Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Trailer problem
Forfatter: 
Dato:  01-08-2012 23:19

Jeg har desværre et kedeligt (og et til tider lidt farligt) problem med min kære hoppe på 170 og trailer..

 

Problemet er, at hun uden noget synlig grund pludselig går amok inde i traileren! Hun panikker helt vildt og stopper ikke før bagklappen i traileren er åbnet. Når den er blevet åbnet har hun intet problem i at stå i traileren. Hun stopper heller ikke med at springe rundt, hvis hun ligger ned, slår sig eller på nogen anden måde sidder fast. Jeg er virkelig bange for at hun skal ende med at smadre hende selv, og det ønsker jeg på ingen måde! Hun får sår på hoften og knæene fordi hun slår sig selv ind i skillerummet.

Jeg har ingen problemer med at læsse hende, der går hun lige ind, og når hun skal ud igen, går hun også bare stille og roligt ud uden problemer. Når hun slapper af i traileren har hun heller ikke nogle problemer med at holde balancen og står faktisk fint i trailer. Det er kun når vi kører, at hun fra det ene øjeblik til det andet pludselig panikker og så der det ikke til at få hende ned igen. Jeg hader at stå så magtesløs og ikke vide, hvad hun er bange for, og hvad jeg kan gøre.

Hun har lidt med små passager, der vil hun heller ikke igennem, så jeg ved ikke om det er fordi hun lider af noget klaustrofobi. Men det sjove er, at det er forskelligt, hvornår hun panikker i traileren (når hun er hestegal er det dog værst) og om der er andre heste i traileren eller ej. Der er ikke rigtig nogen logisk forklaring på hendes adfærd, da det, igen, ikke kommer pga noget bestemt. Vi kører ofte i trailer, både til træning hver uge og til stævner.

Vi har altid kørt pænt med vores heste både i rundkørsler, sving og bremser roligt. Vores trailer er en Böckmann BigMaster. Tidligere har hun kørt i stor lastbil og der har aldrig været problemer med hende.

 

Jeg er åben for alle gode råd om, hvordan jeg skal få hende til at slappe af i traileren, da det ender med at blive farligt for hendes helbred, da hun ender med at komme til skade. Jeg er utrolig bange for, at der sker hende noget, da jeg holder ufattelig meget af hende.

 

Er der nogen gode råd? Jeg er villig til at prøve hvad som helst!!

 

På forhånd tak for hjælpen!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrifttt
Forfatter: 
Dato:  02-08-2012 10:22

Kontakt evt. Torben Andersen. Han er dygtig inden på området med trailerlæsning.


Sagde

Freja med den lille plettede pony, Dixie

 

Bomløs Barefoot sadel sælges.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2012 14:29

Jeg har også prøvet at køre med en hest der panikker fra bagklappen lukker til den åbner igen.. Vi tænkte også at det kunne være at den havde klaustrofobi, så vi prøvede at låne en hestetralier med et stort vindue i oppe foran så'n at hesten kunne kigge ud, og det hjælpede rigtig meget. Han faldt ikke helt til ro, men var meget mere rolig når han kunne kigge ud! :) Håber det kunne hjælpe lidt :)


Apollon<3<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2012 15:45

...at fjerne skillerummet helt. Hvis hesten har kørt uden problemer i lastbil er det sikkert fordi den synes pladsen er lidt trang i traileren.

 

Det er der mange heste der synes (har selv et par stykker) UDEN at de fejler det mindste, hverken fysisk eller mentalt. Det er derfor heller ikke sådan lige at ændre på uden at gå yderligheder (sedering o.lign.)

 

Man kan sagtens selv lave en kæde eller en bom i hele trailerens bredde så man stadig har lidt hold på hesten når klappen er åben.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 nogle heste
Forfatter: 
Dato:  04-08-2012 13:31

Nogle heste har svært ved at holde balancen i en trailer hvis midterskildningen når helt ned til gulvet (En hel fast plade) Så kan hesten ikke spredde bagbenene og kan derfor heller ikke stå fast.

Kan det mon være det der er galt..?

 

 


Hilsen Nynne
Stald-Amazing, sydfyn

26134242




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kender problemet..
Forfatter: 
Dato:  04-08-2012 16:46

Min ridehest, var heller ikke glad for at stå i vores gamle trailer. Ingen problemer med at læsse, tværdigmod, men hesten var simpelt hend for lang i sin hals/krop, til at den kunne stå afslappet. Der var ikke nok plads i længden.

Nu har jeg købt en stører trailer, med 30 cm længere ståflade og fortil er der også ekstra længde.

Nu kan jeg læsse og køre med hesten uden problemer.

 

 





IMC

 

SMART LILLE HEST SÆLGES.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/228997/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for hjælpen!
Forfatter: 
Dato:  06-08-2012 14:28

Tak for de gode råd alle sammen! Vi har netop været ude at købe en større trailer, da vi håbede på det kunne hjælpe. Vi købte en BigMaster fra Böckmann, hvilket er en af de største på markedet. Det er dog ikke vindue i foran, det skulle vi have tænkt på! Men der er 'plastik' som skillerum og når hun slapper af, har hun heller ikke nogle problemer med balancen?

Jeg må prøve at få kontakt til Torben Andersen. Nogen der ved, hvorfor man ikke kan komme ind på hans hjemmeside?

 

Jeg takker mange gange for jeres hjælp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 fghtuju
Forfatter: 
Dato:  08-08-2012 16:11

Har hørt at torben andersen har lukket sit firma.

 

Stine


Rep af dækner, grimer, underlag og andet udføres..


Haleposer sælges..




Westernsadel sælges..

0
0
Svar på denne tråd
 
 StineB...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 20:18

Hjemmesiden virker ikke, og på FB er sidste livstegn fra Torben(Natural horsetraining) et svar han har skrevet 16/5, så det er sikkert rigtigt..

0
0
Svar på denne tråd
 
 I må nøjes med
Forfatter: 
Dato:  11-08-2012 20:26

I må nøjes med at tage på adfærds- og trailer kursus. Så få man teknikker til mange forskellige problemer incl. trailer læsning.


Mvh

Henrik


BestBreed Mustang

"True Horse Power"

Tilridning, ridning og skadesbehandling.

www.us-mustang.com

www.facebook.com/BestBreedMustang

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Også en meeeeget...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 15:17

bedre idé Henrik.

 

Jeg har 1 gang været i kløerne på Hr. Andersen for 4 år siden.

 

15-16 gange kommenterede han manglerne ved traileren, og kategoriserede min særdeles kontaktglade vallak, som værende oplagt byttedyr på savannen fordi han samtidig var meget rolig. Tjaee, når hesten kommer i flok med andre heste, har den et ego som et højhus, og tager førerposition med det samme, men hvad ved jeg...

 

Det forekom mig, at han gerne ville give indtryk af, at han kunne se lige gennem hesten, hmmm. Jeg syntes, der var for meget pladespiller over det.

 

Desuden var hesten bagefter blevet fra værende svær at læsse - til ganske umulig..

 

Der SKAL pilles dybere, især i den ende af tovet, hvor ejeren holder, så kan man OGSÅ læsse hesten. Så tag Jer tiden til at gøre det ordentligt, for det er Jer, som skal lære - at lære hesten bl.a. at gå ind i trailer.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg havde da ellers
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 15:25

Torben ude i sidste uge....igen en total succes.

 

Jeg kunne heller ikke komme ind på hjemmesiden og ringede til ham istedet for.

 

Vi har brugt han før og jeg gider bare ikke trailerbøvl, når det med lidt hjælp kan trænes så roligt og nemt.

 

Louise, hvis du vil kan jeg sende dig hans tlf.nr.

 

Pernille



0
0
Svar på denne tråd
 
 Her bruges også torben..
Forfatter: 
Dato:  09-09-2012 15:26

Har brugt Torben i snart et par år.

Både til ungheste der skal trailer trænes første gang, problem heste vi har haft i ridning, samt en hest der var bange for trailer efter en blokadeopbremsning.

 

Min egen meget store og lange hest, kom torben også og trænede. Han sagde at problemet ikke var hesten, men vores alt for lille trailer til så stor en hest.

 

 

Jeg kan godt li at torben ikke er bange for at sige sin mening til ejeren.

 





IMC

 

8 Baller tørv sælges. Pris 65 kr stk. sælges kun samlet. 4370. st.merløse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Egen trailer
Forfatter: 
Dato:  09-09-2012 17:05

Når du nu har egen trailer har du vel gode muligheder for selv at træne?


Mvh. Sanne

 

Lånehest søges for 1 år, se præs.

 

Crosstræner sælges, se præs.

 

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tag op til Henrik
Forfatter: 
Dato:  13-09-2012 14:40

/US mustang og få et adfærd/trailer kursus !! Det er noget af det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv og min hest !!

 

Min 5 års hoppe er en sensitiv pige, som let "låser" og melder sig ud af samfundet, når der er noget hun ikke kan overskue. Det være sig trailer-load, at gå forbi et farligt plankeværk eller til ridestævner

 

Mht traileren var jeg ved stædigt at fodre hende deroppe, kommet så langt at hun gik op.. Men kun forudsat at skillerummet var trukket til side, at jeg gik med op og at der var foder nok til at holde på hende, til jeg fik lukket bag ( her tæller hø-nettet ike i Zille's verden)

 

På vej i skoven skal vi forbi et hus med et ret højt plankeværk som damen nægtede at passere, med mindre jeg hoppede af og trak. Det er forsøgt med pres, guf-træning, venner med etc uden resultat

 

På stævnepladserne er hun generelt super stresset og går tit helt i sort når vi kommer ind på banen, fjernrefuserer , snurrer og er helt spooked.

 

Jeg læste et par af Henriks indlæg her på HN og noget sagde mig, at det her burde jeg sgu give en chance... Og jeg skal være ærlig og sige, at jeg hvade lidt den indstilling at jeg jo ikke rigtig havde så meget at miste !! Andet de penge det kostede og man kan jo ikke kalde det dyrt at betale 1500 for en hel weekend incl opstaldning af både mig og hesten !!! ( at jeg så kørte over hele vejen fra Nordsjælland, er jo en anden sag... Men det var BESTEMT turen værd)

 

For at gøre en lang historie kort, så havde jeg og Zille en fantastisk weekend, som virkelig fik mine øjne op for mange ting og fik en del brikker til at falde på plads ...

 

Det var fantastisk at opleve hvorn de teknikker Henrik og Marianne bruger alle tager udgangspunkt i hestens naturlige adfærd og psyke og egt handler mere om at opdrage og uddanne på os som ledere for vores heste. Og det var en fornøjelse at se så glade og trygge dyr!

 

Da jeg tog hjem søndag var det med en Zille, som nu padler alene op i sin bil med skillerummet i midten, snoren over halsen og pænt blir deroppe til den bliver bedt om at bakke ud.. Ja, der ligger stadig et kg gulerødder deroppe, men det kan jeg leve med

 

Ligeledes trampede hun rundt på hele agility banen uden at blinke og med den indstilling at " Hvorfor syns du det er svært ????"

 

Erfter vi kom hjem har jeg nu 4 - 5 gange redet forbi det farlige plankeværk uden bøvl

 

Stævneadfærden har vi tilgode at teste...men ejg er ret sikker på at hvis jeg vedligeholder det gode arbejde, jeg lærte i weekenden, så vil det hjælpe mig her også

 

At Henrik, Marianne og deres datter Trine så er nogen ualmindelig søde mennesker, som åbnede deres hjem og liv for mig for en weekend, gjorde jo kun oplevelsen endnu mere dejlig !!

 

Så uanset hvor I bor i landet, så er det altså turen værd... Jeg fik noget med hjem, som man ikke kan købe for penge !

 

Jeg ved at Henrik og Marianne læser det her :

 

Så tak i 2... :o)

Tak fordi i lærte mig at se, hjalp mig med at finde hjørnebrikkerne i puslespillet Zille og ikke mindst gav mig nyt mod, da jeg trængte allermest til det.. Nu lover jeg at lægge resten af puslespillet selv !

 

Her er weekenden's resultater i billeder :

 

Trailer load

www.youtube.com/ watch?v=ii4HJGHsYtw&li...ature=plcp

 

Agility banen

www.youtube.com/ watch?v=rtXzZA4qDZU&li...ature=plcp

 

 

 

 


Har du hest ???? SÅ må du være rig !!!....Nej da...jeg har jo hest !!!!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klaustrofobi?
Forfatter: 
Dato:  14-09-2012 11:45

Det kunne lyde som klaustrofobi - min gamle havde det (og med god grund, da han var en meget stor hest).

 

Her var den øverste del af bagklappen ALTID åben under kørsel, så han kunne se ud (og jeg har kørt bagved en gang, og kunne derved vel selvsyn konstatere, at han benyttede sig af at kunne dreje hovedet og se ud). Jeg havde kun alm. 'sideruder' i min - men de var så tilgengæld altid lidt åbne, så han fik luft ind. Det kræver selvfølgelig bare at hesten er pakket ind til vejrforholdene.

 

Der er en gang, nogle velmenene folk havde lukket den øvre klap på en stævneplads - og der var han også ved at splitte det hele ad, så vi kunne høre det helt ind i ridehallen...

 

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd
 
 fantastisk resultat
Forfatter: 
Dato:  16-09-2012 08:27

HelleK - woaw sikke da en fantastisk resultat. Det er da en FORNØJELSE at se på :-)




 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var osse
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 13:44

.. en fornøjelse at opleve og er det stadig..

 

Nu, en måned senere, padler Zille stadig selv op i sin bil, og er i det hele taget blevet langt nemmere at handle i det daglige jordarbejde. Hun går forbi ting som hun tidligere nægtede blankt og udviser en meget større tillid til mine leder-evner

 

Og DET er dejligt at oppleve !!


Har du hest ???? SÅ må du være rig !!!....Nej da...jeg har jo hest !!!!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tidligere tekst.
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 13:48

Helle.

Du skrev tidligere følgende:

"

Det er nu ikke kun for trailertræningen vi tager over, jeg glæder mig meget til at lære om hvordan man bliver "leder" for sin hest på en ny måde !

Jeg tror at den løsning er langt mere langtidsholdbar og fremende for hest-ejer forholdet end div tov og dimser."

 

Kan du uddybe det, nu du har været på kursus og efterfølgende har arbejdet med nye teknikker.

 


Mvh

Henrik


BestBreed Mustang

"True Horse Power"

Tilridning, ridning og skadesbehandling.

www.us-mustang.com

www.facebook.com/BestBreedMustang

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan jeg
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 10:06

såmænd sagtens

 

Efterfølgende oplever jeg at det har givet pote på flere områder... Vi rider forbi fralige ting uden problemer etc

 

jeg er osse belvet langt mere opmærksom på min holdning og mit kropssprog.. og det virker jo tydeligvis

 

jeg oplever ligeledes en hest som har knyttet sig til mig på en anden måde

 

 


Har du hest ???? SÅ må du være rig !!!....Nej da...jeg har jo hest !!!!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 15:30

Det er dejligt at høre, at vi har fundet en "langtidsholdbar" løsning for dig og Zille.

 

Det bliver sjovt, at se hvordan hun klare konkurrencerne nu.


Mvh

Henrik


BestBreed Mustang

"True Horse Power"

Tilridning, ridning og skadesbehandling.

www.us-mustang.com

www.facebook.com/BestBreedMustang

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider