Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest driller!
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 11:08

Hej i alle kloge hestefolk.

Jeg håber I kan hjælpe mig med et lille, men meget irriterende problem!

Min hest driller, når han skal have grime på!

Den 14.maj 2013 fik jeg min nye hest hjem - en 7 års knapstrubber vallak på 170 cm. Han er faldet rigtig godt til, og jeg synes vi kommer godt ud af det med hinanden.

Han kommer hen imod mig på den løstdrift han står på, når han ser mig. Jeg må nusse og klappe ham over det hele - både på fold og på striglepladsen. Men nu har han fået smidt sin grime, og jeg ville prøve at give ham en ny på igår - dog uden held.

Jeg havde godt med gulerødder med, da det er hans yndlings snack. Han var meget nysgerrig og nappede lidt i grimen, men så snart jeg forsøgte at få den på ham, bakkede han eller løftede hovedet (jeg er en lille @!#$ på 162 cm, så der skal ikke så meget til!)Jeg prøvede at forbinde grimen med gulerødder - og blev ved i ca. 1 time. Jeg ved at tidligere ejer ikke havde problemer, så det er udelukket fordi han driller/ prøver mig af.

Har nogle af jer, et par gode råd til, hvordan jeg får grime på min høje giraf-hest? Vil jo gerne opleve noget med ham! :)

Hilsen Sarah, der meget gerne snart vil ud at ride!

vejen der ikke starter i hjertet ender blindt.

0
0
Svar på denne tråd

Grimeproblemer
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 11:31

Hej,

Der findes faktisk en del heste, der kan være vanskelige at lægge grime på. Har du taget den anden grime af og på uden problemer, før du fik dette problem? Eller har den bare haft grimen på hele tiden?

Hvis din hest er ked af at få trykket ørerne, kan det få den til at bakke, hvis den skal have grimen op over ørerne, og dette er bestemt ikke usædvanligt, når vi snakker høj hest og lille menneske, da man som lille menneske tit vil presse ørerne for meget, da de jo er svære at nå (er selv en undermåler og har haft et kæmpe skrummel af en hest, så jeg kender til det!).

Man kan jo lægge grime på på flere måder - nogle står foran og fører grimen op over ørerne, andre står ved siden af og gør det samme, mens atter andre skiller grimen ad o.s.v. Hvis din hest er vant til én måde og du gør det på en anden, kan det forvirre den. Du kan også komme til at genere den - hvis du f.eks. uden at tænke over det kommer til at køre hånd/grime/arm hen over dens ene øje.

Prøv derfor at starte med at lægge et tov om hestens hals, så du har lidt hold på den. Derefter kan du skille grimen ad i nakkestykket og lægge nakkestykket om halsen, hvorefter du fører næseremmen op over mulen, og derefter kan du samle grimen igen. Hvis det virker, må du fortsætte sådan, i hvert fald i en periode.

Har du i øvrigt fået lov til at røre og holde om dens ører uden problemer? Hvis den vil have det, er det fint, ellers kan det være, at den har ondt i ørerne - de kan nemlig få mider eller fluebid i ørerne, og det kan være meget smertefuldt, og så er det da helt klart ikke sjovt at få en grime kørt hen over ørerne.

Jeg er sikker på, at din hest ikke driller dig; jeg tror bare, at den synes det er træls at få lagt grime på, og så er det op til dig at finde en måde, den accepterer, eller træne den, så den bliver bedre til det.

God arbejdslyst.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

4
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 10:08

Ja nu tror jeg jo ikke på en hest har evnen til at drille mennesker.

Hvis du tager en snor rundt om halsen så kan du holde hovedet nede og få grimen på.

MVH Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Lær ham at sænke hovedet
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 00:11

Du kan lære ham i at sænke hovedet, når du skal have grimen på.

Jeg har beskrevet, hvordan jeg gjorde med min nye hest i denne tråd (indlæg nr. 3):

www.heste-nettet.dk/forum/3/407573/ 407560/

Find ud af hvor langt (eller kort) du kan få grimen op ad næseryggen før han løfter hovedet. Hold grimen der og vent på at han sænker hovedet den mindste smule. Fjern grimen øjeblikkelig, når han sænker hovedet. Gentag flere gange uden at forsøge at løfte grimen længere op - indtil du kan se, at han har "fanget fidusen": når jeg sænker hovedet kan jeg få grimen til at forsvinde.

Så går du videre og løfter grimen lidt længere op og følger samme procedurer indtil du til sidst kan løfte grimen over ørerne mens han holder hovedet lavt

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider