Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Når man skal så skal man
Forfatter: 
Dato:  15-10-2019 21:43

Hej ænder vil lige høre om der mon et nogen der kender til dette problem?

Min oldenborg vallak, en flink og medgørlig hest, der som reglen, er både sød og nem, at have med i byen, men han gøder ret ofte når han blir presset feks ved indlæring af nye øvelser, ved møde med farlige ting, og til stævner, nok pga lidt godt skjult "stress" måske bare hans måde at reager på. Hvis han gøder på folden eller i boksen, ser det lidt anstrengende ud, og han siger nogen gange lidt lyde,som om han anstrenger sig meget. Desværre er han jo nok derfor den tybe hest, som så går helt"Bag støvlen" under ridning, indtil han har fået lagt klatten. Dette gør han sådan set også hjemme og på skov tur, men her er problemet jo ikke så stort.

Det er dog virkelig blevet et problem, når vi rider program, han kan finde på at bruge et helt skridt program på, at gå med håndbremsen trukket, og fuldstændig ignorerer min schinkel hjælp. Og en trav øgning blir slet ikke til en øgning, fordi han skal lægge en lille klat.

Her i denne weekend, får vi næsten "ødelagt" et helt program, fordi han formår, at skulle lægge en lille klat 3-4 gange undervejs.

Jeg har forsøgt at træne det hjemme, både med kraftig hjælp fra scinkler, fra stemmen og pisken, samt forsøgt mig med overdrevet ros når han lægger en klat ,uden at gå helt i stå.

Men som sagt, er det faktisk et ret stort problem til stævner, og i takt med at sværheds graden øges, vi er nu igang med de små LA klasser, ja så er det ligesom blevet værrer, måske pga gødning bliver sværeii takt med øget samlingsgrad? .

Er der mon nogen, der har nogen gode råd? Både til træning og evt noget foder tilskud, der måske løser op for tarmbevæglserne? Han har ikke tynd mave, klatter ser helt normale ud.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Ja ja ja dadada
Forfatter: 
Dato:  15-10-2019 22:09
Hvorfor mon jeg får en "sur" tommeltot?????

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 Vaner og uvaner
Forfatter: 
Dato:  23-10-2019 11:04

 

I vores ridehal skal man samle klatter og bunden er da også fin og god at ride på, men forpokker når krikken for 3'je gang har tyndmave, mens den bare danser videre, med barnet på ryggen.

 

Jeg gad SÅ godt, at den kunne lære at stå stille, hver gang, altså undtagen til stævner.

(Hjemme har den så IKKE tynd mave.)

Barnet er faktisk begyndt at pottetræne ham. (Y)

 

Heste der gøder er trods alt tegn på sundhed så måske du skal spørge ham om han vil gå fremad, bare når i er på banen.
Stopper han også hvis du skridter skovtur med løs tøjle? ellers var det måske på skovtur han ville være nemmest at træne til at gå fremad og give en belønning. Alternativt så må du binde en en snor og en gulerod i pisken.
Det kan være en idé at løse sådan et problem uden for banen.

 

 

 

Mht. så virker det til en eller anden analfabet der ikke evner at kommunikere på anden måde. Jeg har givet dig en bare for balancen.


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

2
1
Svar på denne tråd
 
 Pøllekommando
Forfatter: 
Dato:  23-10-2019 23:08
En idé kunne være at sætte en Pøllekommando på når han pøller....
Min hoppe kan næsten tisse på kommando, om ikke andet tisser af inden vi forlader folden.
Så når han lægger an til at pølle, så giv kommando og en tur når den ligger der, så burde du hurtigt kunne give kommandoen og få ham til at pølle når det passer dig?
Alternativt så ville jeg lade hyppen stoppe og pølle og så få det overstået frem for at ødelægge flere øvelser i et program.

Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

1
1
Svar på denne tråd
 
 mht tilskud
Forfatter: 
Dato:  24-10-2019 22:06

hmmm pelleterede loppefrøskaller kunne måske hjælpe? - det virker generelt stabiliserende på maven og tarmene


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
1
Svar på denne tråd
 
 Træne reaktion på lettere hjælpere
Forfatter: 
Dato:  01-11-2019 17:23

Jeg ville træne og forfine hans reaktion på schenkelhjælpen sådan at han, når han ikke gøder, reagerer prompte frem på en ganske lille stramning i din læg.

 

Så bliver din schenkelhjælp et stærkere værktøj, som er sværere for ham at ignorere. Og du har noget at 'skrue op' med.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler.....
Forfatter: 
Dato:  02-11-2019 01:36

Mange tak for jeres råd og tanker jævnfør vores "pølle problem"

Ja han prøver også på at stoppe helt op på tur, hvis han skal af med noget. Jeg presse lidt på for fremdrift, og han skridter videre, men med "håndbremsen" trukket, og hvis jeg gir lov til at holde stille, står han ofte lige lidt og tager "sig sammen" før han får pøllet.

Han nægter ikke helt at gå i mens han gøder, hverken på bane eller på tur, men han "gå bag støvlen" og hvis jeg slipper presset bare lidt, ja så stopper han helt. Og hvis det sker i galop, "smider han nogen gange" geværet" helt og falder i trav, på trods af mine forsøg på at holde igang. Og på den måde opfatter han måske at vi blir lidt "uvenner" over gødningen?

Jeg har både prøvet at forstærke hjælpen, og prøvet at rose når han gøder, lige lidt hjælper det desværre.

Er lige i dag starter op på de gule hørfrø fra hippolyt, det skulle hjælpe på træg mave. Og så bestiller jeg kiropraktor for at udelukke en evt låsning i bagpart, som kunne drille ham.

Lige nu virker det nærmest som om problemet tiltager, måske fordi jeg presser på? Han har altid gerne ville stoppe op for at gøde, i perioder mere end andre.

Jeg har jo lidt en fornemmelse af, at han stresser på sin egen stille oldenborg facon, inde i sit hovede feks når nye øvelser skal indlæres, eller jeg blir irreteret og presser ham til at bevare fremdrift. Måske det blir en ond cirkel, altså at han så holder på gødningen, hvis jeg insistere på, at han skal bevare fremadsøgnig, og måske opfatter han mine forsøg på at holde bæring som "straf" eller utilfredshed med ham, og han derfor blir mere og mere stresset over det,og derfor får oftere gøde trang, så problemer på den måde forøges.

Det er bare så mærkeligt, at når han traver fint rundt, så kan jeg mærke at han gerne vil gøde, jeg holder pres, for at udgå at han falder i skridt, og han "nægter" at gøde, det kan tage flere omgange og flere tilløb fra hans side, før han gøder. Og straks der efter genvinder han bæring og traver flot videre, lige ind til næste gang.

Nogen gange sker det kun en enkelt gang, ofte lige i starten af ridningen. André gange 4-5 gange. Jo mere pres feks til et stævne eller undervisning, jo tydeligere blir problemer som ofres.

Jeg har været til stævner, hvor det heldigvis er overstået på opvarmningen, men andre gange desværre ikke. Lige nu har jeg meldt fra til de stævner jeg var meldt til den næste mdr. Jeg må se at finde ro og løsning før jeg gør det endnu værere for os begge.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 smiler...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2019 01:03

hej med jer, vil bare lige give en update på vores pølle problem. Efter min tråd, blev det faktisk kun værre og værre, og specilet på h volte i galop blev den helt gal, han gik totalt bag støvlen og jeg kunne nærmest pludselig ikke mere lave et pænt anspring. Mig og min underviser prøvede derfor at kortlægge, hvornår og hvordan problemet var værst. og vi kom frem til, at højre galop og skridt øvelser til højre, var der hvor han havde sværest ved at komme af med klatteren, og han var faktisk også ved at føles lidt tvær og modvillig imellem gødningeren i højre galop. vi kom frem til at problemet måske i virkelighede var begyndt rigtig at forværres, nogen dage efter, at han faktisk faldt ret voldsomt på folden, fordi han var kåd, og der var glat.

Dette havde jeg dog ikke regnet for noget, i forbindelse med gødnings problemet, da jeg jo tjekkede ham for skader og også red på ham samme dag, lige efter, og her var han jo helt "normal" at ride.

Men måske han aligevel havde slået sig lidt, og dette havde forværret hans problemer med at gå, og gøde samtidig?

Så fat i doktor dyr, og hun kom og lavde et totalt bevægelses apperats tjek, altså er den helt rengående, og er den ens i muskulaturen? osv. og så gennemgik hun ham kiropraktisk og han fik en rektal undersøgelse.

og resultate var heldigvis som forventet, en fulstændig rentaktet hest, på begge volter i longe. Ens muskulatur begge sider. og altså ikke noget problem at spotte i hans lemmer, eller krob i øvrigt

Men kiropraktik afslørede, et ømt og lidt låst SI led i Højre side af krydset, 2 ømme og lidt låste ribben midt i højre side, lige ved min schinkel. 2 lidt låste hals led midt på halsen højre side. og han var tydelig tryk øm indvendig ved undersøgelse af tarmen op mod højre balle muskel. vores bud er derfor, at han aligevel må have slået sig, da han faldt, muligvis et "trælår i højre balle/kryds, men fordi han ikke er særlig pivet, har jeg kunne ride videre, indtil han er blevet så spændt og øm, at han ikke helt ville være med mere, særligt når der skulle gødning forbi den ømme balle muskel. Og når han har skulle galopere til højre, har den "hoppende" bevægelse været "for meget" selv for en hård negl som ham. Han har jo mærkelig nok travet fint hele tiden, ind i mellem gødningeren, også de dage hvor det var tydeligt probelmatisk i H galop.

Hun behandlede ham derfor kiropraktisk hele krobben, og fik løsnet godt op for de led der var spænding i.

Efterfølgende har vi genoptrænet, særligt højre galop, og vi har arbejdet med at genindlære, at gå når man gøder, også uden det gør ondt mere, eller piloten stresser. Og heldigvis er misionen på rette kurs, antal klatter pr. ridetime, er tilbage på normal dvs 1-2 måske 3, og de kommer ud på få skridt, og uden at han bliver helt låst. Han skal have en behandling mere om en uge.

og vi forsætter med hørfrø, som også ser ud til at give lidt mindre pres når klatterne skal afgives. så alt i alt, en træls historie, med en god slutning.

En historie om at stirre sig blind på et problem, fordi man er vandt til at hesten gør noget bestemt, altså i dette tilfælde, at bøvle lidt ved gødning under rytter, når så problemt pludselig vokser, tror man at det er det samme problem, i stedet for at tænke ud af boksen. Her var det jo nok noget helt andet, der blot forstærkede hans "kendte" lidt uvilje ved at gå og gøde samtidig. vi har er jo kommet igennem både LC og LB uden, at det har været så tosset. Men jeg kom til at fokusere på, at det måske var fordi vi nu rider LA, og ikke på at der måske bare var opstået et tillægs problem.

Men så blev jeg så klog og rigtig skønt, at have fået sin "gamle" hest tilbage, ja han er stadig ikke helt tilfreds med at gå og gøde samtidig, men nu gør han det igen, ved let pres og han får klaret det rimeligt hurtigt. og højre galop fungere helt normalt igen.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Dejlig opdatering
Forfatter: 
Dato:  04-12-2019 12:09
Hvor godt at du kom til bunds i hans problem! Det kan være noget af en opgave at gennemskue hvad der generer dem.
Fedt at du opdaterer!

Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider