Jeg har aldrig fået undervisning i arbejde fra jorden, men jeg bruger rigtig meget jordarbejde i min træning.
Jeg har først og fremmest læst rigtig RIGTIG mange bøger om emnet og jeg har set film og videoer om det og jeg har studeret hestes adfærd men mine egne øjne og set mange ting.
Det "vildeste" jeg har gjort, var at lære min hest, der var fuldstændig panisk for trailer, at nærmeste løbe op i traileren, fordi hun nu fuldstændig elsker den. Det tog også et halvt år, fordi jeg ikke havde erfaring eller fik undervisning. Til gengæld fik jeg utrolig meget erfaring og fantastiske observation Men hvor var jeg dog tit græde færdig og frustreret.
Man kan gøre det selv, men du må regne med det bliver meget hårdt, og kræver ekstrem selvkontrol. En underviser ville hjælpe dig godt på vej, men man godt selv. Det taget bare meget mere tid, meget mere sved og så skal man virkelig være følsom og hvis en øvelse ikke virker skal man altid spørge sig selv om "hvad gjorde JEG forkert?". Hesten er din lærer og du er elev.
Men det er svært. At få hjælp/undervisning af en der kan, ville skåne både dig og hesten. Men man kan godt selv.