Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Brække ned under tilridning
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 14:16

Jeg har lige siddet og læste Gittes sørgelige tråd om Cutters Easter Moon igen og kunne se at flere har oplevet at deres heste blev erklæret uanvendelige i forbindelse med tilridningen.

De fleste gange har det jo været ting de har haft i forvejen såsom bygningsfejl, som så har vist sig i forbindelse med den øgede belastning.

Er der godt nok så mange der oplever det?

Jeg har selv kun mistet et føl og en 9 års og begge var pga akutte ulykker/skader.

Men som avler er det da skræmmende hvis det står sådan til med de danske QH/PH.

Gid man kunne finde ud af hvad det skyldes.

Jeg har selv en 3-års til salg nu som aldrig har fejlet noget og som har været redet rigtigt i ca 3 mdr + longering osv inden da.

Det ser da ud til at hun holder. Hendes tre ældre halvbrødre har da alle holdt indtil videre. Men jeg har bestemt mig for snarest muligt at få lavet handelsrøntgen på hende for alle tilfældes skyld. Jeg ville være ked af at nogen skulle opleve det i har været igennem.

Jer der har oplevet det....har i nogen ide om hvad det skyldes?

Er det på blodlinierne, fodringen af hoppe, fodring under opvækst, motionen under opvækst, tilridningsmetoder eller et helt andet sted vi skal sætte ind?

De heste der blev aflivet. Var det noget der kunne ses på røntgen og var der tidligere taget røntgen, feks ved købstidspunktet og kunne man se noget der?

Man siger jo at

En gang er et uheld.

To gange er et tilfælde.

Tre gange er en sammensværgelse.

Så hvad gør vi for at vi fremover oplever dette færre gange?

En ting er at voksne heste der har været redet i mange år brækker ned. Det kan skyldes alt muligt forskelligt. Men at heste er så dårlige allerede som ungheste at de ikke kan tåle en skånsom tilridning er skræmmende, og hvis der er en rød tråd i problemerne er det måske muligt at gøre noget ved det. Enten som avler eller måske kan man finde frem til hvad købere bør checke ekstaordinært ved ungheste for at få en af dem der holder.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Lejlighedsvis gode Quarter Horses til salg.

http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Endu et af dine
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 15:43

indlæg som jeg finder spændende og ja også sørgeligt , men hvad ër det der gør at så unge heste ikke holder som ridehest , næsten inden de er kommet igang

er det en uheldig kombination af flere ting , eller som du berører er der noget i avlen der skal tages højde for .

Ja jeg sidder også og har ondt af de mennesker der oplever det tragiske at skulle aflive en ung hest.

Min mand har også prøvet det med en 4 års Breedingstock der stod i 1 1/2 år inden den blev aflivet og var kun startet op ganske stille -ham havde han fra han var 1 år .

Vi har en bekendt der har været så uheldig at aflive 3 Amerikanere og har i dag Fjordhest - hun siger at hun ikke tør ha`flere af dem . Den ene var 4 år da den blev aflivet .

MvH Jette Hansen & Rockie

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 16:33

Der har jo været tråde før, her på HN western, der har berørt emnet.

Jeg har i år, været ude for 6 heste der ikke holdt i røngten, ifm. handels-check. Alder 3-5 år. Det er en dårlig statestik. De var alle redet. Spat og/eller slid i forkoder.

Jeg tror, uden sikkerhed, at vi i Danmark, er kommet til at skele for meget til de amerikanske topheste, der rides tidligt og derfor har gjort det samme her.

Der selekteres nok, på eliteplan, i højere grad på tidlig udvikling, end vi gør her i DK. -Det kan være én af årsagerne.

Der er også det aspekt, at eliteheste, ikke nødvendigvis skal holde særlig mange år som show-heste, for at bevise deres værd som avlsheste. De "dygtige" udenlandske trænere, kan en masse tricks med led-insprøjtniger o.a., der kan holde en slidt hest gående, et stykke tid.

De fleste her i landet, vil jo gerne ha' en hest, der kan tåle at blive redet, uden medicinsk behandling, i mange år. Men de vil også ha' en hest der kan showes i reining eller pleasure, allerede som 3-4 års. Måske er dette u-foreneligt?

Måske vokser vores ungheste, ikke så hurtigt færdigt i dette kolde grå land? (...ligesom vors æbler, f.eks).

Jeg tror ikke det er foderrelateret. Mange er blevet dygtige til at fodre på ungheste, sørge for ormeprøver osv.

Måske har vi avlet på dårlige, skævbenede hopper, fordi de ikke kunne rides? -Det er faktisk sjældent at se en dansk-avlet Quarter, hvis mor har været showet. Det er da lidt tankevækkende.

Jeg syntes der har været en tilbøjelighed, til at de gode heste der er blevet importeret her til landet, primært er hingste. Men en god hingst, på en dårlig hoppe, giver sjældent noget godt. Specielt da ikke, hvis man skal tro på den forskning, der peger på at afkommet tager 70 - 80% fra hoppen.

Selve ridningen, de unge heste udsættes for, kan måske også have betydning. Hvis en hest ikke er færdigvokset, kan det muligvis være ufordelagtigt, at rytteren er for tung. Måske rides de for længe og måske i forkert holdning, i forhold til biomekanisk korrekthed.

Men sikkert er det, desværre kun, at rigtig mange Quartere går i stykker alt for tidligt.

Lad mig lige udnytte tråden, til at vise min nye lille engel, en 2-års hoppe. Hun er ikke større end skidt for en skilling. Mellem-pænt avlet og indtil videre, god og rar.

Det kunne ikke falde mig ind, at sætte en rytter på ryggen af hende, hverken nu, eller til januar. Måske bliver hun 4, før vi når så langt.

Jeg tror egentlig, at jeg måske vil få taget blodprøver, for at få afdækket vækst-færdigheden, til næste sommer. Jeg kender ikke til nogen Quarterheste, der har fået det gjort?

.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 17:34

Også er der lige det med at få testet for PSSM Type 1

og PSSM Type 2 og MH.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Godt emne...
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 19:07

Godt emne at tage op!

Det er tankevækkende, og jeg er enig i at alt for mange quartere desværre, syntes at holde, alt for kort tid.

Det er svært at spå om, hvorfor. Mange fakorere spiller ind. Men jeg syntes det er godt at få belyst emnet og problematikken.

Håber mange vil byde ind på tråden og emnet.

Mvh

Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

Et par bud
Forfatter: 
Dato:  27-08-2011 19:31

Jeg har et par bud på hovedproblemerne men har sådan set ikke så meget andet end hvad jeg hører at have det i.

Det er helt generelt og slet ikke møntet på de omtalte heste i den anden tråd.

1) Blodlinier.

Folk avler på heste der ikke har været redet.

Hvordan kan man så avle rideheste?

Med både en mor og en far der enten ikke har været redet eller som hurtigt er sat i avlen pga temperament eller fysik....giver heste der har problemer med temperament eller holdbarhed.

Må krybe til korset og sige at begge mine avlshopper vel kun er redet et års tid hver. Det har så været tidsmangel pga andre heste og at de har været bestemt til at være avlshopper der gjorde det. Men derfor kan jeg jo ikke vide om de ville have holdt til 10 års ridning?

De er dog i dag rengående som hhv 11 og 14 års og tager de vildeste løbe og bukketure så jeg tror at fundamentalt er de rimeligt ok.

Jeg forsøger at skele til holdbarhed hos hingstene. At en prof showet hest gennem mange år ikke kan holde til ræset som 12-15-årig eller har bevist nok og overgår til avl er ok. Men at den forsvinder efter futuritysæsonen er ikke godt nok.

Jeg tror også vi har blodlinier i DK der decideret er uholdbare og/eller giver utrænbare temperamenter.

Man skal ikke kun kigge på forældrene men også deres forældre og ikke mindst deres afkom.

2) Fodring.

Jette, jeg kan lide at se din unghest. Den er slank uden at være tynd. Den er uharmonisk og tydeligvis i vækst. Det skal der også være tid til. Jeg synes vi har for mange fede ungheste og det tærer på bentøjet og forårsager for hurtig vækst hvilket jeg synes lader til at være et problem blandt nogen af de aflivede heste. Der har faktisk vist sig symptomer allerede inden tilridningen....

Væksten kan lige så vel være genetisk bestemt dog.

Det er alligevel begrænset hvor meget vi shower vores 3-års så luk øjnene for at de ikke ligner halterheste som åringer. Træer der vokser langsomt får også det stærkeste ved. Åringer bør i glimt vise deres ribben uanset race.

Ikke at ungheste ikke skal fodres omhyggeligt. Mine ungheste fodres vel 350 dage om året. Det er kun lige når græsset eksploderer vi måske tager 1-2 uger uden foder. Ungheste kan ikke leve af græs og "sommergræs" i 5 mdr uden tilskud er mere ødelæggende end en rund unghest. De skal have de rigtige byggesten i afmålte mængder.

Jeg har ikke noget imod at man tilrider 2-års og shower 3 års. Der er nogen der blodliniemæssigt og modenhedsmæssigt kan klare det og hvorfor skal de indrette sig efter laveste fællesnævner. Bare man indretter opvækst og træning efter hver enkelt hests mentale og fysiske parathed på ethvert givent tidspunkt. Motion og belastning er også af det gode for en ung hest. Det smører leddene og giver bedre knogledensitet. Forkert og for hård belastning kan dog ødelægge selv den bedste unghest.

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Et ikke helt irrelevant bud......
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 09:35

Rigtigt mange quartere står en smule franskstillede på forbenene fra starten. Det tror jeg ikke ville være et problem, hvis ikke "dygtige og lidt nævenyttige" smede allerede tidligt startede med at dreje dem indad i hoven.

Dette kan for en meget skarp smed godt lade sig gøre og samtidig dreje benet oppe fra forknæet, men det er som regel ikke det, der sker. Og jeg tror heller ikke det er specielt hensigtsmæssigt.
Det vil give nogle dumme belastninger undervejs.

De fleste vender dog benet/hoven fra koden og ned og for det uøvede øje, ser det ud som om, at hesten får "dejligt lige forben".
Denne forbensstilling forplanter sig tit til lænden og vil i nogle tilfælde fortsætte fra en spændt lænd ned i haserne med fatale følger udover at belastningen på forknæ og koder bliver ekstrem.

Det vil som oftest være sådan at når de unge heste kommer i arbejde, får de så meget kød under skulderbladene, at benene automatisk drejer rimeligt på plads. Dette sker ofte også på bagnene, hvor inderlårene udvikler sig voldsomt.

Så mit første bud på nedbrud ligger her.

Jeg kunne tage 100 vis af billeder, hvor netop dette er sket og sker.
Jeg har selv haft et par og set masser af heste der har levet længe og meget aktivt med en let franskstilling. Men jeg har set voldsomme skader på forknæ, forkoder og lænd, som følge af disse drejningsforsøg.

MH Conny

WWW.WESTERNHORSEMAN.DK

Stedet hvor westernrytteren kommer godt i gang!
Udstyr, Undervisning, Træning....
Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 13:01

Helt enkelt vil jeg mene folk rider deres unge heste for hårdt for tidligt.

Jeg starter mine tidligt(2-2½ år), alt efter om de ser "færdige" ud, så ingen der er ekstremt høje bagtil, tynde, usammensatte osv.

De får en lille let rytter på ryggen et par gange om ugen i maks 10 min indtil de er styrbare i de tre gangarter, dette tager 2-3 mdr.

Derefter får de lov at gå i 3-6 mdr inden de blir arbejdet igen.

Jeg ser også mange der brækker ned, og det er så sørgeligt.

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 13:17
0
0
Svar på denne tråd

godt emne
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 13:18

sikke en spændende, men igen lidt trist debat.

Jette, I 2004 fik min 3 års paint tjekket blod i sensomren netop fordi jeg ville vide, hvornår jeg kunne sende hende i træning. De så helt fine ud, men jeg ventede yderligere 4 måneder, fordi disse blodprøver ikke er endegyldige og "sikre". Så der er qh og ph, der får tjekket disse inden ridning.

Jeg må indrømme, at jeg ofte har hørt lidt i krogene, at mange af dem der anses for være "mellem sælgere" og trænere og som formidler heste til bla. avl, ikke altid har rent mel i posen.

Sidst var det en hest, som en bekendt fik tilbudt til god pris til avl. Den havde gode papire og havde været showet og den var også lidt oppe i alder, men ikke meget. Min bekendte fandt ud af, at den havde spat og sagde nej, men blev sagt, at hvem skulle dog finde ud af det. Bekendte købte ikke denne, men solgt er den jo blevet. Jeg ved ikke hvilken type spat den havde, så arvelig eller andet kan jeg ikke udtale mig om. Men når nogle af "de kloge" inden for denne gren, er så ligeglade med den danske avl/fremtid af qh/ph, så er det klart, at der laves så mange uheldige heste.

Jeg skal være den første til at indrømme offenligt, at jeg har måtte lave mig en privat liste, som end ikke min bedst ven får at se, hvor alle de "mystiske aflivninger" og velkendte aflivninger med kendte årsager står. Så kan jeg måske en dag, hvis jeg skal handle hest igen, se en smule om, hvilke heste jeg ihvertfald ikke skal købe.

Jeg håber også, at avlen kommer lidt "op" igen, så der kommer sunde heste på banerne. Samtidig håber jeg som Jette, at folk ikke har så travlt. Hvorfor er det så farligt at vente 1 enkelt år, hvis man får 15 ekstra i den anden ende?

Og så lige lidt ros til nrha.dk, for at have afskaffet futurity for 3 års og som i stedet har lavet et maturity.

Jeg vil gerne se flere "ældre" heste på showbanerne, eller blot under rytter og især dem til avl. Hvis vi kombinere holdbarhed og præstationer, istedet for kun at se på præstationerne, så tror jeg vi får nogle stærke heste.

Jeg har ikke noget imod at 3 års showes, men jeg tror, mange af dem bliver redet i alt for mange klasser og det lagt sammen med opvarmning/skoling o.a bliver til MANGE timer for en 3 års.

Vh helene

0
0
Svar på denne tråd

Har hurtig-scannet
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 15:36

artiklen i Patricks link.

Jeg har jo som bekendt redet væddeløbsheste og har redet masser af åringer og to-åringer.

Det er rigtigt, at man i den branche mener, at heste skal startes tidligt, for at udvikle holdbarhed i knogler og sener.

Det er også sådan, at er en væddeløbshest, af den ene eller anden grund, ikke kommet i træning som senest 2-års, er "løbet kørt". en ældre hest, der ikke har været trænet fra ung, vil gå i stykker.

Jeg har dog et par kommentarer, til artiklen.

1: Væddeløbsheste, løber sjældent særlig mange år. Det er sjældent at se en 8 års f.eks. (De går faktisk også i stykker, men det er forventet og accepteret)

2: Vægtbelastningen på den unge væddeløbshest, er minimal. Man bruger en sadel, der måske vejer 2 kg. Rytteren vejer sjældent mere end 40-50 kg. (De fleste westernsadler vejer vel 12-15 kg og mange western-ryttere vejer over 70 kg, altså ca. dobbelt så meget vægt.) Når en 2-årig væddeløbshest stilles til start, er samlet vægt (rytter + udstyr) for hopper 53 kg og for hingste 55 kg.

3: Væddeløbsheste trænes ikke på volter, men på ligeud-stræk. Der trænes som regel med interval-træning mellem skridt og frisk trav. De fleste unge heste galoperes ikke så meget og det meste arbejde i galop er hard-canter.

4: Væddeløbsheste, stilles ikke vertikalt fortil. Hesten bærer sit hoved naturligt og ikke i samling.

5: Rytterens placering på en væddeløbshest, er altid let sæde.

Jeg syntes lige det er vigtigt at få forskellen pointeret.

Omvendt, kan ingen vel være i tvivl om, at heste skal trænes når de er unge, hvis man vil opnå at de skal kunne udvikle deres max-potentiale. Man starter heller ikke en ballet-danser som 25-årig.

Det er bare spørgsmålet HVORDAN man træner dem. Som indikeret i ovennævnte, tror jeg at unge heste har brug for at bevæge sig meget, også under vægtbelastning, NÅR DE ER KLAR.

Mange af de heste jeg har set på auktionerne til snafflebit-futurity-erne, var meget dyre heste. De blev vist under rytter som 2-års, om efteråret. Det bliver mange gange pointeret af auktionarius, når en hest er startet som ranch-horse (= meget ligeud-ridning, uden show-samling).

En yderligere kommetar er, at jeg er ret sikker på, at unge heste, ville være meget mere klar til at blive redet, hvis de har fået lov at gå på stooore vidder, i kuperet terræn, de første par år. Det er ikke mange heste for-undt. De fleste går på flade folde af max 1 tdl land.

Artiklen er ret gammel, fra 2003. Der er senere lavet mange andre videnskabelige (eller som denne, pseudo-videnskabelige) undersøgelser, omkring opbygning af styrke af sener og knogler via træning.

Nyere viden peger på vigtigheden af at full-flow, gennem hestens system, er mest hensigtsmæssig, i forhold til opbygning. Det opnåes næppe ved for høj vægtbelstning, tvungen bæring, sætning af hestens hjørne osc., som vi normalt rider vores westernheste, også fra ganske unge.

0
0
Svar på denne tråd

Jette det er rigtigt
Forfatter: 
Dato:  28-08-2011 16:00

at heste ikke kan tåle for kraftig for tidlig belastning.

Men det er de heste der brækker ned efter et års træning eller senere. Det er ridningen der er synderen. Men det skader altså ikke så mange 2-3 års i DK...ikke så mange som det antal der bliver slået ned i den alder.

Jeg synes tendensen er meget mere som Gittes at man synes hmmmm - der er noget der ikke er helt godt allerede inden tilridning og det bliver rigtigt tydeligt så snart hesten påbegynder tilridning. Altså allerede ved ryttertilvænning og den første meget blide tilridning som de fleste danske westernryttere gør det når de selv tilrider.

Bonus Pater dansk westernrytter (som jeg opfatter det) tilrider faktisk meget langsomt og skånsomt.

Og det er ikke kun reinerne. Kender en fin pleasurevallak der blev sendt retur til sælger pga dårligt helbred og specielt temperament - 2 år gammel. Og en anden smadderlækker 2 års pleasurehoppe der egentlig har fået dommen men ejeren håber stadig. Disse to var end ikke belastet endnu. De heste der bliver nævnt i Gittes tråd er generelt utilredne eller mere eller mindre ryttervante. De er ikke slidt op af forkert træning. Så langt nåede de ikke engang.

Tror Conny har lidt ret i det med retning af benene også. Næsten alle QH er franske bagtil som plage og en del også fortil. Det skal de være for at det passer når de sætter krop. Faktisk er mange QH let franske bagtil som voksne uden at det påvirker dem og en del har det med at vinke en anelse fortil. Hvis de bliver voldet i halter-præcision som helt unge så er der noget andet der må give sig.

Synes dog heldigvis min smed er god til at beskære hver enkelt hest som det nu passer til den. Ikke noget med voldretninger. Men man skal huske at fortælle dem at hesten faktisk skal se sådan ud i den alder.

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ser
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 03:07

bare ufatteligt mange af dem Tina! Og jeg mener det er noget folk skal være uhyre vågne overfor.

MH Conny

WWW.WESTERNHORSEMAN.DK

Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 09:41

Har jeg ret, når jeg opfatter Connys og Tinas holdning således:

Mange Quarter-heste, er som plage, fransk stillet, nogen gange både for og bag. Dersom smeden forsøger at korrigerer for dette, vil hesten, når den vokser til i bredden, skubbe sine abuer/skuldre samt hofter udad, hvilke vil dreje hestens ben en anelse indad. Hvilke vil give skæv belastning i koder, knæ og haser, med deraf følgende slid????

Skulle dette så også ske, for andre racer der tager meget dybde i opvæksten?

Min holdning er, at hesten som ung, allerhelst skal have lige, stærke ben. Det er ikke helt OK, at en hest fransker. Der findes da rigtig mange Quarter-heste, der har fine lige ben, hele vejen igennem vækstperioden.

En skævbenet hest, er en skævbenet hest, uanset race og der er altid en risiko for skævt slid på led.

Hvis en unghest fransker, er der to elementer der kan have indflydelse. Den ene er genetisk betinget, den anden foderrelateret. Men tilsatnden er i alle tilfælde mere eller mindre risikabel, for hestens senere holdbarhed som ridehest.

Hvis jeg skal tænke på noget bygningsmæssigt på unghesteben hos Quarteren, der har slået mig, er det:

1: For flade for-knæ, med for lille knoglemasse. En lille tilbøjelighed til sabelben. Dette syntes jeg, at jeg har set nogen gange, på heste der der var avlet på Halter/pleasure-blod. Her vil man gerne have en lille flad gang, som så også er den nemmeste bevægelses-form for hesten, netop pga af forknæene. I første omgang er alle glade, indtil hesten bliver slidt. Den vil være svær at få løftet fortil. Dette kan mange gange misforståes, som en en hest med en herlig jog og naturlig lav hovedføring... En ung hest, bør i min verden, være i stand til at kunne trave godt igennem, også med rytter. Der skal ikke rides særlig længe på en hest uden bæring, der ikke er færdigvokset, for at udvikle slid. Måske er det én af de ting, der skaber slidte heste, allerede i tilridnings-perioden?

2: For små hove og evt. for fine koder/piber. Små hove, gør det nemmere for hesten at stritte sine ben i alle mulige retninger = større bevægelsesfrihed, omkring bevægelses-mønstre der indgår i øvelserne i reining og cutting, f.eks. Og så ser det jo fikst ud. Men en Quarter-hest, der vejer det samme i sin krop, som en 1.65 DV'er, som er ikke-udvokset og påtvinges en vægt-belastning (sadel + rytter)på måske 100kg OG som har hove/koder/piber på størrelse med hvad man ser på en sports-pony der måske vejer kun lidt over det halve og som også kun belastes med den halve ridevægt, tror jeg ikke er hensigtsmæssigt.

Jeg har hørt fra en dyrlæge, at der er en hel del Quartere, der faktisk lider af hov-sene-leds- betændelse. Denne tilstand er ofte uopdaget, da den i mange tilfælde ikke fører til direkte halt-hed, men mere en tilbøjelighed til ikke at træde ordentligt igennem samt manglende fremaddrift. Denne tilbøjlighed, ville nok falde en dressur-rytter mere i øjnene, end en western-rytter, der jo gerne vil have en hest, med en mindre gang. Sygdommen udvikles, ifølge denne dyrlæge, netop på grund af for svagt fundament og for for tidlig træning. Senere i forløbet, kan der opstå slid i andre led, pga. af den dårlige bæring.

Så jeg er vel tilbage til: Køb heste, hvor både far og mor har vist de kan tåle at blive redet. Kig efter rene lige ben, med et ordentligt fundament. Rid dem frem og ikke for langt ned, til hesten er færdigvokset.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 10:12

Hove. Benstillinger. Vækstzoner.

www.hestebeslag.dk/data/archive/ hov2.pdf

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Njah Jette
Forfatter: 
Dato:  29-08-2011 10:55

Jeg er enig med Conny i at det kan forekomme at unge quartere som er let franske bliver på få beskæringer forsøgt maset i form i stedet for at lade dem udvikle sig. De fleste bliver lige eller næsten lige alligevel. Her taler vi ikke om egentlige fejlstillinger selvfølgelig.

Jeg er meget mere bekymret hvis en 6-18 mdrs QH er indfodet end hvis den er en lille smule fransk....og vi taler altså små afvigelser fra lige ben. Helt lige ben på en feks 8 mdrs...hmm så ville jeg være lidt bekymret for pladsen til at brede sig ud med alderen. Kan være det er super fint, kan være det er en fase i opvæksten.

Jeg mener ikke problemet med rettelser af ungheste er voldsomt men er sikker på at det forekommer.

Hov senes bens syndrom er og har altid været en typisk QH sygdom. Mener også XXerne døjer med det af de samme grunde.

Jeg ville aldrig købe en voksen længe redet hest uden at få dem checket. Mange ligger med lidt akutte symptomer hvor lidt træningsnedtrapning og træningsændring kan helbrede dem. Nogen når at få det kronisk.

Overbelastning er altid et problem uanset alderen.

Der er mange der bliver slidt ned.

Men helt nøgternt tror jeg ikke at antallet af feks 5-15 årige heste der rides jævnligt på hygge/konkurrenceniveau og som går alvorligt i stykker og aflives er større end for tilsvarende varmblod som anvendes i sammenligneligt omfang.

Ja der smutter nogen, men det gør der også for alle de andre racer og discipliner.

Det er bare som om der er flere QH der falder fra i en lidt tidligere alder pga div. problemer (forkert vækst, PSSM, unghestespat o.lign.) som ikke er feks akut sygdom.

Som simpelthen var fejlkonstruerede fra starten?

Jer der kender mange varmblod, hvad siger i?

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2011 18:34

Der bliver nævnt fransk benstilling flere gange.

Men jeg har faktisk set en del parallelforskudte piber og indfodede quarter og paints. Faktisk i højere grad. Men det skal siges at jeg jo heller ikke rejser så meget rundt til stævner endnu.

Hvad har i andre set?

Tja, hva´ fan, jeg er bare glad idag :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 00:13

Det er utrolig tankevækkende læsning det her... Jeg har jo mit første SP dyr, og har været EKSTRA obs på netop benstilling, vækst og huld.. For de er jo bare ikke som alm varmblodsheste.. Jeg prøver så vidt at fodre ham korrekt, minimal sukker/stivelse, ad libitum godt grovfoder istedet.. Han har gået på store, kuperede folde siden han blev født og gået i løsdrift ligeså længe, hvilket han vil resten af hans dage..

Han var på et tidspunkt uren i traven, så fik ham røngtenundersøgt på Ansager, det viste vækst i højre forben, men ikke noget jeg skulle gøre noget ved eller være bekymret for, sagde dyrlægen.. Han har siden, ikke været uren igen...

Min plan er IKKE at ryttervænne ham som 2 års, langt fra, nok nærmere tidligst som 2½ års til næste efterår og så fri indtil næste sommer, hvor han vil være over 3 år.. Hvis han vel at mærke ser ud til at være vokset "færdig" og virker klar i hovedet... Han vil dog få masser af motion, udover al den motion løsdriftslivet giver ham, da han kommer på trækture osv, som han har gjort siden han var helt lille....

Jeg kan ind imellem blive i tvivl om han nu ser ud som en 1½ års SP skal.. Især fordi han er min første.. Men man kan også stirre sig blind på det pokkers huld

Han er glad, trives, leger, spiser og har en dejlig pels, og umiddelbart syntes jeg han ser ud til at være i god huld for en 1½ års SP.. Håber det lønner sig, når han en dag skal være min ridehest og bruges i maaange år, at jeg har givet ham disse betingelser...

Smeden er forbi hver 5-6 uge for at beskære, og han slider dem umiddelbart lige som han skal, men igen kan jeg stirre mig blind på ben/hovstilling og slid, især med tanke på at der kan være problemer inden for QH, P og SP... Ikke nemt...

Jeg har i tiden min daglige gang et stort western sted, og 99% af de western heste jeg ser dette sted, har meget små hove, kontra deres store kroppe, men de har så også fået sko på som helt små og dette mener jeg ikke kan være sundt og forbedre noget som helst.. Jeg har dog ikke nærstuderet benstillingen på alle disse heste, men måske man skulle gøre det... Denne tråd sætter tankerne igang....

Mål: Babyjagt i 2012 på Henry drengen :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 09:38

Det med benstilling er lidt sjovt. Jeg havde en pre hingst, som var en mikro smule fransk som føl og plag, og smeden og dyrlægen sagde at når han fik fylde, at han så ville blive helt lige. Det holdt stik. Han var snorlige som 4 års.

Måske er det farligt at rette dem helt lige som plage, hvis det betyder at de selv vil rette yderligere ind som 3 - 4 års og dermed blive indfodede. Bare en tanke.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror vi taler
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 12:23

om samme problem. For det med indfodethed og paralelforskydninger, er tit og ofte et direkte resulatat at overdrevent forsøg på at rette op på franskstillingerne idet smedene drejer hovene ved at skære dem ned på ydersiderne.

De heste der er lidt franskstillede, vil nemlig ofte være en anelse lavere på indersiden. Dette retter smeden så op - tilsyneladende med rette, men så starter miseren, for knæene følger ikke med. Så kommer de hårde belasninger i ledbåndende og begyndelsen til enden er i gang.
Åhhhr det er temmelig abstrakt at tale om, når det er så irriterende besværligt at indlægge de illustrationer, der er brug for.

Jeg oplevede med min forrige hest, der er voksen og fra naturen er let franskstillet, hvordan en smeds indgreb i hans benstilling, medførte at hove blev for lange fortil og begyndte at dreje sig indad. Hesten blev nærmest hjulbenet fortil med udad drejede knæ og inaddrejede hove og begyndte at skride i knæene og til trods for mit skarpe temperament måtte der alvorlige argumenter til hos en ellers dygtig anden smed, før vi nåede frem til at kunne begynde at dreje hovene tilbage, hvilket først kom i skred efter smeden havde været der og jeg i raseri hev skoene af næste dag.

Jeg gik så selv i 8 uger og småfilede med en rasp næste gang smeden kom kunne han se perspektivet og endelig efter 2 nye beslag med 6 ugers mellemrum, var hesten efter min mening fuldt belastbar igen, hvilket også kunne føles, da jeg satte mig op på ham. Det var så en proces på over 1½ år, der var gået først den ene og så den anden vej. Hvis jeg havde redet hesten imens, er jeg sikker på, den var gået i stykker. Jeg kunne mærke han ikke haltede men brugte forbenene fokertt. Så jeg undlod at ride ham i hele denne periode.

Jeg kommer meget rundt med 3 forskellige formål og ser en masse forskellige heste.
Den sidste jeg så var en stor varmblod med samme problem og kæmpe

store gigtansamlinger i koderne og ved forknæene pga samme.
Det er virkeligt uheldigt og jeg ser en masse unge heste, der skal have sadler, som har samme syndrom.

MH Conny

WWW.WESTERNHORSEMAN.DK

Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 19:35

...godt se jeres pointe, med den franske benstilling, kontra vækst. Idet link Poul indlægger, er der en smed der taler om det samme, men han taler om FØL. Det er vel heste under 1 år. Man kan jo så sige at Quartere, tager rigtig meget i bredden, i forhold til andre racer.

Jeg har i en anden tråd, skrevet om en 5-års, der vokser ekstremt. Denne heste er ret franskende, så det bliver spændende at se om det retter sig op, når hun er færdig med sit gro.

Jeg har set et par Q heste, med paralel-forskudte piber. I de par tilfælde jeg kender, har årsagen nok været, at avler har underfodret den unde hest og køber har søgt at råde bod på dette, ved at fodre hårdt og pludseligt. De heste holdt ikke til ridning, men gik i stykker.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-08-2011 21:31

Learn how you can help keep your foal's legs straight and hooves healthy with these tips.

Start trimming early and keep it up throughout the life of the horse, and you will enhance the longevity of the form and function of your equine friend.
Remember, you will do the most good before the foal is a year old - so don't wait!

Læs mere her.America's Horse Daily/AQHA

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 06:35

Super spændende emne....

Og øv hvor er det bare forvirrende, der er så mange holdninger til hvornår man starter sin unge hest op, at man faktisk ikke lige kan finde ud af hvad der er mest rigtigt.

Meget frustrerende, for allermest havde man da lyst til at svinge sig i sadlen nu - Speedy er 2 år og 2 mdr... meeen synes bare det måske er lidt for tidligt... tror jeg overvejer den blodprøve.

Jette: Den er rigtig fin din nye hest - Tillykke med den :-)

Mvh

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker.

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt

NU:

Selvstændig Aloe Vera forhandler

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 07:27
When is the best age to begin training your young horse?

Læs her. America's Horse Daily/AQHA

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring Maja
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 09:54
er, at i det sene efterår, hvor hesten har lagt sig ud og fået brystkassen med i bredden og ligner en færdig lille hest - altså når den er ca 2½ er det bedste tidspunkt at starte. Her er de unge heste rimeligt fokuserede og er ikke under indflydelse af årstider hormonelt. Der er de også psykisk bedst på plads.
De første 2 måneder har jeg aldrig siddet på de små heste over 20 min.
MH Conny

WWW.WESTERNHORSEMAN.DK

Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd

skøn debat
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 17:53

Jeg synes det er virkelig spændende læsning det her! Selvom jeg ikke længere træner western, så har jeg jo stadig en paint.

Og jeg har netop også lagt mærke til det med benstillingen hos hestene.

Min fransker bagtil og er indfodet fortil. Og det ser man altså også tit. En af forklaringerne er som Conny nævner, smedearbejdet, og så er der avl.

Når jeg ser tilbage i "moderlinjerne" på min hest, så har der været nogle heste fra områder hvor hestene skulle benyttes i underlag der var skærveagtigt. Hvis en hest skal gå godt i bakket/bjerglandskab på skærvebund, så er det en fordel at være indfodet fortil (for rytteren altså), fordi hesten ikke glider så nemt.

Nez Perce indianerne avlede decideret heste der var let indfodede fortil af samme grund.

Så er der avl mht generne. Den står lige præcis 52-48 til mor versus far. Mitochondriel DNA (2%) kan man KUN arve fra sin mor når man er pattedyr. I avlen har man altid lagt meget vægt på hingstene, og moderdyret kunne næsten være hvem-som-helst, samtidig med at man ofte ikke tilrider avlshopperne (det gør man heller ikke i mange andre avlsforbund). Så derfor finder man måske kun sjældent ud af, at der er et ledproblem. Hvis hesten aldrig "belastes", så opdages et mindre problem ikke. Et mindre problem kan jo desværre godt blive et stort problem, hvis man gentagne gange overser det.

Så er der tilridningsfasen og træning af hestene. De er jo slet slet ikke færdigvoksede som 2 års!

Så der er nok en del utålmodighed der er skyld i problemerne også.

Jeg tror ikke man kun kan pege på en faktor, det er mange bække små, der gør udfaldet.

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 17:53

Hej,

jeg synes det er en meget interessant diskussion i har gang i!!

Er det mon muligt at i har nogle billeder af hvad i feks. mener er en god/hensigtsmæssig benstilling for både unge/ældre heste?

Jeg har desværre endnu ikke haft så meget med de helt unge amerikanere at gøre at jeg kan bidrage særligt..men vil jo selvfølgelig gerne lære mere!!

MVh Hotbandit!

0
0
Svar på denne tråd

I dette
Forfatter: 
Dato:  01-09-2011 23:09

som i så mange andre tilfælde, får man ikke taget billeder nok!
MH Conny

WWW.WESTERNHORSEMAN.DK

Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 11:14

Her er et par billeder:-) Jeg håber der vil komme nogle kommentarer:

Billede
1

Billede
2

Billede
3

Billede
4

Billede
5

Billede
6

Billede
7

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 11:49

Arv!

Hos mennesker: X-kromosomet indeholder omkring 2000 gener i forhold til Y-kromosomet indeholder 78 gener.

Nogle eksperter mener, at hoppen kan have op til 70 % indflydelse på føllet.
Kort fortalt;Det er fra det øjeblik at ægget bliver befrugtet, til føllet står på jorden, at nogle eksperter mener,at hoppen kan prægeføllet med op til 70 %.

( X kromosomet har mange flere gener, der er vigtige for vækst og udvikling. Y kromosomet er meget mindre og har langt færre gener.)

Link læs mere.KLIK HER.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Billede 3 og 6
Forfatter: 
Dato:  02-09-2011 16:17

er tydelige eksemler på at knæene vender ud og hovene er drejet og derfor drejer benene indad fra koderne og ned.

De billeder hvor knæene ikke ses er det svært at udtale sig om,
og den der står i græsset er taget lidt skråt oppefra.

MH Conny

WWW.WESTERNHORSEMAN.DK

Tlf. 3045 0291

0
0
Svar på denne tråd

Flyttet !
Forfatter: 
Dato:  03-09-2011 08:32

"3 måneder"

Alle heste, som af den ene eller den anden årsag har været ude af arbejde i mere end 4-6 uger, skal genoptrænes.

Det kan være efter en længere pause, f.eks. rytterens ferie eller hestens sygdomsperiode, eller det kan være den unge utrænede hest, som skal i træning.

Det kan tage op til 8 uger.

Læs mere her.www.netdyredoktor.dk/sw14410.asp

OBS. PSSM

Det er en rigtig god ide (Udover avlsdyr) og teste sin hest for PSSM, især før man begynder / sender sin i træning.

Som hesteejer kan man komme til at forveksle symptomerne ved PSSM, med symptomerne på kolik eller forfangenhed.

Er hesten følsom over for berøring på ryg og bagpart, få løftet bagben eller har den uforklarlige gangarter og halthed.

Et par udsnit sakset fra en forsknings rapport:

PSSM results in painful muscle cramping and muscle cell damage following moderate exercise. It is a frustrating condition because it tends to recur, and money is lost to wasted training fees and costly veterinary bills. ( + Hestemassør / Kiropraktor / Smed. m.m.)

Foals out of PSSM mares show enhanced insulin mediated glucose clearance, high glycogen concentrations as well as muscle damage at 6 months of age with abnormal polysaccharide accumulating by 18 months of age.

Early diagnosis of PSSM will also allow early intervention with appropriate dietary and training strategies to avoid excessive glycogen and polysaccharide accumulation.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider