Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Mærkelig galop
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 19:57

Jeg købte mig en balndingspony til skovturshest for 1½ måned siden.

Tiden indtil nu er gået med at komme i bedre form på en masse ture. Det er også det han skal bruges mest til, men for at både han og jeg kan blive bedre skal jeg have undervisning på ham også.

Kondien og formen er nu ved at være så god at jeg har haft ham i galop et par gange på tur, og igår i ridehallen, og det er den mærkeligste galop jeg har oplevet. Jeg kan overhovedet ikke sidde ned på ham i galop, det føles mest som om forparten galopere og bagparten traver...

Og der er både i ridehallen, og ligeud på tur.

Mine spørgsmål er så, er det fordi han mangler øvelse/balance? kan jeg træne ham til en god galop?

Han vil ikke gå i højregalop, så på højre volte var det helt slemt.

Jeg skal have ham med til undervisning for første gang på torsdag, og vil selvfølgelig tage den med min underviser også.

Maria

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 20:26

Jeg tror den løber i pas med dig. Den kunne da godt have islænderblod i årene hvis det er pintoen på din præsentation. Rent faktist er jeg ret sikker på at der er islænder i og de kan jo løbe pas, ligesom travheste feks.

Prøv at filme det, så kan du bedre se hvad det er der sker.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

islænder
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 20:51

Der er helt sikkert islænder i ham, han er opstaldet på et "islændersted" og de siger også islænder :-) Han går pas i skridt, specielt ned af bakker. Måske jeg skal have dem til at kigge på hans galop også.

Hans mor er haflinger, men hvad faren er vides ikke, men islænder er der ihvertfald.

Maria

Et livs erfaring, men stadig nybegynder :-)

0
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2013 00:05

Min er også halvt islænder, og indtil hun fik riktige muskler, så gik hun i en meget mærkelig galop. Den var riktig ubehagelig og man skulle stå op. Nu har hun mere muskler og erfaring, så nu går det godt, men det tog lige 2 år

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Søger part

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  15-04-2013 13:15

Går han i krydsgalop? det lyder lidt sådan.. Hvad sker der hvis du cantre ham på en lille volte, eller hvis du prøver at drive ham frem, så tempoet kommer godt op?!

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror !!
Forfatter: 
Dato:  15-04-2013 18:11

Hej jeg syntes godt det kunne lyde til at han går i krydsgalop det gør min pony osse nogen gange og der kan jeg heller ik sidde ned så jeg tror han går i krydsgalop !!!jeg kan ik lige pt huske hvad det var man skulle gøre for at få hesten til at gå i rigtig galop igen men det er jeg sikker på din træner ved !!:D

jeg elsker min Haffe <3 <3 <3

0
0
Svar på denne tråd

krydsgalop
Forfatter: 
Dato:  17-04-2013 07:31

Jeg tror I har ret i at han går i krydsgalop. Jeg vil hører min træner i morgen efter om det er rigtigt.

Nogle idder til hvordan jeg får ham i alm. galop? og hvorfor han vælger krydsgaloppen?

Maria

0
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2013 10:25

Få nogen ud til at tjekke ryggen. Der kan godt være nogle låsninger der. Min gik i krydsgalop og næktet at vælge højregalop, også på højre volte. Fik en ud til at fikse ryggen hendes, og så gik der meget kort tid inden hun plutselig kunne alt mulig hun ikke kunne før

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Søger part

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Brandal
Forfatter: 
Dato:  17-04-2013 11:27

Jeg ville også, hvis det var mig, bestille en god dyrlæge, som kan noget med kiropraktik eller anden manipulation.

Jeg synes overlinjen på din hest ser noget mystisk ud, men kan ikke helt afgøre om jeg lader mig "snyde" af aftegnets facon. Jeg synes dog ikke at en hest bør have en så "opskudt" lænd, heller ikke selvom der er islænder i den.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

fysiske problemer
Forfatter: 
Dato:  17-04-2013 16:25

Der kan jo ligge fysiske problemer bag. Måske en kombination. Vores den lille var umulig "til højre" - dels var der en masse at komme efter for kiropraktoren dels viste det sig at han døjede med en masse arvæv efter kasterationen avs.

Hvordan er han i galop løs uden rytter? - kan han der let gå i hhv højre og venstre? - så kan det jo også være f.eks sadlen der generer/er for lang.

Sorte søger part
-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

2 spor ....?
Forfatter: 
Dato:  17-04-2013 17:33

Jeg rider på en Nordsvensk skovhest på min rideskole. En herlig og sjov udfordring, når jeg var vant til en super velreden KWPN.

MEN jeg troede også han gik i krydsgalop. Spurgte min træner og han sagde NEJ. Altså fandt jeg ud af at det var fordi han gik på 2 spor. Det er ligeså mystisk at sidde på, som en hest der krydsgalopper.

Det kræver BEN at holde ham på eet spor, og så drejer jeg hans hoved en lille bitte smule ud af volten. Dét har fået ham til at gå på et spor.

Måske det er dit problem ?

Karen

0
0
Svar på denne tråd

underviser
Forfatter: 
Dato:  17-04-2013 19:46

Jeg er spændt på hvad min underviser siger i morgen - det er så svært at afgørre hvad han gør, når man ikke selv kan se det.

Jeg har tænkt på at jeg vil prøve at have ham longeret for at se hvordan han galopere der, men er ikke kommet dertil endnu.

Tak for svarene - det er rart at få nogle forskellige forslag og råd.

Kom gerne med flere - og så vender jeg tilbage med underviserens udtalelser.

Maria

0
0
Svar på denne tråd

krydsgalop eller skuldre?
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 11:30

Hvor hurtigt galopperer den? Mange islændere skal nærmest jorde for, at kunne galoppere i en ridehal.

Hvad angår pasgalop og krydsgalop.

I pas kan du mærke hvordan hesten flytter først den ene side af kroppen fremad, og dernæst den anden side. Denne bevægelse forplanter sig i dig - f.eks. at dine stigebøjler følger bevægelsen lidt. Hvis hesten går næsten ren pas, så føles det sådan. Bortset fra den vrikkende bevægelse er det let at sidde i pas.

Pasagtig galop føles derimod nærmest behageligt - galoppen er lidt flad og meget let at sidde i. Hvis man ikke får redet nok frem, kommer pasgaloppen ofte.

Krydsgalop føles totalt akavet. Det føles nærmest som om hesten kan vælte hvert øjeblik det skal være. Og ens sæde bevæger sig nærmest i et firkantet mønster. Det er meget ubehageligt og også svært, at sidde i.

Nogen gange kan pasbundne heste have en galop der føles lidt som krydsgalop. Men da din hest ikke er ren islænder kan jeg ikke forestille mig, at den er så pasbundet. (mange heste går pas i skridt - selv top OL-heste gør det)

Det allerbedste ville være undervisning + video. Det giver bare så meget, at se sig selv på video - bare 2min som en ven lige har optaget med mobilen kan være det der skal til.

Har du overvejet om du har styr på hestens skuldre? Hvis den skyder venstre skulder ud på højre volte, så kan du være sikker på, at den springer an i venstregalop hver gang. Og jo mere du stiller den til højre, jo mere skyder den venstre skulder.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 21:43

Er det Islænder, så kan de jo tit bare have nogle virkelig underlige sammenblandede gangarter.

Det er min erfarring at krydsgalop som oftest skyldes dårlig balance, det er vigtigt at kunne korte galoppen op, og så hjælper det at cantre på en mindre volte.

Longering er en god idé, hold øje med om hesten viser tegn på ubehag når den skifter til korrekt galop.

HVIS det er et fysisk problem, vil hesten jo som reglt kun gå krydsgalop på den ene volte, så hold også øje med det :)

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

ikke kryds
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 22:18
Så har vi været til undervisning, og det er alm. Galop men 1) han mangler virkelig balance og 2) han er mega stiv og absolut ikke smidig. Hun mener det er det der gør han buldre afsted. Så vi har nok at arbejde med.

Maria

0
0
Svar på denne tråd

Kiroprakter
Forfatter: 
Dato:  21-04-2013 15:14

Få fat i en god kiroprakter (: De kan lige tjekke ham igennem, så du er sikker på at der ikke er noget der sidder i klemme eller er ubehageligt.

Samtidig giver de også ideer til øvelser (smidighed, balance, hvad man nu har brug for), hvis man spørger.

(:

0
0
Svar på denne tråd

Krydsgalop
Forfatter: 
Dato:  28-04-2013 12:31

Hej.
Min vallak er 100% Oldenborg men han galopper med forbenene og traver med bagbenene så snakkede jeg med min gamle underviser og han sagde jeg bare skulle drive noget mere på og det gjorde jeg jo så. og så kom han op i en rigtig galop. Tror bare du skal måske drive lidt mere på når du galopper :)

Hilsen Karina J.<3

Sitta Hedelund & Tharsan Højbogaard!<3
Elsker jer! :-*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider