Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

et lille problem..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 17:40

Hej

Jeg har et problem, som jeg håber nogle kan hjælp med...

Jeg har en dejlig 4 årig ox arber hoppe, som bliver brugt til lettere skridtture i naturen...På vores ture er hun sød og føjelig.

Problemet er når vi skal hjemme fra. Når jeg kravler på hende, begynder hun at steppe rundt og bakke og vil ikke stå stille. Når jeg prøver at få hende til at stå stille, når jeg sidder på hende, begynder hun at småstejle. Jeg har prøver at trække hende et stykke væk fra stalden og kravle på hende der...Det har nogle gange hjulpet...

Jeg har fået hoppen gennemtjekket, hun er sund og rask.

Når vi først kommer af sted på tur, skridter hun stille og roligt, der er ingen problmer...

Håber at nogen kan hjælpe...?

Jeg har godt nok redet i over 25 år, er 36 nu, men jeg er ikke så modig mere...

0
0
Svar på denne tråd

Lyder til
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 18:54

Hun bare er utålmodig og gerne vil afsted!

Men træning af stopsignal, først fra jorden og så fra ryggen ville jo være godt.

Stop hende, slip alt pres når hun står stille, og ros, gerne med godbid, og kun når hun står helt stille.

Der er flere tråde om træning af stopsignal.

Held og lykke.

Mvh Sarah

Træning og undervisning:

HMS, arbejde fra jorden, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning

Palomino hoppe på 4 år sælges,mf.

Bedækning v ox pony tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

123485955
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 20:51

Tak for din respons

Det var et fint brugbart råd, som du kom med

0
0
Svar på denne tråd

klikkertræning,
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 21:02

Jeg har selv en ox'er der har haft problemer med at stå stille, dette har jeg ikke længere problemer med.

Jeg har lært min at stå stille via klikkertræning.

Allerede når jeg spænder gjord efter, og ordner stigbøjler klikker jeg ham for at stå pænt og han får sine godbidder. Derefter har jeg lært, at han får et klik og en godbid for, at jeg må komme i sadlen. Og han står helt stille, dybt fokuserert og med hovedet helt skrå, for han ved bestemt hvad der venter ham.

Han er meget mere fokuseret på den godbid der kommer når jeg stiger op, end at hoppe rundt.

Mvh.

Karina Stackelies, Kamran Shah ox og Gribsvads Nicko

BBH instruktør under uddannelse hos Susan Kjærgård

0
0
Svar på denne tråd

Det er en god
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 01:09

idé at træne netop stilstand ved opsidning som 'en øvelse' (y)

Dvs. man lader som om man skal ud at ride en tur - men ens egentlige hensigt er simpelt hen at træne stilstand ved opsidning (y)

Det træner man så - fx vha klikkertræning, eller bare godbider, eller evt. negativ forstærkning - alt efter havd der virker bedst, og hvad man selv har lettest ved (y)

Det gjorde vi ved en i den henseende helt umulig ny hest for nogle år siden. Det tog ikke så lang tid - og efter en måneds tid kunne den stå stille i 10 minutter :-D

Det er nok bare fordi, den tror, det er sådan man gør, når man skal på tur ;-)

Den skal lære en anden og bedre måde at komme i skoven på ;-)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Et lille hint..
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 08:19

Jeg ved ikke om du gør det, men prøv for så vidt muligt at bruge en skammel eller lignende når du stiger op på hende. Hestens ryg har ikke godt af, at man stiger op direkte fra jorden, og måske er det fordi, at det er ubehageligt for din hest, at du stiger op?

Og ja.. Ellers er det bare træning, træning, træning... Sid op på hende og når hun så går frem, så forsøg at komme op og få hende til at stoppe og bakke tilbage til hvor du i første omgang ville have været oppe - ros den! Rid så et lille stykke frem og hop ned igen. Ros hesten lidt, hvis den står pænt under nedstigningen. Gentag øvelsen igen og igen..

Hesten er jo bare utåldmodig og vil gerne afsted. Den trænger bare til at lære at vente.

Stine Dahl

- Dansk Varmblod og Frieser <3

0
0
Svar på denne tråd

1234556
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 08:34

Tak for alle jeres gode råd...

det er helt sikkert noget, som jeg kan bruge..

Stine...

Ja jeg bruger altid en skammel, når jeg kravler op på hende...

Det gør jeg også på de andre heste, som jeg har...

Du har ret...det er bare at øve øve og atter øve...og så selvfølgelig masser af ros...

Men igen tak jeres tid og gode respons

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider