Hej..
Jeg har ikke rigtig skrevet herinde før, men følger tit med på sidelinjen, og nu har jeg så et lille problem som jeg håber nogle måske har et bud på, hvordan det kan løses 
Sagen er den at jeg har en 9-årig vallak, som jeg efterhånden har haft et par år. Han er springhest og jeg er ligeledes springrytter. Jeg longerer indimellem for at der skal ske noget andet end sandkasseridning eller hvis tiden en dag er knap.
Men i løbet af det sidste stykke tid er han begyndt at trække meget udaf når jeg longerer ham, og stopper først når longen er lang nok til at han kan rende ude ved barrieren. Alt det tovtrækkeri er ret belastende for mine arme og hænder og sikkert også for ham.
Jeg kan ikke rigtig lure hvorfor han gør det. Min første tanke var manglende balance eller noget andet fysisk, men han har jo ikke gjort det indtil for et par måneder siden, nogle gange er det ikke så slemt, og der er ingen problemer under ridning?
Så jeg er kommet frem til at det måske skyldes at han er lidt smådoven, og når han render i en stor volte om mig (og langt væk fra pisken) så kan han være lidt ligeglad og selv bestemme tempoet - altså meget roligt tempo 
Det er jo ikke fordi, han skal jagtes rundt hele tiden, men jeg vil gerne kunne lave nogle temposkift.
Kunne det være grunden?
Eller har I et andet bud på hvad det kan skyldes og er der nogen der har prøvet det samme? - I så fald, hvordan kan problemet løses?
Det kunne nemlig være rart, hvis han kunne rende et par meter indenfor hovslaget uden at jeg får armene trukket af
også i tilfælde af hvis der er nogen der rider samtidig.
Håber der er nogle, der kan hjælpe.