Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Løftende bid, uden pres på nakken
Forfatter: 
Dato:  12-04-2017 10:44

Er der nogen af jer, der kender til et bid, som har en løftende effekt, uden at presset lægges på nakken?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løftende effekt
Forfatter: 
Dato:  12-04-2017 14:17

Hej,

 

Oftest betegner man trensebiddet som løftende og kandarstangen som sænkende.

 

Hvis du mener et trensebid, som ikke påvirker nakken på hesten, kunne vi allerførst tænke på et bid uden løse ringe, idet biddet "vandrer" lidt opad, når der er tøjlepåvirkning, hvilket trækker biddet lidt op i munden og lægger et modtryk på hestens nakke. Et bid uden denne virkning kunne være bid med ophæng - der findes efterhånden mange udgaver af bid med ophæng, både som delte bid og i Myler-udgaverne.

 

Hvis du derimod mener et stangbid, der ikke påvirker nakken på hesten, kunne du kigge på Swales stangbid, hvor virkningen på nakken er nærmest lig nul, idet nakkestykket er monteret i en ring, der sidder på selve bidstangen, mens kæde og tøjler monteres i hver sin ende af bjælkerne (stængerne på siden af biddet) og dermed skaber rotation ved tøjlepåvirkning men uden påvirkning af kindstykkerne på hovedtøjet. De fås bl.a. på nettet (der er vist en hjemmeside, der hedder noget med bitshop.uk, men jeg husker det ikke præcist).

 

Jeg ved ikke, om det var den slags oplysninger du var ude efter?

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak og...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2017 17:15

Hej Jette, tak for super godt svar! Min problematik er at finde et bid, som ikke nødvendigvis er et hårdere bid, men som i højere grad påvirker hesten til at løfte hovedet. Hesten her er senkastrat og får en ret hingstet adfærd på jagt, hvor han vil op og lede flokken. Hans værktøj er at blive ved med at trække hovedet ned til man ikke har flere kræfter i armene og så smutter han ellers. Det bliver et træls og opslidende tovtrækkeri for begge parter med alt for stærk og vedvarende påvirkninh af hans mund. Jeg går derfor og luret på om et andet bid vil give en bedre og klarere kommunikation, så man ikke kommer ud i tovtrækkeriet til at begynde med. Om ikke andet et bedre værktøj til at få jovedet op med mindre påvirkning, så man kan kommunikere derfra.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et andet bid
Forfatter: 
Dato:  25-04-2017 09:22

Hej igen,

 

Jeg har været væk fra min computer længe, så jeg beklager det sene svar.

 

Hvis du til daglig kan ride hesten uden problemer med dit nuværende bid, kan det være, at du skal bruge et andet bid på jagt. Det kunne f.eks. være et pelham. Disse fås vist også som Swale-bid uden tryk på nakken, hvis du fortsat ikke ønsker tryk på nakken. Man kan ride pelham med en såkaldt deltastrop, der forbinder de to ringe, så du kun rider med 1 tøjle, eller du kan vælge at ride med 2 tøjler, så du selv kan afgøre, hvor meget effekt du vil have fra trense eller stang, lige som et kandar. Det bliver nok lidt kompliceret på jagt. Ellers er der et såkaldt jagt-kandar, hvor det er en mild udgave af pelham med mulighed for at sætte tøjlen flere steder. Jeg husker ikke, om denne slags fås som Swale. Men prøv i hvert fald at søge på Swale-bid (jeg tror adressen på den gode butik på nettet hedder bit-shop.uk - de har nærmest alt i bid, så du kan se, hvad det handler om, før du beslutter dig for at prøve noget). Uanset hvad, vil både du og hesten få en fornøjeligere jagt, hvis I ikke skal slås om tøjlen!

 

De fleste heste kan udmærket klare at blive redet med forskellige bid uden at blive forvirrede eller blive hårdere i munden - alt afhænger jo af hånden

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider