Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest skal trænes bag lod i pessoa...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 19:35

Godaften...

Sagen er at min hest i dag kom i pessoa-system for første gang. Jeg har kun hørt om det, og har en forudfattet mening om at dette ikke er noget jeg ville bruge. Men, min underviser mente at vi er nød til at tvinge ham til at bruge sin bagpart mere. Han skubber mere end ham bærer og han træder ikke så godt under sig som han burde. Han har haft mus i beggge bagknæ og der er en chance for at han bevæger sig sådan pga dem.

Han er 4 år.

Men jeg kan ikke ha det! Min hest gik i mod, var spændt for meget ind efter min mening og alt for meget bag lod.

Ja, der var perioder hvor han gav efter og ja, bagbenene kom længere ind under ham og ryggen op, men jeg mener bare ikke det her er rigtigt. (Ialt snakker vi måske 7-10 min)

Normalt er min underviser slet ikke sådan, jeg ved ikke lige hvad der sker. Det her bliver ikke vejen frem for os, men jeg vil gerne tage en diskussion med hende om hvad der er jeg finder forkert.

Hun siger at hun godt ved at halssætningen er forkert, men at vi kun fokusere på ryggen. Jeg mener at han ikke kan bruge ryggen korrekt når han går sådan.

Er der en eller anden som vil forklare mig hvilke muskler han bruger når han går i den nedenfor viste position (nr1)og hvilke muskler han burde bruge når ryggen skal op og bagenden ind? Jeg har nuppet billed nr.1 fra en anden tråd og har skrevet mig argumenter fra den tråd bag øret.

Hvis hesten gik som billedde nr.2 kunne jeg måske forstå det, der mener jeg at hesten har en chance for at bruge sig ordentlig, hvad mener I?

Nr.1

Nr.2

Da en sag kan ses fra flere sider, vil jeg bede tilhørerne om at sætte sig i en rundkreds...

Storm P.

0
0
Svar på denne tråd

kommer an på hvem du spørger
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 20:51

Spørger du LDR/Rollkur fortalere vil de sige, at bagben og ryg aktiveres ved at hesten går som på det første billede. Spørger du modstandere vil de sige det modsatte. At hverken ryg eller bagben kan bruges korrekt og at hesten netop kommer til at skubbe mere med bagbenene langt bagude frem for at bære. Modstanderne kan komme med argumenter for, hvorfor det er fysisk umuligt for hesten at sænke bagparten og bære mere, tilhængerne har jeg ikke set beviser fra. Kun at "sådan er det bare", og dem, der ikke kan forstå det, er bare dumme amatørnordbaggeryttere, der ikke har forstand på træning af heste og ikke har ret til at udtale sig, sålænge de ikke selv kan ride GP.

0
0
Svar på denne tråd

diskutionen.
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 21:20

diskutionen om bag lod er ok eler ej, er som ditte forklarer, ret svær.

Istedet for at fokusere på hvilken hldning der er "korrekt" (rent videnskablig set skaber bag lod træning ikke korrekt bæring) Så bør du fokusere på hvad DU føler er bedst for hesten

Hvad er din trænings etik, hvordan ønsker du at træne din hest?

Hvis det er noget du har det dårligt med, og er imod, så skal du slet ikke diskutere det med din træner, hun skal bare respektere din holdning. Din hest, dit valg..

Mvh.

L Nielsen.

For where your treasure is, your heart will be also.

0
0
Svar på denne tråd

Der findes andre måder
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 21:38

Du bruger selv udtrykket "Tvinge ham til at bruge sin bagpart noget mere" Tvinge... Hmm..

Jeg træner meget fra jorden og hvis tingene ikke rigtig fungerer oppe fra hestens ryg synes jeg det er en rigtig god løsning at kravle af.. Dels får du syn for sagn og dels skal hesten ikke lære noget nyt mens der sidder x antal kilo på ryggen med hvad deraf følger af udfordringer i forhold til balance. Samtidig kan du give tydligere signaler fra jorden. Men altså ikke i et system der minder om noget pinocchio er spændt op i.

Man behøver ikke følge en bestemt træner bare fordi man er til det klassiske, egentlig er jeg ikke engang helt sikker på om det jeg laver er klassisk men jeg har fundet noget som jeg synes giver mening og som fungerer for mig og for hesten (synes jeg, den kan jo heldigvis (??) ikke give sin mening til kende).

Ned på jorden og lav noget der opmuntrer hesten til at træde ind under sig, ikke tvinger den. Det er bare at hoppe over hvor gærdet er lavest..

VH,

MaggieMay

"Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden"..

"Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:13

Ja den er lidt svær den der situation du står i, men jeg vil prøve at komme med et bud uden at kende din hest, måden den bevæger sig på og andre omstændigheder...

jeg mener ikke en hest skal arbejde bag lod, dog mener jeg en hest skal arbejde oppe i ryggen og overlinien ellers slider den sig forkert, så hvis det er en ud af to onder, at hesten er bag lod og oppe i ryggen i en periode for at lære det, kan det vel være ok, men synes absolut ikke det er noget man skal praktisere som en regel. Man skal altid arbejde efter at have halsen afslappet, næsen fremme og ryggen oppe,men af den ene eller den anden skavank kan det være hesten ikke kan og så må man gøre noget andet, eller lade være og stå til, det er jo så der dit dilemma lidt strander.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:24

Tak for svar alle sammen, det kan bruges og jeg tænker.

Hvis I kan bruge det til noget er her en video hvor han bliver longeret. Den er dog 1/2 år gammel, og han er noget oppe at køre da han ikke er så vant til at blive kørt væk hjemmefra og i nyt ridehus. Der er reelt ikke noget træning i det, det er bare lige så han kunne kigge og rende lidt rundt inden jeg skulle have mig en prøvetur...

I dag går han mere afslappet rundt hvis jeg longerer ham på denne måde, men han bruger sig så heller ikke specielt meget.

Men her er den

www.youtube.com/watch?v=8D1eDS-7GeM

Da en sag kan ses fra flere sider, vil jeg bede tilhørerne om at sætte sig i en rundkreds...

Storm P.

0
0
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:56

Sikke en lækker hest!

Jeg kan godt se, hvad du mener med at hesten er lidt anspændt på videoen. Som jeg ser hans bevægemønster, så ja - han skubber mere end han bærer og tempoet er meget højt. Han bruger sine ressourcer på fart fremfor bæring.

Jeg ville tage den ned i skridt og gå med den rundt på hovslaget. Her ville jeg træne 'stop' og 'gå' for stemme og pres, sådan så du nærmest indlongerer hesten igen, hvor den lærer, hvad de forskellige stemmelyde betyder. Det er fuldstændig ligegyldigt, hvad du bruger som cues, det vigtigste er, at du holder dig til de samme hver gang du vil det ene eller andet.

Så ville jeg faktisk lave en snyder :) Jeg ville tage en lakrids-slik-dims (Horselyx?) og holde den i hestens bringehøjde, sådan så du lokker hesten frem og ned med halsen - pas på, du ikke kommer til at føre hestens hoved bag lod, men selve halsholdningen må du gerne variere, så hesten kommer langt ned med halsen (under bringehøjde) og op til bringehøjde igen. Det her gør du imens hesten skridter. Egentlig kan du bruge lakridsen som positiv forstærkning til dit 'frem' signal for stemmen, sådan så du siger dit cue, når hesten så går et skridt frem kvitterer du prompte med lakridsen

Derved lokker du hesten til at sænke halsen imens den er i bevægelse, og hesten skulle meget gerne finde ud af, at det er komfortabelt at være dernede.

En anden god ting ved denne form for indlongering (hvor du kan følge dit lydsignal op med et fysisk pres - f.eks. et træk fremad i snoren for 'gå') er, at du får trænet hestens lydighed overfor dine lydsignaler, så du på sigt under selve longeringen kan træne overgange fra stilstand til skridt og fra skridt til trav.

Overgangene træner hesten i at vippe nedad i bækkenet, ligesom hvis du bøjer benene langsomt og strækker dem igen.

Derefter skal du prøve at sigte efter at hesten kan trave langsomt i longen, da det langsomme tempo øger vægtbelastningen, sådan så hesten ikke 'gratis' kan bruge fart og tempo til at flyve henover jorden, men bliver tynget af tyngdekraften, som bevirker at bagbenene skal bære og ikke skubbe mest.

I pessoa, og såfremt hesten går så meget bag lod som på det røntgen-agtige billede, så vil nakkebåndet være overstrakt, og trække bækkenet opad og udad (væk fra bevægelsesretningen), hvilket gør det til en umulighed for hesten at sætte sig bagtil. Du får kun rejst forreste del af ryggen ved bag lod, men lænden vil være stiv og hesten forhindres i at lukke i leddene bagtil. I en overgang fra trav til skridt i denne facon vil bagbene skubbe vægten fremover mod skuldrene i stedet for at tage mest vægt som følge af lukningen i leddene.

Billede

(Billedet illustrerer rollkur/hyperflexion, men mekanismen er den samme i forhold til det overstrakte nakkebånd i LDR, som billedet øverst i tråden viser)

Billede

(Frem og ned)

Hvorhenne i landet har du hesten? Måske kan jeg anbefale dig én, der kan give dig en hånd med longeringen :)

Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites.

- Theresa Sandin

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:06

Diaz, mange tak for dit lange svar, det er meget brugbart. Jeg er bosiddende i det Malmø, Sverige, så jeg ved ikke lige om du kender nogen herovre?

Ja, det kunne godt være man skulle starte nærmest helt fra bunden igen og se om det ville hjælpe, jeg ville nok have det meget bedre med det.

Som Nielsen skriver har hun jo ret i at det er lige så meget et spørgsmål om træningsetik.

Dressurtante: Min underviser sagde at jeg skulle gøre det her 2 gange om ugen i 6 uger, og så ville jeg aldrig have brug for den igen. At det netop var et nødvendigt onde fordi han muligvis har tillært sig at gå sådan her. Jeg kan sagtens se hendes pointe. Men måske vi kan finde et kompromis som virker og som jeg kan holde ud at bruge...

Storm P.

0
0
Svar på denne tråd

Den hest.....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:23

.... bliver ALDRIG til noget, så du må hellere sende den til Danmark, hvor den kan få et godt liv på mine marker

Du har fået mange gode råd af de andre, så jeg har ikke så meget at tilføje, men jeg kan da gentage de andre.

Mærk efter på dig selv, om du synes det din træner foreslår, er rigtigt for dig og DIN hest. Det glemte jeg engang i sin tid og har måttet bøde for det siden.

Det første, der slår mig, er tempoet. Den skal MEGET mere ned i tempo, så det er altså det første jeg ville tage fat på, så skal du se, at den med tiden får styrken til også at få ryggen op og svinge.

God fornøjelse med din utroligt smukke hest.

Hilsen Maria

Livet er for kort til bekymringer

-Men hvor er det svært at lade være

0
0
Svar på denne tråd

Smuk hest.
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 11:18

Sådan som den går i longen, så ville jeg hellere suplere stop/start-indlæringen fra jorden med en fast chambon i longen et par gange om ugen.

I modsætningen til en pessoa, som dimser hesten alle mulige steder, virker den fast chambom udelukkende på nakken. Den opfordrer hesten til at sænke nakken, hvis nakken bliver for høj, og i samme øjeblik nakken sænkes, slipper chambonen sit pres. Hesten er helt frit stillet med hensyn til placering af mulen.

God arbejdslyst.

Cirkelinemus

Interesseret i Kranio-sakral-terapi udført af erfaren terapeut mellem Viborg og Hobro?

Se min præsentation for yderligere oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd

den gode...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 11:19

Når jeg træner mine (eller andres) heste er det vigtigt for mig at jeg har den "gode fornemmelse" i maven.. Hvis min mavefornemmelse siger mig at det er forkert, om så der er nok så mange mennesker der velmenende fortæller at det er det rigtige at gøre.. så vil jeg ikke kunne gennemføre "øvelsen" med overbevisning over for hver hesten eller mig selv - hvilket medfører at vi ikke vil få det ud af øvelsen som er meningen...

Så lyt til din egen mavefornemmelse!

Til slut vil jeg sige at jeg at der er andre muligheder/træningsformer - hvor man fører hesten i balance og når den har kræfter til det, opmuntre den til at arbejde ind under sig uden tvang

Kristina

Har du tid og lyst til at lægge en god portion arbejde i den fremtidige ridehest - så har jeg lige hesten, en smuk 5 års vallak på 167 i stg til kr 15.000,-

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 11:50

Igen, tak for svar allesammen! Og tak for rosen af ham.

Min mavefornemmelse siger nej. I hvert fald overfor den måde vi forsøgte i går. Jeg havde ondt i maven og kunne ikke holde ud og se ham på den måde, så nej det bliver ikke sådan.

Jeg har nu googlet pessoa-systemet og jeg forstår faktisk overhovedet ikke hvorfor vi begyndte sådan som vi gjorde i går. Her på denne side som præsentere systemet både med video og billeder, skal det overhovedet ikke bruges på den måde. www.gfsriding.co.uk/products/ product.php?pid=73

Jeg tror jeg vil forsøge mig med den lange form der vises på hjemmesiden, gerne endnu løsere så han kan række sig bedre frem. Hvis det kan fungere så han går afslappet imens systemet giver incitament for at han skal skubbe måsen lidt længere ind og bruge ryggen, så kunne det måske bruges i et par uger og så kan jeg forhåbentlig bagefter longere ham bare i grime hvor han vil bruge sig bedre.

Som jeg skrev i indlægget hvor jeg linkede til videoen, så er han allerede mere afslappet og nede i tempo.

Det har været min første priotering, simpelthen at det eneste vi fokuserede på var afslapning, start og stop, og bare finde sammen stille og roligt. (Har haft ham siden februar måned)

Og der er vi så nu. Han går afslappet, men jeg har så mistet spændstigheden og energien. (ved godt han på videoen er mere spændt end spændstig, men I forstår forhåbentlig hvad jeg mener).

Jeg synes vi er nået dertil hvor jeg kan begynde at fokusere på at han skal bruge sig bedre, men det skal altså gøres på en anden måde.

Her er et billed med lidt ridning, det er også 1/2 år gammelt. Som I kan se er afstanden mellem bagbenene mindre end imellem forbenene og sådan er det også i dag. Jeg får undervisning og vi gør da også fremskridt, men det ville være rart hvis jeg kunne finde en måde at hjælpe ham på fra jorden.

Storm P.

0
0
Svar på denne tråd

ud i det fri
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 12:31

Hej

Du har allerede fået rigtig mange gode råd og forslag, men jeg har et der ikke har været nævnt.

Jeg har lige været i USA for at ride og erfarede at hvis man tager sin hest med ud i vandet for at ride begynder den at bruge ryggen og bagparten mere. Den skal nemlig bruge flere muskler og bagbenene væsentligt mere i vandet for at komme fremad. Derfor bruger den ryggen bedre, får en bedre holdning uden at gå bag lod og får bagparten ind under sig. Uden tvang.....

Og så synes heste at en tur på stranden er fantastisk.

Emilie

0
0
Svar på denne tråd

pessoa
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 13:03

Pessoa er i mine øjne, en god ting. Men absolut ikke et tvangsmiddel.!

Og hvis jeg skal introducere det for en ny hest, er det altid med snorene mellem forbenene, og så forsigtig skridt indtil man ser om de finder sig i systemet, og til de finder retningen nedad.

Kan godt forstå din hest har protesteret, hvis den er spændt godt ind, og så afsted.

Men det kan altså gøres anderledes, og med gode resultater .

Mvh MB

"De som ikke mener lykke kan købes for penge,

har aldrig ejet en hest!"

-Min hest er på fold hele dagen..

Opstaldning 6973- hal, løbebånd, fuldpas www.staldhiphop.dk

0
0
Svar på denne tråd

Diaz ..
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 17:55

Haha, det har taget tusindvis af indlæg i diverse tråde og endelig fik jeg en forklaring på, hvorfor det virkelig ikke er godt for hesten at lave LDR/hyperfexion! Tak for det! ;D

Monica <3

Gudesmuk, knapstrupper og stjernen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 19:08

Tak for yderligere råd...

Laban-magicstar: Det var faktisk en hel god idé, jeg ved bare ikke lige hvordan man kommer til stranden uden at skulle ud til meget befærdede veje, men det er da en idé der kan bruges. Og til vinter med sne, må man da kunne gøre det samme... Tak for det...

P.S

Til dem der godt kan lide ham kan jeg da sige at der er to halvsøstre til salg efter samme hoppe og en halvbror/søster efter Fürstenball til næste år hos Stald Almroth, skønt skønt temperament den hoppe giver videre...

Storm P.

0
0
Svar på denne tråd

Dejlig hest
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 20:57

Hvor er det dog en dejlig hest du har.

Jeg har lært altid at lytte efter min mavefornemmelse, og aldrig gå på kompromis, så har jeg det nemlig bedre med mig selv, og min erfaring har lært mig, at hver gang jeg har prøvet at overhøre den mavefornemmelse, så er der gået noget galt.

Så du skal ikke gå på kompromis, det vil du ikke trives med. Mavefornemmelse er tit det samme som at vores heste prøver at fortælle os noget, og så skal vi lytte. Godt du også gør det.

Der er flere gode råd her i tråden, men en bestemt måde at longere på er ikke nævnt.

Når jeg har heste som din i hænderne, er regel nr. 1 at man aldrig må forcere tingene, og det er lidt det du gør lige nu i pessoa longen. Ting tager tid, og ofte lang tid. Det tager lang tid at lære sin hest at lytte efter stemmen i longe, og få den til at slappe af. Når jeg har en hest der drøner af sted, longerer jeg den i større og mindre cirkler. Det gør at den til sidst fatter budskabet, for det er ikke sjovt at løbe stærkt på en meget lille volte. Når den er ved at falde i skridt, så sender jeg den ud igen. De fatter det faktisk rimeligt hurtigt.

Når jeg longerer en unghest, eller en hest der ikke bruger sig rigtigt, så bruger jeg en indspænding der sidder mellem forbenene og op til biddet. Den er rimeligt løs, så hesten kan sagtens løfte hovedet, men den bliver hjulpet frem og ned. Ved kun at have en indspænding på, kan hesten dreje hovedet til begge sider, og hjælpe sig selv til at holde balancen, for den er det tit galt med, når vi prøver at korrigerer deres bevægelses mønster.

Held og lykke med skønheden.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Pessoa
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 00:24

Når man ser på hestens anatomi, så er bagben og bagpart større, stærkere og mindre følsom end mund og nakke. Derfor MÅ det nødvendigvis være sådan, at hesten vil give efter der, hvor den er mest følsom - altså i munden. Ved at gå bag lod for at befri sig for biddets tryk.

Jeg synes, du skal følge din mavefornemmelse og stoppe dette omgående! Det er meget vigtigt og godt at høre, at du føler det sådan, når din hest har det dårligt, så er den en heldig hest!

Du kan fx. på Epona TV ses Kirsten Hansens videoserie om longering af unghest - det kan også bruges til redressur. Her bruges ingen "dimser" og man kan faktisk longere sådan i en staldgrime, hvis det skal være.

God arbejdslyst!

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Fin hest
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 08:32

Det er en rigtig dejlig hest du har der, og jeg håber ikke det er de gamle mus der driller dig.

Hvis det var min hest ville jeg ride den med mange trav-galop overgange, det burde også styrke bagparten. Måske trave over bomme for at opfordre til mere løft af bagben for derefter at lave overgang til skridt så det får en samlende effekt.

Jeg synes der er mange fine råd i denne tråd, og med et mix af dem alle kan du forhåbentlig finde en løsning der passer godt til dig.

Ejer af dejlig gul hoppe!

0
0
Svar på denne tråd

videoen
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 09:22

Der er mange bud på dit udspil og her kommer mit:

Når jeg ser videoen, hvor hesten longeres, ser jeg en hest der mangler at blive horisontal-flexet og derfor ikke kan holde sig på sporet. Den prøver at løbe sig lidt ud af krisen, er usikker på bagbenene og har svært ved at finde et sted at have sit hoved.

Jeg ville lave nogen smidighedsøvelser fra jorden. Få strukket langsgående muskler, sener og ligamenter over hhv. skulder og lår.

Når hesten bliver "længere" på siderne, kan den bedre stille sig på volten og bedre komme til at bære sig selv. Den vil lettere finde en måde at bære sit hoved i ballance og den vil få mere frihed i sine ben, til at bevæge dem mere optimalt.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

dejlig hest
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 09:48

Det er med pessoa-tøjlen, som det er med alle former for hjælpetøjler og lign. Man skal vide, hvad man har med at gøre og kunne bruge det korrekt. Det er absolut et godt redskab til at hjælpe med at styrke hestens ryg og bagpart, når bare den bliver brugt korrekt. Som jeg ser det med din smukke hest, så ligger problemet i hans naturlige gangarter. Han traver lidt bagud, som man siger. Det hænger for det meste sammen med vinklen på bagbenene, og det kan man jo ikke lave om på. Men det betyder ikke, at han ved korrekt træning ikke kan blive en rigtig dejlig dressurhest, han vil bare have svært ved at træde ind under sig, fordi hans bygning ikke indbyder til det... Det vigtigste er at holde hesten smidig og aktiv bagfra henover ryggen, og så bare at acceptere, at der er nogle ting, som bare er svære for ham..

0
0
Svar på denne tråd

dejlig hest
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 09:49

Det er med pessoa-tøjlen, som det er med alle former for hjælpetøjler og lign. Man skal vide, hvad man har med at gøre og kunne bruge det korrekt. Det er absolut et godt redskab til at hjælpe med at styrke hestens ryg og bagpart, når bare den bliver brugt korrekt. Som jeg ser det med din smukke hest, så ligger problemet i hans naturlige gangarter. Han traver lidt bagud, som man siger. Det hænger for det meste sammen med vinklen på bagbenene, og det kan man jo ikke lave om på. Men det betyder ikke, at han ved korrekt træning ikke kan blive en rigtig dejlig dressurhest, han vil bare have svært ved at træde ind under sig, fordi hans bygning ikke indbyder til det... Det vigtigste er at holde hesten smidig og aktiv bagfra henover ryggen, og så bare at acceptere, at der er nogle ting, som bare er svære for ham..

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 11:44

Dem jeg har set der har longeret i en passoa - har hesten gået på forparten og faktisk os skovlet bagud i bagbenene.

Jeg har selv samme problem som dig Trådstarter. Jeg har en Shagya, som os skubber mere end han bære. Det ses bare generalt på ham når han traver rundt. Det rigtig svært at træne det at den skal bære mere, i stedet for at skubbe så meget. Men det kommer altså med uddannelsesniveauet. Min hest er blevet bedre til det nu når jeg er begyndt på at sætte ham bagtil.

Det værste du kan gøre ved en hest som skubber mere end den bære - det er at ride i et for højt tempo/ride for hurtigt. Hvis du rider for hurtigt i fx traven, jamen så vil hesten ikke kunne nå at afvikle sin forpart væk - og derved vil hesten skubbe endnu mere på, på forparten - og så vil bagbenene vinkle bagud i stedet for og skubbe bagud og ikke ind under hesten.

Jeg ville - igen, som Diaz skriver ;) - lærer ham at gå rolgit i en longe. Longerarbejde kan være super godt og styrkende, hvis det vel og mærke - bliver gjort korrekt. Din hest får i videoen du har lagt ind, selvfølgelig intet ud af at løbe rundt som han gør. Men tror du, hvis du lægger alle mulige hjælpemidler på ham som får ham til at gå ned med hovedet - at han vil slappe mere af, af det? Husk; Spændning skaber spændning. Spændinger skaber ikke korrekte muskler. En hest skal være afslappet for at kunne sætte korrekte muskler og arbejde korrekt i kroppen.

Der jo meget snak om bag lod for tiden, men hvis man ser på en hest der rides bag lod, kan man hvis man kigger ordenligt efter - altså godt se at bagbenenet ikkke når at gribe ind under hesten, men at hesten (som nævnt overfor vedr for højt tempo) skovler bagud i bagbenene, hænger bagtil og ikke formår at få energien afviklet indunder sig.

Start med godbidder, en klikker eller ligende og lær ham at sænke sin hals i longen, at det dejligt at gå dernede (foran lod) - så finder han ud af at det rart at gå dernede og vil roligt begynde at slappe noget mere af. I longen skal tempo i trav være HELT lulle agtig, næsten til at hesten går ned i skridt - men uden den gør det. Og hvis den gør det, er det iorden, så det fordi musklerne syrer og det kan blive for hårdt for ham.

På med en grime og et longetorv. Hvis han begynder at løbe afsted i longen, så HELT ned i skridt igen og forfra. (lær ham stemme kommandoerne - med godbider og negativ forstrækning)

:)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Tak for råd...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 18:39

Igen vil jeg sige tak for råd. Jeg har efterhånden gennemlæst tråden en del gange og er sikker på jeg kan bruge mange af Jeres svar, så tak for det...

Storm P.

0
0
Svar på denne tråd

I stedet for
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 11:33

træning i vand kunne ridning på bakker måske også være godt til at styrke hans ryg og bagpart.

0
0
Svar på denne tråd

I min verden...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2010 20:51

er det helt ubekymrende og ganske naturligt at en fire års hest skubber mere end den bærer - bæring kommer i min verden først senere i takt med at hesten uddannes. det er da dejligt at din hest har et godt afskub - men den skal jo også lige lære at holde balancen i naturlig takt og holdning inden man begynder at pille for meget ved den.....

Jeg ville tage den ud af pessoaen og glæde mig over at have en 4 års med godt afskub og så fokusere mere på glæden ved at den ikke smider dig af og at den bevarer lysten til at gå til ridning.

Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet

Taktfast og med næsen foran lod.

Nu med nyt ideal:

Ashley Holzer og Pop Art

Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider