Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hiver i mig??
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 13:37
Ja nu er vi på banen igen og denne gang skal jeg forsøge at formulerer mig korrekt :-D mit problem er at lollo inden for de sidste 14 dage har fundet ud af at hvis man nu giver et hurtigt ryk i tøjlen så følger mor med helt ud på halsen af mig. Tror egentlig han ved et tilfælde fandt ud af at han kunne rykke tøjlen ud af hånden på mig, men ihvertfald er det ikke så behageligt. Forleden da jeg var i skoven med en veninde der ikke havde redet i mange år skulle vi stoppe efter en kort galop da hendes ride dækken var gledet ned, idet vi stopper river lollo efter tøjlen hvilket resulterer i at jeg flyver ud på halsen, lige så snart han kan mærke jeg ligger der så går han. Når jeg så samler tøjlerne op igen når jeg lige akurat at få ordenlig fat så hiver han igen. Sådan blev han ved måske 10 gange og hvergang han så fik tøjle gik han. Det skal lige siges at jeg ikke strammer tøjlerne fuldstændig op, men rider med en let løs tøjle. Problemet er det samme i dressuren hver gang jeg laver en parade, ja så hiver han mig ud på halsen og bliver så ved hvergang jeg samler tøjlen igen, når jeg rider frem er der intet problem og han går fint og let på biddet, uden at holde fast.
Hvad gør jeg?? det er kun mig han gør det med min part har ingen problemer
hvorfor gør han det??
gør jeg noget forkert??
håber i forstod min lidt indviklet forklaring ellers må i spørge 8-)
mange hilsner katja
0
0
Svar på denne tråd

prøv.........
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 13:42
prøv at give efter på tøjler når han går det, min egen hypze gjorde det samme indtil jeg begyndte at give efter når han trak rigtig hårdt, men du skal samtidig beholde albuerne tilbage giv efter i håndleddet!
*Ronja*
- Simply the best
;-D

_Smil til verden og verden vil smile til dig_
0
0
Svar på denne tråd

prøv det her:
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 13:53
Hej Katja.

Når jeg nu kender dig, synes jeg lige jeg vil ribbe op i det, jeg engang lærte dig: Når hesten hiver tøjlen til sig, gælder det om at `føre kommando´ med støvlerne. Dvs., stik fyren et gevaldigt schenkelspark, mens du holder godt fat i tøjlerne. Du må for alt i verden ikke give efter, for så får det aldrig ende.
Når jeg nu kender din hest (går ud fra det er den samme) så vil jeg sige, at du noooook skal indlede med et beskedent spark. Hjælper det ikke, øger du sparket. Det skal nok virke. Også i paraden.

Problemet er opstået, fordi du har lidt for løse tøjler, og det han vil fortælle dig er: Slip mig helt eller hold lidt bedre fast, så jeg ved, hvor du er henne.

Hilsen Johannes
0
0
Svar på denne tråd

ronja
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 13:54
Hej Ronja
Jeg har godt tænkt at hvis bare jeg kunne lade tøjlen glide ud gennem mine fingre så sparede det om ikke andet mig for en tur ud af sadlen, men det kommer så meget bag på mig at jeg ikke når at slippe, og hvis han får tøjle (hvilket han gør, når jeg ligger bag ørene) så hiver han bare igen når jeg samler dem og sådan fortsætter det. Jeg tror jeg har spottet hvorfor det kun er mig han hiver i, det er nok fordi min part har mere at stå imod med, jeg vejer 54kg og flyver nærmest i en bue efter ham :-D
0
0
Svar på denne tråd

hej Johannes
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 13:58
Ja du kender ham vidst :-D problemet er bare at jeg vitterligt havner ude på halsen, kan simpelthen ikke blive i sadlen og han spotter den lige med det samme og benytter sig selvfølgelig af det :-D snu som han er.Er også lidt bange for at han skal blive øm i munden for han rykker virkelig til og 54 kg i biddet er da en del..
0
0
Svar på denne tråd

sæt dine albuer fast!
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 16:45
Hej Katjo - hvis du sidder korrekt og rank på hesten og sætter dine albuer fast i siderne så vil han få meget svært ved at rykke dig nogle steder.

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

munden
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 16:50
Hvis det gør ondt,kan han jo bare lade være med at gøre det.
OLDENBORG KAN OG VIL
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Hej
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 17:17
Katjas hest har en hals omtrent som en belgierhingst, så man kan godt opgive bare at `holde fast´, hvis han hiver, for det kan man ikke.

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 19:53

Jeg er ellers til de "bløde" metoder generelt, men her er der nok brug for en lidt barsk teknik.

Da jeg købte min x-hoppe i sin tid, så lavede hun samme nummer. Stak lige pludselig lynhurtigt mulen helt i jorden, så tøjlerne blev flået ud og så jordede hun af sted.

Jeg gjorde også som Johannes foreslog, ikke affødt at viden :-), men i frustration. Desuden, så lige efter sparket med hælene, så hev jeg kraftigt og hurtigt i den ene tøjle og stemte godt imod i stigbøjlerne og lænede mig tilbage , samtidigt drejede jeg overdrevent i kroppen til den side jeg havde fat i tøjlen. Derved røg hun ud af balance - samtidigt med at det sikkert gjorde nas i munden.

Det synes hun var mægtig ubehageligt og holdt ret hurtigt op med det. Der gik vist knapt en uges tid.

Det svære er så at nå det inden hesten kommer op i fart, for har de først tempo på, så kan det være farligt da de risikerer at vælte.

Denne teknik vil jeg kun anbefale hvis man er meget sikker på at det bare er frækhed, samt at man HAR prøvet blidere metoder.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Hov!
Forfatter: 
Dato:  14-03-2003 19:55

Jeg ser at du rider i Vestskoven ligesom jeg :-).

Der er ellers mange gode galopstier ;-)

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Tie down
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 15:50
Jeg kender problemet, og går vi til de lidt hårdere metoder er der en jeg kan anbefale. En såkaldt "tie down". Man tager en snor, binder den fast i gjorden, mellem hestens forben. Og i den anden ende laver du en lykke, som du lader side fast ved spænderne til bidet. lykken kommer nu til at side hen over næserykken på hesten. Det skal ikke være stramt, bare lige så hesten, når den tager tøjlen får et hårdt tryk over næseryggen.

Metoden er god fordi du ikke mister balancen, og ikke behøver rygge hesten hårdt i munden. Desuden er den god fordi hesten bliver afstraffet præcis det øjeblik den laver fejlen. Og når den ikke laver balade, kan den slet ikke mærke snoren.

Håber du kan bruge det :-)
På billedet ses René på Cisco med tie down
0
0
Svar på denne tråd

Tænderne.
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 19:25
Hvis det er noget han lige er begyndt på, kan det så måske bunde i smerter i munden? F.eks. skarpe kanter på et bid eller tandsmerter?

Jeg kender ikke din hest, så det er kun et spørgsmål:-)

Men så kan vi andre jo kende dig, hvis vi mødes i skoven på "hiveriet":-)

MVH
Wivian - der også husere i Vestskoven.
0
0
Svar på denne tråd

Kender problemet...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2003 21:22
Suk og det er IKKE vildt fedt! Jeg har også hængt ude på og under halsen op til flere gange, men her får du lige det tip, som har hjulpet mig:

Læg mærke til evt tegn inden han gør det så du er forberedt! Dem viste min hoppe så ingen af, så det var bare om at have hurtige reflekser... Men idet du mærke ham trække i tøjlen rykker du igen i den ENE tøjle! Forsøg ikke at holde ham tilbage i begge tøjler, for uanset om du så lægger alle dine 54 kg (!) i, så er han stærkere end dig og vil altid være det, og så kan han let vinde tovtrækkeriet! Men hvis du nøjes med at tage i den ene tøjle, rykker du hans hovede skævt,ar heller ikke noget at trække imod han bliver nødt til at dreje og derved koncentrere sig/tage farten af + han får noget andet at tænke på og har heller ikke noget at "lægge sig på"... Okay, jeg er ikke helt sikker på teorien bag, men ihvertfald virker det for mig, så jeg synes da du skal prøve...
Held og lykke med det!
Jeanne & Xan
0
0
Svar på denne tråd

jeg ville aldrig ..
Forfatter: 
Dato:  16-03-2003 16:19
Jeg ville aldrig gå til en barsk metode som tie down, men simpelthen ride mig ud af problemet. Der er jo absolut ingen grund til at være barsk ved hesten pga rytterens fejl.

Jeg vil sige at når hesten hiver en ud af sadlen, eller hiver tøjlerne ud af hånden, så skal man bevare kontakten til hestens mund, og ride den frem for schenkelen (hvor kraftig du skal bruge schenklen afhænger af hestens reaktion)
Alt det der med at flæske i hestens mund, og binde den på alle mulige måder giver jeg ikke en skid for. Det er en fallit erklæring uden lige at være nødsaget til at bruge sådanne metoder.
Sælges nu!!!
Super flotte kombineret schabrack sælges, farverne grøn, hvid og blå, de er brugt få gange, (Nyprisen er 255kr pr stk) Sælges for 100kr stk
0
0
Svar på denne tråd

Kommentar til JLykke
Forfatter: 
Dato:  16-03-2003 22:08
Hvad er det du mener der gør "tie down" til en barsk metode? Hvis du kigger på billedet ovenfor vil du se at tie down'en er løs. Og dermed er det kun når hesten kaster med hovedet at den mærker snoren...

Hvis man ikke er pro kan det være svært at holde balancen når hesten tager selv. Og der er tie down'en god...

Er det ikke bedre med en snor over næseryggen end et ordentligt ryg i munden?

No hard feeling, jeg er bare nysgerrig ;-)
0
0
Svar på denne tråd

JLykke
Forfatter: 
Dato:  16-03-2003 23:58
Perfekt formuleret. Klapper og jubler. Dejligt at der er nogen som dig. Bravo.

Varme hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  17-03-2003 08:09
Hejsa og tak for alle jeres gode svar.. Det er faktisk rart at have en som dig johannes der kender hesten og mig, for nu er jeg fri for at lyde som en vat arm der ikke kan holde ordenligt fast, men sagen er som johannes skriver at man ikke kan stå imod, da den har en kæmpe hingstehals (er kastreret som 6årige) og hiver dermed mine 54 kg helt ud på nakken :-D. Jeg tror metoden med at sætte benene forsigtigt i når han gør det vil blive min fremgangs måde,(kan godt lide du kan huske vores problem med at han sprang for schenklerne johannes)
jeg kan jo altid sætte hårdere ind hvis det ikke hjælper. Heldigvis skal jeg til at have undervisning igen (den har lige stået halt længe så vi har genoptrænet) så kan det være det også hjælper lidt, sidst jeg red undgik jeg bare alt for mange parader for det er kun der han gør det, jeg red og red for at få ham til at glemme det når jeg nu endelig skulle parerer meen jeg skal nok stå tidliger op hvis jeg skal narre ham ;-) nu har jeg lidt at gå igang med tak for det, skal nok skrive udfaldet.
mange hilsner til alle
katjo
0
0
Svar på denne tråd

Kryds tøjlerne
Forfatter: 
Dato:  17-03-2003 10:17
Som sagt fra mange andre - forsøg at ride dig ud af det.
Nu er det noget nyt den har fundet på, så du kan nok godt tage det i opløbet.

Men jeg red en hest engang som gjorde det samme - problemet var bare at den havde fået lov til det i flere år. Men jeg gjorde simpelthen det, at jeg krydsede tøjler over manen lige i det den hev og så drev jeg den voldsomt frem. To gange lykkedes det mig at nå at krydse tøjlerne og så kunne den rides for en blød hånd uden at man fik huden hevet af hænderne.

Men den metode bør du ikke ty til før alle 'pæne' metoder er udtømt og det samme gælder også for tie down, hvis du spørger mig.

Med venlig hilsen Daniela - Se min hjemmeside her

90% af alle fejl sker over sadlen.

Mangler du udstyr, så kig forbi min præsentation, jeg forsøger at rydde op i øjeblikket

0
0
Svar på denne tråd

jer fra vestskoven
Forfatter: 
Dato:  17-03-2003 12:04
Til vivian han har fået undersøgt tænder for 2 mdr siden og der var intet at komme efter heldigvis.. men ja hvis ikke han stopper så kan man nok finde mig rundt omkring i vestskoven hvor jeg hænger skrigende ude bag ørene på det rødeapperat :-P
Men egentlig er det nok mig der er en høne mor, men han har tidligere været behandlet MEGET dårligt og det har taget mig laaang tid at bevise for ham at bid og schenkler ikke er farlige (bare spørg Johannes) så imens jeg har haft travlt med at være blid og mild for ikke at skræmme ham så har han nok til tider taget røven på mig :-D så jeg er lidt forsigtig med bare at hive i tøjlen (selvom jeg har svært ved ikke at blive arrig når han blir ved)
Mange hilsner katjo
0
0
Svar på denne tråd

En datter med samme problem
Forfatter: 
Dato:  17-03-2003 12:57
Min datter har samme problem med en af rideskolehestene, der er jeg uenig med ridelæren hvordan problemet skal tackles, jeg så helst at min datter lagde benene til hesten og fik ham frem, ridelæren vil have at hun skal hive (give et ordentligt ryk) igen i tøjlerne, jeg kan bare ikke se logikken i at flå i hestens mund andet end at gøre den bange for biddet.

Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

helle
Forfatter: 
Dato:  17-03-2003 14:19
Det vil jeg give dig helt ret i hvad er det dog for en rideskole der lærer deres elever sådan, er helt på din side der..
mange hilsner katjo
0
0
Svar på denne tråd

Katjo
Forfatter: 
Dato:  17-03-2003 19:46
Jeg håber da for jer begge, at han stopper med denne lille uvane og tænderne var egentlig bare et forslag:-)

Jeg kan godt forstå du helst ikke vil tage fat i ham, hvis han har haft en tvivlsom opvækst og den blide metode vil nok også få dig længst med ham (især hvis han har hingstehals).

Held og lykke:-) Måske ses vi en dag *GG*

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider