Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Vænne hesten af med at stejle
Forfatter: 
Dato:  21-12-2019 22:09

Hej alle

Det er sådan, at den hest jeg er begyndt at ride stejler. Det er ikke specielt voldsomt, men det er forholdsvis ofte og jeg vil gerne vænne ham af med det.

Problemet er bare, at han tidligere har lært det at stejle som trick og blevet belønnet for det, så jeg ved ikke helt hvordan jeg så skal gribe det an?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fejlindlæring
Forfatter: 
Dato:  22-12-2019 09:21

Det lyder som om at signalet til at gå frem er fejlindlært.

 

Når du trykker med schenklen for at få den frem stejler den nogle gange i stedet for. Når den stejler holder du op med at drive på den og fordi dit tryk fra schenklen forsvandt så tror hesten at den gjorde det rigitge og dermed øges sandsynligheden for at den gør det igen senere.

 

Find en BBH-instruktør, som kan hjælpe dig med at genindlære signalerne fra bunden. Det er en af de ting, som BBH-instruktørene er super gode til.

 

Jeg vil stærkt fraråde at kæmpe med hesten, når den stejler. Det er rigtig ubehageligt for hesten og farligt for rytteren. En dygtig BBH-instruktør vil kunne hjælpe dig med at indlære korrekte signaler helt uden stejl undervejs.

Så kan du forhåbentlig få nogle gode rideture og hesten bliver også rigtig glad for det er nemlig meget mere afslappene for den at gå almindeligt fremad i forhold til at stejle.

 

Du se her om der er en instruktør i nærheden af dig:

Find en instruktør

 

Der er selvfølgelig også den mulighed at hesten har ondt, når den rides. Måske fordi den fejler noget eller fordi udstyret ikke passer. Men det vil instruktøren også kunne hælpe dig med at afgøre.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

2
1
Svar på denne tråd
 
 Ud over...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2019 13:37

at jeg er meget enig med NinaSt, så opfatter jeg sætningen "den hest jeg er begyndt at ride" som at det ikke er din hest - og dermed heller ikke dit problem...

 

Stejle-heste kan potentielt være livsfarlige, og jeg ville i din situation overlade til ejer at få løst problemet - og selv finde noget andet at ride på.

 

Men hvis du vælger at tage chancen, så husk først og fremmest at passe på dig selv!

 

/Dorte

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider