Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vil det være på forparten?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2013 21:21

Hey, :)

Ganske kort spørgsmål. Så en debat på HG omkring ridning bag lod, hvor flere skrev, at man hellere må ride en hest langt ned og frem, fremfor at den kommer til at gå bag lod, hvis den mangler balance. Dette er også det, jeg har kunne læse mig frem til, er den mere korrekte måde at håndtere det på.

Men en nævner så, at skal hesten frem og ned, vil den komme til at gå på forparten - og spørger, om ikke det er lige så slemt?

Det havde jeg ikke selv tænkt på, da hvad jeg har hørt er, at hesten ved frem og ned vil bære pænt i ryggen, og derved troede jeg, at den så ville bære sig mere korrekt. Men det giver selvfølgelig mening, at der ligges mere vægt på forparten, hvis hovedet sænkes.

Hvad siger I til det? Vil det være skadeligt for forpart, hvis man i tilridningsfasen/indtil hesten har opbygget muskler og er stabil rider den frem og ned? Eller er det så bedre at ride den bag lod og så rette op på det senere?

~ Jack D & Tess.

Undskylder mulig møgirriterenhed.

What a massive responsibility, being a moral creature.

0
0
Svar på denne tråd

faktorer
Forfatter: 
Dato:  27-03-2013 22:33

Jeg tror personligt, der er flere faktorer, der spiller ind og det kommer an på mange ting.

Hvis du har læst Hasse Hoffmanns bog om dressur, så skriver han et sted noget om forskellige hestetyper, altså forskellige bygninger, som pga deres særlige bygning hver især skal rides på ret forskellige måder.

Men altså, det kommer vel an på følgende:

- HVOR dybt du lægger hesten

- Om bagparten smutter bagud, bag rammen, når du lægger forparten dybt

- Hestens type og bygning, fysiske proportioner

- Hvor længe du gør det ad gangen

- Om du holder igen i tøjlen, eller om der er 110% modstandsfrit i dens mund

- med mere

Det er i hvert fald vigtigt, at den længer sig i overlinjen, altså bliver så lang som muligt fra mulespids til lænd, og at bagbenene griber godt ind under dens krop. Og derudover tror jeg, det er vigtigt, at det ikke er tvungent, men sker som en afslappet, afspændt og naturlig konsekvens af den måde, du 'masserer' hesten som rytter. Tvinger du dens hoved ned til jorden, vil det være belastende, som al anden tvungen kropsholdning vel? Og så tror jeg også, variation er vigtigt, og som sagt at hesten selv er medbestemmende for variationerne (den siger til, når noget bliver for ensformigt). Jeg tænker også, at heste jo er designet til at gå med hovedet i jorden i ca. 18 timer i døgnet, hvor vægten altså ligger på forparten, men godt nok uden rytter på.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  27-03-2013 23:41

Hvis hesten lære at løfte sine skulder korrekt "væk" og op til ryggen stadig kan komme op og bære og svinge imens og der så er pldads til bagparten kommer ind - nej, så går hesten i fin ligevægt :)

Men hvis den deri mod hænger i sine skuldre og ikke kommer "af forparten", derved løfter sine skuldre korrekt foran - så jo, vil den hænge på forparten.

I en selvfølgelig - afspændt trav hvor hovedet selv falder på plads og hvor hesten suger let frem i hånden.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2013 09:49

Det er jo en balancegang i starten hvor man træner den muskelfattige hest.

For jo de ryger meget nemt på forparten, når man rider dem ned og frem, især hvis man bare lader dem daske afsted, og ikke får dem aktive bagfra.

Til gengæld har de jo endnu ikke overlinie til at bære/løfte sig fortil, så hiver du dem op i en "stævneholdnimg", ja så huler de ryggen og bliver hængekøjeagtig.

Så det er faktisk "hårdt" at træne unghestene, så de går i en afslappet utvungen form i selvbæring - for for lidt/meget så ryger de enten på forparten, eller krøller sig op fortil og bliver hængekøje.

Så min oplevelse med mine ungheste har ikke været, at de fra dag et har travet og galopperet rundt i en dejlig blød aktiv frem/ned holdning. Men med styrke og tiltro til ridehuset, rytteren osv, så får man flere og flere af disse momenter, og derfra begynder der at komme styrke nok til bæring.

Jeg kan vise et par billeder af Caspian, hvor jeg synes han har gået godt og hvilken udvikling han er i nu efter knap 1 års ridning.

Sådan en trav i åben ramme, uden ekstrem frem/ned, og aktiv bagfra, mener jeg er en unghest i en utvungen form af ligevægt - her har han været redet et par måneder.

Billede

Forskellen til i dag, efter snart et års ridning er tydeligt - her hvor han er lidt oppe at kører i starten af træningen, men man kan se at han kan begynde at bære/løfte sig pga mere styrke i overlinien

Billede

Billede

Billede

Den samme udvikling sker i galop, her fra starten af hans ridehesteliv, hvor jeg også lader ham gå i lidt mere åben ramme, men hvor han ikke har styrke og balance til at ligge sig mere frem. Hans galop er meget stor, så vi har haft problemer med at galoppere i et 20x40 m ridehus.

Billede

Billede

Og så til i dag, hvor han stadig er stort galopperende, men så småt er begyndt at kunne bærer lidt mere, og derfor er begyndt på 20 og 15 m volter.

Billede

Billede

Caspian er en af de heste, som ikke bliver tung nedad fortil, men hellere vil knalde hovedet til vejrs, så for mig er det vigtigt at ligge ham ned og frem, da det er det han har svært ved. Men da han er en vågen og energisk herre, så er han sådan en hest, som skal rides af til sidst med ned og frem, og gerne helt støvsugeragtig, men det kræver at han er helt afslappet og blød, og hvor han er nu i sin ridning, der kan fx indlukning af heste i løbegange ved siden af ridehuset "ødelægge" den del af træningen, eller hvis andre longerer e.l.

heldigvis går han godt i skridten, og vil gerne gøre sig lang, og som Hasse Hoffmann er inde på så skal man passe på med at pille ved skridten, så der får han bare lov til at skridte igennem.

Billede

Min underviser red ham i går, og som hun siger er han begyndt at vise momenter med bæring og sving - så der skal "bare" rides styrke i ham, så kommer resten af sig med tiden.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Hverken eller
Forfatter: 
Dato:  28-03-2013 18:31

Nu er min unghest bygget nedad fortil. Men i tilridningen har jeg haft fokus på bæring og energi. Min går hverken dybt eller bag lod for at gå i bæring. Den går i balance og det er rigeligt til at give den sving og holdning.

MEN - Det ALLER vigtigste er at hesten ikke smider ryggen når man tænker på holdbarhed. Gør den det må man arbejde med de øvelser der giver den mulighed for at løfte og styrke ryggen.

Dårligt temperement findes ikke, kun dårlig opdragelse

Tillidsfuld hingsteføl Lionell/Schwedengruss - sælges ved fravænning www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/319741/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider