Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hest kaster hovedet i vejret
Forfatter: 
Dato:  16-07-2019 00:02

Hej alle,

 

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt her. Jeg er begyndt at ride en ny hest, som har et meget sensitivt sind. Dette skal forståes på den måde, at hun er en ret nervøs hest. Hun er super under miljø træning og den slags, men af og til slår hun bare fra.

Mit største problem er, at jeg simpelthen ikke kan stoppe hende. Når vi skridter, og jeg prøver at stoppe hende, klemmer jeg først med knæene og sætter mig dybt i sædet. Når hun ikke reagerer på denne hjælp, så tager jeg let i tøjlerne. Jeg hiver på ingen måde, og det er en blødt pres. Når jeg så tager i tøjlerne, kaster hun med det samme hovedet i vejret, og nægter at stoppe. Hun fiser nærmest bare hurtigere derud af. Indtil nu har jeg bare prøvet at blive ved med at holde et let pres på tøjlerne, og så slippe fuldstændig når hun står stille. Hvis hun så begynder at gå igen, gør jeg selvfølgelig det samme igen. Det har egentlig virket fint, men nu er hun begyndt at blive sur, og viser det ved at hoppe på stedet, imens hun ligger an til enten at stikke af eller stejle med mig. Hvilket jeg selvfølgelig finder super ubehageligt.

Hun er tjekket for absolut alt, så det må næsten være noget jeg gør forkert. Hvad ville være jeres fremgangsmåde i sådan en situtation?

0
2
Svar på denne tråd
 
 Svært at vide
Forfatter: 
Dato:  16-07-2019 10:11

Det er jo nærmest umuligt for os at gætte.

Hvad siger ejeren? Hvordan er hesten redet tidligere? Hvor meget er den redet? Bruger du samme udstyr (især bid) som den er vant til?

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 To muligheder
Forfatter: 
Dato:  18-07-2019 11:09

Jeg ser to muligheder:

 

1) Hesten fejler et eller andet, som gør det ubehageligt for den, når du tager i tøjlen. Det kan være et eller andet i munden, nakken eller halsen - men muligvis også andre steder.

 

2) Der er tale om en solid fejlindlæring af stopsignalet, som er svær at træne sig ud af. Her er din bedste mulighed at få en dygtig adfærdstræner ud, som kan se problemet i virkeligheden og se din og hestens adfærd, når I forsøger at genindlære et godt stop.

 

Du beskriver at du har haft god effekt af at genindlære stopsignalet, men at den dårlige adfærd derefter vender tilbage. Det kan tyde på at hesten har fysiske problemer, som jo ikke forsvinder selv om den lærer noget nyt.

 

Men hvis du vælger en dygtig adfærdstræner til at hjælpe dig vil hun/han også kunne hjælpe med at vurdere om der ligger fysiske problemer bag adfærden.

 

Held og lykke med at finde en løsning.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sadlen?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2019 11:11

Det kan også være sadlen, der på en eller anden måde generer heste, og at generne er størst under stilstand og mindre, når hesten bevæger sig.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tænder
Forfatter: 
Dato:  06-11-2019 19:02

Du kender hesten bedre end os - har du fornemmelsen af, at den godt ved, at et tag i tøjlen betyder 'stop' eller 'sænk farten'?
Men at den buser igennem alligevel?

 

For hvis den reelt forstår signalet, men måske har en kæmpe tandkrog, der gnaver, så prøver den måske at flygte fra ubehaget (selvom det er svært at løbe fra sin mund og fra rytteren, der sidder på ryggen 🤪 )

Ved du, om man har tjekket dens tænder for nylig?


 

OMNIHORSE

Netværket og fordelsklubben for dig
der vil have mere ud af din sport

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan være et symptom
Forfatter: 
Dato:  06-11-2019 23:25

på mange ting , men ud fra det beskrevne min første tanke er sadel eller tænder... Som en anden også skrev...


Vårbyghalm Morten Koch 12 kr./stk - ca 12 kg.

Vi har lidt sort havre også.

0
0
Svar på denne tråd
 
 når stop ikke virker
Forfatter: 
Dato:  04-12-2019 23:43

Det kan også være din timing, din hårdhed og/eller din kombination af signaler.

Hvis du tager for pludseligt, for hårdt eller for længe i tøjlen kan en følsom hest slå fra.

Hvis du klemmer med lårene (og måske også længere nede på benene?) kan en følsom hest opleve det som både stop (tøjle) og gå frem (ben) signal samtidig og så kan frustrerede heste stejle, slå fra, slå hovedet i vejret eller fare af sted eller noget helt femte afhænging af personlighed, temperament og dagsform.

For min følsomme og til tider iltre hoppe skulle der blødhed i min krop, en dyb udånding og et lille løft af kønsben opad og fremad til for at hun syntes at det var et ok stop signal.

Tøjlen var sådan set mest et signal til yderligere fart....

Det ka godt være du synes du tager blødt og blidt men det er hestens vurdering der tæller. Og den viser dig at noget ikke virker.

Det er to gode råd du allerede har fået:
*) Få en god underviser ud og se hvad der sker og hvad hesten fortæller.
*) Få tjekket hesten for smerter eller evt ubehag ved udstyr

Held og lykke og meld gerne tilbage :-)
-Nanna


Hestekundskab for børn og begyndere

Hestemassør. Afspændingsmassage løsner hestens over/underlinie

Dyrekommunikation, clairvoyance og healing til dyr og mennesker

www.facebook.com/heste-theisen

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider