Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Nogen med gode råd?
Forfatter: 
Dato:  26-08-2010 10:42

Hej med jer. Jeg har fået tilbud om at ride en gammel dressurhest. Hun er 20 år og har ikke blevet redet på over et års tid. Ejeren siger at hun ikke er en "sød" hest. Hun bider og selv ejeren vil ikke gå bag hende.Har redet hende to gange, den første gang ville hun ikke gå (travet sidelængs, togikke biddet, bukket) Ejeren bad mig ride med meget stramme tøjler. Næste gang longerte jeg hende først, da gik det lidt bedre men tænker jo at hun burde få længre tøjler så hun får nemmre for at gå til biddet men ejeren tror at hun så ikke vil arbejde. Hun reagerer rigtig godt på scenklene. Nogen gode råd m hvordan jeg bør gå frem med hende? Burde jeg måske bare lade hende være i fred da hun har en agressiv adferd spes på fold. Men jeg kan også godt li en udfordring og have noge at arbejde med

8/6-09.R.I.P. Felix. Du er elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2010 10:59

Det lyder umiddelbart som en hest der er redet temmelig forkert.... Med mindre man er rimelig rutineret og glad for store udfordringer, skal man overveje om det er noget man skal give sig i kast med.

Hvis du vælger at fortsætte ville jeg inden jeg foretog mig ret meget andet få tjekket at hesten ikke havde ondt nogen steder. Dvs. et generelt tjek af hesten ved dyrlæge og/eller kiropraktor og et tjek af udstyret for at sikre det passede. Adfærden du beskriver kan nemlig sagtens hænge sammen med at den har ondt og at den derfor forbinder ridning og mennesker med noget ubehageligt. Ligeledes kan mange års forkert ridning også udvikle sig til deciderede fysiske problemer.

Jeg går udfra du har erfaring med at den grundlæggende træning og måske også problemheste, så derfor vil jeg skrive meget overordnet hvad jeg ville gøre. Hvis ikke du har erfaring med det, ville jeg holde mig fra at gå igang med projektet. Jeg ville sikkert ikke selv gå igang med sådan en hest, da det oftest kræver noget mere "ekspert"viden end jeg som almindelig rytter har.

Når hest og udstyr er tjekkket igennem ville jeg starte helt fra bunden af. Dvs. starte med at træne hesten i at blive håndteret fra jorden (genindlære basis signaler som start, stop osv.) og i det hele taget gøre den tryg ved at blive håndteret. Det er et stort arbejde. Når den er det og ikke længere udviser agressiv adfærd ville jeg begynde at træne hesten fra ryggen. Jeg ville gå frem som om det var en helt ung hest, der skulle tilrides og starte med at lære basiskommandoer (stop, frem, drej osv.) fra skridt og ellers fokusere på at få hesten til at slappe af under rytter og ellers bare reagere korrekt på mine kommandoer. Jeg ville slet ikke begynde at samle hesten, men lade den gå for rimelig løse tøjler og placere hovedet som den ville. Det handler bare om at den skal slappe af og reagere korrekt på de grundlæggende ting.

Først når den engang har lært at gå afslappet i alle gangarter og reagerer korrekt på de grundlæggende signaler OG havde udviklet muskelstyrke nok til at bære sig korrekt ville jeg så småt begynde egentlig samling og lettere øvelser.

Men det er et langsigtet projekt du går igang med. Dit første mål bør efter min mening være at få hesten til at slappe af når du håndterer den og ikke længere være agressiv. Før den kan det ville jeg slet ikke ride den.

0
0
Svar på denne tråd

Som tusindfryd
Forfatter: 
Dato:  26-08-2010 14:10

Jeg ville gøre præcis som tusindfryd!

Nu ved jeg ikke om det er noget to-tre gange om ugen du skal arbejde med hesten eller om det er hver dag, men jeg vil helt klart anbefale noget horsemanship :) Udover at det styrker dit bånd med hesten, vil det også give et dejligt afbræk i hverdagen for jer begge to, så ingen af jer kører træt i at skulle arbejde med ridningen fra bunden.

Ellers vil jeg bare sige "go for it" - enhver hest fortjener en second chance, og hvis du har overskuddet og lysten, hvorfor så ikke gøre det. :)

Mvh. Anita

Én gang springrytter,

altid springrytter!

0
0
Svar på denne tråd

muuuuuuuuuuuu
Forfatter: 
Dato:  26-08-2010 15:21

alle heste fortjener en chance. I det hér tilfælde vil jeg dog bare arbejde med hendes adfærd, så hun bliver omgængelig fra jorden af.

Jo det ville da være fint hvis hun kunne rides også men 20 år gammel..i don't know...

Ville ikke selv kunne overskue det. Du skal i hvert fald være forsigtig mht. belastning ellers får det nok hurtigt ende.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider