Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trækker under longering...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 22:18

Hej..

Jeg har ikke rigtig skrevet herinde før, men følger tit med på sidelinjen, og nu har jeg så et lille problem som jeg håber nogle måske har et bud på, hvordan det kan løses :)

Sagen er den at jeg har en 9-årig vallak, som jeg efterhånden har haft et par år. Han er springhest og jeg er ligeledes springrytter. Jeg longerer indimellem for at der skal ske noget andet end sandkasseridning eller hvis tiden en dag er knap.

Men i løbet af det sidste stykke tid er han begyndt at trække meget udaf når jeg longerer ham, og stopper først når longen er lang nok til at han kan rende ude ved barrieren. Alt det tovtrækkeri er ret belastende for mine arme og hænder og sikkert også for ham.

Jeg kan ikke rigtig lure hvorfor han gør det. Min første tanke var manglende balance eller noget andet fysisk, men han har jo ikke gjort det indtil for et par måneder siden, nogle gange er det ikke så slemt, og der er ingen problemer under ridning?

Så jeg er kommet frem til at det måske skyldes at han er lidt smådoven, og når han render i en stor volte om mig (og langt væk fra pisken) så kan han være lidt ligeglad og selv bestemme tempoet - altså meget roligt tempo ;)

Det er jo ikke fordi, han skal jagtes rundt hele tiden, men jeg vil gerne kunne lave nogle temposkift.

Kunne det være grunden?

Eller har I et andet bud på hvad det kan skyldes og er der nogen der har prøvet det samme? - I så fald, hvordan kan problemet løses?

Det kunne nemlig være rart, hvis han kunne rende et par meter indenfor hovslaget uden at jeg får armene trukket af ;) også i tilfælde af hvis der er nogen der rider samtidig.

Håber der er nogle, der kan hjælpe. :)

0
0
Svar på denne tråd

Lidt forskellige ideer..
Forfatter: 
Dato:  13-08-2010 23:52

Du kunne prøve med enten kapsun eller reb-grime (ja de ser fjollede ud, men man har faktisk lidt bedre fast).

Et andet godt trik er, at føre longen op over nakken og sætte karabinhagen fast i modsatte side, det virker fint for mig. Bid er efter min mening ikke så smart i longe - det gør jeg i hvert fald ikke, jeg bruger kun bid under rytter, eller når jeg går tur (der har jeg bedre styr på, at den ikke får ryk i biddet bortset fra når det virkelig er nødvendigt).

Og selvfølgelig skal den ikke bare stikke af, hvis det er balancen, må I bare sætte tempoet lidt ned - men formentlig er den bare lidt fræk/doven :)

0
0
Svar på denne tråd

Tra la....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 14:13

Har du bemærket om han gør det på begge volter, eller kun den ene?

Ved min nye hest spottede jeg ret hurtigt i longen at venstre side havde hun klart sværest ved. Og det har egentlig også passet meget godt med det hun er blevet rettet for kiropraktisk.

Men venstre volte er altså stadig svær for hende, så når hun skal dreje ind over midten og der ikke er noget spor for hende at følge, så går hun MEGET nemt i stå, hvor det kører fint på højre volte.

Ang. tempoet, så skal det jo være roligt. Det er ikke meningen en hest skal tæske frem i højt tempo i en longe :-)

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

trækker..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 16:39

Tak for svar :)

TW - jeg har også overvejet kapsun, men har ikke fået taget mig sammen til at få det prøvet af endnu. Mht. til at at bruge bid i longe, så er det er det forskelligt om jeg putter grime eller trense på. Han trækker alligevel lige meget i begge..

Louise - han gør det på begge volter, derfor synes jeg også det er sværere at præcisere hvorfor.

Jeg ved godt at tempoet i longen ikke skal være højt, men jeg gerne lave lidt temposkift, sådan at han både får lov til at luntetrave og komme ud at tage større skridt - altså i korte intervaller. :)

Det er ikke sådan at han vender bagdelen til mig og stikker af. Det virker som om han lægger en masse vægt i longen og trækker ud af på den måde. Jeg har prøvet at gå lidt efter teorien pres avler modpres - altså tage i longen og slippe igen, men det har ingen virkning haft.

Andre der har et bud? :)

0
0
Svar på denne tråd

Ems.....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 17:58

Hvor tit bliver han longeret?

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

For mig kunne det
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 19:03

umiddelbart lyde til at hesten skyder den udvendige skulder ud, og derved har den muligheden for at rende udaf volten.

Har du lagt mærke til om det også er tilfældet under rytter?

Hvis du rider på et lige spor uden nogen støtte såsom barriere eller hegn,er den så ligeud gående der? Eller trækker den også til den ene side?

Mange er imod indspændingstøjler, men jeg er af en anden opfattelse. De kakn faktisk være med til at løse et problem som dette. Eks. i en sådan situation du her nævner ville jeg benytte mig af disse, hvor de er spændt løst på. Den udvendige ville jeg så spænde 2-3 huller mere ind end den invendige.

Ved så at have longen siddende med karabinhagen i indvendige bidring, har jeg her mulighed for at kunne korrigere blidt, således at hvis hesten trækker ud mod barraieren, så kan jeg med en let hånd korrigere på invendige side således at hestens forpart bliver sporet ind på dens bagpart.

0
0
Svar på denne tråd

trækker...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 20:49

Louise - han bliver nok longeret en 3-4 gange på en måned. Altså ca. 1 gang om ugen :)

Michael - det har jeg faktisk ikke tænkt på, men nu du skriver det, giver det faktisk god mening. Han har nemlig tendens til at skyde udvendige skulder ud, hvis man ikke får støttet godt nok op. Det kan også være et problem når vi springer.

Ville dit forslag også være gavnligt i forhold til ridningen - altså kunne det hjælpe på problemet med holde skuldrene på plads?

0
0
Svar på denne tråd

Føring
Forfatter: 
Dato:  14-08-2010 22:48

Hej, jeg vil lige starte med at nævne at jeg rider akademisk og derfor laver en masse jordarbejde, men tag hvad du kan bruge af det jeg skriver og smid resten væk

Som en start vil jeg klart anbefale dig at prøve en kapsun, den er en meget meget stor hjælp idet du med den lettere kan føre hestens hovede uden at pille den i munde. En kapsun skal være strammet tilpas meget til at den IKKE kan glide rundt på hestens næseryg, men selfølgelig ikke presser konstant. Jeg tror jeg ville starte fra begyndelsen med føring af hesten. Gå ved hans skulder, forlang afslapning og væn ham til at følge din hånd. Her mener jeg at han skal acceptere at du med longen kan føre hans hovede uden at tryk skal avle modtryk, han skal simpelthen bare følge med hovedet i den retning din hånd trækker, nedad, opad, til siden osv. Så snart han kan det har du en rigtig god basis for kapsun-arbejdet.

Når jeg longerer en hest så starter jeg med faktisk at gå firkantet så hesten går ligeud. Longen er ikke ret lang, faktisk kun 2-3 m højest, men jeg går med hesten rundt i stedet for at stå på midten således at volten bliver så stor så jeg ønsker det. Man kan jo i princippet gå med fra hovslag til hovslag hvis tempoet er til at følge med i På denne måde får han en fin stor lettere firkantet volte at gå på, undgår overbøjning, men er samtidig indefor din rækkevidde så du kan korrigere ham. Hvis han så begynder at søge udaf i volten, så drej ham i stedet for at lade ham følge buen rundt. Hvis du starter med at gå i en firkant og han skyder sig ud i skulderen, så lad som om i skal igennem et hjørne og drej ham 90 grader, ganske som hvis du rider helt ud i et hjørne. Så får du ham ligeudrettet og det er DIG der har bestemt at nu går i den her vej. Det er en rigtig rigtig fin måde at markere uden at få hevet armene af og det skulle gerne ende i en hest der følger din hånd i longen på lige spor. Senere kan du så lægge bøjningen på f.eks. ved at indføre lidt versade fra jorden og han vil så lære at gå i en cirkel uden at trække dig med ud og du vil gradvist kunne give ham længere snor og behøver ikke gå med ham ud

Håber der var lidt imellem som du kan bruge og hvis du har spørgsmål er du meget velkommen til at sende mig en besked

//Desirée

0
0
Svar på denne tråd

Ems!!!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 04:11

ja, personligt synes jeg det er en rigtig god måde at få korrigeret hesten på. Nogen gange kan det være meget nemmere(når og hvis man ikke har muligheden for at have en stående på jorden og observere mens man rider, eller at man ikke har et spejl til hjælp)at have hesten i longe eller køreliner, og dermed se med sit blotte øje, hvori problemet ligger. Sådan er det i hvertfald for mig. Og lige her med longeringen vs. indspændinger og skyde skulderen ud, synes jeg også det kan hjælpe ret så meget enda i forhold til ridningen :-)

0
0
Svar på denne tråd

trækker...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2010 08:27

Tak for gode svar, nu har jeg i hvertfald noget at prøve af :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider