Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Er pasgang en del af dressuren?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 15:56

Jeg vil lige starte med at skrive at jeg ikke selv er rytter, så derfor har jeg måske en smule svært ved at se hvad der er hvad her.


Jeg har fået vist nogle forskellige videoer af ol-equipager, af en som gerne skulle have forstand på det med heste, der viser heste som ikke er i stand til at gå korrekt i skridt.


Fortæl mig endeligt hvis jeg er helt forkert på den.

Jeg går ud fra at der er nogle kompetente ryttere, trænere, eller hvad ved jeg, som kan hjælpe.


Det er ikke et ledende spørgsmål, jeg er oprigtigt i tvivl.

Så hold venligst svaret i en venlig tone.


Ifølge overskriften skulle der være tale om pass:

www.youtube.com/ watch?v=ovFlKBebBP0&feature=related


Jeg ved ikke om Andreas Helgstrand udgør en ol-equipage med den pågældende hest:

www.youtube.com/watch?v=7XWD6NrfOWo

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den første
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 16:17

video er en islænder og det passer at den går pas der hvor den går forbi kameraet. Nogle islændere kan såvidt jeg er oplyst, gå pasgang naturligt.


Videoen af AH på Donna viser en passage i skridt. Den går ikke pas men heller ikke rentaktet skridt. Pas gang er når højre for og bag ben flyttes frem samtidig og det samme for venstre. En rentaktet skridt vises ved at eks højre bag føres frem til højre forben og der ses et "V" inden forbenet føres frem.


Var til et foredrag om muskelsætning og brug hos heste i søndags og pasgangen hos varmblodshestene er når de ikke har styrken til at gå i skridt og derfor aflaster sig selv ved at gå pas. (Den korte version)




Har du et barn på Vasehus Rideklub? Jeg har to bluser se præs! Udstyr til barn, se præs! Bud modtages.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sjov forklaring
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 16:35

Hvem var det, du var til foredrag med?



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pasgang
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 17:06

En hest der mangler styrke til at skridte?

Det er da forhaabentlig en vittighed.




VeganBoy: Det er saagar muligt at vinde Olympisk guld paa en hest der ikke viser et skridt i skridt - det er sket, og hele to gange.


Pasgang - hvad diverse fantasifulde undskyldninger ellers maatte mene - opstaar naar hesten forholdes, spaender op, og rygmuskulaturen 'laaser'. Nogle heste har en uheldig bygning der predisponerer dem for pasgang, men selv den bedste hest kan meget nemt faa smadret sin skridt gennem uheldig ridning.

Pasgang er derfor et hyppigt faenomen i den dressur der honoreres til konkurrencer de fleste steder, idet det nye dressur-ideal tegnes i retning af spaendthed snarere end spaendstighed.

Du har derfor helt ret i din observation.



Portrætter males efter foto.


Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(efter Cato)


"Riding is - and remains - an education in Humanity."

www.xenophon-classical-riding.org

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pasgang
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 17:31

Tendens til pas ses oftest hos heste der skridter stort, så det er i meget høj grad arveligt.


Men det kan være at der skal selekteres anderledes i avlen, knap så god skridt, knap så højtstillede så takten i traven bliver bedre, osv.


Mvh. Charlotte


Züchten heißt, in Generationen denken


4-års hoppe med stort dressurtalent

0
0
Svar på denne tråd
 
 avl vs ridning og træning
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 17:52

Dressurheste har passet, så længe jeg har kendt til dressur :-) Det var også et stort issue i 80'erne.


Faktisk mener jeg, at mange heste skridter bedre i dag - takket været avlen og på trods af ridningen. Men det er også korrekt, at der stadig mange stadig passer - og jeg tror det snarere skyldes ridning og træning end avl.


Det ses især når de skal lave samlet skridt, og mindre når rytterne er nødt til at slippe tøjlerne en anelse i den frie skridt.



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 i øvrigt
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 17:57

I øvrigt hed det sig i 80'erne at man ikek kunen undgå at hesten passede i skridten, når den kom op i de høje dressurklasser. En dejlig, ærlig erkendelse af, hvor problemet lå, men i dag ved jeg heldigvis, at det ikke er korrekt :-)



The value of the art of riding should be measured at the scale of harmony and not at the scale of difficulty of an exercise.

