Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Ulydig hest -stejler, bakker, sparker ud
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 18:57

Jeg har en 5-årig hest, som jeg pludselig har fået store problemer med.

Problemerne er opstået brat, og begyndte idet jeg begynde at forlange lidt mere af ham. Han har indtil for kort tid siden haft lov til at gå og hygge sig nok lidt for meget og har nok fået lov til for mange ting, f.eks. at hive i tøjlen i ind- og udridning ifm. parader. For at springe en lang historie over, så er det nu endt med at han protesterer voldsomt og går imod hjælperne. Parade-eksemplet igen: Nu bliver han sur over ikke at må ta' tøjlen, går i vejret og står på stedet og hopper. Sparker jeg til ham stejler han højere. Jeg kan godt bakke ham, men så snart jeg vil ride fremad igen går han i vejret igen. Han kan finde på at stoppe brat op fra galop (uden jeg overhovedet gør noget) og stå fuldstændig stille. Beder jeg ham om at gå fremad blir han sur og går i vejret. Har jeg en pisk med sparker han ud efter den. Har prøvet at en løber efter ham med en longepisk, men han er ligeglad og bukker/stejler bare videre. Også selvom han bliver berørt af pisken. Enkelte dage kan han gå fint. Nogle dage går han normalt i starten, men når han bliver træt/ikke gider mere begynder det. Andre dage igen er der problemer lige fra starten.

Hans sadel er tilpasset, han har fået taget blodprøve af dyrlægen for at tjekke at han er dækket ind ernæringsmæssigt, og han har lige fået ordnet tænder.

Han er forresten samtidig ekstremt irriteret over fluerne i luften -laver voldsomme kast/ryk med hovedet, sparker ud med for- og bagben. Jeg kan mærke han bliver meget mere hidsig når der er dyr i luften, men han virker også meget ulydig.

Nogen der har oplevet noget lignende eller har gode råd?

Hesten er forøvrigt redet sammenhængende ca 7 mdr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest som stejler
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 19:56

Hej VB.


Det kunne godt lyde som om din hest er ulydelig, men må selvfølgelig aldrig udelukke at der kunne være noget fysisk galt med den.

Men 5 års heste er i den alder at sammeligne med teenagere, så det kunne nu godt lyde til, at din hest prøver krafter med dig i øjeblikket.


Jeg har tidligere trænet en hest, netop pga lignende problemer.


Min træning af hesten bestod af an masse arbejde fra jorden, hvor han ganske simpelt skulle gå pænt, stoppe, gå frem, bakke osv. Denne træning lavede jeg altid inden jeg satte mig op for at ride, så var rangforholdet på plads inden vi gik videre med ridningen. Selv om han gjorde arbejdet fra jorden fint, så prøvede han stadig i starten at gennemføre sine "numre" når jeg red. Når jeg red var taktikken hele tiden at være et skridt foran ham, dvs når jeg kunne mærke at han var lige ved at stopppe, så lavede jeg en parade, og han fik ikke lov at gå frem for jeg gav signal. Hele tiden prøvede jeg at afværge det negative ved at gøre noget andet uventet, og vise hesten at jeg var klogere end den.

Hver gang jeg skulle træne med ham, gjorde mig helt klart hvad målet var idag, og hvordan jeg ville opnå det. Jeg startede i det små, første mål var bare at kunne ride en runde uden ballade, og når han havde gjort det, så fik han ros (bare et "dygtigt" og en lille godbid) og kom derefter ind i stalden igen, nok for idag det var positivt. For hver dag byggede jeg mere og mere på, havde flere og flere mål som skulle opnås.

Udover det, bevægede jeg mig en del udendørs med ham også, udenfor glemmer hesten ofte det (negative) og kedelige ridehus.


Metoden virkede rigtig godt på denne hest, og inden for en lille måned var alle problemer begravet.

Essensen i det hele, var at få hesten til at tro på sin rytter som leder, istedet for at stille "spørgsmål" til ham ell. hende


Håber du kunne bruge dette til noget


Mange hilsner

Ditte


Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 En anden rytter?
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 22:06

Prøv at få en anden rytter, gerne dygtigere end du, til at ride ham og få hans/hendes mening. Sørg for at se den anden ride ham og læg mærke til, om den reagerer på samme måde. Måske har den bare ikke respekt for dig (no offense :) )?



Kiiri
*Viden er stolt over at have lært så meget*
*Visdom er ydmyg over ikke at vide mere*
1
0
Svar på denne tråd
 
 Di-Nero og Kiiri
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 22:53

Di-Nero: Har været ude og træne med ham her til aften, og pudsigt nok har jeg netop gjort som du beskriver, med at træne ham fra jorden, inden jeg læste dit indlæg. Jeg trænede gå, stoppe, bakke, vende, og derefter 5 min i longen med en masse overgange med meget brug af stemmen. Da jeg bagefter red ham, var det med stemme-brug og ros når han lystrede. På de meget slemme dage, kan jeg jo ikke engang sætte ham i trav, så nu er vi nede på det niveau at bare at han kan dét, skal roses. Håber han på den måde finder ud af at det er sjovere at gå frem for hjælpen i stedet for at gå i baglås. Desværre føler jeg ikke jeg kan gøre så meget når det først sker. I dag protesterede han 2 gange, men ikke noget stejleri, men i stedet noget nyt han har fundet på som er at stoppe op og samtidig rykke tøjlen ud af hænderne på mig, og da jeg aldrig kan forudse hvornår han gør det har jeg svært ved at forebygge som du foreslår. Jeg fokuserer i stedet meget på at holde ham fremme for sæde, schenkler og stemme og derved bevare suget på tøjlen. Når han går der laver han nemlig ikke ballade. Jeg må indrømme at jeg ikke har lavet meget afvekslende med ham. Har et par gange forsøgt at gå en tur med ham, men han dansede og vrinskede hele vejen og havde ingen respekt. Hvordan træner du gåture når de er i det humør? For selvom jeg trænede gå-stop-gå havde han alt for meget andet i tankerne til at kunne lytte efter mig. Han er desuden en meget stor (og stærk) hest og der skal derfor korrigeres noget kraftigt nogle gange. Hvordan opnår man større respekt fra sådan en stor, selvsikker hest? For helt klart, at den prøver at løbe om hjørnet med mig.


Kiiri: jf. ovenstående er der nok en mangel på respekt, men jeg skal heller ikke holde hemmeligt at jeg ikke har modet til at blive ved når han begynder at hoppe/stejle højt. Er tidligere faldet bagover, og denne oplevelse sidder altså gemt i reminderen. Jeg har selv gået i tankerne om at sende ham til en mandlig berider (et par kvinder har allerede takket nej) men kan ikke lade være med at tænke på at det jo er MIG hesten skal have respekt for og det er MIG der gerne skal kunne bruge hesten til ridehest. Desuden er jeg meget usikker på om en omgang "røvfuld" vil gøre mest gavn eller skade. Som tidl. nævnt reagerer han meget voldsomt for pisken, og jeg kan derfor i gru forestille mig hvordan han vil være efter 10 smæk af denne..


Tak for svar indtil nu

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest som stejler
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 23:20

Hej VB.


Ja det var da pudsigt og godt at det har virket.

Hvis han bliver meget ukoncentreret udenfor, så prøv at arbejde lidt med ham indenfor først, så du kan mærke at du har kontakt med ham og han gør hvad du beder ham om. Derefter skal du prøve at gå ud med ham, gå ikke så langt i starten, bare et lille stykke. Hvis du gør det hver dag efter træningen indendørs, og for hver gang udvider din gåtur udenfor, så skulle det gerne blive bedre og bedre. Du kan også få en anden rytter til at ride med ved siden af dig i starten, det kan både give lidt ro til dig og hesten.

Giver dig helt ret i, at det ikke kan nytte med en som giver ham "smæk" for at sætte ham på plads. Det er helt forkert, og på den måde opnår du aldrig en gensidig respekt med din hest.

Og ja, det skal være dig som han stoler på og har tillid til, så får i det bedst sammen.

Bare hold ud, det skal nok gå


Mange hilsner


Ditte


Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor er du fra???
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 10:40

Jeg kan ikke se hvor du er fra i verden..?? Lyder lige som min tybe hest..


Det handler ikke hverken om råstyrke eller tæsk det handler om alt muligt andet..


Skriv en privat besked hvis du er fra fyn eller deromkring..


Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mette Andersen..
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 13:40

.. jeg bor ikke i nærheden af Fyn, desværre. Har du da erfaringer med den slags heste? Hører meget gerne hvilke metoder du bruger.



Ditte, Jeg vil nu begynde at lave noget mere træning fra jorden. Jeg undrer mig bare over hvordan det bliver "overført" til ridningen. Er det nødvendigvis sådan at hvis hesten har respekt for mig fra jorden, så har den det også automatisk når jeg sidder på ryggen af den? Eller kobler den ikke de to ting sammen? I hvert fald synes jeg det er svært at mærke nogen respekt når jeg rider ham. Har du forslag til hvordan jeg markerer at jeg er "lederen" når han begynder på at stejle/hoppe rundt? Han viser jo netop der hvor lidt respekt han har for mig, når han fuldstændig ignorerer mine hjælpere og ligefrem går imod dem.

Mht. gå-træningen hvordan ville du så gøre hvis han f.eks. vil begynde at gå for hurtigt. Eller hvis hans opmærksomhed bliver afledt? Skal jeg bakke ham i sådanne situationer, eller stoppe ham op? Og hvad gør jeg hvis han ikke vil stå stille?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg tillader mig lige..
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 16:57

.. at blande mig ;-) Jeg har selv haft meget gode erfaringer med arbejde fra jorden, og for mit vedkommende kunne det overføres til ridningen, gåture og den daglige omgang.


Min kære pony var ikke nær så slem som din hest. Hun manglede bare respekten og gjorde meget i at gå ind i mig, gå forbi, nægte at stoppe, koncentrere sig om alt andet end mig ;-)


Vi startede helt fra bunden af, stå, "gå pænt", flytte bagpart, bakke, drive frem osv. Træningen omhandlede mest mig, idet jeg ikke havde den store viden om det korrekte kropssprog - men da jeg fik nogle redskaber gik det meget stærkt fremad :-)


På gåture var hun som din .. jappede afsted og var fuldstændig ligeglad med mig .. efter nogle ganges træning på bane vovede jeg mig ud i naturen og der var virkelig sket en ændring! Hvis hun gik forbi mig, stopped jeg hende, fik hende til at bakke et par skridt og stå et lille stykke tid, inden vi gik frem igen. Dette skulle gentages en del gange (og skal det stadig i perioder ;-) ), men ellers går hun pænt afslappet bag mig.

Er hun i humøret hvor hun skal teste mig, kan hun sagtens finde på at "list sig forbi mig" endda et par gange, her plejer jeg gerne at stoppe brat, løfte mine hænder med en hurtig/voldsom bevægelse (stopsignal til hende), så hun kan se at det altså stadig er mig der bestemmer.

Mht. at holde koncentrationen hjælper det godt for mig at lave temposkift, både i skridt og trav :-)


Mht. ridningen, det kan jeg ikke svare på - jeg er sikker på jeg var "kyllet" langt væk hvis jeg var rytteren ;-D


Pøj pøj med ham :-)







Mvh. Malu :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 hest som stejler
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 20:04

Hej VB.


Malu`s beskrivelse af arbejdet fra jorden er rigtig god, den kan du godt tage til dig.


Når han på de verse måder afviger at gå pænt med dig, så skal du stoppe op, og bakke ham hvis du kan. Som Malu skriver handler det ofte om, at vi mennesker skal lære at give signalerne klart og tydeligt, og derfor kan det være en stor hjælp at se anden i arbejdet fra jorden, så man har noget at sammenligne med, og efterligne på sin egen hest.

Hvis du har svært ved at bakke ham(nogle heste skal ekstremt kraftige signaler, især hvis de har en stærk psyke i forvejen), så kan du lave en øvelse hvor du simpelthen vender om, så du automatisk er foran igen, det kræver ingen kræfter af dig.


Husk, at det vil tage tid og tålmodighed, før tingene rigtigt fungere.

Dine problemer med ham lyder i mine øre til at være lidt større end først antaget, og måske var det en ide, at få en person til at hjælpe dig med ham. En som kan få styr på ham rimeligt hurtigt så det ikke bliver værre med ham, og en til at guide dig, så i sammen kan finde melodien igen på en positiv måde.


Kender du Torben Andersen? Han er en dygtig hestemand, såkaldt Hestehvisker (jeg hader det ord, det er så misbrugt og lyder så poppet...)


Mange hilsner

Ditte


Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Arbejde fra jorden
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 23:06

Tak for jeres svar ang. arbejde fra jorden. Jeg har trænet det de sidste par dage, og synes jeg har opnået en god respekt fra ham efterhånden. Jeg har dog et par tvivls-spørgsmål jeg håber I vil hjælpe mig med.. Når jeg bakker ham, hvordan skal jeg så gøre det? Trykke ham på bringen (han reagerer fint for dette), bruge træktovet til at "trække" ham tilbage eller skal han bakke blot ved at jeg løfter hænderne og går i mod ham? (har prøvet dette, men det reagerer han ikke så godt for, vender rundt i stedet for at bakke) Malu, du skriver om at flytte bagpart.. igen; hvordan gør du det? Berøring eller kun kropssprog? Er det meningen han skal reagere på at stoppe og gå osv. for løst tov, eller "må" man bruge tovet til hjælp?

Da jeg ikke er 100% inde i hvordan jeg bruger mit kropssprog korrekt, vil jeg høre om I kender til steder hvor jeg kan læse om dette og blive klogere?

Ditte, jeg fandt vejen til Torben Andersens hjemmeside ved en tilfældighed en dag, -så dog kun at han hjalp folk med læsseproblemer. Hvad kan han ellers? Hvordan forestillede du dig han ku hjælpe mig?


Venlig hilsen VB

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar..
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 23:34

Det lyder da dejligt du allerede kan mærke fremskridt :-)


Mht. signalerne:

Da jeg startede, og skulle be Tøsen om at bakke, skulle jeg presse kraftigt på hendes bringe, mens min ene arm var over næseryggen (for netop at undgå de flytter sig til siden). Jeg samlede fingrene og gav først et let pres lige midt på bringen, der hvor der er et lille hul. Jeg øgede presset indtil hun flyttede sig.

Når jeg skulle bede hende om at bakke, stod jeg altid lige foran, gerne et par skridt fra hende .. på den måde gik jeg (rank og målbevist ;-) ) de par skridt hen, før presset kom på bringen/armen over næseryggen. Hun begyndte meget hurtigt at reagere før jeg nåede at komme helt hen, og nu bakker hun ved at jeg holder tovet mellem mine hænder, løfter dem i lidt over hoftehøjde, og går hen mod hende.


Flytte bagpart:

Igen; rank holdning, fokus på bagparten. Tøsen skulle have kraftige pres i starten, inden hun opgav modtryk og flyttede sig i stedet.

Hun havde meget med at gå frem, så jeg havde i starten strammet tovet fra grimen, og holdt min ene hånd på hendes bringe. Jeg gik i en lille bue ned mod bagparten og gav pres med samlede/stive fingre. Lige så snart hun tog et skridt, fjernede jeg presset og trådte et stort skridt tilbage (for at fjerne presset med kropssproget også). Igen, gik det hurtigt med at lære, at når jeg gik en lille bue ned mod bagparten og mine fingre pegede mod bagparten, skulle denne altså flyttes ;-)



I starten kan du ikke undgå at bruge tovet til hjælp, men jeg synes faktisk det går pænt stærkt fremad, så man en dag pludselig opdager at tovet har været løst hele tiden :-)


Jeg bruger stadig tovet når Tøsen skal bakkes - som skrevet ovenover har jeg det mellem mine hænder.




Mvh. Malu :-)


0
0
Svar på denne tråd
 
 hest som stejler
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 14:45

Hej Igen.


Hvor lyder det skønt, at det begynder at fungere for dig, og at du ikke giver op. Godt gået


Torben hjælper rigtig mange med trailer-læsning, men også med alle mulige andre problemer. Han har sit "hestesprog" iorden, og vil kunne hjælpe dig med at lære det, så du kan føre det videre på din hest.

Vi havde for nogle år siden en pensionær i stalden, som havde ham ude til sin hest. Det handlede meget om de samme problemer som du har, og han var rigtig god synes jeg. Meget behagelig mand, og god til at forklare.


Jeg er ikke lige opdaterede med læsestof her på nettet, men der er del gode bøger at læse. Jeg holder meget af Klaus Ferdinan Hempfling`s "At Danse Med Heste".


Mvh


Ditte


Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt forsinker svar her..
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 16:04

1.. Jeg ville finde en god kiropraktor som noget af det første.


Det faktum at han kun har været redet i 7 md. tegner for mig et billede af en hest der ikke syntes det er spor sjov at arbejde. Hvis du ellers har passet din tilridning rimeligt og ikke presset ham for meget lyder det underligt at han sætter sig så kraftigt imod specielt tøjledelen..


Du kan arbejde med HMS/kropssprog osv. herfra og til nytår. hvis hesten har ondt opnår du ikke noget ved det. (udover god opførsel hvilket altid er dejligt )


Hvis du er 100 % sikker på at han ikke fejler noget. (hvilket kræver røgten, kiropraktor og massør) Ja så er han "bare" uopdragen hvilket i sig selv kan være en mundfuld at arbejde med.


I forhold til kropssprog er det meget vigitgt at du ved hvad du gør, De kan se det på lang afstand hvis du er nærvøs.. og så kan du ikke arbejde kropsprog kun forværre situationen. Så er der nemlig ingen tvivl om at det ikke er dig der er leder.. og så kan du flytte/rygge og gå frem og tilbage som du lyster. 10 sek. senere "overser" den dig og puffer til dig. og så han den overtaget igen.


er du 100 % sikker på at den ikke har ondt ville jeg tage den på ture.. ud og se noget.. drop dressur på bane og ta ud og leg.. går den i vejret driver du den frem frem frem.. en hest kan kun stejle hvis den står stille. flyt fokus og fjern forsvar som jeg plejer at kalde det.. Heste der stejler rid dem frem. heste der bukker lad dem og driv dem frem. (hvis du kan holde dig fast..') heste der stikker af. driv driv driv.. Hvis de ikke opnår noget ved det andet end at du griner af dem og fortsætter ja så stopper det meget hurtigt.. (det kræver nemlig energi)


Gå med dem i deres forsvar/unoder så går de nemlig væk.


Skal du bruge pisken så brug den EN GANG.. og kun EN.og vær sikker på at den reagere på det. Det er chokket du skal bruge til fremaddrift ikke irritationsmomentet.


Lad den opleve noget andet. Se det som en lej og lad den finde arbejdsglæden igen. Det er en meget vigtig ting i det at være hest og skulle arbejde.. at det er rart.. og sjovt.


skriv endelig både her og over pb.


Med venig hilsen Mette



Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lave noget andet
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 22:51

Har netop tænkt at han skulle til at lave lidt andet. Kan mærke med det samme at det hjælper. F.eks. løssprang jeg ham i går, og i dag var lysten til dressur tydeligvis større.

Mht. hans helbred så skulle det være i top. Han var i røntgen for ½ år siden og der var absolut intet at komme efter. Dyrlægen sagde det var sjældent man så sådan en perfekt hest

Han havde massør for en måneds tid siden som ligeledes mente det var en utrolig harmonisk hest, godt sat sammen og udfra hans muskler kunne hun se at han var redet korrekt. Han har desuden fået taget blodprøve af dyrlægen for at sikre han var dækket ind ernæringsmæssigt.

Jeg fornemmer at han bliver sur i de situationer hvor han føler sig presset. Så det gør jeg nu alt for at undgå. Det er blevet meget bedre og jeg kan nu bedre forudse hvornår der er noget under opsejling og kan ride ham ind i en parade som du foreslog, Ditte. Derefter plejer jeg at bakke ham, rose ham og ride frem, og så er han faldet helt ned. Har efterhånden fundet ud af at det intet hjælper at blive vred på ham, men hellere være snu. Tak for tippet, Ditte. Hvis du lige kan huske Torben Andersen hjemmeside-adr., vil du så ikk være sød at skrive den, så jeg har den hvis det skulle blive aktuelt med hans hjælp.

Mette, jeg kan forresten ikke ride med pisk på ham. Hvis man sætter sig så stærk imod ham bliver han først for alvor sur - mærker han pisken (også selvom man kun tjatter lidt til ham) kan han bukke den næsten halve time, og man kan opgive at få noget positivt ud af ridetimen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 kun godt du ikke rider med pisk..
Forfatter: 
Dato:  22-06-2006 23:53

Det giver oftes negativ kontakt.. og det var det jeg mente med SKAL..


super at høre det går fremad. og dejligt at høre at han er chekket.. Men har du der fået chekket hals og nakke.. ?? et ofte overset sted i arbejdet med ungheste..


Det lyder som om du er på rette vej hvilket jo er dejligt.. og jeg tror på man kommer længere med afvekslende arbejde, lej og sjov end med hård og disiplineret træning..


Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hest som stejler
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 19:22

Hej VB.


Det er så dejligt at høre at det går fremad med din hest, håber det bliver ved sådan, så alt kan bliver godt igen

Her er Torbens hjemmesideadr: www.naturalhorsetraining.dk


Mange hilsner


Ditte


Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 En hest der stejler
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 23:42
har vist oftere problemer med dominans end med smerter 8-) En hest der har ondt forsøger oftere at undvige rytteren ved at kaste denne af med bukkespring og snurren rundt.

Hvorfor siger jeg det så håndfast? Såmen fordi at stejle er sådan heste normalt dominerer hinanden når ørerne og øvrig truende fremfærd ikke virker.

MEN ikke dermed være sagt at hvis krikken stejler så skal den satme bare lære at opføre sig ordentligt for så er den helt sikkert fræk! Få hesten undersøgt for ondt i ben og ryg, tandproblemer osv. Desuden kan hesten måske have haft en dårlig oplevelse der har sat sig og som gør at den reagerer som den gør.

Bortset fra det - en hest der stejler har ikke godt af at lære at bakke. At træde tilbage lægger vægten på bagparten hvorfor du gør det nemmere for hesten at stejle. Så hellere forsøge at ride frem - eventuelt i en bøjning (Så er det svært at stejle).

Men det er jo en form for "problemløsning" af det umiddelbare farlige problem - og jordarbejde som alle andre også har foreslået er en GOD ting. :)

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd
 
 Trine T
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 18:34

Jeg har oplevet en hest, der stejlede på grund af smerter. En anden pige red på hesten, da den fik denne "unode". Jeg havde godt lagt mærke til, at rytteren havde det med at sidde og læne sig lidt for langt frem og tænkte, at der nok var tale om, at der manglede noget fremaddrift.


Jeg fik "æren" af at forsøge mig på dyret. Jeg kom op uden problemer, hesten stod stille, jeg lænede mig frem for at rette en stigbøjle, og så gik hesten direkte op. Ok, så det handlede altså ikke om fremaddrift, træning eller dominans, men om at der var noget, der gjorde ondt, når rytteren lænede sig fremad.


Hvad der så lige gjorde ondt, blev aldrig afklaret. Hesten var en avlshoppe, som ikke var god nok til avl, og som ejeren derfor ville sælge som ridedyr, og han valgte i stedet at få den slagtet.


Mon ikke reaktionen også kan afhænge af, hvor det gør ondt? Altså hvis det for eksempel er ryggen, den er gal med, kunne jeg godt forestille mig, at hesten ikke ville vælge bukkespring, hvor den krummer ryggen op imod sadlen?


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 nakke og halsskader...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 20:34
giver sig også ofte til udtryk ved at hesten stejler så det er i høj grad et udtryk for smerte i den region..

Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg skriver lige igen
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 22:27
heste der stejer har OFTERE problemer med dominans end de har med smerte.

Det betyder jo blot at over 50% af de heste der stejler gør det for at dominere og ikke fordi de har ondt 8-) Men måden at finde ud af det på er jo egentlig at få folk til at se på hesten når den arbejder - hestekyndige folk der kan se om hesten spænder op eller reagerer på rytteren eller på udefrakommende stimuli når den stejler - eller den bare gør det.

En hest med smerter stejler jo ikke for derefter at gå en halv volte til biddet og med ørene fremme, ryggen oppe og god fremdrift.

Bortset fra det så er jeg ikke sikker på at en hest med ondt i ryggen vil vælge at stejle fordi den så skal flytte sine bagben langt ind under sig for at finde tyngdepunktet ordentligt. Dermed strækker den jo ligamenterne og musklerne på oversiden af ryggen. Men jeg kan godt se argumentet med at bukke ...

Jeg tænker måske at det handler lidt om hvor hesten har ondt? En hest med ondt i skulderpartiet vil nok nærmere stejle end en med ondt under sadlen (Og i bagparten) hvis du forstår?



/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd
 
 min anatomiske viden...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 23:07

... er aaalt for lille til, at jeg kan sige noget som helst skråsikkert om, hvordan en smerteplaget hest reagerer på smerte forskellige steder :-) Men jeg forstår godt, hvad du mener :-)


Hvad bygger du det, at stejleri oftest skyldes dominansproblemer, på?


Jeg har min egen meget lille statistik: den hest som jeg fortalte om før, hvor jeg tillader mig at konkludere, at der var smerter. Og så en anden for lang tid siden, hvor problemet blev "domineret" væk. Men jeg tror så heller ikke, den anden blev tjekket for smerter...


Men min lille statistik er i hvert fald for smal til, at den kan kaldes sikker


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 samme problem
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 09:34

vi har haft samme problem med vores 5 års .. det er heldiqvis forbi nu .. der kom en underviser ud til der hvor den står .. vi fik at vide vi skulle ride den friskt frem hele tiden .. altså den måtte ik qå stille .. den skulle have lov at "strække" siq .. vi fik oqså at vide at hvis den beqyndte en qanq til , så sku' den ha' en masse i røven .. for den er ikk' andet end uopdraqen .. det har faktisk hjulpet .. ve' qodt det lyder voldsomt , men det hjalp altså .. så nu ka' vi nøjes med blot at ride den frem .. vi behøver ik' pisk eller spore overhovedet er rart når det qår qodt .. vi ka' enda ride den KUN i qrime oq med 2 træktove nu ret stolte er vi .. den ka' doq stadiq have sine daqe hvor den liqe ska' drille lidt .. men helt ærliqt .. den er jo kun teenaqer endnu



- ponyen er til salq .. tjek min profil ud oq evt, spørq efter ejerens nummer .. <33

0
1
Svar på denne tråd
 
 HJÆLP MIN HEST ER VILD
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 09:43

HEJ..

JEG HAR EN PONY SOM JEG FIK SOM 2 ÅRIG..

NU ER HAN 4 OG JEG ER BEGYNDT AT RIDE HAM..

JEG HAR TRÆNET HAM MINDST 4 GANGE OM UGEN. (LONGEREDE) MEN EFTER VI VAR KOMMET AF MED VORES KO VIL HAN BARE IKKE HØRE EFTER..

LIGESÅ SNART MAN GÅR HEN TIL HAM BEGYNDER HAN AT STEJLE OG LØBE EFTER EN..

JEG ER KUN 13 JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL GØRE SIDSTE GANG JEG RED HAM FALDT JEG AF OG HAN TRÅDTE PÅ MIG SÅ JEG FORSTUVEDE MIT KRAGEBEN JEG HAR OSSE GIVET HAM BELØNNING HVERD GANG HAN GØR NOGET GODT OG DET HJÆLPER BARE IKKE .. VED VORES STALD ER DER SÅDAN EN LILLE JORD FOLD HAN KAN GÅ UD PÅ NÅR HAN VIL OG DEN STORE FOLD LIGGER IKKE SÅ LANGT VÆK SÅ VI SATTE HEGN DERFRA TIL FORDFOLDEN FORDI VI ALDRIG KUNNE FANGE HAM SÅ HAR VI LOKKET HAM MED EN GULEROD.. MANGLER HAN SELVSKAB.. HJÆLP HVAD SKAL JEG GØRE..


M.V.H CECILIE

0
0
Svar på denne tråd
 
 En hest..
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 10:25

er ikke ulydig, den viser bare et tegn på at der er noget galt..


Det kan jo være alt fra banen til rytteren der rider den, den kan også have ondt, hvilket jeg tror denne hest har..


Jeg ville få en kiropraktor ud og se på den, evt. massør og sadelmager..





Krone og bølge - En selvfølge


Springstøvler sælges


Frieserne kan opleves til Landsskuet




0
0
Svar på denne tråd
 
 Annemette
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 10:54
Det passer altså ikke at en hest ikke kan være ulydig - hvis hesten har fundet ud af at den slipper for at lave noget hvis den laver ballade så gør den det.

Som jeg skrev tidligere:

En hest med smerter stejler jo ikke for derefter at gå en halv volte til biddet og med ørene fremme, ryggen oppe og god fremdrift.

Jeg bygger min påstand om at heste der stejler oftere har et dominansproblem på at stejlen er hestens sidste reaktion i en længere kæde når den vil få en anden hest til at underkaste sig. Her er vi naturligvis ude over de sitationer hvor hesten går i luften fordi der pludselig er et eller andet under mulen på den (Men så er det vel også logisk at bringe den del der er i fare længst væk).

Det er i øvrigt understøttet af en (Uha, tør jeg mon skrive det? ;) ) nyuddannet hestedyrlæge med alt godt i hestekurser. Hun havde selv problemet med sin egen hest som af gode grunde virkelig blev tjekket i hoved og r** og det var ren og skær uopdragenhed på grund af mangel på respekt.

Det er blevet løst med noget træning fra jorden - og nogle solide klaps med en pisk når hun sad på den. (Glem endelig ikke at stejlen vel er det farligeste for rytteren som hesten kan finde på) - Alt i alt kan det hele vist sammenholdes i sætningen "kærlig konsekvens" og det befinder hendes hest sig rigtig godt med - at vide at der er noge grænser og de er de samme grænser hver gang.


/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
1
0
Svar på denne tråd
 
 Cecilie med beaty
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 11:23

Cecilie, hvis din pony går alene, så skal den sørme have selskab. Hvis koen var dens eneste ven, og den nu er væk, så er det ikke så underligt, at ponyen nu er helt "umulig". Heste er flokdyr, at være alene er lig med døden i naturen, så den er højst sandsynligt så rædselsslagen, at den slet ikke har kan forholde sig til dig eller hvad du vil have den til.


Det skal være en anden hest/pony - selv om heste godt kan leve med at have selvskab af en ko eller en ged, så prøv at tænke på, hvordan du ville have det, hvis du aldrig var sammen med andre mennesker, men kun andre dyr, som du ikke helt forstår. Det bliver man - også - lidt bims i bøtten af ;-)


Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men går ud fra, at når du har en pony, så er du ikke voksen (ret mig hvis jeg tager fejl). Det duer ikke, at du arbejder alene med sådan en pony, det er jo sk*** farligt. Du skal have hjælp til at lære, hvordan du takler den, og det synes jeg, at du skal snakke med dine forældre om, så du kan få noget undervisning. Det skal du også have, selv om din pony får en ven på folden. For selv om din pony får en makker på folden, så kan det godt være, at den nu har *lært* at opføre sig dårligt, når du er sammen med den. Så det skal I også have på plads.


pøj pøj med det


mvh. tina




Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 Trine T
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 11:43

Jeg kan godt se det med, at stejleriet er sidste trin i kampen om magten på folden. Men jeg synes ikke, at man derudfra kan konkludere, at stejlen under/med rytter oftest bunder i dominansproblemer / indlæringsfejl.


Nu er jeg normalt et venligt menneske, som ikke har noget ønske om at gøre andre fortræd. Hvis andre kommer til at træde mig over tæerne, vil jeg typisk sige det først og bede dem om at hoppe af. Men det er selvfølgelig forudsat, at det kun gør lidt ondt. Hvis de træder mig over tæerne med en stilethæl og bliver stående, vil jeg helt klart springe alle høfligheder over og gøre ALT for at få dem ned MED DET SAMME, og altså springe direkte til at skubbe, mase eller om nødvendigt slå bare for at fjerne smerten.


Hvis en hest har ondt, kan jeg også på samme måde forestille mig, at den springer alle høflighederne over. Men det er umuligt at "diagnosticere", om det skyldes smerter eller dominans / indlæring uden at kigge på, hvad der er sket inden hos netop DEN hest og rytter - og det er der, hvor vi jo ofte er ret så døve over for den kommunikation, der er foregået inden.


Du skriver: En hest med smerter stejler jo ikke for derefter at gå en halv volte til biddet og med ørene fremme, ryggen oppe og god fremdrift.

Mjah... Den hest, som jeg fortalte om, gik faktisk hele og halve volter som du beskriver, hvorefter den stoppede op og småstejlede - måske netop der hvor rytteren mistede balancen, lænede sig fre og trykkede på det ømme punkt? Nu observerede jeg ikke hesten med den tanke i baghovedet, så det er ikke noget, jeg kan skrive under på :-)


At EN dyrlæge (nyuddannet eller ej ;-)) har fundet ud af, at hans/hendes hests stejleproblemer syldes indlæring / dominans, vil jeg sørme ikke argumentere imod. Men den statistik er altså ikke ret meget mere dækkende end min


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 Men stejleri som følge af uopdragenhed
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 12:02
starter ofte i det små og blir værre og værre. Jeg har selv redet på en araber/fjordhest der gik i luften når det ikke passede madammen at gå alene på tur derhen hvor jeg ville.

I øvrigt så bukker min når man falder frem - og han er nu altså tjekket for ondt i ryggen. Han kan bare ikke lide det...

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd
 
 Trine T
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 12:18

Det er rigtigt. Men en hest, der har ondt, behøver heller ikke at få ondt fra dag til dag. Det kan være noget, der udvikler sig. Så måske vil man som rytter begynde at føle, at hesten vægrer sig, når man beder den om lidt mere. Efterhånden vægrer den sig mere og mere, indtil den står på bagbenene - det vil sige samme udviklingsmønster som når der er tale om dominans / indlæring.


Det er her, hvor jeg tror, at mange kigger tilbage og begynder at erkende, at deres hest måske ikke er sååå velopdragen, som man troede - som VB, der startede tråden, der skriver, at hesten nok har fået lov til at hygge sig lidt for meget. Og så er der ikke langt til at konkludere, at der er tale om uopdragenhed eller indlært fejl.


Men jeg tror, at det afhænger meget af øjnene, der ser. Hvis man kun kigger efter mulige smerter, så er det det, man finder. Hvis man kun kigger efter problemer i træningen, så er det det, man finder. Så man skal nok kigge begge steder :-)


Det eksempel, du nævner med madammen, der går i luften, når det ikke passer hende at gå alene - det er jo et "nemt" eksempel - hvis det er det eneste tidspunkt, hvor hesten reagerer, er det noget lettere at konkludere, at det i hvert fald ikke er smerter.

Meget sværere bliver det, når det er mere generelt stejleri.


mvh. tina









Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 Taina, mht. til at gå og hygge sig...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 00:22

... så mente jeg her at det jo er en hest der først er blevet sat i gang sent i sit 4. år. -i slutningen af år 2005. Jeg har derfor ikke forlangt andet af den i starten end at lære det grundlæggende. Nu efter godt et halvt år, hvor det er kommet på plads, begynder jeg at forlange lidt mere end den. Og her går det så galt. Så om det er indlæringsfejl ved jeg ikke. Jeg forlanger i hvert fald aldrig det samme af en nytilredet unghest, som en unghest, der er redet 7 mdr.

Min hest både stejler OG bukker. Nogle gange ud af det blå. Midt i en volte f.eks. Også selvom jeg på det siste har været meget opmærksom på ikke at presse den, da jeg i starten fornemmede at det var han han blev sur og arbejdede imod. Og det skal lige siges at det altså ikke er det helt vilde jeg har forlangt af ham. For mig virker det som om han protesterer mod nu pludselig at skulle arbejde hårdere, (og arbejdsbyrden vil jo unægtelig vokse når det er en unghest vi taler om), men jeg kan tage fejl...

0
0
Svar på denne tråd
 
 stejlen og modstand
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 12:44

Hvis hesten ikke har ondt, og det lyder ikke sådan, så er der faktisk en del ungheste, der efter nogen ridning, vil prøve kræfter med rytteren. Jeg har selv en, der kort tid efter jeg købte ham, ikke ville gå hjemmefra, stod og småstejlede og hoppede rundt til højre (altid til højre). I starten blev jeg lidt småsur, gav ham en med pisken og godt med schenkler. Det eneste jeg fik ud af det, var at han begyndte at slås med mig. Og det var ligegyldigt om jeg red alene eller sammen med andre.

Til sidst fandt jeg ud af, at det bedste var at være fuldstændig passiv. Jeg sørgede for at dreje ham tilbage i den retning jeg ville ride (skal lige sige at det foregik langs en landevej) og sad så bare stille og ventede, ingen afstraffelse - ingen ros.

Så var der ikke noget at kæmpe imod, og lidt efter lidt kom vi derhen hvor jeg ville. Efter ca. 14 var problemet væk.


En anden ting, man kan gøre, er at give hesten fri i 1-2 uger, somme tider kan unghestenes "hoved" ikke følge med, det vi be´r dem om, til trods for at de sagtens kan udføre det. Jeg har i en del tilfælde set at en kort pause kan sætte tingene på plads og man kan herefter starte op igen uden lige dette problem.


Hilsen Karen-Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd
 
 forkælet
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 13:51

I mine ører lyder den hest lidt, som om den er overforkælet. Den er ikke blevet presset synderligt meget før, og har nu fundet ud af, at der ikke skal ret megen protest til, før den får lov til at slippe igen, hvis tingene ikke lige går efter dens hoved.

Det skal lige siges, at jeg kun har læst VB's indlæg, og skimmet de andre, så jeg er ikke lige inde i, hvad alle de forslag med arbejde fra jorden går på.


Selvfølgelig er det en mulighed, at hesten har ondt. Men på den måde det er beskrevet, med at det startede langsomt i paraderne, hvor han FIK LOV til at "opføre sig ukorrekt og lave lidt ballade" - Det understreger for mig, vigtigheden af at man behandler en hest som en hest og KONSEKVENT irettesætter dårlig eller uønsket opførsel - ikke dermed sagt, at hesten fortjener nogen tæsk, men tit kan man tage tingene i opløbet, hvis bare man udtrykker sig lidt bestemt og udviser overlegen og selvsikker opførsel ifht hesten.

Kan man ikke det, er det på tide at indse, at man har brug for hjælp. Hesten mærker på et splitsekund, hvis man er bange eller usikker, og nogen er ikke sene til at benytte sig af det.


VB: du skriver i toppen af tråden "jf. ovenstående er der nok en mangel på respekt, men jeg skal heller ikke holde hemmeligt at jeg ikke har modet til at blive ved når han begynder at hoppe/stejle højt. Er tidligere faldet bagover, og denne oplevelse sidder altså gemt i reminderen. Jeg har selv gået i tankerne om at sende ham til en mandlig berider (et par kvinder har allerede takket nej) men kan ikke lade være med at tænke på at det jo er MIG hesten skal have respekt for og det er MIG der gerne skal kunne bruge hesten til ridehest. Desuden er jeg meget usikker på om en omgang "røvfuld" vil gøre mest gavn eller skade. Som tidl. nævnt reagerer han meget voldsomt for pisken, og jeg kan derfor i gru forestille mig hvordan han vil være efter 10 smæk af denne.."


Måske det er på tide at indse, at problemerne overstiger din formåen? (og det er altså ment på en pæn måde, selvom det nok lyder lidt hårdt) På et eller andet niveau Har du i hvert fald brug for hjælp, for hvis hesten bliver ved med at opføre sig som den er startet på, ender situationen med at blive potentielt farlig.

Der er ingen skam i at indrømme, at man ikke tør ride en hest, der skaber sig, og måske ER din hest bare for stærk for dig både fysisk og psykisk - ligesom med unge mennesker, er det ikke alle heste der er inden for pædagogisk rækkevidde. Sådan en hest er for en absolut ekspert, det være sig såvel indenfor "almindelig" dressurtræning, HMS eller hvad man nu ellers har tænkt sig.


Hesten tar ikke skade af at lære at respektere sin rytter, men jeg tror også du står med et problem, hvor du har behov for at se, at hesten GODT KAN, og først derefter skal du forsøge dig med den igen - stadig med masser af hjælp og vejledning.


Og til sidst. Selvom jeg da også langt hen ad vejen foretrækker at være pædagogosk overfor en hest og vise den den samme respekt, som jeg forventer den viser mig, så KAN det altså i nogle tilfælde være den nemmeste løsning lige at vise hesten, at man altså ikke vil finde sig i det - så længe den ikke er bange, har jeg aldrig endnu mødt en hest, hvor et regulært rap i røven på det rigtige tidspunkt har skadet den på hverken langt eller kort sigt. Hvis andet virkelig ikke kan trænge igennem, og den bliver ved med at gå i vejret, bliver du altså nødt til at tænke på din egen sikkerhed først, inden du bekymrer dig om hvorvidt hesten finder en overhaling vildt traumatisk.


mvh Maria


Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd
 
 VB...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 21:17

Jeg byggede det på dette citat fra dig:


Han har indtil for kort tid siden haft lov til at gå og hygge sig nok lidt for meget og har nok fået lov til for mange ting, f.eks. at hive i tøjlen i ind- og udridning ifm. parader.

Ok, måske overtolkede jeg en smule ;-) Meeen det jeg skrev var nu heller ikke entydigt minded på dig - det var mere en generel opfattelse. Jeg beklager, at det ikke fremgik tydeligt nok ;-)


Det lyder jo også som om, at du har ramt rigtigt, idet det begyndte at gå fremad med din hest, da du ændrede på træningen. Det, som jeg talte imod, var mere holdningen om, at de fleste heste stejler på grund af dominansproblemer. Jeg frygter, at hvis det er den gældende tro, så vil der være nogle, der tænker, at "de fleste heste stejler på grund af dominansproblemer, så det gør min nok også" - og GLEMMER at kigge på, at smerter også er en sandsynlig mulighed.


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 Karen-Lisbeth, at være passiv...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 21:42

... kan det ikke opfattes som en slags sejr for hesten synes du? Jeg tror helt ærligt ikke at hesten tænker så langt som "nå, nu gør hun ikke noget, så gør jeg heller ikke noget, så står vi lige". Jeg tror i stedet hesten, når den mærker rytteren (for)bliver passiv, opfatter det som en "overgivelse". Jeg kan høre du åbenbart har gode erfaringer med det, men jeg prøvede det selv på min hest til at starte med og han gør det stadig -meget værre- nu en måneds tid senere.

Hvis ikke det før er nævnt, kan jeg fortælle at tingene startede da det blev varmere i vejret og der begyndte at komme fluer. Min hest reagerede voldsomt overfor fluerne; kastede rundt med hovedet, nogle gange i pludselige ryk til siden, sparkede ud med for- og bagben og fnyste. Jeg kobler denne hidsighed over fluerne sammen med hans ulydighed overfor rytteren. For rider jeg inde i ridehallen bliver han ikke hidsig over fluer, og bliver han ikke hidsig, bliver han heller ikke sur på rytteren. Dog er jeg nu ikke længere sikker på at det kun kan være fluer. I så fald skulle han være ekstremt hysterisk for han gør det nogle dage også selvom jeg kun kan se en enkelt lille flue. OG han gør det også uden grime, hovedtøj, bid eller andet udstyr. Så jeg udelukker at der kan være noget udstyr der generer ham. Er der nogen der har erfaring med lignende? Jeg er ude i at tænke på pollen-allergi, eller anden form for allergi, synsforstyrrelse, ???...

Jeg siger ikke at han ikke er ulydig når han stejler, bukker og hopper rundt, (for det er jeg ret sikker på han er) men jeg påpeger at disse problemer opstår i takt med hans irritation over fluer/noget ukendt.

Det skal siges at hesten nu er sendt i proff. ridning, hvor der desværre også er stor mystik om hvad der plager ham så meget at han bliver så voldsom.

0
0
Svar på denne tråd
 
 tænderne
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 11:54

ville lige sige at du skulle ta at få den tjekket,,,

da min egen hest gjorde presis det samme og nåde at vælde bagover et par gange da jeg fandt ud at hun havde en ulvetand så ta at tjekke tænderne,,,

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ulvetand
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 23:05

Han fik ordnet tænder for lidt over 2 uger siden, hvor han bl.a. fik fjernet en ulvetand som jeg vidste han havde. Ville se om det gjorde forskel, hvilket det desværre ikke gjorde.. Så nu er det da udelukket

0
0
Svar på denne tråd
 
 Head Sheaking
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 23:56

Du er sikker på han ikke lider af Head Sheaking?


Symtomerne passer ellers meget godt, med insekter, stejlen, Lysoverfølsomhed/lyset kommer jo når vejret bliver varmere.



Er han tjekket for øremider? Det kan også resulterer i stejling.




Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway


0
0
Svar på denne tråd
 
 head shaking
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 23:53

Jeg er desværre lige selv blevet bekendt med at min hest lider af head shaking. Havde aldrig hørt om det før, men når jeg læser om det kan jeg nikke genkendende til alle symptomerne. Så nu ser fremtiden vist rigtig sort ud. Efter hvad jeg har hørt + læst, er der ikke noget at gøre og det vil som regel bare blive værre med tiden. Men han skal på hospitalet og undersøges på tirsdag...

0
0
Svar på denne tråd
 
 åh nej
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 01:07

Det var da træls! Jeg håber, at det viser sig, at det er noget andet. Men hvis det er head-shaking, så har nin@ herinde en hest med headshaking, som hun har fået til at trives. Men som jeg har forstået det, så kræver det en ikke helt lille indsats...


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 hest som stejler
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 08:52

Hej VB.


Har lige læst dit indlæg. Nu har jeg jo fulgt denne tråd fra starten, og havde hele tiden håbet at det hele endte godt, så er jeg virkelig ked af at høre at problemet viste sig at skyldes sygdom hos din hest Jeg vil nu alligevel krydse fingre for dig på tirsdag, og håber at problemet kan løses på en eller anden måde..


Mange hilsner og tanker fra


Ditte


Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak..
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 18:33

...for jeres søde ord


Jeg må indrømme jeg har svært ved at holde humøret oppe. Det var ufattelig trist at komme op og besøge ham det sted hvor han var i ridning, og se at han nu slår med hovedet konstant, og faktisk er uridelig. Jeg har derfor kørt ham hjem igen, og synes ikke jeg kan gøre noget før han er blevet undersøgt på tirsdag. Men efter hvad jeg har læst om head-shaking her på nettet, er jeg absolut ikke optimistisk.

Hvorfor skal sådan er forfærdelig sygdom ramme en ellers så livsglad hest - 5 år gammel med en kæmpe fremtid foran sig.. Hvor er livet dog uretfærdigt nogle gange...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Din hest stejler
Forfatter: 
Dato:  26-06-2017 12:07

Når en hest stejler er det noget af det farligste man son rytter kan komme ud for, jeg ved godt at jeg nu får på puklen i det jeg skriver og det kan jeg sagtens leve med, da det i en sådan situation jo gælder om og overleve !

Din hest kan ikke forstå at du vil give den mere kærlighed så drop det, det er BS, den skal vide at det er bedre du er på dens ryg end på jorden, så hvis du falder af når den laver ballade eller stejler eller hvis du kan nå og komme af i farten så skal den straffes prompte, selvom du ikke vil så skal den have pisk i dens røv og det skal den have hvergang indtil den ved hvem der bestemmer, alt med godbidder og alt det BS drop det, det fatter hesten ikke, så hvis du vil beholde den og ikke sende den til slagter så er dette den eneste udvej, hård håndtering !

mvh

Henrik

0
1
Svar på denne tråd
 
 Godt ....
Forfatter: 
Dato:  26-06-2017 23:18

... Så! Du vælger ligefrem at finde en 11 (elleve!) år gammel tråd frem, for at give dit "geniale" besyv med??

 

Håber, det lettede...


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider