Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Respektløs og problemfuld :(
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 16:18

Hej alle, for et par måneder siden købte jeg en trakhenerhopper på 6 år. Det viser sig så at der er et par problemer med hende. Hun er sød og dejlig at ride, men hun er bl.a. umulig at trække, uden at hun trækker mig, hun kan ikke være uden andre heste i nærhden og hvis man ikke er rigtig forsigtig stikker hun af når man går med hende (fx. fra stald til fold).
Dette er ikkek un farligt for mig, men også for hende, og desuden er der mange der hvor hun lige nu står, der brokker sig over hende, og nogle vil ikke engang røre hende.

Faktisk kan hun være en meget sød og kærlig hest, men disse ting er hun meget streng til. Jeg har trænet ungheste før som var respektløse til at starte med, men jeg synes at hende her er meget slem. Jeg tror ikke hendes grundtræning kan være særlig god.

Jeg har brug for hjælp. Hvad kan jeg gøre, for at hun ikke stikker af?
For at hun ikke maser og skubber dem der er i nærheden af hende?
For at hun generelt falder lettere til ro og ikke bliver ophidset over små ting?

Hvor hun er opstaldet er der mange folk der kommer med 'gode råd' men det er bare ikke de metoder jeg ønsker at bruge. Hvis jeg slår hende, når hun springer fra en lastbil, er jeg sikker på det ikke vil lære hende ikke at være bange for denne bil. :-)

Venlig hilsen Cleo og Bella.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville...........
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 16:38

starte fuldstændig forfra som om hun var en unghest der ikke har lært noget som helst. Fik en fuldblod (faktisk 2) der havde den enfame mani med at når man gik på folden så kom de bragende og hvis du ikke skyndte at flytte dig BLEV du flyttet, dette vil jeg absolut IKKE accepterer af nogen som helst, jeg tog så den grove metode i brug og de fik en knaldet ud på mulen (de var så begge 2 temmelig nervefaste, så de led ikke psykisk overlast og heller ikke fysisk) at slå hesten når den springer for en lastbil vil højst sandsynlig bare forstærke dens adfærd, du ville jo heller ikke daske en 2 års en fordi den sprang, så start fra bunden af, lær hesten at holde afstand lær den kommandoen for stop m.m. akkurat som du ville gøre med en plag ;)

god fornøjelse

mvh

Vipse

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 13:46

For både din og hendes skyld, så prøv at vende situationen om :) I stedet for at tænke at hun er dum og respektløs, så tænk at hun er uforstående og skal trænes.

Hvad kan jeg gøre, for at hun ikke stikker af?

Træn et meget grundigt signal til stop. Er det både i grime og i trense hun stikker af..? En adfærd der sidder så godt fast, kan være rigtig svær at komme af med, og derfor vil jeg anbefale at du finder et redskab du VED du kan holde hende i - f.eks. en rebgrime..? Det er meget vigtigt du får brudt adfærden, for hver gang hun løber fra dig, øver hun sig i lige præcis den adfærd. Hun bliver jo belønnet hver gang hun stikker af: med sin frihed, evt mad?, evt kontakt med flokken? Så træn først signalet på en lukket bane. Gør det hele MEGET overskueligt for hende. Brug et helt simpelt signal til at stoppe, som et træk bagud i grimen, og giv efter med det samme hesten stopper. Lav 1 mio. gentagelser, til hesten stopper for et helt let signal. Start ALTID med at give et let signal, og øg det så gradvist, til hesten reagerer. Når signalet sidder, så øg gradvist sværhedsgraden, og øv det i situationer hvor der efterhånden er større og større risiko for at hun vil løbe af med dig. Træn efter succes, ikke efter fejl. Dvs. forsøg at få brugt cirklen helt, og undgå at hun løber.

Når du trækker med hende, og hun trækker fremad, så stop. Giv efter, gå frem igen (giv efter, så hun går for løst tov), når hun trækker fremad igen så gentag. Det skal gøres en frygtelig masse gange, fordi du ikke bare skal optræne en ny adfærd, men oveni aftræne en gammel og meget indgroet adfærd.

For at hun ikke maser og skubber dem der er i nærheden af hende?

Træn hende i at flytte sig for pres. Det handler ikke om respekt, men om at hun skal lære at reagere korrekt. Start på staldgangen, eller et andet sted hun er rolig. Træn f.eks. "bak" ved at lægge hånden på bringen og trykke. Er det ikke nok, kan der hjælpes med signal i grimen. Nå hun træder tilbage, slippes begge pres for at belønne. Husk at det er når presset forsvinder, at du reelt træner hende. Dvs. hvis hun maser frem, og du så slipper presset (holder op med at trykke på bringen), så har du belønnet hende for at masse fremad, og trænet hende til det. Gør det samme med flyt til siden osv, og hver gang hun selv maser dig, så skal du lægge pres på og flytte hende VÆK. Igen, mønsteret skal brydes, og du skal vise hende hvilket adfærd der betaler sig i stedet :)

For at hun generelt falder lettere til ro og ikke bliver ophidset over små ting?

Hænger sammen med ovenstående. Gør alting GENNEMSKUELIGT og ENKELT for hende. Brug helt enkle signaler, brug samme signaler hver gang, hav fokus på din timing, giv efter HVER gang for at fremtræne korrekt adfærd og hav altid fokus på at vise hende HVAD hun skal gøre, mere end hvad hun IKKE skal gøre.

Håber det hjalp lidt :)

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

Tak tak tak men
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 14:39

Hej begge to, mange tak for rådene. Mange af tingene synes jeg at jeg allerede gør til dels, men det handler nok også om tid. Desuden tror jeg også det er fordi at hun jo også bliver håndteret af andre folk en mig der hvor hun står (fx når hun trækkes fra fold) men jeg kan jo ikke gøre meget andet end at arbejde på det.

Men en ting som jeg stadig er i tvivl om, hvad gør jeg når hun går i panik fx på en åben plads? I et ridehus er hun generelt ret rolig, da der er lukket og stille, men fx ude foran stalden springer hun tit rundt omkring mig, selvom jeg beder hende om at stoppe, som hun nu normalt gør.
Jeg synes det er svært at vide lige i den situation især hvad jeg skal gøre. Bevare roen er vel en ting, men det kan være svært, især når det bliver farligt.

På forhånd tak :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 15:12

Når hesten panikker på den måde, er den mest holdbare måde at forsøge standse situationen inden panikken indtræder. Det handler om, at du skal finde ud af, hvad der sker lige inden hun panikker, så du kan nå at reagere inden i er kommet derud, hvor hesten er blevet panisk og dermed hellere ikke længere modtagelig for træning.

Det kan fx være, at du trækker hende over gårdspladsen. Her kan de første faresignaler fx være, at hun spænder op, tager hovedet højt i luften, bliver trippende eller noget tilsvarende. Allerede her, er det vigtigt at du ikke bare trækker hende videre og dermed bringer jer begge to i en situation hvor hesten panikker og du mister kontrollen. I stedet - når du mærker de allerførste tegn på nervøsitet eller anspændthed, så stop hesten op og gi den fx en godbid, når den står pænt stille og hold godbidden lavt, så hesten skal sænke halsen for at få den. Du kan også bede den bakke et skridt, trække den en omgang i en lille cirkel eller hvad du nu kan finde på, der får dens fokus rettet mod dine signaler og væk fra hvad det nu er i omgivelserne, der gør den nervøs. Alene det at stoppe op gi hesten en mulighed for at se situationen an kan i sig selv have en beroligende effekt - hesten får orienteret sig, og fundet ud af, at det ikke var en løve den lige så skyggen af :)

Når hestens fokus er tilbage på dig, og den slapper af, trækker du videre. I starten betyder det formentlig at du kun kan trække nogle skridt ad gangen inden i igen skal stoppe op og have genfundet fokus eller have en time-out.

Men hvis du for alvor skal problemet til livs er det nok den mest langsigtede løsning. Du skal huske på, at hver gang i kommer i en situation, hvor det faktisk udvikler sig til panik og måske flugt, bliver hesten bare mere bekræftet i, at det her er noget man skal panikke over og at man skal forsøge at flygte. Så derfor er det vigtigt, at du forsøger at undgå at situationer udvikler sig til panik anfald.

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 16:45

Meget enig med Tusindfryd, det handler om at forebygge... Og som tidligere nævnt: Træn efter succes!

Jeg synes det er næsten umuligt at sidde her og sige hvad du så skal gøre NÅR hun panikker, for det kommer an på hesten (især hvad den gør) og situationen. Nogle heste vil kunne standses hvis man har et godt og veltrænet stopsignal, hvorefter man kan bede den lave nogle øvelser for at få fokus tilbage. Nogle heste skal måske bare lige tilbage i så tilpas kontrol at man kan skridte videre med den, og den kan "gå" energien lidt ud. Andre heste panikker måske på en måde så det er bedst at holde sig lidt på afstand (langt træningstov er en fordel her) til den er færdig, hvorefter man får kontrol over situationen igen. Hvad DU skal gøre, er svært at sige :)

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør - undervisning udbydes i kbh-området

0
0
Svar på denne tråd

Situationsfornemmelse
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 16:51

Endnu en gang tak for svarene, det er også omkring de metoder jeg normalt peljer at bruge. Men jeg synes det er meget svært med hende her. Jeg synes, at når jeg så stopper hende, eller trækker hende i en lille volte, så bliver hun endnu mere panisk og så er der større chance for hun løber. Det er som om hun ikke har så meget opmærksomhed på mennesker som hun nok burde have, som om hun ikke rigtig har nogen situationsfornemmelse.

Jeg vil tro det simpelthen er grundtræningen helt fra bunden jeg skal have fat i, men det er et stort arbejde. Jeg tror jeg må finde en træner evt. til at hjælpe mig. :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 17:04

Ja det er meget svært at vurdere, hvad der kan standse panikken, når først den er opstået. For lige på den front reagere heste ofte ret forskelligt. Nogle kan standses ved at man bremser dem, mens andre vil panikke yderligere, hvis de møder en et lidt kraftigt pres i grime eller trense. Nogle heste kan bringes tilbage til jorden ved at kraftigt, skarpt (men ikke hysterisk) stemmesignal, andre ved at blive drejet en omgang eller trukket en volte, igen andre ved bare at vente og nogle er slet ikke til at få tilbage igen sådan lige uden videre. Sidst nævnte er naturligvis de allerfarligste at få bragt i en tilstand af panik.

Men uanset hvad hesten reagerer bedst på, når først den er gået i panik, så er det bare vanskelligt at stille ret meget op, hvis den virkelig panikker for alvor. For det er jo et stort dyr med mange kræfter, der tilmed kan bevæge sig uhyrligt hurtigt rundt i sådan en situation, og selvom man har rigtig godt styr på hvad man ideelt set skal gøre, og selvom man generelt er dygtig til at give signaler korrekt osv. så er man bare den lille i sådan en situation, og det gør det bare enormt svært i praksis at få handlet helt ideelt.

For tingene går jo stærkt, når hesten panikker. Og på ingen tid skal man have aflæst situationen og vurderet hvad der lige nu og her vil være den bedste måde at tackle det på. Og så skal man have korrdineret sine egne bevægelser i forhold til hestens og holde igen på 500-600 kg, der gerne vil løbe sin vej.

Du undgår nok ikke fremadrettet at der vil opstå situationer, hvor panikker indtræffer - i hvert fald så længe du stadig træner den til at lade være. Men det bedste råd er at gøre hvad du kan for at forebygge det og standse det i opløbet, hvor hesten stadig er i en tilstand hvor kommunikation er en mulighed. Og så at trække den i en optømning, hvor du føler du har den bedste kontrol over den, så du mindsker risikoen for at den slipper fra dig, hvis det går galt og den panikker.

0
0
Svar på denne tråd

Vores den
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 00:48

gamle havde i mange år været vant til at blive lukket på fold ved at boksdøren blev åbnet - og så løb den selv ned på folden i fuld fart med hjulspind og gnister ;-)

Det var jo så lidt svært, da den pludselig skulle til at bliv trukket på fold 8-)

Jeg havde problemer med den, jeg syntes ligesom dig, at det blev en utryg situation at stå i, skønt jeg jo havde redet i '100 år' allerede dengang (og i øvrigt havde redet mange hingste) - men en sommer blev den passet nogle uger af en dengang 12-14 årig pige, som virkelig havde taget på den (y)

Hun lærte den at gå pænt (y) :-) Hun er så også professionel dressurrytter nu, hvor hun er blevet voksen. Så hun har haft talent for det - eller bare et særligt tag på den (y)

Så du kan evt. alliere dig med en, der ikke så let bliver utryg over hesten?

I øvrigt er de andres råd glimrende :-)

:-) fra NinA

Læs teksten i dressurfordringerne grundigt (y) :-)

(men spring billederne over)

www.retskrivning.dk

0
0
Svar på denne tråd

tid og ro
Forfatter: 
Dato:  17-11-2011 11:48

Jeg er også helt enig i de andres rigtig gode råd.

Da jeg fik min dengang 3 1/2-årige hoppe til stalden, stod jeg præcis som dig med en tikkende bombe mellem hænderne, der ofte stod mere på 2 end 4 ben. Hun var helt i sin egen verden og skræmt fra vid og sans. Hun dansede omkring mig, når jeg trak hende til og fra stald, og vi kom altid farende ind i ridehuset i raketfart med mig hængende flere meter bagude.

Hun var egentlig velopdragen nok, og jeg kunne godt kontrollere hende, men hun var slet ikke mentalt hos mig, parerede nærmest ordre lidt mekanisk, og var hele tiden nervøs og eksplosiv.

Jeg valgte simpelthen ikke at ride i 4-5 måneder, men bare genfinde roen. Selvom hun var tilredet, havde været til kåring i Tyskland og kendte hele balladen, tog jeg som udgangspunkt, at hun INTET kunne og startede helt forfra. Fx kunne et mål være at kunne trække ind i ridehuset, en omgang i skridt uden stress og ud igen. Jeg sørgede for at gøre hendes træning meget rutinepræget, så hun vidste præcist, hvad der forventedes af hende.

Jeg trænede helt basale ting, roste meget, mange tænkepauser, ganske korte træningsintervaller, var tilfreds med de bittesmå fremskridt og stoppede altid i tide, så vi ikke røg over i det røde felt.

Det tog flere måneder før hun slappede af, så væbn dig med tålmodighed, bevar roen, og gør det nemt og rutinepræget for din hest at forstå, hvad hun skal.

Min hoppe er nu totalt afslappet, tror på sig selv, og har fundet en dejlig indre ro. Det tager tid, men det skal nok komme og er meget lærerigt for både hest og menneske.

I øvrigt kan jeg kun anbefale dig at se Susan Kjærgaards videoer fra hendes træningssessioner på Blueberry Hill. Læste også med stor hjælp Træning på hestens præmisser af Andrew Mclean.

Susan fortæller bl.a. at bak er den eneste "gangart", hvor heste ikke producerer adrenalin (der går i benene, så de kan flygte, hvis en fare skulle dukke op) MEN hvis hesten ikke bakker lige (hvilket min absolut ikke gjorde, når hun var stresset), er der stadigvæk et af forbenene, der har adrenalin og vil fremad (det forben der ikke vil bakke, men som hesten bakker skævt omkring), og så længe adrenalinen pumper, kan hesten ikke slappe af.

Se indlægget selv, for præcis forklaring, det er måske ikke helt korrekt gengivet.

Jeg brugte derfor meget tid på at bakke lige, dvs tappe med en pisk på det forben, der ikke flytter sig tilbage i lige linje, og det hjalp rigtig meget. Også når vi gik ture og hun blev bange for noget...så bakkede vi LIGE, spiste godbider, slappede lidt af, gik et par skridt videre, bakkede, spiste godbider, slappede lidt af, .....

Fortæl gerne hvordan det går, og held og lykke. Det tager tid, men er en spændende læreproces.

Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

0
0
Svar på denne tråd

Jamen tak igen altså
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 09:02

Hej alle sammen, endnu en gang mange tak for alles råd, jeg imponeret over hvor mange der har skrevet noget som helt klart er brugbart.

Andrew Mclean kender jeg godt til, men har haft svært ved at finde så meget om ham (det må jeg lige prøve igen).

Jeg tror det jeg lidt er kommet frem til må være, at jeg skal starte med hende ved grundtræningen og tage små skridt. Endnu en gang tak. Jeg vil med glæde skrive igen når jeg når nogle fremskridt med hende. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Alternativer
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 09:35

Hej

Trakhener hesten er som race varm, samtidig med at den har en stor personlighed, derfor kan de som race være "friske" at samarbejde med.

Jeg mener du bør kigge lidt på hestens fodring, fjerne den overskydende energi, og via foderet få ro på hesten.

Dertil findes der forskellige muligheder i den alternative verden, Baldrian har en beroligende effekt, kan både bruges i dråber og i tilskudsfoder urteblandning. Så bør du søge lidt ind i om der måske ligger en seperationsangst og ulmer, det kan godt lyde sådan udfra det du beskriver med at hesten løber og er nervøs i forskellige situationer.

Vær at prøve, det er harmløst :-)

Pøj pøj

Anja

www.hestefobi.dk

Undervisning Dressur/Spring

Bidløs/Bareback

Nervøsitet/Angst

Hesten i centrum og fokus på rytteren = Enhed i ekvipagen

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  18-11-2011 10:11

Er enig med Anja om fodringen. Jeg gik over til at fodre med roepiller (tilsat vit/min) og hø, samt i starten et tilskud af magnesium.

Mcleans udmærkede bog hedder Træning af heste - på hestens præmisser fra Borgens forlag.

Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider