Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Separationsangst
Forfatter: 
Dato:  28-05-2018 12:39

Hej alle

 

Jeg skriver herinde, fordi min nye hest har separationsangst. Gun er en sensitiv og nervøs hest, som let stresser sig selv op. Han bliver hurtig anspændt, hvis han kommer ud i en situation, hvor han føler sig presset. Når han er under ridning er han rigtig fin, og der er ingen problemer med ham, når jeg rider ham.

 

Problemet er når han skal ind i boks, altså stalden, når han skal på tur eller generelt når han er alene. Jeg kan sagtens ride ham derhjemme, hvor de andre heste står på foldene - der kan Gun se dem. Hvis jeg vil ride en tur på ham, når jeg ingen gang ud for enden af indkørselen med ham, før at han ville løbe hjem eller stejle.

 

Når de andre heste er omkring ham, er han så dejlig rolig og afslappet. Gun er generelt en fantastisk hest, som har så meget at byde på. Derfor vil jeg gøre alt, for at han kommer af med denne separationsangst.

 

Jeg har lavet en del jordtræning med ham. Vi har lavet diverse øvelser, bla. opmærksomhedslegen (bakke, stoppe osv). Dette reagerer han så fint på, og jeg kan virkelig mærke fremskridt - han bliver bedre for hver gang. MEN det er som om, at så snart han kommer ud i de situationer, hvor han er alene med mig, at han glemmer alt, hvad vi har trænet. Jeg kan nærmest ikke aflede ham - han er ingen gang interesseret i godbidder. Det eneste han kan fokusere på er, at de andre heste er væk og han er alene. Når han er alene på fold, tonser han rundt, vrinsker meget, bukker, kaster med hovedet, og generelt meget oppe at køre. Efter ca 5-10 minutter aftager det en smule, men vender tilbage igen, hvis han lige igen bliver opmærksom på at de andre er væk.

 

Gun har skiftet ca to gange sted at bo inden for de seneste to måneder. Dette ved jeg godt har meget at sige, og flytningerne har en del at sige, det ved jeg godt.

 

Som rytter er jeg meget rolig, og jeg er altid meget opmærksom på min egen vejrtrækning, da jeg ved, at Gun bliver meget påvirket af, hvordan hans rytter er - det smitter af på ham. Jeg har aldrig skældt ham ud, for jeg ved godt, at det ikke fører nogen vegne. Jeg har aldrig slået ham, og jeg forsøger altid på, at Gun får en god oplevelse, fremfor dårlige oplevelser.

 

Igen, han er en fantastisk hest, som altså inderst inde har et godt sind. Han skal bare have noget hjælp til at finde det frem.

 

Er der nogen der kan hjælpe mig, der har erfaringer med dette?

 

Tak på forhånd :)

 

Med venlig hilsen

 

Astrid Sørensen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ditto.....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2018 23:27

Hej

 

Jeg har samme problem og har også netop skrevet her om det...jeg føler med dig , og følger også med her..

 

Rikke


Stald Søgaard

 

Tinker , shetter og russ :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træne små udfordringer
Forfatter: 
Dato:  07-10-2018 10:25

Som du selv er inde på har de to flytninger gjort ham rigtig utryg. Han har to gange inden for kort tid mistet sine hestevenner, så der er ikke noget at sige til, at han nu er bange for at de nuværende også forsvinder, hvis han ikke kan se dem eller er sammen med dem.

 

Du skal nu igang med at give ham en masse øvelser, hvor han oplever at vennerne stadig er det, selv om han ikke kunne se dem i et lille øjeblik.

 

Du skal træne det ved det meste af tiden at lade ham være, hvor han er tryg, altså sammen med eller inden for synsvidde af flokken. Du kan bruge din gode observation af, at han ikke tør at tage godbidder, når han er for presset, til at guide dig i forhold til, hvornår udfordringerne er for store. Det meste af træningstiden skal han være, hvor han er tryg, og så skal du øge udfordringerne men med meget små skridt og aldrig så meget at han når dertil, hvor han ikke vil spise godbidder.

 

De fleste heste har lettere ved at klare at blive adskilt fra vennerne, når der er en person på jorden. Du kan jo prøve om det hjælper ham, at du trækker ham i stedet for at ride på ham.

 

Og så skal du igang med at finde ud af passende små udfordringer, hvor han kun meget kortvarigt oplever let utryghed og så lynhurtigt kommer tilbage i tryghed igen. Som et eksempel kan jeg fortælle, hvordan jeg startede træningen af min nye selskabshest, som skulle lære at slappe af, når hun var alene i stalden mens jeg red den anden. Jeg begyndte med at trække ridehesten ud af stalddøren, vende ham rundt og trække ind igen. Det gentog jeg en del gange, hvorefter jeg øgede sværhedsgraden ved at trække fem eller ti meter væk fra døren, hvor hun stadig kunne se ham, og så ind i stalden igen. Og sådan fortsatte jeg. Hvornår man kan øge udfordringerne og hvor meget afhænger af hestens reaktion, og her er det, at du har en udmærket guide i om han vil spise de tilbudte godbidder - hvis ikke, har du gjort udfordringen for svær.

 

Held og lykke med træningen.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider