er fortræning til, hvis jeg en dag får brug for at dryppe eller komme salve i øjnene. Jeg øver ikke i at trykke blinkhinden frem - det vil jeg først gøre, hvis jeg en dag får brug for det og under vejledning af en dyrlæge.

 

Hvad skyldes din særlige interesse i tandhygiejne?


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stress
Forfatter: 
Dato:  20-03-2020 22:42

Ja om det er til hest eller til fods - bare det giver + points på kontoen👍. Øver stadig længere distance ud og hjem og tænker at hvis jeg virkelig gerne vil på tur så må jeg bruge trække hjem modellen så hesten får en juhuuu oplevelse på hjemturen.

 

Tand interesse fordi jeg arbejder på tandklinik - altså for mennesker🙃.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider