Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

ridning og træning af 3½ års
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 20:51

Hej,
lidt nysgerrig her da der jo er 1000 forskellige meninger og jeg er lidt i tvilv om det ene er bedre end det andet så..

min hingst er blevet reddet i snart 3 mdr, kan skridt, trav og gallop og hvad en 3½ års ellers skal kunne er 100% styrbar i skridt og trav, vi øver gallop.

vil i sige jeg skal holde en pause snart eller fortætte?

så der der nogen der kan skrive træningsplan i mener er god så svar på følgende spørgsmål:

1. skal der holdes pause?
2. hvornår skal den holdes? og hvor længe?

nogen gode idder til hvad jeg kan lave med ham under evt pause? havde selv tænkt, tricks, gå ture, løs spring, og alle de dressur øvelser han kan fra jorden, og generel jordtræning andre forslag?
han er pt lidt til den tynde side da han har taget et ordentlig ryk i højden henover sommeren så tænker det måske er ok med en pause, så han også kan tage lidt på :)

kom frisk med idder
god aften

hilsen
Line

lækker trakehner hingst søger dressur rytter! :)

0
0
Svar på denne tråd

pause!
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 08:00

Når man giver unghesten en pause så kan det være både fysisk og mentalt.

Når han er vokset over sommeren, som jo er ret normalt, når unghesten bliver sat i arbejde, så ville jeg absolut give den en pause på minimum 3 mdr. Vinteren er alligevel mørk og kedelig, så det er jo perfekt tidspunkt til en pause nu. Jeg ville give masser af foldtid og også give hesten en mental pause. Altså ikke lære den nye ting og bare nøjes med nusse/strigle og så måske en lille træktur i ny og næ. Heste husker utrolig godt, så det, han har lært nu, er ikke glemt til foråret...

Lad hestens natur være din ledestjerne

0
0
Svar på denne tråd

hingst
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 10:21

tak for svar :)

alle de ting jeg har skrevet kan han i forvejen :)

han går ude 24/7 året rundt..

men tænker selv jeg vil give ham en vokse pause :)

0
0
Svar på denne tråd

kommer...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 14:18

kommer an på, hvor travlt du har. Tror jeg ville ride mere, før jeg gav pause - altså styr på galoppen-

Men 1 uges pauser hist og her er jo bare super. :) Kan man ride lidt skovtur, longe e.l.

0
0
Svar på denne tråd

træning og pause
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 07:35

Nu ved jeg ikke hvor velbevandret du er ud i tilridningens kunst, men jeg ville nok tage en snak med min træner, ang. træning eller pause.

Jeg tilrider kun ponyer, og jeg har en helt klar plan som jeg synes fungere både for ponyerne og for mig.

1. alle ponyer der skal tilrides kommer på boks

2. alt træning foregår i et roligt og velafbalanceret tempo

3. træning og foder afpasses

4. ponyerne får en pause, når de har brug for det(nogle flere pauser andre kun 1)

5. jeg tager mig rigtig god tid.

alle ponyerne er trænet fra jord, så de kan de basale komandoer og er bekendt med tøjle og saddel, inden der kommer rytter på.

Hvis du er bare det mindste usikker på hvor din hest er i sin træning, skal du tage kontakt til din træner og snakke det godt og grundigt igennem, du kan ødelægge så meget ved at overse selv små signaler fra din hest.

har du ikke en træner, så er det måske på tide at kontakte en sådan, det er trods alt nemmere at se problemer fra jorden end når man sidder på en krudttønde.

jette

Horsemanship ridelejr i efterårsferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd

babyhest
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 09:46

en hest på 3,5 år er jo en stor baby - synes det lyder fornuftigt det du har arbejdet med. det er ca det samme som min 3,5 års kan. han får næsten pause i vinter, dvs jeg arbejder fortsat fra jorden en gang om ugen samt rider en skovtur en ganng ugentligt. til foråret tager vi fat på dressuren igen.

lige nu skal han ha det sjovt og ha god tid til at fordøje alle nye indtryk.

Billede
Billede
Billede

så mit råd vil være, leg med ham og lav små og korte trænings lektioner.

April 2012 ventes føl efter Casir Ask / senta xx DH / Final Appearance

0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  18-10-2011 20:39

tja skal den holde pause sådan en unghest... Både ja og nej hvis du spørger mig.... En hest har vel bedst at at bruge sig regelmæssigt frem for at blive gemt væk... Muskler og sener bliver styrket af at blive trænet.. Når de er trænet er den mere modstandsdygtig over for skader... NÅR det så er sagt så mener jeg bestemt ikke en 3 års hest skal træne på banen dag ud og dag ind overhovedet... jeg synes det optimale for en 3 års hest det er hvis den endelig skal holde rytterfri (efter tilridning) så skal det være om sommeren hvor den kan gå ude på folden.. -det kan den selvfølgelig også om vinteren men jeg tror det er sjovere om sommeren??

Nej jeg ville skynde mig at skridte en masse ture på den imens vejret stadig tillader det og give den fri med skridtture ud i terrænnet.. Måske bare 2-3 gange om ugen så den bare bliver holdt ved lige.

0
0
Svar på denne tråd

hej :)
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 13:30

jeg har tilredet mange heste så det er bestemt ikke første gang :)

lige nu øver vi ridning 2-3 gange i ugen, gå ture/bomtræning 1-2 gange ugentligt. han får massage 1 gang ugentligt hvor vi bare hygger og nusser :)

han står ude 24/7

nu har han haft en pause fra seriøs/bane ridning, hvor vi har skridtet lange ture eller gået lange ture

0
0
Svar på denne tråd

Jeg lærte noget nyt igår
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 22:36

Jeg var til foredrag med Ute Lehmann, og her fortalte hun om en Dr. Deb Bennet, som har forsket meget i hestenes bevæge apperat.

Blandt de mange ting jeg lærte, var at heste vokser sammen nedefra og op, dvs benene først, og det allersidste der vokser sammen er ryggen, rent faktisk lige der hvor en rytter ville placere sig.

Når heste er ca 3 år, så er de færdigvokset(vækstlinjerne)3/4 af benenes længde, ryggen er først færdig udvokset når hestene er 5-6 år.

Der er heller ikke noget der hedder tidligt udviklede heste, eller sent udviklede heste, en hest er en hest. Der kan være en lille forskel fra individ til individ, fx er større heste længere tid om vokse færdig end mindre heste.

Undersøgelser viste at de unge hestes torntappe er så bløde, at de ved belastning stødte imod hinanden, hvis hestene ikke spændte voldsomt op i ryggen, og derved hele overlinjen...

Det synes jeg er meget tankevækkende, og jeg har bestemt taget det til efterretning, og skal derfor først på nakken af mine når de er tidligst 4, og der er det for en kort bemærkning, de skal først igang med den "seriøse" ridning når de er 5-6 år...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

Hej :)
Forfatter: 
Dato:  21-10-2011 22:53

kender godt ute lehman alt hvad hun siger er jeg ikke enig i. :)

0
0
Svar på denne tråd

på boks, hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 00:08

Jette-Stald Møllegården: du får det til at lyde som om at en hest i tilridning skal på boks. Mener du det? og er det en opfordring til TS?

Hvis ja, hvorfor om jeg må spørge?

0
0
Svar på denne tråd

meget, meget fornuftig
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 09:53

sofiemb: Det lyder rigtig rigtig fornuftigt det du skriver - interessant ny viden. tak fordi du lige delte den :-)

Det giver også mening, hvorfor man førhen gjorde hestens overlinie klar i longen i en rum tid inden der kom rytter op, og hvorfor man i det tyske militær først gik i gang med at arbejde med hesten når de var fyldt 4 og der først kom rytter på ryggen af dem i slutningen af deres 4. år.

Det er de retningslininer jeg følger med min egen unghest, som fyldte 3 i somer - jeg bruger så også deres rigtige fødselsdage - ikke det med at alle fylder år pr. 1. januar.

0
0
Svar på denne tråd

Line ♥daphne♥
Forfatter: 
Dato:  22-10-2011 16:50

Nu er det jo ikke noget Ute Lehmann har fundet på, det en Dr. Deb Bennet.

Ute har bare sat sig ind i det, og for hende giver det også rigtig god mening...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-10-2011 23:24

er uenig en del af ute lehmans principper, bla. at der ikke er forskel i udviklingen af heste hos de forskellige racer,

det pejer meget videnskab på er ukorekt, og jeg kan se de med mine egner øjne, den ene race er hurtigere udviklet end den anden.

0
0
Svar på denne tråd

Udvikling
Forfatter: 
Dato:  24-10-2011 09:45

Line, gør dig selv og din hest den tjeneste at være åben for viden. Deb Bennett er nu ikke bare en tilfældig tosse der udtaler sig om hesten.

www.equinestudies.org/ranger_2008/ ranger_piece_2008_pdf1.pdf

Her er den artikel der omhandler emnet, på side 6 starter forklaringerne på at alle heste uanset race, først er færdigudviklede i en alder af 6 år (+ - 6 mdr.).

Der står også at Quarter Horse ikke er en tidligt færdigudviklet race, den er bare avlet til at se hurtig færdigudvokset ud, men dens knogler er ikke hurtigere færdige end andre hesteracers. Alligevel tilrides de i dag som 2 års - hvilket mange så heller ikke holder til.

www.heste-nettet.dk/forum/13/88123/ 88102/

Video af en 2 års

www.youtube.com/watch?v=_MSmB8r-dR4

- og ang. rideheste i dag, er forståelsen af hvornår og hvordan de bør tilrides, ikke meget bedre - her er en video af en hest på 3 år, der bære rytter for 5. gang.

www.helgstranddressage.com/ heste_dimaggio.html

Dette er en hest, som i følge Deb Bennett, altså heller ikke er færdigudviklet før min. 6 års - alligevel bydes den at bære vægt på sin ryg i alle tre gangarter på volter i en alder af 3.

Øverst på side 13 i artiklen, står der hvordan vi burde gå frem: Som 2 års, lær hesten alt om håndtering - som 3 års, lær hesten, at man kan sætte sig op og kravle ned igen - som 4 års, sadel hesten op og lær den hjælperne (to guide?) - som 5 års begynd at lære hesten de helt basale ting i den disciplin den skal bruges indenfor - som 6 års kan den egentlige uddannelse begynde, nu kan man begynde at kræve noget af hesten, for nu er den færdigudviklet.

At man i dag forcerer uddannelsen af heste, er vel ene og alene et spørgsmål om penge, og måske manglende tålmodighed og viden om emnet.

At du bygger din opfattelse af hvad man kan byde de forskellige racer, ud fra hvad du selv kan se, er en noget underlig påstand. Du har absolut ingen mulighed for at se under huden og ind i knoglerne på hesten - derfor er vi i dag nødt til at støtte os til de mennesker, der rent faktisk har læst om og kigget indeni hesten, frem for blot at lytte til andres og egne erfaringer.

De venligste hilsner Louise

Videnskab er organiseret fornuft, hvor mangen en smuk teori blev dræbt af grimme kendsgerninger.

0
0
Svar på denne tråd

Vækstlinier
Forfatter: 
Dato:  24-10-2011 10:06

www.hestebeslag.dk/data/archive/ hov2.pdf

På side 6, kan du læse om hvad vækstlinier er, og her skriver de at hesten er færdigudvokset som 3½ - 4 års, og at - 'når alle vækstlinier er lukkede er hesten fuldt udvokset'. Nu omhandler artiklen benstillingen, som om de har taget højde for hvornår vækstlinierne i ryggen er lukkede, tvivler jeg på.

De venligste hilsner Louise

Videnskab er organiseret fornuft, hvor mangen en smuk teori blev dræbt af grimme kendsgerninger.

0
0
Svar på denne tråd

Babyhest
Forfatter: 
Dato:  24-10-2011 10:22

Hejsa ..

Min lille baby hest er også 3,5.

Han blev redet til i juni i 3 uger, så han kunne styre rundt i alle tre gangarter.

Så har han holdt fri og vokset og skiftet tænder indtil 7 oktober, hvor jeg på grund af en anden syg hest, blev nødt til at flytte ham på ridecenter.

Så nu er han redet igen i tre uger, ca. 2-4 gange om ugen og så trukket eller leget med de andre dage.

Regner med at han skal rides i hele november på denne måde også.

Så holder han fri i december og evt. januar, og så skal han i "rigtig" træning, da han skal til hingstekåring i april, og forhåbentlig gå DSA til sommer.

I kan se ham på hans facebook side - Søg på Sartors Simply the Best.

der er ny video fra i går.

Men TS - din fremgangsmetode lyder meget som min ..

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-10-2011 16:18

Roselina

må indrømme jeg ikke har læst dine links, jeg er ikke enig i alt hvad der er skrevet over alt, jeg læser det jeg kan, men stoler ikke på alt, jeg har nogle retningslinjer jeg forsøger at opdrage og ride efter, jeg har nogle principper som jeg følger,

og alle de her hms og hesteforskere skriver en hel masse om hvordan vi skal passe, ride og omgås heste, men undskyld jeg vil gerne starte stævner og min hingst skal vises frem næste år, og alle de her tidligere ting jeg skrev om er ikke os som ryttere de skal henvende sig til, men begynde at punke dans rideforbund, dansk varmblod, dansk sport pony osv osv.

jeg mener i bund grund det handler om sund fornuft, jeg har svært ved at forholde mig til bla. ute lehman for mange af tingene hun nævner som værende videnskab er hendes egne personlige holdninger og dem skal der være plads til men så kald det for det det er - EGEN MENING.

jeg presser ikke gandalf frem, jeg kan kigge på andre og sige det er det helt hen i vejret og træne en 2-3 eller ældre heste for den sags skyld, men så er jeg jo så priviligeret som menneske og kan vælge noget andet, jeg ved 100% at ingen af mine heste lider overlast, de er begge passet med det de skal, og får massage ugentligt.

gandalf blev ikke tilredet lige da han blev 3 år, han var simpelthen ikke klar hverken fysisk eller psykisk - det er almen sund fornuft i min verden, hver ting jeg udsætter min hest for, har jeg altid et par spørgsmål jeg stiller mig selv inden.

1. Hvad er formålet og hvorfor er det relavant?

2. kan min hest rumme det fysisk og psykisk?

3. er det for min eller hestens skyld?

at heste bliver tilredet inde 3 års aldren syntes jeg er grotesk, men igen det er ikke mit valg og jeg ville aldrig gøre det! men jeg ved samtidig skal du have en chance på konkurrencebanerne kan du ikke vente til hesten er 6 år, jeg haster ikke med min hest og vi tager det i hans tempo men jeg forventer stadig at se en udvikling sker det ikke må jeg jo genoverveje og finde andre muligheder.

'

stelmach

tak for det :)

og held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

hov :)
Forfatter: 
Dato:  24-10-2011 18:02

hov, overså den faktisk en smule grove kommentar om jeg bygger min viden op om nogle underlige ting.

for mit eget forvars skyd (og ja jeg tager det faktisk som et angreb)

1. jeg har grund uddannelsen inde for hestemassage

2. jeg har arbejdet på flere stutterier og står opstaldet på et nu, så har set mange ungeheste udvikle sig.

3. jeg basere min viden ud for personlig erfaring gode som dårlige

4. nu er min hingst langt fra den første jeg har tilredet, og er derfor så privligeret at have haft mange racer og forskellige typer heste mellem hænderne.

5. jeg deltager jævntligt i kurser men igen tager alt op til overvejelse - kort sagt jeg æder det ikke bare råt.

6. jeg ved at der er forskel på hvilken race hest vi snakker om, nogle racer udvikler sig hurtigere end andre, og her skal vi også se hesten som et individ.

7. en hest er fuldstædnig færdig udvokset i senere og muskler når den er 8 år så der skal tages hensyn så længe

8. gennem hele en hest liv skal den trænes efter det stadie den er på nu, nogle heste modnes hurtigt psykisk andre langsomt.

uanset alder skal hesten altid trænes hesnigtmæssigt.

0
0
Svar på denne tråd

Skynd dig langsomt
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 13:43

Hej,

Et godt gammelt ordsprog for uddannelse af heste er: Skynd dig langsomt. Altså spild ikke tiden, men lad være med at have travlt. For mig betyder det, at man bruger træningstiden med hesten på at opnå noget (altså indlæring/uddannelse), men at man ikke har så travlt, at det sker på bekostning af hestens velbefindende, psykisk såvel som fysisk - altså at man tager hensyn til, hvad hesten er i stand til at honorere. Hvis man kender sin hest godt, kan man sikkert fornemme, hvor den er henne, og så kan man vurdere, om en pause vil være god. Heste glemmer jo heldigvis ikke, det de har lært.

Til gengæld er min personlige holdning, at alle kåringer, sadelkåringer, stationsafprøvninger, materialprøver o.lign. burde sættes på hold i et år, så hestene fremover prøves af et år senere end nu. Det er da f.eks. helt vildt, at hingstene skal materialprøves som 3½-års! Heste (og avlere) ville have stor glæde af at prøven sker et år senere. Dels er hingstene tættere på at være færdigudvoksede, så resultatet af prøven bliver mere sigende, dels er der også en chance for, at hingstene ikke senere får fysiske skavanker som følge af en ret hård start på livet som ridehest. Det samme gælder sadelkåringer - ja, der er nogle ejere, der forbereder deres heste nænsomt og giver dem fri bagefter, men andre overtræner altså disse heste i en meget ung alder for at opnå bedre resultater.

Ud fra de ting, jeg har læst, set og oplevet, har jeg besluttet, at hvis jeg igen starter med en unghest (når min gamle en gang om forhåbentlig mange år har tabt alle tænderne ), så skal den ikke have rytter på ryggen, før den er 5 år gammel. Så må jeg træne fra jorden indtil da!

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 15:51

er helt enig med de første ting du siger :)

og ja det kunne sørme være rart de gad at vente lidt,

min hingst bliver ikke sendt til kåring, han er desværre ikke høj nok :(

men jeg vil meget gerne ud og starte ham næste år self i meget lette klasser som heldivis også er reglerne under drf.