Xenophon

0
0
Svar på denne tråd
 
 Aleksandras
Forfatter: 
Dato:  14-04-2011 19:03

forklaring er helt korrekt. Og det er ikke kun skridt, hesten ikke skal spænde i - det kan også være med til at ødelægge skridten at ride hesten spændt i trav. Rygmusklerne bliver ude af stand til at skiftevis spændes og slappe af og overføre bagbenenes energi fremad - som de jo hele tiden gør meget udpræget skiftevis i skridt. Hvis de ikke kan det, bruger hesten pas som en nødløsning, der efterhånden bliver permanent - og derfor kan være meget vanskelig at fjerne igen (n)


Annuschka, som har en meget stor skridt, passer ikke i ridning, hun skridter virkelig flot - men hvis hun går på glat underlag (fx is) både med og uden rytter - slår hun straks over i pas :-P




:-) fra NinA




2 Bokse (klik for at se annonce) i velfungerende lille selvpasserstald i 3330 Uvelse (mellem Lynge og Hillerød) - med god, oplyst ridebane, lille ridehus, lang træningsbane og lige ved siden af skov

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2011 09:37

Jeg har læst mig frem til, og fået fortalt, at heste, der ikke skridter rent, ofte er forceret og holdt for stramt fortil, samt er spændt i hele rygstykket.


Skridt er en forbavsende svær gangart (for mig også) at ride samlet, men jeg har en hingst, der også nemt slog over i pas fra han var 2 til han var i hvertfald lige omkring 4, og det fik vi altså trænet ud af ham. Han er godt nok ikke en "dressurhest" i typens korrekte ord, men det må jo altså betyde, at det kan fremprovokeres af forkert, stram ridning, og ændres igennem træning. Derfor bør en GP-hest altså kunne skridte rent...


Men jeg kom til at tænke på - Kan det have noget med anatomi og sammensætning at gøre?


Vi har nemlig et få måneder gammelt lusitanoføl, med en kort overlinje og virkelig lange ben, hun passer, så hun er ved at blive helt skiløjet - Men den sidste uges tid er det blevet en anelse mindre, hun vokser jo, så måske det har noget at gøre med, at nutidens dressurmodeller har for kort lænd og for lange ben? Jeg ved det ikke - Det var bare en strøtanke. Især fordi at føllets race har en tendens til en virkelig dårlig skridt, når den er samlet.


"Lethed, lethed, lethed..."
Rodrigo da Costa Matos, principal master

"En lusitano vil bære dig i krig uden at falde!"
Dr. Francisco de Bragança

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2011 11:48

Du er helt korrekt i dine observationer. I begge videoer ser man pasgang, eller "pas agtig skridt".


Det er dog helt og adeles ukorrekt at heste med stor gang, stor skridt, har tendens til pasgang i skridten, det er da noget vrøvl. Min egen varmblod har en helt ufattelig stor skridt og aldrig har jeg set en pas lignende takt, vel og mærke fordi han er afspændt.


0
0
Svar på denne tråd
 
 spændende
Forfatter: 
Dato:  15-04-2011 17:03

Ganske interessant læsning.


Det med at spændning gør at hesten passer kan jeg godt se giver mening, de fleste af de top dressur heste der går "pas agtigt" skridt er i den samlede skridt. Når de så viser den frie skridt hvor de har løse tøjler skridter de pænt.


Det er det bare ikke alle der gør, der er nogen heste der passer i både den frie og den samlede skridt. Nogen gange er det tydeligt at det fordi hesten er spændt, men er det bare ikke altid synes jeg. Kan det så være meget bygningsmæssigt at hesten gør det? Eller er det skadelig ridning? For jeg synes ikke at have bemærket at dårlige redet/LDR heste mv. har større tendens til at passe i skridten end heste trænet efter andre principper.


Lyllerh
0
0
Svar på denne tråd
 
 Man kan nok
Forfatter: 
Dato:  15-04-2011 18:39

sige det på den måde, at det sikkert ikke er alle heste, der har lige stort anlæg for at lære at gå pas :-P


Men at det faktisk er noget, man 'lærer' den 8-) Eller snarere de lærer sig selv som en nødløsning......


Jeg har før nævnt, at jeg har en slædehund (samojede), som jeg kan få til at gå pas ved at holde snoren stram. Løsner jeg den, går han rentaktet igen ;-)


Det er ikke kun LDR og rollkur, der er syneren, men al ridning, hvor rygmusklerne stives, fx også forholdte heste. Som Søs skriver, var pas i skridt også et problem i 'gamle' dage, hvor man aldrig red bag lod med vilje.



:-) fra NinA




2 Bokse (klik for at se annonce) i velfungerende lille selvpasserstald i 3330 Uvelse (mellem Lynge og Hillerød) - med god, oplyst ridebane, lille ridehus, lang træningsbane og lige ved siden af skov

0
0
Svar på denne tråd
 
 Delte meninger
Forfatter: 
Dato:  18-04-2011 17:16

Tusind tak for alle jeres svar!


Jeg kan se at der er flere forskellige forslag til hvorfor at nogle heste, også på ol-plan, ikke kan skridte ordentligt.

Om det er rigtigt eller forkert det i har skrevet vil jeg ikke gøre mig til dommer over. Men jeg har alligevel tilladt mig at kommenterer og spørge ind til nogle af jeres svar.



PN Dominik

"Var til et foredrag om muskelsætning og brug hos heste i søndags og pasgangen hos varmblodshestene er når de ikke har styrken til at gå i skridt og derfor aflaster sig selv ved at gå pas."

Ret mig hvis det er forkert, men ifølge min logik må det være mindre musklekrævende at skridte end at trave, galoperer osv.

Jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter i de andre gangarter for at kunne udpege fejl. Men hvis det er korrekt antaget at de andre øvelser er mere muskelkrævende end skridt, så må de vel også være udført forkert.


Aleksandra *Mondy*

"Pasgang (...) opstaar naar hesten forholdes, spaender op, og rygmuskulaturen 'laaser'."

Hvad betyder forholdes?


"Nogle heste har en uheldig bygning der predisponerer dem for pasgang, men selv den bedste hest kan meget nemt faa smadret sin skridt gennem uheldig ridning."

Så du insinuerer at AH har redet Donna uheldigt og derved smadret hendes skridt?


"Pasgang er derfor et hyppigt faenomen i den dressur der honoreres til konkurrencer de fleste steder, idet det nye dressur-ideal tegnes i retning af spaendthed snarere end spaendstighed."

Så grundet uheldig ridning helt til tops inden for dressur, er det blevet acceptabelt at ride så hesten spænder.


Charlotte ?Stutteri Lund?

"Tendens til pas ses oftest hos heste der skridter stort, så det er i meget høj grad arveligt."

Hvis det Aleksandra *Mondy* mener med at "Det er saagar muligt at vinde Olympisk guld paa en hest der ikke viser et skridt i skridt - det er sket, og hele to gange.", er at hesten går pas, skulle rytterne nok have valgt sig nogle andre heste.

Men man skulle da tro at de to ol-vindere måtte vide noget om hesteavl, og hvordan man ungår at få en hest til at passe.

Men hvis skridten ikke har den store indflydelse på den samlede bedømmelse, kan jeg godt se at det at det er næsten ligegyldigt.



Jeg har ladet mig fortælle at det kun er det samlede antal point der bliver oplyst til publikum. Og at de enkelte point og kommentarer for skridt, trav osv. kun er for rytterens øjne.

Er der nogen der kan be-afkræfte dette?


Det kan da kun være i publikums interesse at vide hvad de enkelte øvelser har udløst af point og hvorfor.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  19-04-2011 07:19

Hej Vaganboy


Skridt er MEGET krævende.... Skridten er 4 taktet, traven 2 taktet og galoppen 3 taktet.

I dressur tæller skridten dobbelt, det vil sige at alle vi dressur ryttere arbejder for at få den perfekte skridt.

Dog er der som skrevet tidligere i denne tråd, mange der får ødelagt deres skridt, når de går igang med at samle hesten. Når du f.eks. skal lave en sideførende øvelse i skridt er det enormt vigtigt at du ikke får stoppet hesten op i øvelsen men at den stadig er fremaddrevet. Altså skal du have hesten til både at gå til siden, men stadig have en rentaktet skridt frem.


Altså AH er en virkelig dygtig rytter, det kan man ikke tage fra ham og jeg tror at for at forstå deres motiver til deres ridning er nød til at forstå hvilken uheldig drejning dressuren har taget. Lad os f.eks tage Herning/DV alle forventer at se flotte smukke heste med STORE forbens spjæt. Folk klapper og tramper af begejstring... Men en hest kan ikke spjætte med forben og have ryg på og bagpart inden under sig på samme tid. Dette er Fysisk umuligt.. Hvilke bringer mig frem til fænomenet Show ridning... Altså kort sagt, vil du op og ride de høje klasser, er du tvunget til at gå på kompromis.


Jep det er kun det samlede antal point der bliver oplyst ud over højtaler, prøv at tænk dig hvor lang tid et stævne ville vare hvis de skulle sidde og læse alle point op og så skulle man sidde med sin DRF dressurprogrambog for at kunne følge med i hvad pointene blev givet for.. Vi ville jo aldrig blive færdige..


Du skriver du ikke er rytter, men ikke hvilken indgangs vinkel du så har til heste...??? Jeg selv er rytter og ponymor, har været væk fra denne verden i en del år og havde sgu helt glemt hvor broget den er. Du stiller nogel gode spørgsmål, men husk på lige så mange heste og heste mennesker = lige så mange meninger. Selv dyrlæger og alle andre former for behandlere kan være ueninge, så hvorfor skulle os almindelige mennesker ikke kunne være det ;O)


Knus til alle


P.S Lyt altid til jeres mavefornemmelse ;O)

0
0
Svar på denne tråd
 
 pointsystem
Forfatter: 
Dato:  19-04-2011 10:41

Jeg har ladet mig fortælle at det kun er det samlede antal point der bliver oplyst til publikum. Og at de enkelte point og kommentarer for skridt, trav osv. kun er for rytterens øjne.

Er der nogen der kan be-afkræfte dette?


Du kan faktisk ganske tit se pointene for de forskellige øvelser på stævnernes hjemmeside under resultater. Dette gælder dog ikke altid kür da de jo ikke har samme rækkefølge på øvelserne. Ganske ofte gives karaktere også løbende elektronisk, og vises så for publikum på skærme.


Du kan f.eks. prøve at gå herind og kigge på resultater, her er deltajeret score både GP og GP Kür:


results.scgvisual.com/2011/goteborg/


www.indoorbrabant.com/en/results


Du kan evt. finde vidoer på youtube for se hvad det er scoren er givet for.


Her er 4. pladsen til Indoor Brabant, Helen Langehanenberg med Responsible, de har fået samlet score på 79,125% samlet, med 4x9 og 1x9,5 for fri skridt, og 2x7, 2x8 og 1x7,5 for samlet skridt. Så hesten viser altså en rigtig god skridt.


www.youtube.com/ watch?v=EA_v7n_EoMw&feature=related


Lyllerh
0
0
Svar på denne tråd
 
 pasgang
Forfatter: 
Dato:  19-04-2011 13:57

VeganBoy, forholdt betyder kort fortalt, at man rider med så stramme tøjler, at hesten kommer til at spænde af det.


Jeg mener, at den største synder mht. pas eler pas-agtig skridt er illusionen om, at hesten bliver samlet med tøjlen.


På den måde kommer man alt for let til at give spændinger i hesten. En hest kan dog godt blive redet med en for stram tøjle (for stram mht. velfærd) og alligevel gå 'en slags' til biddet, men det kan næsten ikke undgå at give spændinger.


Biddet gør jo faktisk mere eller mindre ondt i hestens mund - det er nok den væsentligste grund til at bruge et bid: At det virkelig er noget, hesten kan mærke og derfor lynsnart vil reagere på. Nu om stunder har mange heste lært at bukke nakken for denne påvirkning og er derfor ikke altid så nemme at stoppe. Men egentlig var det jo meningen ;-)


Nogle heste har så vænnet sig til den ofte ret konstante smerte, og kan slet ikke forestille sig ridning uden - og derfor protesterer de ikke - men deres krop prosteterer ved at spænde :-(


:-) fra NinA




2 Bokse (klik for at se annonce) i velfungerende lille selvpasserstald i 3330 Uvelse (mellem Lynge og Hillerød) - med god, oplyst ridebane, lille ridehus, lang træningsbane og lige ved siden af skov

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forbilleder
Forfatter: 
Dato:  19-04-2011 17:55

Frk hest

Min indgangsvinkel til heste:

Jeg har været med til at passe en rideskole og 4 private heste i 5 år i Jylland. Udover det har jeg været med en ekskæreste til forskellige stævner for nogle år tilbage, så jeg er ikke nogen ekspert på feltet :)

Hesten går som ingen andre dyr under huden på mig, og det er ikke helt smertefrit at se hvordan at nogle ryttere distancere sig fra hesten ved at betragte den som et brugsdyr og sætter sig selv før hesten.


"Selv dyrlæger og alle andre former for behandlere kan være ueninge, så hvorfor skulle os almindelige mennesker ikke kunne være det ;O)"

Først dyrlægerne:

Jeg kan godt forstå at der er meget uenighed blandt dyrlæger og lægfolk, ja efter min overbevisning er en del dyrlæger lægfolk når det kommer til korrekt ridning, da det er forholdsvis nyt for dyrlægestudderende at blive undervist i biomekanik (www.denstoredanske.dk/ Krop,_psyke_og_sundhed/ Sundhedsvidenskab/ Skelet_og_skeletmuskulatur/ biomekanik).

Men det er selvfølgeligt ikke ulovligt at efteruddanne sig,

hvilket der forhåbentlig også er mange der gør.


Men måske er det ikke det der er problemet.

Måske er det bare blevet acceptabelt at ride dressur på en hest der er stiv i bagparten og trækker på et eller begge bagben.

Jeg kommer nogle gange forbi en rideskole hvor jeg kan se ridebanen fra vejen, og det er mere reglen end undtagelsen at hestene er stive i bagparten og trækker på det ene ben.

Et andet eksempel er en bekendts hest som styrter og slår bagparten skæv. Hestedyrlægen siger at den sikkert aldrig kommer til at gå høj dressur, selv efter kiroprakter og massør, men at der jo er masser af heste som har en skæv bagpart (Det var den korte version).

Nu ved jeg godt at det er én udtalelse fra én dyrlæge, men det var en hestedyrlæge!

Måske er dyrlægen ikke klar over konsekvenserne for hesten at den er skæv i bagparten, måske bliver det blinde øje vendt til , måske måske..


Og nu til os almindelige mennesker:

Jeg kan udemærket godt forstå at almindelige mennesker er uenige.

Der findes mange eksperter blandt ryttere, beridere, undervisere og meget andet. Mange er jo en autoritet i kraft af at de skal forestille at have styr på hvordan man rider. Så selvom man måske synes at det lyder forkert at man skal bruge glidetøjler, save hesten ned, ride med spore eller piske hesten, er det svært at sige dem imod (brug af glidetøjler, spore og andre, efter min mening, vanvittige hjælpemidler vil jeg komme ind på i en anden tråd, ellers bliver denne for omfattende).

Jeg har selv været der, og det er en af grundene til at jeg ikke selv rider længere. Nu er det lykkedes mig at finde en underviser som jeg godt kunne tænke mig at få undervisning af, nord for Lyngby, men det er svært at få råd til at ride på en SU desværre.


"I dressur tæller skridten dobbelt, det vil sige at alle vi dressur ryttere arbejder for at få den perfekte skridt."


Det lyder som at Dansk Rideforbund, går ud fra at det er dem der laver reglerne, har gjort noget for at komme problemet med spændte heste til livs ved hjælp af dobbelt op på point i skridt.


Jeg skal ikke gøre mig klog på om AH er en dygtig rytter.

Men jeg synes godt at man kan diskuttere hvorfor at han angiveligt er nødt til at ride "uheldigt".

Hvis han lader sig påvirke af publikum og rider ukorrekt skulle dette jo gerne trække ned i point. Så medmindre at dommerne også lader sig rive med af publikum, kan jeg ikke se at dette skulle være til hans egen fordel.

Om dommerne så lader sig rive med af publikum kan man vel tjekke op på ved at tjekke resultaterne for de forskellige øvelser. Men så vidt jeg kan se, kan man ikke se hvor mange point der for eksempel er givet i


At man er nødt til at gå på kompromis hvis man vil ride de høje klasser må da være et kæmpe problem, og måske ligger noget af løsningen her. AH og andre, er jo forbillede for mange amatørryttere.


Lyllerh

Jeg kan kun få øje på den samlede score i videoen, hvor ser du hvad de har fået for skridt?

Det kan godt være at det kun er mig der ikke forstår pointsystemet


NinA

"Nu om stunder har mange heste lært at bukke nakken for denne påvirkning og er derfor ikke altid så nemme at stoppe. Men egentlig var det jo meningen "

1-0 til hestene


"Nogle heste har så vænnet sig til den ofte ret konstante smerte, og kan slet ikke forestille sig ridning uden - og derfor protesterer de ikke - men deres krop prosteterer ved at spænde"

Det er utroligt at man kan vænne dem til det (knække hesten). Det er ikke alle heste der finder sig i det, men de bliver efter min erfaring opgivet og kaldet for psykopatheste og meget andet.

Men det er i virkeligheden heste som kan lære folk at ride på hestens præmisser - hvis ikke du opføre dig ordentligt, så ryger du af.


Hvis mine spørgsmål betragtes som et personangreb, bedes du/i venligst skrive en besked her på tråden eller til min profil. For det har på ingen måde været meningen.



0
0
Svar på denne tråd
 
 VeganBoy
Forfatter: 
Dato:  19-04-2011 18:31

Du kan se scoren Helen og Responsible fik for de forskellige øvelser til den video jeg har lagt på det her link:


www.indoorbrabant.com/en/results (Find Class D4 - Reem Acra FEI World Cup Dressage - og tryk på Results - og så ude i siden kan du den samlede score (f.eks. 79,125%) hvis du trykker på den for du oversigt hvilken karakter hver dommer har givet øvelserne.)


Det er yderligere muligt at se score for alle de andre ryttre i klassen, f.eks. Isabell Werth, Adelinde Cornelissen og Edward Gal. Kan desværre ikke finde videoer med deres ridt.


Lyllerh
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyllerh
Forfatter: 
Dato:  19-04-2011 19:09

Mange tak Lyllerh, så fangede jeg det endeligt

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyllerh
Forfatter: 
Dato:  19-04-2011 19:13

Tusind tak Lyllerh, så fangede jeg det endeligt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan i øvrigt
Forfatter: 
Dato:  20-04-2011 00:52

se noget interessant ved Helen Langehanenbergs ridt på den linkede video, hvor hun får gode karakterer i skridt.


Hesten bevæger sin hale på en ganske fredsommelig måde, den svinger blidt (y)


Halen er jo en del af rygraden, og når ryggen spændes, spændes halen ofte også og laver tit nogle ret karakteristiske svirp, det man også kalder at 'hesten pisker med halen'.

Det ses hos rigtig mange dressurheste og er en fejl - fordi det betyder spænding.... :-(


Det er klart, at en hest kan slå med halen efter en flue - men så vil det se anderledes ud og ikke komme fx hver gang hesten skal gå passage :-P



:-) fra NinA




2 Bokse (klik for at se annonce) i velfungerende lille selvpasserstald i 3330 Uvelse (mellem Lynge og Hillerød) - med god, oplyst ridebane, lille ridehus, lang træningsbane og lige ved siden af skov

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider