Hej,
Udtrykket bidløs dækker over alle former for hovedtøj eller andet "styregrej", hvor der ikke er bid i munden af hesten. D.v.s. det kan være hackamore, kapsun, LG, bosal, rebgrime, alm. grime, sidepull, en tøjle i et næsebånd, en snor om halsen/cordeo o.s.v.
Hvad man skal vælge må være op til, hvad der passer til hesten/træningsmetoderne/rytterens ønsker om at kunne starte konkurrencer.
Jeg kender ikke selv til sidepull, men jeg mener at de fleste bidløse muligheder kan være absolut lige så belastende for hesten ved forkert/for hård anvendelse som et bid. Hestens hovede er jo tæt besat med nervetråde, så jeg kan kun opfordre til, at man som "ny" bidløs rytter tænker meget på, at det ved bidløs ridning er lige så vigtigt at forfine sine signaler!
Jeg har selv tidligere redet meget med hackamore og bruger i dag kapsun (oftest i kombination med en kandarstang). Mine heste har altid været ganske følsomme for disse hjælpemidler, så jeg er meget opmærksom på at ride med så følsom og let hånd som muligt.
Jeg håber, at du kunne bruge det til noget 
MVH
Jette