Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Besværlig hest på ridebanen
Forfatter: 
Dato:  22-06-2017 17:17

Hej jeg har fået part på en hest for nogle måneder siden, hesten har en dårlig vane med at skal bide i tøjlerne mens man trækker den. Normalt er hesten fin at trække med hen til ridebanen, men når man så er kommet ind på ridebanen så kommer alle prblemerne. Hesten vil gerne bide i tøjlerne, hvor den så nogle gange får fat i mig. Hesten bliver stædig og vil ikke gå frem, ligemeget hvor meget jeg trækker i tøjlerne. Når jeg så får den frem, så kan der komme en højt forben, som jo kan være farligt hvis den rammer mig. Også når jeg skal op på den er der problemer, når jeg kommer med skammlen så bakker hesten og vender rundt om sig selv, jeg kan kun kommer hen med skammlen ved siden af den og komme op hvis jeg får samlet tøjlerne oppe foran sadlen. Jeg kan sagtens stå i flere minutter og kæmpe med hesten. Ejeren siger at den ikke plejer at gøre det, så ved ikke om det er en måde at 'teste mig af', dog har den gjordt det nogle gange ved hende. Når man så er kommet op er der ingenting og den går så fint, så ville høre om i har nogle råd.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  22-06-2017 17:52

Det lyder som om, at hesten ikke synes det er sjovt. Hverken ridning eller at være sammen med dig.

Hvordan er den på stald?? Hvordan er dne når I tager en tur i skoven??

Hvornår har hesten sidst fået kigget tænder??
Hvor gammel er den??


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2017 22:28

Den var ikke sådan i starten, så ved ikke helt hvad jeg har gjort? Det var lang tid siden at den sidst blev redet seriøst på, og så ejeren selv begyndt igen da jeg startede. Så ved om det er fordi det er langt tid siden det lavet noget og så skal til at igang igen.
I stalden stå den fint men bliver muggen/sur når den skal have sadel på, men har fået fortalt at den altid har været sådan. Har dog tænkt om den har ondt i ryggen, men når jeg trykker og mærker reagere den ikke.

På tur går den fint frem ad, men det gøre den også på banen. Som sagt er det kun når vi kommer ind på banen, og den går fint frem ad og er ikke stædig eller sur eller ligne under ridning. Ved ikke noget med tandtjek og den er 8 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  22-06-2017 23:11

Citat: "Det var lang tid siden at den sidst blev redet seriøst på, og så ejeren selv begyndt igen da jeg startede."

Det er måske der hele humlen er. Fra at ha' tullet lidt rundt en gang i mellem, så er der nu hele 2 ryttere der kræver noget af den. Måske det er for meget. Måske ondt i ryggen fordi den får muskler på en andne måde. Måske er den låst alle mulige steder fordi der pludselig kræves en helt masse af den.

På hvad niveau rider I?? Får hesten fridage ind i mellem??


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

3
0
Svar på denne tråd
 
 Læring går begge veje.
Forfatter: 
Dato:  23-06-2017 17:18
Hej Rebecca.

Al læring går begge veje.
Mennesker lærer dyr noget.
Dyret lærer mennesker noget.
Og så er der både det som man lærer hinanden med fuldt overlæg - og det som egentlig aldrig har været planlagt (og kan være både godt og skidt.)

Det er i disse år fantastisk moderne at snakke om, at hvis der er samarbejdsproblemer imellem hest og rytter, så skal man se på om hesten fejler noget fysisk.
Jae, men hvad med resten?
Hvordan håndterer vi hesten? Rent teknisk, giver vi bevidst og ubevidst de signaler hesten er vant til at modtage på den måde hesten er vant til (=taler vi det sprog hesten har lært at forstå af os?)
Er hesten oplært til at gøre det vi tror vi beder korrekt om?
Har vi ved et uheld lært dyret noget rigtig dumt?? Eller rigtig genialt?

Hvis det var fysiske mangler, ville problemet være der næsten hver gang.
Hvis det er et menneskeligt problem, er det vidunderligt, fordi så kan i komme ud af det ved at du lærer mere. Fx få ejer eller en underviser til at lære dig mere.

Eksempler:
Min hund kan se når jeg er træt. Så er det tid til at gå i seng. Hun sover om natten under min seng. Jeg er inkarneret B menneske og ikke bevidst om at huske at gå i seng, så det er egentlig fint at hunden fortæller mig noget.
Min nuværende part er en meget dygtig pleasure western hest. Han har opdaget, at jeg synes western sadler er pisse tunge og at han er for høj. Så ja, jeg giver ham helt sikkert et gevaldigt gonk når jeg smider sadlen op - så han træder et skridt tilbage når jeg kommer i boksen med sadlen. (Men hvis jeg lægger sadlen fra mig nulrer han sadlen med mulen, kigger sigende på mig, nulrer sadlen igen - så han vil nok gerne.)
Overfor mig bakkede hesten når jeg skulle til at stige op. Hvorfor? Fordi i starten kunne han, så hvorfor stå helt stille??

Find selv på flere spørgsmål. Eller eksempler.
Trapper I for hurtigt op i træning kan hesten blive øm.
Men det du beskriver kan lige så godt være overspringshandlinger fra hesten pga sprogproblemer, og kuren er at du skal lære mere og han skal lære din version af de sædvanlige signaler.

Og kig evt på jeres vaner. De små ting i gør - vær doven og gør det nemt for dig og hesten at gøre ting rigtigt.
Alle firbenede dyr er gode til at undgå ufrivillig bevægelse fremad,de sætter alle fire ben i jorden, hvis du laver styrkekonkurrence fremad er du nødt til at tabe. .Ofte kan man "låse bremsen op", ved at dreje hesten (bevæg bagpart et par skridt) og heste og køer kan ikke "sætte benene i jorden" i baglæns retning.
Når hesten tager tøjlerne når du går - jamen, hvad er belønningen i det? Kan du fjerne belønningen? Eller, kan du bare lade være med at gøre det let at tage tøjlerne i munden?? (Mennesker og dyr gentager altid det som giver belønning.)
Kan du efterabe hvad der virker for andre? ? Fx ved opstigning? Med videre, med videre.

- og ja, rigtig gættet. Jeg er oplært til, at "hvis det går godt, har man en god hest, går det dårligt har man en dårlig rytter" - ja, jeg starter altid med at se på rytteren. Det er nemlig mig, og jeg kan vælge at arbejde med mig selv.
3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider