Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Letridning - et nødvendigt onde?
Forfatter: 
Dato:  24-04-2003 21:09
Hej derude

Jeg vil gerne høre jeres mening om letridning som opvarmning i dressur, og hvad I selv gør?

Jeg HADER virkelig letridning, og kan ærlig talt ikke se hvad det skal gøre godt for, jeg føler overhovedet ikke jeg har kontakt med min hest, og jeg sidder og skrumler deroppe når jeg skal op-ned op-ned hele tiden.

På fremmede og evt lidt yngre eller urolige heste kan jeg godt have glæde af letridningen indtil hesten og jeg lige finder hinanden, og i terrænet kan jeg også godt bruge letridningen, men i den egentlige dressur syntes jeg det er frygteligt.

Man kan da vel godt varme sin hest fornuftigt op i nedsidning, man behøver jo ikke samle den mere før tid er, selvom man rider nedsidning.

Hvad angår unge heste når de skal tilrides, rider I allesammen letridning uge efter uge, måned efter måned? Jeg har lige købt en plag, som jeg selv skal ride til når tid er, og jeg regner da med at starte op i letridning (for det gør man jo... dum begrundelse!) men vil gerne hurtigt ned at sidde.

Kom med alle jeres meninger, erfaringer, lærdomme m.m

Med venlig hilsen

Winnie
0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2003 21:28
Jeg ider aldrig letridening, da jeg heller ikke føler at jeg har kontakt til hesten...
Så jeg sidder kun ned, også når jeg varmer op...
0
0
Svar på denne tråd

Letridning eller ej
Forfatter: 
Dato:  24-04-2003 21:39
Jeg har lige redet en unghest til og er stadig i gang med det, og jeg rider mest letridning, da jeg ikke føler, at det gavner hestens ryg, at jeg sidder og hopper rundt på dens ryg, når den ikke er så vant til rytter endnu. Desuden føler jeg, at når hesten ikke går helt samlet og ikke bruger ryggen på samme måde, som i samlet gang, så kan jeg ikke ride hesten optimalt i nedsidning.
Jeg er lige så stille begyndt at tage nogle runder i nedsidning, men jeg mener, at man med en unghest ikke kan starte med nedsidning, da dens ryg jo heller ikke lige er så stærk i starten.

Held og lykke med din plag, når du skal ride den til ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Letridning - så nedsidning
Forfatter: 
Dato:  24-04-2003 22:30
Ja, jeg er meget OND :) Jeg rider skis'me også nedsidning på tøsen.. Vi varmer op i letridning, og derefter nedsidning, hvis vi skal have en seriøs dag..

Gerne letridning inde midt i ridningen og til sidst, men jeg kan heller ikke se, hvorofr nedsidning skulle være så ondt på en unghest.. Vi koncentrerer os bedst, når vi har DIREKTE KONTAKT. Man rider vel heller ikke seriøs dressur i letridning!
Jeg har en sikkerhedsvest til salg, str. s. Kig forbi min præs... :)

Jeg søger en rideveninde i Borum ved Århus..

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 01:01
Hvorfor er det lige letridning bliver udsat for en "hetz" for tiden?

Det er muligt at jeg er underlig på det punkt, men jeg har det fortrinligt med letridning og det fornemmer jeg også at min hest har.
På min unge hest finder jeg det absolut gavnligt at bruge letridning i træningen. Jeg føler ikke at jeg mister kontakten på nogen måde. Min træning betragter jeg da også som seriøs. Træning kan vel stadig være seriøs, selvom man kun er nået til "den lille tabel"?
Jeg rider intervaller med nedsidning, og vender tilbage til letridningen, som min hest stadig foretrækker. At han foretrækker det, har jeg tolket mig frem til bl.a. via hans øgede fremadsøgning og indundergriben.

I søndags red vi vores første egentlige tur i terrænnet, med masser af letridning. Det betragter jeg skam også som en seriøs del i uddannelse af min forhåbentlige kommende dressurhest.

Mvh Tina, desværre uden TurpinTil Dick Turpin
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Tina
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 03:44
Ej undskyld, det er ikke så nemt at skrive indlæg om noget, hvis det skal opfanges som en "hetz" at der er noget man bedre kan lide end andet??

Jeg har da ikke skrevet dette indlæg for at du skulle få den idé at du er underlig, blot fordi du har det fint med letridning, læg venligst mærke til at jeg også har det fint med letridning i terrænet og i andre situationer.

At jeg absolut ikke kan fordrage at ride letridning som egentlig dressur, det er vel netop fordi det ikke fungerer for mig og min hest, hvor det så fungerer fint for dig - netop derfor har du begrundelse nok for at bruge det!

At letridnig ikke skulle være seriøs ridning, det har jeg dog aldrig nogensinde nævnt, jeg har slet ikke brugt ordet seriøs eller ikke seriøs i mit indlæg.

Jamen, jeg er helt forbavset over at jeg sidder og skriver sådan et indlæg som det her til dig, men hvis du vidste hvor træls jeg havde det med at se mit indlæg blive opfattet som du tilsyneladende har opfattet det, så ville du bære over med mig.
Jeg ville dog alligevel ALDRIG skrive et indlæg om noget jeg ikke bryder mig om, og så samtidig dømme andre der godt kan lide den pågældende "ting", hvad det så end måtte være.

Håber på feedback...

Med venlig hilsen

Winnie

0
0
Svar på denne tråd

Letridning igen og igen
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 08:53
Hejsa!

Ja...tænker også over denne modstand mod letridning, men bare jeg må beholde min lyst, tro og erfaring, så rider jeg gladeligt videre i letridning i opvarmning, travpauser og og når jeg traver af. Har endnu tilgode at se den unghest som bevægere sig bedre og friere i nedsidning, samt samme med den uddannede under opvarmning.
Er det da virkeligt så svært at ride letridning?
Selvfølgelig kan der være heste med så dårligt rygsving og uren takt, samt elendige sadler, at letridning kan være ubehageligt, men så må det jo ændres.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

ingen letridning
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 09:10

Jeg rider aldrig letridning og kunne slet ikke drømme om at gøre det på en ung hest.

Hvis man ikke ønsker at bumpe på hestens ryg, hvorfor så gøre det med tilløb i form af at have lettet sig fra sadlen og herefter lande på hestens ryg.

En unghest med måske dårlig ballance bliver da heller ikke hjulpet bedre på vej med en rytter som sidder og "letter" sig.

Tine

Et liv med glæde - Kør hundeslæde
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Ikke letridning på unghest
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 09:21
Du kan her se et argument for ikke at ride letridning på ungheste.

Jeg har selv en 3 års, jeg er ved at tilride, og jeg bruger ikke letridning i traven, hvilket får ham til at gå frem i et godt arbejdstempo.

Hilsen
Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 09:30
er det så at man lærer(altså på de kvalifiserede rideskoler), at man varmer op i letridning, og man traver af i letridning, da det skåner hestens ryg, plus at det også står i utallige ridebøger, både gamle og nye?
Jeg har godt nok ikke hest, men på de låneheste jeg har redet på, har det været mere behageligt at ride letridning i opvarmningen. Men når jeg så skal til at lave noget, foregår det i nedsidning, da jeg helt klart har mest fornemmelse med hesten når jeg er i konstant kontakt med den.

Og det med at man "bumper" tilbage i ryggen på hesten, det gør man altså ikke hvis man kan ride letridning, da man jo følger hestens takt. Og det er ikke for at lyde bedrevidne (så har vi det på det rene :-)).
Men selvfølgelig, hvis hesten har en l*... takt, kan det jo selvfølgelig være lidt svært at følge den. Men øvelse gør mester, har selv prøvet en hest som på det nærmeste var umulig at ride på i trav, men lærte til sidst at følge den (efter mange hårde ridetimer, med sved på panden og krampe i div. muskler ;-D!)

M.V.H. Sara

Bliver man en dag fattigere eller en dag rigere...?
Mange børn lærer ikke, at hesten er et dyr som kan slå dem ihjel.
0
0
Svar på denne tråd

Øh, bumper rytteren?
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 09:49
fordi 'høn' rider letridning? Rytterens balance, schenkelkontakt, rolige hænder bør vel være ens hvad enten der rides letridning eller nedsidning.

Jeg skriver ofte for dommere til dressurkonkurrencer, og jeg synes, at jeg har set mange unge heste begå sig. Og i de lette programmer, benyttes der letridning enten som et 'must' eller som en 'option'. Vi ser oftest, at de unge heste hjælpes til en bedre bevægelse, gang og balance når der rides letridning i f.eks. øget tempo. Mange dygtige beridere viser også de unge heste i letridning til gangartsbedømmelser for at give dommere og tilskuere det bedste indtryk af hestens formåen.

Men enhver må da ride som man lyster og har det rart med.
De bedste hilsner,
Lotte K.
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Letridning
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 09:50
Jeg rider også letridning - af nøjagtig de samme grunde som TinaTurpin og Dorte.
Hvis jeg skridter MEGET længe på Felix, når jeg varmer op, så kan jeg godt finde på at gå direkte til nedsidning, men så skal jeg også skridte længe.

Det er jo ikke bare en opvarmning af hesten, der skal finde sted - men også en opvarmning af rytteren, og mine rygmuskler har det altså bedst, når de bliver varmet godt op, inden jeg sætter mig ned.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Man bliver jo ikke lettere
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 10:45
... af at ride letridning. Rytterens vægt vil være den samme om man sidder eller laver letridning.

Letridning er nok mest for de rytterere, der ikke orker at sidde så længe ned, da det kræver en del mere af mavemuskler og kondition. Så det er altså lettere for rytteren at lave letridning, men det har altså ingen effekt på vægten.

Desuden synes jeg, at kontakten og de fine hjælpere forsvinder hvis man rider letridning. Og specielt på ungeheste skal man hele tiden bevare kontakten og hjælpe den rundt for hvert skridt.

Hilsen
Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Åhr, nej dog!
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 11:34
Solospanjolo
Kunne godt tænke mig at vide, hvordan det lige er du rider letridning?

Desværre har mange den opfattelse at i letridning der trykker man bare af i bøjlerne, lander i sadlen osv. Det har ikke en fløjtende F.. med letridning at gøre - intet.
Man bevare selvfølgelig støtten, man bumper ikke ned i sadlen, man føre sin krop i rytme og samarbejde med hesten. Og man sætter ikke af! Rytteren bære sigselv, bruger både læg, lår og sædemuskel. ( plus ryggen og korrekt hoved og arm'holdning')

Kig omkring jer, hvem rider letridning tilbagelænet, med fusserne fremme ved hestens hoved?? (overdrivelse fremmer forståelsen!)

Venlig Hilsen
Lucky

Der er altid vejarbejde, på vejen til succes. 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar til Winnie
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 14:33
Hej Winnie/Finisen

Når man udtrykker sig skriftlig, er der jo en risiko for at der går nogle nuancer tabt. Hetz satte jeg i "-" for at bløde det lidt op. Der har været en del indlæg om og imod letridning for nylig og tidligere.

Mit "skrappe" indlæg var som egentlig ikke vendt mod dig, men 2 af de besvarelser du havde fået. Det er også her jeg har hentet fx. "seriøs dressur" fra mm.

Nogle af besvarelserne vender sig kategorisk mod letridning generelt, baseret på egne erfaringer. Hvorfor accepterer vi ikke bare at havd der virker for én, ikke nødvendigvis er opskriften for en anden.

I princippet kunne min hest jo gå bedst hvis jeg stod på hovedet i sadlen, men jeg ville jo næppe give mig til at udbrede mig om "hoved-ridningens" store fordele.

Mvh Tina, desværre uden Turpin

Til Dick Turpin
"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."
0
0
Svar på denne tråd

Hmm
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 14:36
Jeg syntes stadig jeg mangler tungtvejende begrundelser for at letridning skulle være bedre end nedsidning - HVIS man altså som rytter kan følge hestens bevægelser ordentligt i nedsidning.

Selvfølgelig er det bedre med letridning hvis man ikke mestrer nedsidning på den enkelte hest, men hvis man gør det kan jeg ikke se at det skulle aflaste hestens ryg at man rejser sig op hver anden gang. Man bliver jo netop ikke lettere af letridning.

At letridning skulle være til gene for hesten vil jeg aldrig påstå, tværtimod, hvis det falder rytteren rart og naturligt må det nok også være behageligt for hesten.

Jeg har ikke svært ved at ride letridning, og min hest har absolut en ren og taktfast trav med et godt afskub, men jeg syntes stadigvæk jeg får mest ud af nedsidningen.

Hvis man på en unghest kan følge dens bevægelser kan jeg simpelthen ikke fatte at det skulle være sundere eller mere skånsomt at benytte letridning, men det er alt andet lige meget nemmere for mange ryttere.
Og så er det også helt OK!

Tak LdR for at henvise til Johannes´ indlæg, jeg er en af dem der har haft stor glæde af hans bog og gode råd, og mener ikke han kan have helt galt fat i det med letridning kontra nedsidning.

Med venlig hilsen

Winnie
0
0
Svar på denne tråd

rygsækseffekten igen igen
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 15:28
Hejsa!

Med fare for at gentage mig selv...vi vejer ikke det samme om vi sidder eller rider letridning. Sidder man ned, har man til dels hele sin vægt på hestens ryg, rider man letridning, bæres mere af ens vægt af hestens sider, gennem det øgede tryk af lår og knæ mod hestens side og til dels af stigremslåsens placering.
På samme måde som en god rygsæk fordeler vægten af den man bærer, så ikke kun skuldrene bær vægten, men også ryg og til dels mavemuskler.

Har det lidt med denne snak, som jeg har med :"hvad vejer mest...1 kg bly eller 1 kg. fjer"?...ja, det vejer det samme, men hvad vil vi helst ha' ned over tæerne?

HVIS man vejede det samme uanset man sidder eller står i sadlen, ville en hest kunne springe samme højder med en rytter siddende over forhindringen...men det kan den jo ikke.

Mvh Dorte

0
0
Svar på denne tråd

til lucky
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 18:16
Hej Lucky

Det er jo et sjovt spørgsmål, for det er jo lige det jeg ikke gør, ikk ´

Et liv med glæde - Kør hundeslæde
;-D
0
0
Svar på denne tråd

min "unghest"
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 20:22

Min unghest (ja ung er hun ikke, men hun er ikke redet meget) befinder sig klart bedst, når jeg rider letridning. Hun er meget følsom, og har været længe om at vænne sig til at have rytter på ryggen. Sætter jeg mig ned, kan hun finde på at skyde ryg. Så hende har jeg endnu ikke siddet ned på mere end 20m af gangen. For begynder hun først at spænde op, ja så ender jeg meget nemt i sandet.
Og at rytteren skulle bumpe i letridning, ja den fatter jeg ikke helt, som en anden nævner, klasker man da ikke bare rumpen i sadlen, men sætter sig blidt ned og ikke så "tungt", som hvis man sad nedsidning.
Men skal man samle hesten, ja så er det nødvendigt at sætte sig ned og drive godt bagfra. Jeg får pip af en af de undervisere, der er hvor min hest står. Jeg tror jeg har set vedkommende sidde ned 5 gange på 2 år. Ellers er det letridning eller galop og altid med fremadlænet overkrop. Så flår man hesten i munden og gir den lidt tam tam med pisken.FLOT!
0
0
Svar på denne tråd

Til Solospanjolo
Forfatter: 
Dato:  25-04-2003 20:59
Jeg ved jo ikke hvordan du gør, derfor spørger jeg.
Men forklaringen:

"Hvis man ikke ønsker at bumpe på hestens ryg, hvorfor så gøre det med tilløb i form af at have lettet sig fra sadlen og herefter lande på hestens ryg."

Tænker jeg, at det nok heller ikke er metoden man rider letridning på - tværtimod.

Desuden skriver du at du ikke vil ride letridning på en ung hest - og det er total modsat min mening.
Jeg kunne ikke drømme om, at starte ud med at ride nedsidning på en ung hest!

En ung hest skal ikke tvinges i balance fra det øjeblik man sætter sig op, den skal opnå en fast takt!
Den skal gå fremad, letgjort, frigjort - sådan at den tilegner sig en balance.
Jeg er af den mening, at med mindre man rider en udviklet og tilpasset hest, skal man ikke ride for meget nedsidning.

Jeg mener faktisk omvendt at det kan være sværere for rytteren at ride korrekt letridning på en hest uden for meget balance, men det nytter jo ikke at jeg bare sætter mig - og bremser hesten (for det vil man gøre på en uerfaren hest, som ikke har opnået sin naturlige balance med rytteren endnu)

Jeg vil gerne se den rytter der sætter sig op på en urutineret hest, rider hesten tilpas fremad, kan dirigere den rundt med tøjlerne, som kan få alle hestens impulser styret fremad....i nedsidning!

På de heste der er urutineret ville jeg ønske jeg kunne sætte mig ned, for dermed at have større kontrol, men det gør jeg ikke, fordi jeg vil ikke ødelægge fremaddriften.

Balancen er også meget vigtig, selvfølgelig, men hvis hesten ikke fra start har fremaddrift (ikke fart, men al energien bliver fremadrettet) opnår den ikke nær så hurtigt sin naturlige balance. Dette kan letridningen hjælpe med - Derfor skal letridningen være et tryk mod sadelen, ikke et bump!

Venlig Hilsen
Lucky

Der er altid vejarbejde, på vejen til succes. 8-)
0
0
Svar på denne tråd

fortrækker
Forfatter: 
Dato:  27-04-2003 10:45
letridning. jeg rider bedst på den måde, ja måske mangler jeg mavemuskler, men selvom jeg har trænet dem (mavemusklerne) efter alle de bedste henvisninger. finder jeg staig letridning mest behageligt.

min gamle hest var også mere rolig, når jeg red letridning, hvilket jeg kan gøre uden at miste kontakten til den hest jeg rider på, fakisk så føler jeg at kontakten er lige god. dog ikke lige på min x-hest, han var noget ung og mente at nedsiddning var et tegn på at farten skulle sættes op, så for at holde ham nede i tempo, red jeg letridning.

mange rideskole hest opfatter også nedsiddning som et tegn til, at nu skal der galoperes. det har jeg tit observeret både i ridehus og i naturen, både når jeg selv sad i sadlen og når jeg så andre ride de pågældende heste/ponyer.

men de gælder vel om at finde den metode som egener sig bedst til den pågældende hest og rytter.
hvad der er bedst ved jeg ikke, men når jeg ser de fleste ryttere ride nedsidning, ja så bumper de en god del mere, end de gør, når der er tale om letridning.
så for en uerfaren er letridning måske lettere, for at undgå at bumpe på hestens ryg.

venlig hilsen xanadue

P.S jeg havde også svært ved at ride nedsiddning som begynder, det har ændret sig med tiden, så jeg nu kan begge dele. men jeg fortrække nu stadig letridning, det er mest afslappende for mig. selv om det måske virker ulogisk.

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Opvarmening!
Forfatter: 
Dato:  27-04-2003 20:01
Jeg kunne ALDRIG drømme om at starte ud i nedsidning! Jeg varmer altid op i letridning til min hest er blød og smidig og jeg kan mærke at den begynder at "træde til" bagi!
Mit argument for at ride letridning er simpel: Musklerne skal være varme og derfor ikke belastes mindst muligt i opvarmningsfasen!

Bare min mening! :-)
0
0
Svar på denne tråd

nedsidnig og ny sadel!!
Forfatter: 
Dato:  28-04-2003 16:35
pyha..der er godt nok mange argumenter for at ride letridning og nedsidning, selv foretrækker jeg også nedsidning, men må indrømme jeg har svært ved det for tiden, da jeg lige har fået en splinter ny sadel til min hest, og jeg kan bare ikke sidde fast i den længe af gangen, men læderet er også meget gladt, derfor smører jeg den også med læderfedt næsten hverdag og den suger som bare fa...., så inden længe burde jeg kunne holde mig i sadlen, og damn det er en dejlig sadel jeg har fået mig..en Prestige Hippos, den passer kanon tl hesten og min røv og har frihed i sadlen..og, det vigtigste...min hest går meget bedre med denne sadel på, han han søger frem og ned og løfter ryggen..han er blevet SÅÅÅÅ dejlig at ride på, altså bortset fra at jeg ikke kan lave nedsidning endnu uden at ligne jeg ved ikke hvad der hopper rundt oppe på hans ryg og det kan han altså bare ikke líde.
Men tak for nogle gode råd ellers herinde..tror skam jeg kan bruge nogle af dem ;-D

MVH Sandra og Giorgio Marni

Faber est suae quisque fortunae. Enhver er sin egen lykkes smed
0
0
Svar på denne tråd

..
Forfatter: 
Dato:  29-04-2003 11:41
>>>Jeg syntes stadig jeg mangler tungtvejende begrundelser for at letridning skulle være bedre end nedsidning - HVIS man altså som rytter kan følge hestens bevægelser ordentligt i nedsidning.<<<

Jamen så kommer der ét her, -HVIS man altså kan følge hestens bevægelser i letridning:

-Vægtfordelingen.

Når du sidder ned hele tiden fordeler du din vægt over et bestemt område.
Det belaster du HELE tiden, og hæmmer dermed blodomløbet til en vis grad.
-Specielt på en umuskuløs ryg.
Samtidig belaster du de samme muskler, på de samme områder af musklen konstant.

Når du rider letridning flytter du trykket fra et sted på rygmusklerne, til et andet, -kontinuerligt, og dermed belastes ryggen på hesten ikke så vedholdende -på det samme sted,- som i nedsidning.
Det kan være en hjælp for en ung hest, der endnu ikke har sat muskler til at bære sin rytter.

Argumentet om at heste kan bære 150 kg. på deres ryg, uden besvær holder ikke vand.
Jeg kan også bære 40 kg på ryggen uden besvær.

Men skulle jeg slæbe på det i ½ time hver dag, uden forudgående decideret muskeltræning, ville jeg dælme blive øm i mine rygmuskler, i løbet af meget få dage.

Og så ville muligheden for at 'skifte vægten', være velkommen i min verden.

Med Venlig Hilsen
Scarface

"Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
0
0
Svar på denne tråd

Diagonal o.s.v.
Forfatter: 
Dato:  29-04-2003 13:37
Hejsa!

For mig er det indlysende at letridning aflaster hestens ryg. Vi sidder ned, det øjeblik hestens ryg er nede i selve rygsvinget...idet ryggen skal bevæge sig opad...og derned give plads til en større indundergriben af bagbenet, er rytterens vægt fri af sadlens sæde og bæres alene i lår og knæ, hvorved hesten frit kan få ryggen op.
Derfor er det også vigtigt at skifte volte og dermed diagonal ofte, for at få hesten arbejdet ens/rygfrihed på begge diagonaler.

Mvh Dorte

0
0
Svar på denne tråd

letridning til start
Forfatter: 
Dato:  05-05-2003 11:40
hej,

Jeg rider altid letridning når jeg starter en ridetime, senere nedsidning. Min anden unghest KAN man ikke sidde på -så stejler han-så der starter vi også altid med letridning, og derefter kan jeg sagtens sætte mig ned på ham...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider