Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Uopdragen nordbakke
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 16:48

Hej alle (: Jeg er lige begyndt at træne lidt med en dejlig nordbakkevallak (vi træner kun fra jorden af indtil videre).

Problemet er, at han har absolut ingen respekt for mennesker, og render dem bogstaveligt talt ned, skubber dem og er egentlig helt og aldeles ligeglad med om der står et menneske eller ej, der hvor den skal hen.

Jeg bruger selv meget min stemme, og så har jeg en dressurpisk med til at hjælpe ham med at forstå hvad jeg mener (jeg slår ham ikke, men lægger den bare på ham for at han har nemmere ved at forstå mine signaler).

Men jeg må indrømme at jeg er lidt på bar bund mht hvad jeg kan gøre for at rette op på hans respektløshed overfor mennesker, og få ham til at lade være med at skubbe og rende ind i en hele tiden.

Er der nogen der har nogle gode råd omkring dette?

På forhånd tak (:

0
0
Svar på denne tråd

Gentagelser...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 17:17

Han ved jo ikke han gør noget galt...

Nu har han altid gjrt sådan, så i hans øjne gør han ikke noget galt, der for kommer det til at tage tid, at lære ham "gode manerer".

Men gentagelser og en god kombination af negativ og positiv forstærkning, skal der nok til, samt en masse tålmodighed.

Det er altid nemmere at træne hvis man får hjælp, og er det ikke noget du har erfaring med, vil jeg råde dig til at få en underviser ud et par gange, så I begge kommer godt igang.

Du kan også bede en anden person om at overvære din træning, for det er nogen gange nemmere at opdage fejl, når man ikke selv står med hesten.

Held og lykke med det, og det skal nok lykkeds!

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

HMS, arbejde fra jorden, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning

Palomino hoppe på 5 år sælges,mf.

Bedækning tilbydes v rød pony, blis og 4 sokker,lys man/hale.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 18:12

Jeg ved godt, at han ikke ved at det han gør er forkert, det er derfor jeg søger råd til at træne ham til at lade være i stedet for at straffe ham for det (:

Det er desværre ikke en mulighed for mig at få en underviser, så derfor søger jeg et par gode råd herinde, som jeg så kan forsøge at afprøve på ham (:

Jeg er helt og aldeles enig med dig i, at ros og irettelse med f.eks stemmen er meget vigtig, hvilket jeg også gør meget ud af..

Men igen, så ved jeg ikke rigtig hvordan jeg kan lære ham at lade være med at gå ind i mig.. der er intet ondt skabt i ham, og han er hverken vred eller sur, det er simpelthen bare fordi han ikke har lært tingene ordentligt (eller lært noget forkert), men problemet er så hvilke øvelser jeg kan lave med ham, så han lærer at han skal lade være med at gå ind i mig (:

Men mange tak for dine råd (:

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 18:26

Du skal lære ham at holde afstand til dig når du trækker ham, han skal ikke skubbe og mase, og ikke gå inde i dig, men gerne min 30 cm fra dig.

Der er flere måder at træne dette på.

Du kan gå foran ham, og have front mod ham, bruge et godt langt tov, og holde det op foran dig, med hænderne strakt ud/ftem, for at lave en barriere.

Du kan også trække ham "almindeligt" fra siden, men igen, han skal gå ca 1 armlængde fra dig, så han ikke kan skubbe, og du må så bruge arm/pisk til at holde ham væk/ude.

Du skal træne kort tid af gangen, gerne kun 10 min, og så hellere flere gange om dagen.

Så skal han lære at bakke og stoppe på let signal.

Husk ALTID at slippe presset når han gør det rigtige.

Der findes flere gode bøger og træning fra jorden, så det er op til dig hvilken/hvilke metoder du gerne vil bruge.

Held og lykke

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

HMS, arbejde fra jorden, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning

Palomino hoppe på 5 år sælges,mf.

Bedækning tilbydes v rød pony, blis og 4 sokker,lys man/hale.

0
0
Svar på denne tråd

Som de andre
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 20:41

skriver ved han sikkert slet ikke han gør noget galt, eller også har han fundet ud af at pres forsvinder ved at mase.

Lær ham at flytte sig for dine signaler. Brug gerne fysiske signaler såsom pres i grimen. Lige så snart han reagerer rigtig skal du rose ham og slippe presset øjeblikkeligt. Hvis han har svært ved at få tiøren til at falde kan en godbid måske hjælpe, men du må KUN give den når han har gjort noget ønsket. Ellers kan du også ende ud i at han maser fordi han tror han kan aktivere godbidsautomaten på den måde. Du kunne jo starte med at give en godbid når han bakker. Så får han noget ud af det og hvis han så kommer for tæt kan du bakke ham ud igen.

Og så er det bare gentagelser og gentagelser, for når det allerede er en dårlig vane, kan det tage tid at få det ændret. Og så gælder det at være konsekvent. Altså når du siger han ikke skal mase, så skal han aldrig mase. Dvs at du skal rette ham ind hver gang. Det kan gøres venligt og bestemt.

Jeg håber du kan få afkodet hans vane. Så er det også lidt sjovere at komme ud til ham.

HP: www.staldlindskov.dk

Opstaldning tilbydes tæt ved Hadsund.

0
0
Svar på denne tråd

Du kunne også..
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 21:34

Negativ forstærkning er godt, men nu har jeg jo en pony der bliver skide sur, når jeg bruger negativ forstærkning i form af fysiske træk og pres, og når man trænede med godbider blev hun agressiv, og hun havde også det at løbe folk ned og ingen respekt. Mennesker blev ikke set som noget man skulle tage hensyn til eller bekymre sig om.

Min pony er så lille, 89 cm i stang, at jeg ikke rigtig tog problemet seriøst, men da hun så begyndte at snappe og gå imod presset, når man lavede et pres, så vågnede jeg alligevel.

Og så tænkte jeg; det er løgn!!

Normalt holder jeg meget af Ute Lehmann, men denne gang skulle der "stærkere" midler til.

Jeg har aldrig brudt mig om at dominere min hest og "lege leder", da det er en umuligt at blive hestens leder i bogstavlig forstand. Men min lille pony havde fået så mange friheder, at jeg havde lavet den til en lille djævel. Så ville skæbnen, at jeg fik fingrene i bogen "At danse med hesten". En bog jeg altid har nægtet at læse, men hold nu op, hvor det virkede.

Allerede efter et par gange, hvor jeg lavede føre-øvelsen, havde jeg en pony der gik 1 meter bag ved mig, stoppede når jeg bad om det og blev stående til jeg sad igang igen, spiser ingen græs når vi gå tur og klør sig ikke op af folk længere. Jeg bruger negativ forstærkning i form af mit kropsprog, og det virker. Når jeg levede pres i grimen på min pony blev hun sur. Nu har jeg aldrig fat i tovet mere og jeg har en glad pony og vi er blevet et godt makkerpar igen.

Så at kigge lidt i "At danse med hesten" ville måske være god ide. Hestene fatter i hvert fald føre-øvelsen hurtigt.

Sagde Tine

Vær sammen og arbejd med dyr på en rolig, konstruktiv og fornuftig måde
I harmoni med hesten
HUSK at dine dyr afspejler dig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider