Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Inspiration til "stald-øvelser"
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 09:50

Halløj derude,

Jeg søger inspiration til nogle øvelser/tricks, man kan træne med sin hest i stalden (eller på folden) fra jorden - altså til når det ikke lige er muligt at komme så meget ud og ride. Jeg vil gerne stimulere min hests små grå lidt og styrke vores samarbejde, selvom vi ikke laver så meget almindelig træning her i vinter.

Kom meget gerne med praktiske beskrivelser af, hvad I træner og hvordan I gør.

Jeg er lidt tilbageholdene med klikkertræning, da jeg ikke tror, at jeg kan få det med at give godbider til at virke godt, uden at få en tiggeprins ud af det.

Håber I har nogle gode fif! :-)

0
0
Svar på denne tråd

hej med dig
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 18:57

min hoppe kan et par.

lyne min jakke op

skubbe min hat af

nulre mit hår

vælte min stol foran boksen

ved hånd.

gå tilbage

forpartvending

styring ved hånd frem

med holdning

finde ting - ved at vise med øre spil og kropsproget

finde ting i boks - også de gode nødder og rosiner

er der onde/sure folk kviterer hun ( Hvad jeg ikke har lært hende )

Være shepard på folden, dvs finde hvis der er syge dyr '

og sende dem til mig ( Gammelt cowboy arbejde )

Men jeg har ikke redet hende, da min 3 års dreng kom nr. 1.

Hej

Jeg er over de 4o og rytter af den gamle skole

og glad FEI og Dyreværn og forskning og sund fornuft

Jeg mener man lærer hele livet og fra hele verden.

0
0
Svar på denne tråd

Mest øvelser der letter hverdagen
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 19:44

Noget af det første jeg trænede min nuværende ridehest til, var at sænke hovedet, når han skulle have grime på. Da jeg fik ham løftede han hovedet meget højt, og da han har en laaaang hals blev det bøvlet at få grimen over ørene på ham.

Jeg trænede ved at løfte grimens nakkestykke op ad næseryggen indtil han begyndte at løfte hovedet og det var ca. når jeg nåede øjenhøjde. Så holdt jeg grimen stille og ventede til han blev træt af at stå med løftet hoved og sænkede det en smule. Så snart han sænkede hovedet den mindste smule så fjernede jeg grimen helt (negativ forstærkning). Og desuden gav jeg ham en godbid (positiv forstærkning).

Jeg trænede ved at forstærke den adfærd, jeg ønskede - nemlig at han sænkede hovedet - og jeg brugte både negativ og positiv forstærkning. Man kan også træne alene gennem negativ forstærkning (at fjerne presset fra grimen, når man får den ønskede adfærd), indlæringen går måske bare lidt langsommere.

Så øgede jeg kravene ved at vente til han sænkede hovedet endnu mere før jeg fjernede grimen og gav ham en godbid. Næste skridt var at løfte grimen højere op.

Efter ca. 10 minutter havde han fået så godt fat i øvelsen, at jeg let kunne løfte grimen over hans ører. Og når vi er kommet så langt, er jeg glad for at have godbiden at belønne med - for på det tidspunkt kan jeg jo ikke længere bruge det med at fjerne presset (grimen) til at forstærke ham i at sænke hovedet - han skulle jo gerne ende med at have grimen på

Fem minutters repitition næste dag var nok til at få denne vane til at sidde godt fast - og så forstærker jeg den selvfølgelig hver eneste gang jeg lægger grime på ham ved at stikke ham en gulerod.

Andre ting jeg har lært ham er:

- at stå stille på staldgangen uden at være bundet

- at sætte en hov op på en bjælke så det er lettere for mig at file flossede kanter

- at flytte sig fra den ene side til den anden på staldgangen, når jeg vipper med en finger

- at vippe baghoven så den støtter på jorden med tåen, når jeg skal rense den - så jeg ikke behøver at løfte på hans ben

- at sænke hoveder, når jeg skal klippe ham i nakken

I al træningen bruger jeg en kombination af positiv og negativ forstærkning og nogle gange bruger jeg klikker i indlæringsfasen (klik + godbid), men går så over til godbid uden klikker, når hesten har forstået, hvad den skal gøre.

Hvis du ALDRIG giver din hest en godbid, når den tigger, så forstærker du ikke tigge-adfærden og så vil hesten efterhånden opgive tiggeriet.

Du kan også indlære en "tigge-adfærd", som du kan acceptere. Jeg har lært min hest, at han skal "kigge lige ud" før godbidden kommer ud af min hånd. Hvis han så bliver lidt for kvik til at regne ud, hvornår han skal have en godbid, og forsøger at tage den ud af min hånd, så holder jeg hånden lukket og afventer, at han kigger lige ud. Så slipper jeg for at han puffer til mig og selv forsøger at få gulerødderne op af den pose, som hænger over skulderen på mig - og som han udmærket ved hvad indeholder

Håber du finder nogle stald-øvelser og en træningsmåde, der fungerer godt for jer.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

jeg har lært
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 14:42

Min hoppe lidt mål-træning - altså at når jeg stikker min hånd ud og siger "rør", så skal hun røre ved den med mulen :) Jeg startede med at have godbider i den hånd hun skulle røre ved og når hun rørte ved den åbnede den og hun fik godbiden - uden den verbale kommando. Derfra er det bare at flytte hånden rundt. Jeg har koblet ordet dygtigt, på det at få en godbid, så jeg kunne forsinke udløsningen af godbid og det er rigtigt praktisk hvis jeg skal have hende til at skifte den side af mig hun går på :) Jeg har nu udvidet til at sætte min handske på enden af en dressurpisk, til min store fornøjelse ;)

Desuden har hun lært at kysse og er ved at lære at smile :)

Noget jeg har lært en anden hest er at løfte benene når man rørte den på skulderen/hoften :D

Sagde Johanna

Life's a bitch and then you die

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-02-2013 22:02

Ja, til stillestående træning der også er nyttig - ud over det allerede nævnte - har jeg lært min at løfte benet og holde det så man kan feje under benet.

Indlært med et "løft" og en lille berøring på benet så hun ved hvilket ben samt klikker. Først fik hun godbid for hvert ben, så efter 4 ben, nu må hun nøjes med "dygtig" da hun faktisk ikke håndterer godbidder særlig godt.

Ingen har nævnt indparkering, og det er måske så elementært, men det er altid godt at have vel instaleret.

Og så er der jo alle de "farlige ting" paraply, larm af forskellig art, pressening, den slags kan være godt at bruge mental energi på og nyttig i det lange løb.

Hvis du har muligheden og det ikke allerede sidder i skabet er der jo også trailertræning.

Der er megen god inspiration her i tråden.

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-02-2013 10:25

Jeg har trænet mange ting med min vallak efterhånden.

Jeg bruger rigtig meget target/måltræning i alt mit arbejde med hesten, da jeg synes at det giver hesten en fin mulighed for at vælge til.

Han er en nervøs type, men jeg har pga. hans manglende motivation til at gå fremad (den eksisterer vist ikke rigtigt) stort set altid en pisk på mig, fordi den ofte er nødvendigt til lige at understrege mit signal (ikke tæske - blot understrege).

Jeg har lavet rigtig meget target med ham tidligere, da det er brugt til at trænes hans seperationsangst med, da øvelsen er meget meget simpel - og et godt udgangspunkt for meget træning.

Det er et basisredskab synes jeg - men nu klikkertræner jeg også.

Jeg har lært ham at både min hånd, pisken - ja praktisk alt kan forvandles til et target i løbet af ganske få klik for at røre det, han ELSKER sin target øvelse.

Det kan man nemt lave på staldgangen - det kræver blot en pisk, en hånd eller andet tilsvarende - jeg har brugt både spande, låg og andet gennem tiden... alt kan forvandles til et target.

Jeg trænede de første mange gange blot på staldgangen for at han skulle fange fidusen - det gør de normalt forholdsvis hurtigt - og hvis man ikke giver godbidder når de er på vej i lommen af en, så finder de efterhånden ud af at det ikke hjælper så meget.

Min hest prøver dog altid i tide og i utide at stjæle lucerne fra min bæltetaske... og han har i øvrigt ødelagt den forreste lomme i et forsøg på at vise mig hvor dygtig han er til at samle ting op.

Man kan også nemt lære dem at smile (flehme), ryste på hovedet, bakke når man trækker dem i halen og sådanne små hyggelige tricks.

Samle op skal man lige tænke over to gange inden man gør.

Min har altid fundet det naturligt at bide i et et eller andet så derfor var det forholdsvis enkelt at lære ham det.

Men mange heste synes det er hyggeligt at demostrere hvor gode de er til at samle op - med det til følge at man har foderspande, vandslanger og andet udover hele staldgangen...

Ligesom han synes det er verdens bedste at tage fat i folks jakkeærmer, vælte folk der står direkte foran ham på staldgan og den slags fornøjenheder - nu har jeg haft ham i 8½ år og det aldrig lykkedes mig at pille den slags vaner af ham, så efterhånden opgivet.

Men kan jo også lære dem basale ting:

- Stå stille på staldgangen

- Flytte for små signaler i alle retninger

- Stå stille uden at være bundet - under forudsætning af der ikke befinder sig wrap i nærheden

- Skubbe til ting

Så på Epona forleden at de på et universitet i Italien havde lært dem:

- At sige "Ja" og "Nej" på håndsignaler

(Nikke og ryste på hovedet)

- Lære dem at træde op på et podie

- Den der leg hvor man har 3 bægre hvor der kun er noget i det ene, hvor der så blev gemt et stykke brød (kunne også være en gulerod eller lign.) og så skulle hesten så finde det

Det var de i øvrigt ret seje til

Kun fantasien sætter grænser og hesten synes ofte det er vældig hyggeligt at være med til den slags eksperimenter.

Det er kun fantastien der sætter grænser for hvad de kan lære med en klikker. Hestene er faktisk klogere end vi lige tror.
De kan også lære at genkende tal og lignende.

0
0
Svar på denne tråd

Klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  20-02-2013 16:31

Jeg vil blot indskyde at jeg har trænet heste med klikkeren, og det kom der absolut ikke tiggeprinser ud af.

De kunne sagtens skelne om vi skulle træne på den ene eller anden måde, eller de bare skulle på fold, sadles op eller andet.

Jeg brugte nogle kolde vinteraftener på at træne dem til at gå i trailer, jeg brugte klikker og en masse små gulerodsskiver.

Det endelige resultat blev at jeg kunne læsse begge heste bare ved at sige "ind". Så gik de ind, en af gangen, ventede pænt på at jeg lukkede bagved dem, og det samme når de skulle ud igen.

Sommetider kørte jeg til en hal og red, da kunne jeg uden problemer tage den ene ud og ride, mens den anden stod i traileren og ventede.

Det kræver selvfølgelig man har en trailer stående, men ellers er der jo masser af praktiske ting at lære hesten.

mvh

Winnie

Elsk mig mest når jeg fortjener det mindst - det er der jeg har allermest brug for det!

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  20-02-2013 23:52

Nu er jeg overhovedet ikke uddannet inden for horsemanship, men har da overværet nogle kurser i de forskellige systemer, ligesom min træner også kombinerer meget af sin ridetræning i dressur med horsemanship-inspirerede tilgange.

Noget, vi virkelig gør i, er at få hestene til at slappe af fra jorden af på kommando. En form for eftergivenhed fra jord. Helt konkret handler det om, at hesten skal sænke halsen og hovedet mod jorden ved det mindste pres, således at når den møder pres under ridningen (f.eks. "farlige lyde") er det muligt at give et "slap-af" signal i stedet for det typiske "rid-igennem-ved-hjælp-af-mere- pres". Et eksempel: Vi lærer vores heste, at et klap på halsen betyder at de skal sænke halsen og slappe af i kroppen. Rider man nu forbi "det altid farlige hjørne" kan man i stedet for at ride mere til (schenkel, drive på, røre med pisk osv) i stedet stoppe op, klappe et enkelt klap på halsen, hesten slapper af og går roligt forbi næste gang.

Dette læres helt enkelt gennem konsekvent og konsistent træning. Man lægger et pres (det være sig at man giver hesten et klap, vifter med en pose osv.) og forbliver eller øger dette pres til hesten viser den ønskede adfærd. Sekundet denne adfærd viser sig fjenes presset fuldstændigt. Eksempel: Berør først hesten roligt og skab en afslappet stemning. Klap hesten, først let og derefter tilsvarende kraftigere, til den sænker halsen bare det mindste. Fjern presset fuldstændigt ved at fjerne din hånd, rose med stemmen, gå evt. lidt væk fra hesten. Gentag og forlang langsomt, at adfærden perfektioneres. det går lyn hurtigt, og man kan kombinere det med alt muligt, der får dem til at tænke. Jeg har nu lært min hest, at når den går løs i ridehallen, kan jeg klappe i mine hænder og så stopper den og sænker hovedet.

Der er muligvis nogle der synes det lyder horribelt, mærkeligt eller ikke kan lide pres-teknikken, men det fungerer fortræffeligt for mig, og jeg har nogle redskaber for meget lette hjælpere til at hjælpe mig igennem pressede situationer :)

Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!
Rhododendron (Royal Diamond - Argentinus) - et nyt stjerneskud

R.I.P. DeCaprio-E (feb. 2003-aug. 2009)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider