Det er jo en balancegang i starten hvor man træner den muskelfattige hest.
For jo de ryger meget nemt på forparten, når man rider dem ned og frem, især hvis man bare lader dem daske afsted, og ikke får dem aktive bagfra.
Til gengæld har de jo endnu ikke overlinie til at bære/løfte sig fortil, så hiver du dem op i en "stævneholdnimg", ja så huler de ryggen og bliver hængekøjeagtig.
Så det er faktisk "hårdt" at træne unghestene, så de går i en afslappet utvungen form i selvbæring - for for lidt/meget så ryger de enten på forparten, eller krøller sig op fortil og bliver hængekøje.
Så min oplevelse med mine ungheste har ikke været, at de fra dag et har travet og galopperet rundt i en dejlig blød aktiv frem/ned holdning. Men med styrke og tiltro til ridehuset, rytteren osv, så får man flere og flere af disse momenter, og derfra begynder der at komme styrke nok til bæring.
Jeg kan vise et par billeder af Caspian, hvor jeg synes han har gået godt og hvilken udvikling han er i nu efter knap 1 års ridning.
Sådan en trav i åben ramme, uden ekstrem frem/ned, og aktiv bagfra, mener jeg er en unghest i en utvungen form af ligevægt - her har han været redet et par måneder.
Forskellen til i dag, efter snart et års ridning er tydeligt - her hvor han er lidt oppe at kører i starten af træningen, men man kan se at han kan begynde at bære/løfte sig pga mere styrke i overlinien
Den samme udvikling sker i galop, her fra starten af hans ridehesteliv, hvor jeg også lader ham gå i lidt mere åben ramme, men hvor han ikke har styrke og balance til at ligge sig mere frem. Hans galop er meget stor, så vi har haft problemer med at galoppere i et 20x40 m ridehus.
Og så til i dag, hvor han stadig er stort galopperende, men så småt er begyndt at kunne bærer lidt mere, og derfor er begyndt på 20 og 15 m volter.
Caspian er en af de heste, som ikke bliver tung nedad fortil, men hellere vil knalde hovedet til vejrs, så for mig er det vigtigt at ligge ham ned og frem, da det er det han har svært ved. Men da han er en vågen og energisk herre, så er han sådan en hest, som skal rides af til sidst med ned og frem, og gerne helt støvsugeragtig, men det kræver at han er helt afslappet og blød, og hvor han er nu i sin ridning, der kan fx indlukning af heste i løbegange ved siden af ridehuset "ødelægge" den del af træningen, eller hvis andre longerer e.l.
heldigvis går han godt i skridten, og vil gerne gøre sig lang, og som Hasse Hoffmann er inde på så skal man passe på med at pille ved skridten, så der får han bare lov til at skridte igennem.
Min underviser red ham i går, og som hun siger er han begyndt at vise momenter med bæring og sving - så der skal "bare" rides styrke i ham, så kommer resten af sig med tiden.
mvh charlotte