Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bid til urolig/stærk hest?
Forfatter: 
Dato:  02-03-2017 11:44

Hey hey!

 

Min ene vallak har fra dag 1 vi fik ham, været lidt besværlig fortil. Vi har prøvet diverse næsebånd og også helt uden, lige nu har han en anatomisk almindelig trense.

Vi har også prøvet lidt forskellige bid, herunder tredelt bid, et lige gummibid (det tyggede han i stykker) og nu bruger vi et todelt muffebid. Det fungerer ok, men jeg synes stadig godt det kan blive bedre. Han tygger hårdt på biddet, men suger fint på det. Dog mister han holdning i det øjeblik jeg giver efter på tøjlen eller når jeg skal lave en volte, så han har næsen oppe i skyerne. Jeg føler at han støtter sig ekstremt meget op af barrieren og udvendige tøjle..

Jeg rider meget på benene og dem reagerer han fint på, men han lægger sig bare så tungt på biddet..

Han er tjekket for alt og har for få måneder siden fået ordnet tænder.

Nogle der har erfaring eller råd??


 

Mvh Freja

Valløs Farinelli

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kunne være...
Forfatter: 
Dato:  03-03-2017 11:48

Hej,

 

Når jeg læser din beskrivelse (og uden at have set hesten) tænker jeg, at der kunne være tale om:

 

1) Hesten mangler grundridning - at kunne følge biddet, når tøjlen gives efter er noget af det mest basale og et af tegnene på, at ryggen arbejder korrekt. Bøjning ligeledes - her bør en hest med grundridningen i orden ikke have problemer, medmindre den har dårlig balance. Hvis det er sådan, det er fat med din hest, kan jeg kun anbefale at få fat i en dygtig underviser, som kan hjælpe dig med at lære hesten disse ting. Husk, at en dårlig vane tager lang tid at ændre. Desuden må vi som ryttere indstille os på, at alle heste er forskellige og skal trænes i henhold til deres individuelle karakter og forudsætninger.

 

2) Hvis det er biddet, der generer hesten, som du formoder, kunne du prøve at måle din hests mund med en bidmåler. Enten kan du låne en af nogen, der har sådan en, eller du kan købe den. Hvis dit bid er lidt for langt, kan det genere hesten ganske betydeligt. Desuden skal du tænke på, at der måske ikke er så meget plads i din hests mund, så den måske har brug for et tyndere bid. Der findes nu om dage så mange muligheder - anatomiske bid, mylerbid, bid med ophæng o.s.v., så du kunne jo også tale med en bidekspert. Nogle steder kan man låne bid med sig hjem og prøve dem af.

 

Umiddelbart vil jeg dog tro, at det bedst kan betale sig at kigge på nr. 1. En dygtig underviser vil måske også kunne råde dig m.h.t. biddet, men jeg tror umiddelbart, at din hest og du har brug for at blive enige om grundridningen.

 

Held og lykke med det.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

6
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider