Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning hos kendt eller ikke?
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 08:58

Jeg skal have tilredet en hest i år.

Den skal udelukkende bruges til skovture og den skal tilrides "ude i byen". Jeg har tænkt over at benytte et billigere sted, da den ikke skal ud og præstere. Alternativt et mere kendt sted = mere konkurrence præget tilridning, eller sagt på en anden måde, det er måske ikke "nødvendigt" at bruge et dyrt og "smart" sted når det "bare" er en hyggehest.

Der ER jo også dygtige ryttere som endnu ikke har et "navn" endnu og som gør et godt arbejde og som er lidt billigere.

Håber du har forstået min kringlede forklaring. . Jeg søger ikke henvisning til specifik person her, men afklaring omkring andres holdning til at benytte en dygtig rytter uden et "navn" kontra et mere kendt sted.

Hesten er sød og nem. Den har haft rytter på flere gange, men jeg har brug for hjælp til at få "den i gear" så at sige. .

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

Pony sælges www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/312206/

0
0
Svar på denne tråd

Jeg valgte...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 10:51

Mine to ungheste røg i tilridning det sted, hvor min underviser kommer.

Min underviser/berider tilrider ikke selv heste, så jeg valgte et sted, hvor jeg ved de får undervisning af hende, så vi rider med samme tilgang til hestene.

Samtidig er det det sted, hvor jeg fremover kører op for at træne, så det var/er velkendt for mig, og blev velkendt for mine heste.

Og så ligger det 3 min kørsel fra mig, så jeg var forbi dagligt.

Mine ungheste skulle heller ikke gøres klar til hverken salg, eller championater - og da de kender mig i stalden, så vidste de godt, at der var vigtigt for mig, at jeg blev tryg ved hesten, mere end hvor meget hesten "kunne".

De sidste 14 dage de stod i tilridning kom jeg op og red dem, mens der så var en i ridehallen, hvis jeg havde brug for hjælp. Det var en stor tryghed for mig, at jeg ikke bare lige pludselig fik en nytilredet hest hjem, og så stod med den et nyt sted helt alene.

Jeg har så en god veninde med en gammel rutineret skovturshest, så skovture rides med hende. Men ellers ville jeg nok have haft prioriteret, at de ville blive redet ud i naturen i tilridningsperioden ellers.

Det er så primært staldpigen som red mine ungheste, forstået på den måde, at med det samme de var styrbare udenfor longen, så overtog jeg selv. Den ene gik det hurtigt med, 14 dage, den anden tog længere tid, 1 måned, før jeg tog over.

Jeg er selv for tung og uadræt til at være den første på ryggen i alle gangarter. Men når de først er vant til rytter, så kan jeg snildt selv ligge uddannelse og rutine i dem.

Når man sender heste ud i tilridning og/eller ridning, så er det vigtigste efter min mening at fortælle, hvad det er man ønsker at der skal trænes.

Mit tilridningsstedet ved at jeg ikke kan komme op uden skammel, så det har de selvfølgelig lært at stå ved. Jeg er også glad for en hest, som kan finde ud af at stå stille hvis man snakker e.l., så det kunne lige så godt være en del af træningen, som at kunne gå fremad osv.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

gode anbefalinger
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 11:32
man behøver ikke bruge en kendt person- men husk at vælge en med gode anbefalinger for der er mange på markedet der ikke gør et ok job.
Med anbefalinger mener jeg folk der foræller dig det er et ok sted- ikke rytteren selv der lovpriser sin egen forretning.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Anbefalingerne
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 12:37

Vil give Karina meget ret.

Og kan man som Morgan kombinere det med at man i den sidste periode får noget hjælp/ undervisning er det jo super :)

Selv kender jeg et sted hvor det at gå tur ved vej også kan indgå i ridningen :)

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

En med tillid
Forfatter: 
Dato:  22-04-2013 17:41

Jeg ville være ligeglad med "kendt" eller ikke kendt personen er. Det vigtigste er, at du kan forene dig med den måde de gør det på. Selvom det er en skovturshest du skal have tilredet, så skal de basale signaler jo være det samme.

Tag ud og snak med nogen og få anbefalinger fra andre.

Jeg synes det er en god ide, hvis man selv kan komme og få undervising på hesten inden man får den hjem.

Vh Maria

Med smuksakken Harmonie og dejlige Max

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-04-2013 17:48

Ja jeg har også en hest der skal ryttertilvænnes, men han er en potientiel konkurrence hest og jeg har gjort samme overvejelser som dig. Min hest er en stor dressurhest 172 og vokser måske stadig ( jeg er ikke særlig høj) og da han er efter Gribaldi har jeg da også overvejet om han skulle sendes i byen til en berider. Men når jeg læser div skrækhistorier om ungheste der presses for meget så synes jeg ikke at jeg tør. Du må finde en som du har en god kemi med og som kan lære hesten det du gerne vil have, og det behøver ikke være en dyr berider, men det er en god ide at vælge en som har erfaring med at tilride.

Jeg har ikke fået redet i flere år, så jeg er meget rusten. Jeg har fået anbefalet en pige der skulle være god til ungheste som så skal hjælpe med at sætte i gang og jeg har besluttet at han skal tilrides hjemme så han ikke både skal tilvænnes nyt sted, nyt menneske og træning.

Når jeg så finder ud af hvordan han udvikler sig, kan det være han bliver sendt i træning, lånes ud til en dygtig dressurrytter eller sættes til salg, hvis ikke jeg får lysten til at ride tilbage.

Min skal kun vænnes til udstyr og rytter, den rigtige tilridning starter først når han bliver 4 hvis han er klar.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-04-2013 21:28

Tilridningen er vel den samme om hesten skal bruges til skovtur eller konkurrence. Det handler om at gøre hesten tryg ved at bære rytter, samt at lære den de basale signaler som frem, drej og stop.

Hvem man vælger afhænger vel dybest set af hvilke metoder de forskellige anvender - så jegville ikke gå så meget op i om personen som skulle tilride min hest har et navn eller ej, men mere sætte mig ind i hvordan tilridningen vil foregå og om det er en fremgangsmåde som jeg selv kan stå inde for. Når det er sagt, må det alt andet lige være en fordel at bruge en der har prøvet det før og som ved hvad han / hun har med at gøre. Tilridningen er en ekstrem vigtig del af hestens uddannelse, da det er grundpillen til det fremtidige arbejde med hesten - uanset om det er konkurrence eller skovtur.

Held og lykke med arbejdet

Ditte

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  23-04-2013 23:53

Jeg ville klart vælge en dygtig amatør som du i den grad har tillid til og som du har set, hvordan rider andre heste.. jeg forsøgte at vælge de rigtige ( 2 gange), den ene gang uddannet berider, anden gang ikke uddannet men erfaren, og alligevel... Min hest blev ødelagt og aflivet... så vær meget varsom med dit valg

Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd

Gør dig nogle overvejelser
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 02:16

Hvad du skal vælge kommer jo an på mange ting alt efter hvad man er til.

Jeg ville vælge et sted hvor man kan komme og gå som det passer en. Kom uanmeldt og se hvordan det hele ser ud.

Kig godt på de heste der står på stedet, er de glade og ser de godt ud.

I min verden skal heste kunne komme på fold, og det ville også betyde noget om det var en mulighed.

Hvad bliver der fodret med?

Hø/wrap? Er der nok?

Spørg ind til holdninger og metoder i forhold til tilridningen. Hvordan træner de?

Hvor meget tid bliver der brugt på hver enkelt hest? (ved godt at det kommer an på så meget, men spørg alligevel)

Hvis ikke de har tid og lyst til som minimum at svare på de her spørgsmål, så glem det. Find et andet sted.

Hollywood Cheri Pine

født d. 12 august, 2012

Quarter Horse Mare

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 06:47

Jeg kan godt følge dig i, hvad du siger. Det behøver ikke være noget fancy sted med et kendt navn. Der findes mange ryttere derude, der kan lave et godt stykke arbejde. Jeg har da købt en hest i efteråret, der var tilredet af avler og hun har gjort et glimrende stykke arbejde. Men! Hvor findes disse ryttere? Det synes jeg er sværere. Jeg overvejede at sende min i gangartstræning (islænder), og der havde jeg ærlig talt mest kig på et af de "kendte steder". Ikke fordi det et konkurrence, vil bare gerne have en skovturstølter, men fordi manden havde et rigtigt godt ry, og et trygt og gennemskueligt koncept.

så igen: en mindre kendt rytter kan sagtens gøre det, men kig dig for. Og held og lykke med det :-)

0
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 11:05

Jeg vil anbefale det her sted jeg

littlemule.dk/index.php/tilridning- traening.html

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Søger part

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd

Jungle
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 17:58

Takker for indput som viser at man KAN være heldig og man kan være endog særdeles UHELDIG. Ligefrem at måtte slå sin hest ned bagefter lyder helt vildt!

Jeg troede at jeg havde fundet et sted, men de har åbenbart for travlt til at svare deres mail.. .

Måske jeg skal gøre som mettek06 skriver, selv ride ham til og så få ham gangsat et sted hvis jeg ikke er heldig at finde et sted som kan stå for hele tilridningen.

~ Anette

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 19:29

Det er islænderen på din profil, der skal i ridning? Den er godt nok skøn at se på

Altså, nu sætter jeg bare linket ind til der, hvor jeg købte min islænder. Hun avler og træner. Sød at snakke med. Bestemt og kærlig overfor hestene. "Amatør", men dygtig. Måske det kunne være noget. http://www.feyling-ridning.dk Hun svarer dog sjældent på mailen, men altid på telefon

0
0
Svar på denne tråd

Jovist
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 19:12

Billede

Tak for de pæne ord og link. Selvom det egentligt er min datters hest så er han alligevel "vores" lille Atli, (Fedtmule) . Det er ham tv. Hans mor, ved siden af, lever desværre ikke længere. . Atli trænger til at komme i gang, men lige islændere har jeg ikke så meget erfaring i at tilride..

Helst ville jeg finde et sted i området, hvor ungerne kan gå til ridning og hvor de rider på islandske heste. De går ikke op i konkurrencer, men holder meget af at ride i naturen, men det er bare et ønske. Plan A er at få ham tilredet ordentligt først. .

~ Anette

0
0
Svar på denne tråd

Tilridning med hesten i fokus
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 09:26

Hej kære TS

Jeg tænker lidt, at det lyder som du egentlig helst vil have en hest, der er på følgende måde:

• Nem at håndtere mht. ridningen
  • Kan rides på få men effektive signaler
  • Let at dreje
  • Let st stoppe
  • Trafiksikker
  • Altid til at stole på

Hvis det er forstået korrekt, har jeg helt sikkert det du søger ..

Jeg går meget op i hestene fungere optimalt biomekansik, og bruger meget tid på, at tillære mig viden om hestens indlæringsevne; læringsteori ..

Mine heste skal selv bruges på spring og dressurbanen, men er bestemt ikke det endelige mål for mig, men mere at skabe glade, vellige letridelige heste ..

Som det er nu tager jeg 3.000 kr for en måneds træning, og 5.000 kr for to måneders træning..

Håber jeg har forstået dine ønsker til hesten korrekt ..

Jeannette Glerup Sørensen

Heste og ponyer tages i træning på hestens præmisser:

http://www.StaldKammerdal.dk

Tager billeder af ekvipager, se mere:

http://www.KammerdalFoto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tilridning
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 10:53

Ja, godt spørgsmål Jeannette »Juniiper«? Hvad er det egentligt NØJAGTIGT man har brug for.. og arbejder du med islænder?

• Nem at håndtere mht. ridningen

Jamen det er den faktisk.

• Kan rides på få men effektive signaler

Jo, det er nok noget i den stil...

• Let at dreje

Ej, det er han sørme rigtig god til.. . . .

• Let st stoppe

Ja, bremsen skal dú!

• Trafiksikker

Det er han. Meget endda!

• Altid til at stole på

En islænder kan man ALDRIG stole på, når der er mad i nærheden.. .

Det jeg nok primært forventer at få ham lært er, at indstille geaerne og skille dem samt finde dem når rytter ønsker det. Jeg red ham så sent som i går, og havde taget manden med i tilfælde af... Han blev dog i tvivl om, HVAD HANS job egentlig var..

Atli blev parkeret ved min sten, og jeg kravlede op og red afsted med ham til sommerfolden.

Så er det jeg bliver lidt stolt og tænker at ens egen avl egentlig er lykkedes helt godt! .

I sidset uge stod tre børn og striglede ham og han faldt bogstaveligt talt i søvn, så meget nød han det.. Er sikker på at han bliver fantastisk!

~ Anette

0
0
Svar på denne tråd

Svar til TS
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 11:41

Hej igen ..

Ja jeg arbejder også med ismulerne .. men jeg mener ikke tølt og pas er noget, der skal decideres trænes i en ung alder, det er helt klart noget, der kræver en god muskulatur og fysik, som desværre tit går tabt i en klassisk tilridning.. Jeg ser hellere, at vi får gangarterne frem i hesten, som den er klar til ..

Hvor er det skønt, at høre I har det så godt sammen, og du har så meget glæde af din dejlige ismule ..

Jeg er helt sikker på, at det første du skal spørge dig selv om, er hvad forventer du din hest skal kunne ..

Hvis du ikke ved, hvilke forventninger du har, giver træningen sjælden mening, da man ikke har et overordnet mål, at gå efter ..

Håber det er med til, at give dig et svar på, om din hest skal i ridning ved professionel eller "amatør" - eller du "bare" skal modtage rideundervisning ved en, der har interesse i Islænder ..

Jeg synes bare det er vigtigt, at understrege at du som hesteejer og rytter ved, hvad du gerne vil have ud af hesten, og du har en idé om, hvilke træningsprincipper du vil træne ud fra

Jeannette Glerup Sørensen

Heste og ponyer tages i træning på hestens præmisser:

http://www.StaldKammerdal.dk

Tager billeder af ekvipager, se mere:

http://www.KammerdalFoto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider