Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

realistisk mål ca 3 mdr?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 10:44
Hej
Nu hvor det har været nytår og det derfor er lidt nærliggende at tænke i nytårsfortsæt o.lign så er jeg begyndt at tænke lidt i at sætte mig lidt delmål med især træningen af min hingst, hvilket før har været lidt sporadisk da han ikke liiiige er den letteste hest rent ridenæssigt, så det har været nemmere at tage en af hopperne som altid er søde at ride.
Begge hopper er i fol og en del af planen med ifolingen var at jeg så blev "tvunget" til at tage ham hvis jeg vil ride.

Så spørgsmålet er nu,hvad er realistisk mål at sætte med ham, både pr kvartal men også i år? Har i nogen gode input til mig?

Han bliver 6 år om et par mdr og kan rides men intet er ligefrem rutine med ham. Så det er faktisk næsten start helt fra bunden.. Jeg får realistisk set nok redet/trænet ham 3-4 gange pr uge, og mest herhjemme på banen så det er selvfølgelig også lidt afhængig af vejret. Han kan køres ud til skov eller ridehus men så begynder det at knibe med tiden så det kan nok realistisk set gøres en gang pr uge f.eks.
Det rent ride tekniske kan jeg godt selv, men har ikke selv stået med en svær hest og så prøve at sætte mig mål for hvad jeg kan nå hvornår..
Han skal først og fremmest gå dressur og ture, senere måske lette spring klasser og Working Equitation.

Ser frem til at høre om nogen har nogle gode ideer og input, og tak på forhånd fordi i altid er klar til at komme med jeres ideer og kommen tarer herinde.

Mvh en Nina som vil forsøge sig med lidt ekstra struktur i sin hestetræning.

Exclusive sorte heste med mod og skønne temperamenter
0
0
Svar på denne tråd

Hmm ...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 12:45

den er svær at hjælpe med, men tænker fx et mål som undervisning fast en gang hver uge kunne være en start ud fra det du beskriver, og så vil du jo til undervisningen få 'lektier' for som du så kan træne hjemme.

www.stenhedegard.dk

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

0
0
Svar på denne tråd

det er jo en idé
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 13:21
Tak for dit svar! Ja det skal der til, og det bliver nok ca midt i februar vi starter op med det, men ikke før han er lidt mere stabil og i form så han kan tåle en omgang undervisning uden at gå død både fysisk og psykisk. Så er det netop at jeg får problemer med ham, men selv grundtræningen og at få ham fin og lydhør, samt at få gjort det hele lidt mere til rutine, så vi KAN de ting vi kan, det kan jeg gøre mens han kommer i bedre form, og så er vi klar til at lære nye ting,og forfine det vi kan.
Jeg tror mere at jeg egentligt ville høre hvad i andre har nået med jeres rå heste på henholdsvis et kvartal, et halvt år og et år, så jeg har lidt at sammenligne med.

Tusind tak

Exclusive sorte heste med mod og skønne temperamenter
0
0
Svar på denne tråd

Hvad man når
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 16:34

kommer an på hesten

har haft en han tog i mod og lærte hurtigt, og blev næsten ikke redet på banen og afligevel var han rigtig godt med i forhold til alder og den smule han blev trænet. En anden krævede mange tænke 'pauser' hvor der ikke skulle læres nyt så her tog det over dobbelt så lang tid at nå det samme. Tror nærmest kun lige den kunne helt let grundridning efter 3 mdr.

www.stenhedegard.dk

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

1
0
Svar på denne tråd

Lidt at sammenligne med.....
Forfatter: 
Dato:  07-01-2015 22:35

Jeg vil gerne give dig lidt at sammenligne med, med mine to ungheste. De blev begge tilredet som 4 års, og bliver nu i år hhv 7 og 8 år her til sommer. Og begge har jeg haft siden de var 1 års.

Pinot Noir var super nem - efter 10 dage på tilridningsstedet ringede de og sagde, at nu var han stabilt gående i alle tre gangarter og uden longe.

Han er en kvadratisk lidt lavstammet bred hest, med god balance, og tre middel men taktfaste gangarter.

Her er der billeder af første gang med mig på ryggen, dvs 11 gang med rytter

Billede

Billede

Efter ca 3 mdr så det sådan ud - her var vi begyndt på lidt ren-/-versader i skridt og lidt schenkelvigning i trav.

Billede

Billede

Da jeg tog til vores første stævner LD1-2 efter at have redet ham i ca 6 mdr sprang han ud af banerne de første tre gange, og han var et nervevrag at have med ud.

Her billed af vores første "diskvalificeret stævne" LD2 - på dette tidspunkt gik han hjemme i træning schenkelvigninger i trav, ren-/-versader i skridt og trav, kontragalop.

Billede

Efter 1 år og 3 stævner, begynder pinot at slappe lidt af ude på stævnepladserne. Pinot går stævner på LC1-3, og begynder at få placeringer.

Billede

Efter 1,5 år går han så sine første LA1-2 på klubplan, og begynder at få placeringer.

I træningen går han nu alle øvelser op til LA6

2 år efter tilridningen begynder vi at træne changementer i træningen.

Og efter 2,5 års ridning går han sin debut i MB0 på distriktsplan til +65%

Billede

Og så har jeg min anden unghest Krones Caspian - en rigtig dressuravlet langbenet hest. Dejlige taktfaste store gangarter, især en meget stor galop.

Han sendes i tilridning samme sted som Pinot blev sendt i ridning. MEN her tager det dem 1 måned bare på at gøre ham tryg ved longe m.m., og de rider ham i 1,5 måned før han overgår til mig.

Her første gang jeg er på ryggen af caspian

Billede

Billede

Hold da op han manglede balance, og hver en lille bitte forskydning jeg gjorde, så udløste det et stort sving i caspians krop.

Efter 4 mdr fra han blev tilredet så det sådan her ud

Billede

Billede

Han er så stort galopperende, at jeg må kører efter et 20x60 ridehus for at få lidt langsider med galop.

Og han vokser i perioder, og trænger til hjerne-pauser.

Her er han efter ca 6 måneder fra tilridning, hvor vi træner lidt schenkelvigninger i trav, ren-/-versader i skridt.

Billede

Billede

Efter ca 1 år fra tilridning går der før han kommer til sine første stævner - ld2-lc1, hvor hans nerver også sad udenfor tøjet. Men han fik rimelig hurtig placeringer i LC-klasserne.

I træning hjemme arbejde vi stadig en del med balance i galoppen, som var rigtig svært for os at få til at fungerer. Så vi kunne fx ikke træne kontragalop efter et år.

1,5 år efter tilridning begynder han at blive stærkere fysisk, og vi kan begynde at træne til la1-2 klasser, dvs tempoveksel og kontragalop. Trav har han altid været stærk i.

Efter 1 3/4 år fra tilridning udklasses han af Lc'erne - men stævner er stadig en udfordring for hans og mine nerver. Så vi kan samme dag blive nr sjok i første klasse og vinde stort i næste klasse.

Billede

Billede

Efter 2 år fra tilridning er kontragaloppen på plads, og han går nu hjemme alle øvelser til LA6.

Han går sine første LA1'er på klubplan, og vinder stort.

Og startes derfor i la1 på C-plan.

Og efter 3 måneder på c-plan får han sine første placeringer. Herefter rykker han enormt på ganske kort tid, og går i løbet af et par måneder til placering i LA1-2-3-5 på c-plan.

Billede

Billede

Nu trænes han mod at skulle debuterer i MB0 til foråret, dvs changementtræning.

Så to MEGET forskellige heste, som udsættes for samme tilridning, samme rytter, samme underviser og samme træning, men som udvikler sig vidt forskelligt, og med hver sine styrker og svagheder.

Det vigtigste er at holde dem glade for at være rideheste, afveksle træningen og give dem ro hvis de har behov.

Jeg har med fordel redet undervisning lige fra starten af - selvom hesten ikke kan holde til 30 min koncentreret ridning, så kan man fint arbejde med opvarmning/afskridtning, arbejde med ens egen opstilling i skridt ect. Det har været en stor fordel, at jeg ikke har lavet fejl i starten, men hele tiden er blevet korrigeret før noget er blevet til et problem.

Og så har jeg arbejdet meget med, efter ca 1 års ridning i trygge vante rammer, at tage ude uvante fremmede steder og træne - fx er den lokale rideskole et fantastisk sted at træne "uro og masser af folk og børn", således at de ikke dør første gang de møder en barnevogn ude til et stævne :-) Så jeg har 4-5 ridehaller jeg skiftevis kører ud og træner i.

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider