|
|
| Tætsiddende torntappe |
|
|
Hej alle. ViL lige høre jeres mening om dette, jeg selv er ikke i tvivl om min egen holdning, men er nysgerrig på hvordan andres holdning til dette er: Sagen kort fortalt. Finder en 5 års dressurhest, som jeg er vild med. Vil gerne købe den forudsat den går igennem fuld røntgen (nakke, hals, ryg og ben).Den har nogle forandringer/ujævnheder på begge forben, som ifgl. min dyrlæge ikke behøver have nogen betydning men der er ingen grund til at undersøge dette nærmere, da rygbillerne viser 3 tætsiddende torntappe i sadellejet, hvilket er grundlaget for hesten "kasseres". Sælgers dyrlæge har på røntgenbeskrivelsen anmærket de tætsiddende torntappe men har kategoriseret dem som 1 og vurderet dem som indenfor almindelig hesteryg, men har dog anmærket dem. Hesten har kun været i ridning ca 3 mdr tid og er ikke i den billige ende. Kan nu se på salgsannoncen at sælger har tilføjet at hesten er ok i røntgen. Hvad tænker i om dette- er det lige at tage munden for fuld eller er det teoretisk korrekt og har nogen af jer en holdning om at tætsiddende torntappe ikke er "en ommer" til seriøs dressur. Ved ikke om jeg har postet mit indlæg korrekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tårntappe |
|
|
Har lige fået min hest aflivet pga 3 tætsiddene tårntappe, og store smerter heraf. Så nej min mening behøves jeg vist ikke komme med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ked af det |
|
|
Ked af det på dine vegne og ja, kan jo så tydeligt læse, hvad du mener, hvilket stemmer overens med min egen. Bliver bare forarget over sælgers beskrivelse og det er endda en erhvervsdrivende...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg ville forvente at sådan noget blev nævnt i en salgs-annonce, men jeg kan på den anden side godt se "fidusen" i at få en pige til at forelske sig i hesten inden man viser skavankerne, som måske og måske ikke har betydning. I min mening burde sælger erkende at hesten har 3 tætsiddende torntappe, måske få det undersøgt videre i forhold til om det skaber smerte, nævne det i annoncen og eventuelt justere prisen derefter. Måske vil nogen turde tage chancen og være villig til at tage forbehold i ridningen.
Julie Herold Yesterday is history, tomorrow is a mystery and today is a gift - that's why we call it the present http://julieherold.dk/ Dressurundervisning for islænderryttere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hensigter |
|
|
Jeg kan tænke mange hensigter, der kan ligge bag, men det er jo bare mig. Kunne godt tænke mig at høre om der er nogle, der har erfaringer med at tætsiddende torntappe ikke har påvirkning/ indflydelse/ begrænsning på deres ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet er jo.... |
|
|
Problemet er jo, at iflg visse undersøgelser så går op til 80 % af heste rundt med tætsiddende torntappe, og for nogle betyder det intet, for andre er de uridelige. i den stald jeg står har der lige været en hest i rgt af ryggen pga den stejler og ikke vil galoppere. Rgt viste tætsiddende torntappe, men som dyrlægen sagde, så ville han have haft godkendt hesten hvis den havde været i handelsundersøgelse. Så han kunne ikke sige om den er uridelig pga de torntappe eller af noget andet endnu ikke opdaget. Næste problem er så, at ikke to dyrlæger vurderer tingene ens. Så hvem skal sælger stole på ? Sin egen dyrlæge der siger den er kat 1 ? Eller købers dyrlæge der har kasseret hesten ? Jeg ville stole på min egen dyrlæge ! At man så efter min mening ikke kan sige, at hesten er ren i rgt, hvis sælgers dyrlæge har givet en anmærkning.... Så bør man være ærlig i annoncen, og sige at den har rgt-anmærkning vurderet til intet at betyde e.l. Så er det jo op til køber at spørge ind og få sin egen dyrlæge til at vurderer billederne. Og der er vel så heller ikke en fornuftig køber, som bare stiller sig tilfreds med sælgers dyrlæge handelsundersøgelse og -rgt ? Jeg har haft "fornøjelsen" at være med en veninde ud at se på ungheste nytilredet i +75.000 kr's klassen. På et meget anerkendt stutteri/hingstestation/salgsstald skulle vi se på en herrelækker unghest, hvor jeg på forhånd sagde, at der måtte være noget i vejen med den til den pris. Iflg sælger var den tiptop i orden. Da vi endelig kom frem efter 2 timers køretur fik vi så at vide, at den havde tætsiddende torntappe, men at det intet betød !!!! Så vi kiggede på hesten, og den lavede ikke andet end at småstejle for hver tredje skridt. Så der var man jo ikke i tvivl ! det gav i hvert fald mig en vished om, at det pågældende sted glad og gerne "snød" "naive og dumme købere", for gik den så gik den ! jeg er dog meget ambivalent mht at tage rgt af ryg, nakke, ben osv - især hvis det er en helt alm amatørhest man skal have. Det er de få og færreste heste som er komplet rene i rgt og har en tiptop handelsundersøgelse, så for mig er det en balance mellem om hesten fungerer i praksis eller ej. Rgt af det hele vil jeg vælge, hvis kræet skal forsikres og forsikringsselskabet kræver det, og i så fald ville det være en dyr hest for mig = låne penge i banken. til gengæld vil jeg gerne købe billige heste uden rgt, og så tage chancen. mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Unghest |
|
|
Synes det ville være helt i orden, hvis sælger skrev i annoncen, der var anmærkninger på røntgen, men disse vurderes ikke igl. pågældende dyrlæge at havende betydning til ridebrug. Men det er bestemt også noget andet i mine øjne end at skrive røntgen er ok...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hephey |
|
|
Desværre er der mange sælgere der skriver ren i røntgen / sund og rask og når man så skal prøve hesten, fortæller ejeren tilfældigt at den lige har et par mus, knælåsning, skævt kryds, tætsiddende torntappe osv. Har desværre oplevet at prøve heste med henblik på køb, som alle var sunde og raske ifølge annonce, men ejeren lige glemte at fortælle om ovenstående skavanker (ikke sammen hest). Det er trist at man ikke fortæller sandheden, men må også indrømme at jeg fravælger salgsannoncer straks jeg læser "har ubetydelig anmærkning i bøjeprøve..." osv. Det er ikke nemt at købe/sælge hest desværre. Synes dog du har valgt fornuftigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har god erfaring |
|
|
med at springe på hest med tætsiddende torntappe. Det var ikke det der slog den ihjel. Jeg havde godt nok kun to torntappe der sad tæt men det er af en dyrlæge blevet diagnosticeret som kissing spine og han mente det var derfor den pludselig ikke kunne gå højre galop, det viste sig at være en seneskade i ryggen som den kom sig fint over og jeg red siden både op til 145 cm på den til ridestævne og sprang 170cm til højespring. Jeg tænker at hvis man rider rigtig dressur så er det jo meningen at ryggen skal hvælves opad og dermed torntappene skilles ad og så burde det jo ikke som sådan give problemer. Hvor vi i springningen jo har dem til at vippe den 'gale' vej i lænden når de skal ud over en bred okser. Jeg kan ikke finde en kilde på det lige nu, nok mest fordi jeg ikke har forsøgt, men der er flere dyrlæger der har udtalt at hvis man røntgenfotograferede alle heste ville man finde ca 80% af velfungerende rideheste med tætsiddende torntappe. Jeg har personligt selv kun haft den ene der blev taget billede af i ryggen, de andre aner jeg ikke hvordan ser ud. Jeg har kasseret en enkelt på det som jeg ikke ville købe, en to-års der jo af gode grunde ikke var redet men med overlap på 1½ cm to steder i sadellejet. Hvis hesten er redet og de kun sidder tæt ikke overlapper så vil jeg ikke umiddelbart mene at den er syg. Når man så også har sin egen dyrlæges ord for at det ikke betyder noget så er den da ok i røntgen. hun skriver jo ikke at den er fejlfri eller 100% ren. hun skriver den er ok, i min verden altså at de fejl der måtte være ikke betyder al verden i følge hendes dyrlæge. Nu ved jeg ikke hvad en dyr hest er for dig, men jeg har handlet heste op til 200.000 uden at få taget billede af ryggen. hvis ellers de er muskuleret som de skal og ridelige nok, så er jeg ikke den mindste smule interesseret i om de har lidt tætsiddende torntappe eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressur... |
|
|
Line, ja i dressur skal ryggen gerne løftes/ hvælves op ad men ryggen skal jo stadig være bøjelig i eks sidebevægelser, kunne svinge over ryggen mm. hvilket vil kunne blive et problem hvis hesten har ondt og stiver/ beskytter sig. Hvis hesten var redet igennem længere tid på et vist niveau og dermed godtgjort sandsynligheden for at den "kan tåle mosten" kan det jo diskuteres om hvor stor risikoen er for det har/ får betydning. denne hest er redet et par måneder eller tre, hvilket som jeg ser det gør risikoen større eller i hvert fald ikke helt forudsigelig. Hmn personligt ville jeg aldrig købe en hest i den prisklasse du nævner uden at få den i fuld røntgen men det er jo en smagssag. Hesten kostede 150, hvilket for mig er for dyrt til ikke at lade den få fuld røntgen og i og med den kun har været i ungheste ridning i tre mdr tænker jeg ikke umiddelbart på nuværende tidspunkt at det afsløres ved mgl rygmuskulatur eller manglende ridelighed, da der ikke kræves samlethed eller belastningen har været længerevarende. Objektiviteten af vurderingen fra sælgers dyrlæge af røntgenbillederne synes jeg som potentiel køber sagtens der kan være tvivl omkring i og med den pågældende dyrlæge egentlig er " sælgers mand". Aftalen var at billeder skulle tages og sendes til min dyrlæge som skulle vurdere billederne (hesten står i en anden landsdel end hvor jeg bor). Sælgers dyrlæge havde dog skrevet sin vurdering påhæftet billederne som blev sendt til min dyrlæge, og det er denne vurdering sælger henviser til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er nok en smagssag |
|
|
den eneste hest jeg nogen sinde har haft der var 100% ren i røntgen (sælger havde fået taget af ryg og nakke da de købte den som 3-års). Er den yngste hest jeg nogen sinde har måttet aflive. Den lå fast i boksen og fik derefter slinger og kunne ikke længere dreje højre rundt. Den blev 7 år gammel. De andre har alle haft større eller mindre fejl på røntgen, nogle med mus, nogle med lidt afkalkninger omkring vedhæftning af sener eller gaffelbånd (lidt ældre brugte heste) nogle med lidt tætsiddende torntappe og en enkelt med lidt forkalkninger på ydersiden af kronledet. Fælles for dem alle er at det ikke har været omkring deres røntgenfejl at skader er opstået og ej heller derfor de er endt med at dø, nogle af dem lever da iøvrigt endnu. Hvis sælgers dyrlæge mener at det ingen betydning har, kan jeg ikke forstå hun ikke må stole på det. Du stoler jo på at din dyrlæge har ret i at det får betydning. Hvad hvis det havde været omvendt? at sælges dyrlæge havde sagt at denne var bekymret over billederne men din egen havde sagt at det skulle du ikke bekymre dig om. Dette kan jo også gøre sig gældende ved diverse mus eller skygger på hovseneben. Jeg ville til enhver tid stole på min egen dyrlæge og få denne til at vurdere eventuelle billeder der måtte foreligge. Hvis min dyrlæge siger hesten ikke burde få problemer, så tør jeg godt også selvom der står en anden dyrlæge og siger de ikke ville turde. Så kan man jo altid snakke om hvorvidt prisen afspejler de fejl hesten nu har, men prisen er jo for så vidt underordnet i dette tilfælde, da jeg ikke går ud fra du havde købt nævnte hest selvom du havde fået den tilbudt til 50.000 efter din dyrlæge havde kasseret den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
i mit hovede betyder "ok i røngten", at hesten er undersøgt, og at de anmærkninger, der med 90% sikkerhed kan forekomme, IKKE er noget dyrlægen har vurderet vil have betydning for hestens fremtidige brug, OG at hesten så kan forsikres uden forbehold. Hvad andre dyrlæger, andre ryttere eller potientielle købere mener om hesten, eller røngtenbillederne, er for sælger uvedkommende. Jeg har gentagne gange set 3 forskellige meninger hos 3 forskellige dyrlæger om de samme billeder, så der er intet odiøst i at sælger holder sig til, hvad deres egen dyrlæge siger, og dermed skriver "ok i røngten". Havde der nu stået "ren i røngten" var det lidt mere mudret, men omvendt, når man netop kender den statitiske sandsynlighed for dette, så må man som køber også gerne tænke lidt selv.
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Torntappe |
|
|
Har en 8 års med tætsiddende torntappe! I Tyskland gav de ham diagnosen Kissing Spine.. Men min egen danske dyrlæge, som jeg har 100 % tillid til siger, at det ikke er Kissing Spine, da torntappene ikke er under de kritiske 4 mm.. Han siger mange heste, som er korte i ryggen, kan have tætsiddende torntappe, men han anser det ikke som noget problem, blot man er opmærksom på det! Min hest er på LA5 niveau, og har ingen problemer.. Men selvfølgelig vil jeg være skeptisk, hvis de sidder meget tæt! Mvh Ulla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt enig med nimbus |
|
|
se ovenfor. Dyrlægerne kan altid finde noget, og det er ikke fordi hestene er blevet "dårligere og har flere fejl" men fordi apparatur til rtg er blevet bedre. Spørgsmålet er bare om vi kan bruge det til ret meget ,når vi snakker om raske heste ifb med en salgs undersøgelse. Er der derimod tale om forandringer/ halthed /kliniske tegn ja så kan rtg, MR scientegrafi ect være fornuftige til at stille en diagnose, og derfra en behandling/ prognose...... Jeg vil anbefale købere at "glemme" rtg fund, se på hesten, hvordan bevæger den sig, er den naturlig ligeudrettet, forpartbelastet, skæv , asymmetrisk muskulatur, vender den sig ligeså smidig til hø og ve. om, kan den bakke lige osv osv. Når de biomekaniske objektive test er udført så kan man inddrage RTG fund.. og så se i hestens journal, er den behandlet for lidelser i muskel skelet, luftveje , mave ect,,, det kan sige meget mere om hvad der kan "føres ind i fremtiden af skavanker". Jeg mener al den RTG debat vi møder som rytter og fagfolk er fordi vi ikke længere kan se og vurdere en hests biomekanik og sunde bevægelses mønster,- altså manglende kompetancer- og så forsøger vi at kompensere ved at kigge ind i led...og det er slet ikke nok...
Trakehner opdræt sælges, 5 års vallak e Heartbreaker (hohenstein søn) 4 års hoppe , mørkgråskimmel e Heartbreaker, begge er rtg godkendt uden anmærkninger, begge tilredet og særdeles ridbare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffff |
|
|
Det er helt an på hesten, hvor KS'en sidder og fremtidige/ridning af hesten. Min hest jeg træner i dressur, går dressurstævner hver weekend, er i serøst træning, skal ud og debuttere i MB0 til foråret og går de højere LA'er til stævner pt. Hun har kissing spine i sin lænd. Hun har to sammengroninger i to længdehvirvler, man kan faktisk stå og mærke og se det hvis man går hen til hende og kigger. Det ville have haft en betydning hvis hun ikke var redet korrekt. Dvs styrkende, frem og ned. Korrekt foran, foran lod, ryggen med osv. Og hun fungerer bare 100%, dog har hun svære ved at runde sig i de små volter og lidt svære ved sidebevægelser mod højre i de samlede øvelser. Men det tager vi som det er. Til gengæld havde min tidligere hest - araber - også tæt siddende torntappe, forrest i ryggen. Og hos ham betød det faktisk noget. Jeg kunne ikke ride ham ind i samling, så sagde han fra. Han var dog meget sart og meget speciel - så det sad også psysisk og ikke kun fysisk. Men ham kunne jeg kun ride let dressur på  Jeg ville hermed sagt - kun turde købe en ældre hest med KS da jeg så ved den har holdt i dressursporten de år og dermed muligt er redet korrekt.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sælger-lingo |
|
|
Når man har læst mange salgsannoncer finder man ud af, at der eksisterer et salgs-sprog også for heste - I ved, ligesom når en faldefærdig ejendom er en 'mulighed for at sætte sit eget præg' i ejendomsmæglersprog. Og på hestesalgs-lingo betyder 'OK i røngten' at der er noget, som ikke anses at få betydning for hestens brug. Hvis der ikke er fundet noget hedder det 'Ren i røngten'. Så i princippet synes jeg ikke der er noget forkert med sælgerens formulering. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tætsiddende torntappe |
|
|
Mht tætsiddende torntappe så er der så helt utroligt mange meninger om det.. Jeg har læst en artikel som beskriver at op mod 75 % af alle varmblodsheste har tætsiddende torntappe og ud af dem er der ca. 2-4% af dem reelt får problemer med det og af dem opstår problemerne måske pga forkert ridning.. Syntes egentlig alle burde læse den. delacourdania.dk/nyheder/2012/ februar/kissing-spines-en-status/ Vi er selv avler og må sige at hvis det er så stor en procentdel der har det og hvis det gør at prisen skal ændres eller hesten ikke kan sælges så må jeg nok sige at der så meget snart bliver problemer for jer ryttere at finde heste, for der skal jo ligesom nogle til at avle dem.. Skal man være nødsaget til at sælge en god og velfungerende hest til ingen penge fordi dyrlæger ikke er dygtige nok til at vurdere hvilke torntappe der kan blive problemer med eller ej, ja så blir der snart langt mellem rideheste.. Prøv at læse artiklen og gerne gi' jeres dyrlæger den også.. Syntes klart vi skal ha' en debat om dette problem..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja hvem skal .... |
|
|
Ja problemet er jo, hvem skal tage "chancen" for evt at miste penge ? forsikringselskaberne , som jo i så fald skal hæve priserne, eller begynde at "ride-vurderer" deres kommende kunder, eller slet ikke forsikre for evt KS ? dyrlægerne, som hvis de siger god for hestene, bliver hængt op på en evt erstatningssag, for avleren vil i hvert fald ikke ? avlerne, som jo ikke kan se om afkommene har tætsiddende torntappe og evt vil få problemer med det før hesten er i ridning ? amatørkøberen, som låner penge i banken til sin nye dyre kærlighed, den eneste ene ? Hvem har "mest ret" til ikke at skulle bære den økonomiske risiko ? Jeg kan ikke svare på det, for jeg har forståelse for alle, for alles økonomi, for alles ønske om ikke at hænge på en syg hest. Nu arbejder jeg indenfor sundhedsvæsnet, så jeg ved hvor meget=lidt man kan se på fx rgt. Jeg ved hvor megen diskussion man kan have med fortolkninger af rgt - også på mennesker ! Jeg har oplevet rgt billeder af slidgigtshofter, hvor pt'en ikke burde kunne gå, men gjorde det, og omvendt hvor der "intet var at se" men hvor pt'en næsten ikke kunne gå. Med heste kan du ikke en gang spørge dem, om de har ondt i ryggen eller i benet. Så selv om det er en god artikle med gode tanker advokaterne har lavet, ja så står man jo stadig tilbage med det endegyldige spørgsmål, hvem skal bære risikoen ved at købe en hest med tætsiddende torntappe ? mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmnnnn |
|
|
Ja, kan jo se og høre der er mange forskellige holdninger, erfaringer og meninger i forhold til tætsiddende torntappe/ røntgenanmærkninger og hvordan disse skal/kan beskrives i en evt salgsannonce. Kan høre der er forskellige erfaringer med, hvorvidt disse har eller ikke har betydning for jeres heste og må ud fra tråden konkludere udviklingen kan være meget forskellig og afhænger af flere forskellige faktore. Ud fra trådens input behøver jeg jo så ikke være så forarget over sælgers kommentar i annoncen. Tak for jeres indput og jeres forskellige synspunkter. Jeg er dog ikke i tvivl om jeg ikke selv ønsker at tage den risiko med en unghest som har været redet så lidt og dermed ikke vist "sin holdbarhed" i den forbindelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tætsiddende torntappe |
|
|
Jeg mener bare at det jo er mere normalen end ikke normalen med de tætsiddende torntappe, og når det er det så kan vi jo egentlig heller ikke snakke om en skyld hos nogen, hverken avler, dyrlæger ec.. Sådan er vores nutidige varmblodsheste åbenbart skabt og vi har så bare først fundet ud af det nu hvor der er mulighed for at røntgenfotografere ryggen. Ingen er så måske dygtige nok til at konkludere på de billeder...... Hvis jeg skal risikere at få afvist 2/3 af mine heste fordi alle nu vil ha' rgt af ryg, tja så er jeg ihvertfald ikke avler mere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum bum |
|
|
Min hest har også en røngten-anmærkning vedr. tætsiddende torntappe. Da det blev opdaget som 3-års var beskeden, at ingen kunne garantere noget, men at de ikke mente det ville få betydning. Jeg købte hesten velviddende at dette var tilfældet og har selvfølgelig altid været bevidst omkring hans situation  Han er i dag 10 år gammel og har været redet siden han var 3. Han er uddannet til MA i dressur og har op til flere sejre i MB'erne. For ham har det aldrig haft betydning og får det nok næppe nu 
Karen "Don´t cry because it´s over - smile because it happened!" .: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Torntappe |
|
|
Hej, Der lader til, at der findes gradueringer indenfor diagnosen "tætsiddende torntappe" - sådan at der er nogle grader, der peger mere i retning af, at det ikke bliver et problem, andre grader, der i hvert fald kræver god, korrekt træning af hesten for ikke at blive et problem, og så de grader, hvor der sandsynligvis uanset hvad vil komme problemer. Desværre lyder det ikke til, at dyrlægerne er helt enige om disse gradueringer. Det kan man da håbe kommer med tiden, for det er nok omtrent lige frustrerende for køber (der har fundet HESTEN, og så viser der sig tætsiddende torntappe ved handelsundersøgelsen, så man er på herrens mark og får forskellige tilbagemeldinger fra forskellige dyrlæger) og for sælger (der var sikker på, at hesten intet fejlede og stadig mener, at den er fin). I lige dette tilfælde ville jeg ikke som køber tage chancen, da hesten også viser forandringer i forbenene. Det er da muligt, at tingene ikke har noget med hinanden at gøre (det kan en dygtig dyrlæge nok rådgive om), men HVIS nu forandringerne i forbenene skyldes, at torntappene allerede nu generer hesten, så ser det ikke så godt ud. MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm...... |
|
|
Tror ikke de ujævnheder/ forandringer i forbenene umiddelbart har noget at gøre med torntappene. Hvis den allerede nu aflastede med følgevirkninger til ben, tror jeg man kunne forvente at mærke og se symptomer i form af ømhed på ryg, pisken med halen, stiv under rytter eller lign. Og det oplevede jeg ikke den var. Min dyrlæge vurderede som sagt at forbenene ikke nødvendigvis var af betydning, men det ville kræve nærmere undersøgelse eks bøjprøve. Det kom jo desværre ikke så langt, da hesten ikke blev godkendt grundet ryggen. Jeg er meget ærgerlig, da jeg er meget vild med hesten, også fortsat...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|