0
0
Svar på denne tråd

Stor forskel på heste....
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 16:28

Jeg oplever at der er stor forskel på heste, både fysisk og psykisk.

Min kompakte ollebolleblanding var fysisk udemærket klar til at blive gjort ryttervant som 3½ års - god balance, god masse.

Sådan så han ud som 3½ års, hvor han blev gjort ryttervant bidløst og kun i skridt - vel maks rytter på ryggen 10 gange a 3-5 min. i løbet af sommeren.

Og bidløst kun fordi han var i gang med at skifte tænder.

Men hold da helt ferie hvor er der meget mere "fysisk moden" og "psykisk moden" hest, da jeg tilred ham i sommers som 4 års:

Med min Dv'er, som er en rigtig rangel type, og som vokser som ukrudt for tiden, ville det være halsløs gerning at tilride ham nu som 3½ års. Han er slet slet ikke klar fysisk, og viser det fx i galop i longe, hvor han har svært ved at holde en 20 m volter, så derfor går jeg ridehuset rundt med ham.

Jeg har talt med dyrlægen som var her forleden dag, som selv er dressurrytter - og sådan en som ham ville hun heller aldrig tilride som 3½ års - det er at bede om problemer.

Så han skal tilrides til foråret som 4 års - og så formentlig have fri derefter, for så at sættes i gang vinteren hvor han bliver 5 år.

Jeg ved avler gerne vil have ham til at gå egnetheds/championater og hvad det nu ellers hedder - og det ville jeg da også synes var sjovt. Men KUN hvis han er klar til det - for det er både vigtigere for avler og for mig, at jeg uddanner på lang sigt, end at ride ham i stykker som ung, fordi jeg presser ham.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

pause... :o)
Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 18:38

Min 3½ trakehner-hoppe kan det samme som Gandalf og jeg giver hende fri nu i mindst 1 mdr. fra nu af. Sandsynligvis mere.

Hun kan blive striglet og øvet i trailerlæsning, men har ingen planer om sandkasseridning. Måske en enkelt skdirtur uden sadel, men ellers ingen ridning.

Hun har fået endagsafprøvning+kåring i sommers, startede tilridning i april/maj(men her snakker vi trækken rundt med mig liggende på ryggen, hun var redet under 30 gange sammenlagt da hun gik sin prøve i juli), og har gået skovture, ture på marken og ridning i ridehus/bane.

Hun er nu begyndt at vokse, og derfor får hun fri+ der er ingen grund til at hun skal lære mere og overanstrenges, da hun skal blive mindst 30 år. :) De skifter også tænder når de er 3½ år, det kan jo give lidt skurren og det vil jeg gerne undgå.

Heste's vækstzoner lukker som det allersenestenår de er 3 år ifølge litteraturen(altå efter led, nogle lemmer's vækstzoner lukker så tidligt som ved 6 mdr.) , dette gælder for alle lemmer, jeg er ikke 100% på hvordan det står til i ryggen med dem.

Men når din hest kan alt hvad man forlanger af en 4-års til Lc-klasser, så er der ingen grund til at okse rundt på ham hele efteråret og vinteren. Gik ham noget fri, så kan han styrkes mentalt og være frisk og klar på ny indlæring til foråret.

Det er i øvrigt denne skønhed her, som jeg giver fri :)

Salg af 1.-klasses trakehnere

Se www.Dyrhave.com for info

Fotografering af heste, equipager og dyr. 300 kr+kørsel

se www.123hjemmeside.dk/Pernica-foto for info

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-10-2011 19:00

tænkte jeg lige ville ligge "skemaet" ind, så i kan hvordan han er blevet reddet og trænet, det er lidt lettere for alle så at give gode råd osv. :) gandalf blev 3 år, d. 22/6-2011.

januar, 2011:

let sadel på, uden bøjler+trense, kort udstyrs vendning.

februar, 2011:

longering med kapsun og øve basis siganlerne fra jorden

stop, over gang, gå frem, skridt, trav og gallop.

marts, 2011:

longering med longegjord og kapsun.

1 marts-15 marts.

pause.

15 marts-1 april:

longering med sadel og kapsun uden bøjler.

april:

longering med sadel, bøjler og underlag, trense.

maj:

ryttervant, kun i skridt og med trækker

juni+juli:

pause på sommerfold.

1 august-15 august:

sadel på, longering og bom træning.

15 august-1 september:

ridning i skridt og trav, snuset til gallop.

1 september-15 september:

pause.

og er så reddet 3 gange ugentligt siden 15 september, han bliver reddet 20 min ad gangen.

Billede

Billede
Billede
Billede

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider