Hej,
Der findes faktisk en del heste, der kan være vanskelige at lægge grime på. Har du taget den anden grime af og på uden problemer, før du fik dette problem? Eller har den bare haft grimen på hele tiden?
Hvis din hest er ked af at få trykket ørerne, kan det få den til at bakke, hvis den skal have grimen op over ørerne, og dette er bestemt ikke usædvanligt, når vi snakker høj hest og lille menneske, da man som lille menneske tit vil presse ørerne for meget, da de jo er svære at nå (er selv en undermåler og har haft et kæmpe skrummel af en hest, så jeg kender til det!).
Man kan jo lægge grime på på flere måder - nogle står foran og fører grimen op over ørerne, andre står ved siden af og gør det samme, mens atter andre skiller grimen ad o.s.v. Hvis din hest er vant til én måde og du gør det på en anden, kan det forvirre den. Du kan også komme til at genere den - hvis du f.eks. uden at tænke over det kommer til at køre hånd/grime/arm hen over dens ene øje.
Prøv derfor at starte med at lægge et tov om hestens hals, så du har lidt hold på den. Derefter kan du skille grimen ad i nakkestykket og lægge nakkestykket om halsen, hvorefter du fører næseremmen op over mulen, og derefter kan du samle grimen igen. Hvis det virker, må du fortsætte sådan, i hvert fald i en periode.
Har du i øvrigt fået lov til at røre og holde om dens ører uden problemer? Hvis den vil have det, er det fint, ellers kan det være, at den har ondt i ørerne - de kan nemlig få mider eller fluebid i ørerne, og det kan være meget smertefuldt, og så er det da helt klart ikke sjovt at få en grime kørt hen over ørerne.
Jeg er sikker på, at din hest ikke driller dig; jeg tror bare, at den synes det er træls at få lagt grime på, og så er det op til dig at finde en måde, den accepterer, eller træne den, så den bliver bedre til det.
God arbejdslyst.
MVH
Jette