Jeg har trænet mange ting med min vallak efterhånden.
Jeg bruger rigtig meget target/måltræning i alt mit arbejde med hesten, da jeg synes at det giver hesten en fin mulighed for at vælge til.
Han er en nervøs type, men jeg har pga. hans manglende motivation til at gå fremad (den eksisterer vist ikke rigtigt) stort set altid en pisk på mig, fordi den ofte er nødvendigt til lige at understrege mit signal (ikke tæske - blot understrege).
Jeg har lavet rigtig meget target med ham tidligere, da det er brugt til at trænes hans seperationsangst med, da øvelsen er meget meget simpel - og et godt udgangspunkt for meget træning.
Det er et basisredskab synes jeg - men nu klikkertræner jeg også.
Jeg har lært ham at både min hånd, pisken - ja praktisk alt kan forvandles til et target i løbet af ganske få klik for at røre det, han ELSKER sin target øvelse.
Det kan man nemt lave på staldgangen - det kræver blot en pisk, en hånd eller andet tilsvarende - jeg har brugt både spande, låg og andet gennem tiden... alt kan forvandles til et target.
Jeg trænede de første mange gange blot på staldgangen for at han skulle fange fidusen - det gør de normalt forholdsvis hurtigt - og hvis man ikke giver godbidder når de er på vej i lommen af en, så finder de efterhånden ud af at det ikke hjælper så meget.
Min hest prøver dog altid i tide og i utide at stjæle lucerne fra min bæltetaske... og han har i øvrigt ødelagt den forreste lomme i et forsøg på at vise mig hvor dygtig han er til at samle ting op.
Man kan også nemt lære dem at smile (flehme), ryste på hovedet, bakke når man trækker dem i halen og sådanne små hyggelige tricks.
Samle op skal man lige tænke over to gange inden man gør.
Min har altid fundet det naturligt at bide i et et eller andet så derfor var det forholdsvis enkelt at lære ham det.
Men mange heste synes det er hyggeligt at demostrere hvor gode de er til at samle op - med det til følge at man har foderspande, vandslanger og andet udover hele staldgangen...
Ligesom han synes det er verdens bedste at tage fat i folks jakkeærmer, vælte folk der står direkte foran ham på staldgan og den slags fornøjenheder - nu har jeg haft ham i 8½ år og det aldrig lykkedes mig at pille den slags vaner af ham, så efterhånden opgivet.
Men kan jo også lære dem basale ting:
- Stå stille på staldgangen
- Flytte for små signaler i alle retninger
- Stå stille uden at være bundet - under forudsætning af der ikke befinder sig wrap i nærheden
- Skubbe til ting
Så på Epona forleden at de på et universitet i Italien havde lært dem:
- At sige "Ja" og "Nej" på håndsignaler
(Nikke og ryste på hovedet)
- Lære dem at træde op på et podie
- Den der leg hvor man har 3 bægre hvor der kun er noget i det ene, hvor der så blev gemt et stykke brød (kunne også være en gulerod eller lign.) og så skulle hesten så finde det
Det var de i øvrigt ret seje til
Kun fantasien sætter grænser og hesten synes ofte det er vældig hyggeligt at være med til den slags eksperimenter.
Det er kun fantastien der sætter grænser for hvad de kan lære med en klikker. Hestene er faktisk klogere end vi lige tror.
De kan også lære at genkende tal og lignende.