Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

1 årig hingst-løsdrift eller boks?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 12:46

Ja, hvad har i bedst erfaringer med?

Jeg har alle dage selv haft mine ungheste/plage i boks med megen foldtid og døgnfold om sommeren. De har altid været rimelig flinke at håndtere (det er jo børn, så lidt spræl er der jo ind i mellem)

Jeg har nu købt vores hingsteføl fra sidste år hjem og han står pt med en låneven indtil vi skal flytte om et par mdr.

Men jeg er i syv sind hvad jeg skal gøre med ham når vi er flyttet.

Skal jeg stille ham ud i hingste børnehave ca 30 km fra os (min kæreste kører forbi hver dag til arb)

Eller skal jeg have ham hjemme og købe en ven til ham?

Det skal lige siges at han er stor som et hus og har lige fået øjnene op for damerne, så han er temmelig kæk. Han bliver kastreret så snart vejret er til det. Ellers er han super flink at have med at gøre.

Jeg tænker bare på almen opdragelse osv når de står i løsdrift og man ikke lige selv kommer hver dag?

Det er jo noget nemmere hjemme hvor man har dem i hænder min et par gange dagligt.

Ingen tvivl om at det ville være nemmeste og billigeste at sætte ham af i børnehaven kontra at skulle ud og købe en ven og fodre/opdrage på den også.

Hvad gør i andre som ikke har børnehaven lige i baghaven?

Mvh Kit

"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

"If you look like your passport picture, you probably need the trip"

0
0
Svar på denne tråd

børnehave
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 15:34

Vi sendte vores lille hingst i børnehave, som altså lå 1½ times kørsels væk. Han var kun i hænder, når han fik ordnet hove og når vi kunne besøge ham ca. hver anden weekend.

Nu har vi lige fået ham kasteret hjem (han bliver 2 år til sep) sammen med en af hans legekammerater. Der har ingen "opdragelsesproblemer" været med ham overhovedet.

Personligt ville jeg altid vælge løsdrift fremfor boks :)

-Veo; Veganer og dyreretsaktivist!

Stald Nordlund www.StaldNordlund.dk

Tinkeren Coco

Ismulen Halla fra Hejelte

Ismulen Ljufá fra Vestergaard

Is'føllet Ljúf fra Nordlund

.

*Ungdomshuset, Jagtvej 69 lever stadig*

0
0
Svar på denne tråd

her...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 15:50

Her fra lr...

"Føl og plage skal gå i løsdrift
Nye undersøgelser fra USA tyder på, at opstaldning af føl og plage under restriktive forhold kan påvirke knogledannelsen negativt i forhold til opstaldning i løsdrift, hvor hestene har fri adgang til et motionsareal. Yderligere viser undersøgelserne, at daglig træning i træningsmaskiner, ikke kan erstatte den motion unghestene får ved løsdriften. Opstaldning i løsdrift af ungheste kan således anbefales med henblik på, at begrænse DOD."

www.landbrugsinfo.dk/Heste/Avl/ Sider/ Foellenes_fravaenning_...t_per.aspx

Mine går i løsdrift, og det er jeg meget glad for. Tror jeg vil have svært ved engang at stoppe dem i en boks, og de skal være der, 12-18 timer..

Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd

løsdrift med legekammerater
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 17:45

Løsdrift - med legekammerater :-)

Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)

0
0
Svar på denne tråd

Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 17:48

går mine ungheste i. Så det er hvad jeg ville anbefale.

MVH Dorthe

Parelli 1* instruktør

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

0
0
Svar på denne tråd

Hjemme med kammerat.....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 18:42

Ja jeg har så valgt at have dem hjemme og på boks om vinteren, før at træne dem i hverdags situationer.

Det er rigtig, at de kan få vækstforstyrrelser/har øget risiko for vækstforstyrrelser, hvis de står under restrektive forhold = konstant boks og så kun ud i få timer og/eller skridtmaskine.

Til gengæld så har jeg hørt Torben Andersen sige, at han får rigtig mange kunder ud af at folk holder deres heste/ungheste i løsdrifte - fordi de så ikke er vant til at være i hænder, trækkes med, bindes op osv.

Der ud over kommer det også an på hvad for en plag man har - jeg har en som nok godt kunen gå på noget som nærmede sig ad lib hø/wrap. Men jeg har også en plag som absolut ikke kan gå på ad lib hø/wrap, for så ville den med garanti være lige så udsat for vækstforstyrrelser pga overvægt, som pga for lidt motion.

Så hos mig har jeg dem til at gå på døgnfold fra april til september.

Herefter går de på fold fra kl 06-22 - hvilket giver gode muligheder for almindelig håndtering, individuel fodring, og så kan især den lavest rangerende godt lide at ligge og snue i fred i sin egen boks.

Jeg kan godt lide at have dem i hænder dagligt - og har de fået en skramme, så er det også nemt at "kurere" på den hjemme, fremfor at skulle kører efter det

Det skal siges, at jeg har et arbejde som i perioder kræver meget af mig, og her er jeg især glad for at holde den almindelige grundtræning ved lige uden at skulle kører efter det - for så var jeg nok så træt at jeg ville prioriterer ridehesten, og lad plag være plag.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

det kan da løses
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 18:48

Jamen i en løsdrift binder man dem da også op hver dag mindste et par gange når de skal fodres. Her bliver de også tjekket og man fornemmer hvordan de har det.

Nu med hest, der går til biddet og næsten i holdning :-)

0
0
Svar på denne tråd

Løsdrift, tak
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 20:11

Jeg vil til enhver tid, for hestens trivsels skyld anbefale løsdrift. Det er nok muligt, at Torben A. får kunder blandt ejere til ungheste, der ikke kan styre dem - men hvem ved, om det er løsdriftens ellers ejerens manglende kvalifikationers skyld? Jeg har oplevet masser af uopdragede ungheste både fra bokse og fra løsdrifte.

Der kan være alle mulige praktiske forhold, som fx. afstand der gør, at boksen i et eller andet tilfælde bliver det mulige valg, men at sige, at heste bliver uopdragne i løsdrift er i hvert fald ikke sandt. Tvært imod har jeg set en del heste med adfærdsproblemer, blive væsentligt bedre OG mere medgørlige på kort tid, alene som en konsekvens af at komme i løsdrift.

Hvor jeg bor og har min hest, er der både løsdrift og boksopstaldning. Hestene i løsdriften er generelt meget mere rolige, og farer meget mindre rundt end hestene i bokse, der kun er ude om dagen.

Det er vigtigt jævnligt (men ikke nødvendigvis dagligt) at håndtere og opdrage på sin unghest - men det gælder både ved boksopstaldning og løsdrift.

Jeg kan ikke rigtigt se, at dette er et valg mellem løsdrift og boks, afstanden er jo næsten ligeså vigtig som opstaldningsformen. Der er frit valg, men det er nu engang mest naturligt for et steppedyr at kunne bevæge sig frit, frem for at blive spærret inde i et lille bur.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 21:07

Løsdrift... Helt sikkert... Både til de gamle og unge.. Jeg sætter aldrig med min gode vilje en hest i boks igen

Det gælder sådan set bare om at have dem i hænder ligesom hvis man havde dem opstaldet i boks.. Så kan jeg ikke se problemet i opdragelse

Og så giver det dem meget at have jævnaldrende at tumle rundt med

Rollkur-LDR, kald det hvad du vil, det er ikke dyrevelfærd!

Lykkelig ejet af Bøffen, Muffedisen og 3 herlige hunde :)

Nu med Muffen i løsdrift og de Bøffen til August ligeså :)

0
0
Svar på denne tråd

78786765465345
Forfatter: 
Dato:  11-08-2010 21:21

Jeg kan give jer ret langt hen af vejen. Men er nok mest enig med Morgan.

Forstået på den måde, at man hurtigt kommer til at nedpriotere håndteringen når de står i løsdrift.

De bliver jo ikke trukket med dagligt, de bliver ikke vant til at blive skilt ad osv..

Og hesten bliver jo ikke burhest af at stå i boks. Vores heste står ude fra kl 4 om morgenen (ja, jeg møder MEGET tidligt om morgenen!) og kommer ind omkring kl 22.

Jeg er bare bange for at få en af de heste som torben nyder godt af, hvis han bliver plantet i en løsdrift. Han bliver 170+ i stg hvis ikke nærmere 180 cm.

Nu skal det ikke forståes som at jeg ikke kan lide løsdrift, da mine voksne heste/ponyer går i løsdrift. Og der vil på vores nye bopæl også være løsdrifter og vi skal faktisk bygge bokse hvis ovenstående skal hjem og stå.

Synes bare at der er pludser og minusser ved begge dele.

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

opstaldning
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 16:40

Jeg er enig , løsdrift har mange ulemper , ikke alle plage egner sig til løsdrift en heste der er underlejen de andre får oftes ikke stråfoder nok og står tit en del tyndere derud over syndes jeg desværre oftes at bunden i en løsdrift er for dyb og dybstrøgelse er ikke godt for sener og led ,løsdrift er også mange ting nogen kalder det løsdrift at ha en masse hingste i en stor boks og så har de et frimærke uden for og gå på .

En boks om natten og fold hele dagen ville jeg tilhver en tid fortrække både fordi man ser mere og har mere sin hest i hænder og en hest der har gået i løsdrift hele sit unge liv og lige pludslig blir taget fra en flok og kommer i boks har større chance for og blive boks vandre og andre dumme gener

0
0
Svar på denne tråd

Nej, den har ikke
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 17:11

Der er mange FORDELE i en velfungerende løsdrift. Fordelen er, at løsdrift er meget mere naturlig for heste, end indespærring i boks.

Fordelene er:

• Bedre trivsel pga. lavere stressniveau
  • Bedre helbred, da mange timers stilstand er skadeligt for led og vækst
  • Færre skader, da heste i løsdrift bevæger sig mere jævnt
  • Færre stereotypier, da indespærring er en væsentlig årsag til stereotypier
  • Lavere stressniveau pga. naturligt flokliv, da hestene ikke adskilles
  • Heste der er lettere at håndtere pga. deres gode trivsel
  • Heste der er mindre eksplosive, fordi de altid har fri adgang til bevægelse
  • Heste med bedre grundkondition, da de går mere end heste med adgang til fold få timer i døgnet

Der er dårlige og gode løsdrifter. Dårlige løsdrifter, når hestene går i knæhøj mudder uden adgang til tørt område. Når de har meget forskellige behov og ikke kan fodres individuelt. Når ungheste ikke håndteres. Når hestene ikke tilses. Når hestene har for lidt plads. Hvor der er aggressive individer som skader de andre.

Der er gode og dårlige stalde med gode og dårlige folde. Dårlige stalde, hvor hestene ikke kan se og høre hinanden, og hvor der ikke tages hensyn til floktilknytning i stalden. Hvor hestene går i knæhøj mudder uden adgang til tørt område. Hvor hestene har for lidt plads på folden. Hvor hestene har for få timer på fold. Hvor der ikke er veletablerede flokke. Når ungheste ikke håndteres, men selv går ind og ud. Hvor der er aggressive individer, som skader de andre.

Men man kan ikke i boks opnå de trivselsfordele, som kan opnås i løsdrift. Dermed ikke være sagt, at god opstaldning ikke er bedre end dårlig løsdrift. Men sammenligner vi god løsdrift og god opstaldning er løsdrift stort set altid at foretrække.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min 1 års hingsteplag
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 18:30

har gået i løsdrift hele vinteren og lige nu går han på døgnfold frem til ca. 1 oktober.

Jeg har været rigtig glad for at han kunne gå sådan - de 4 hingsteplage er en god flok sammen.

Til efteråret kommer han dog til at stå mere traditionelt - 2 hingste plage ( snart vallaker ) til at gå i en boks og selvfølglig ude om dagen.

Han er vant til at blive bundet op, men jeg glæder mig nu til at kunne få ham lidt mere i hænder

MVH Janni

DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Løsdrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2010 19:58

Jeg ville også væge løsdrift til en hver tid.

Min egen plag er opstaldet i løsdrift i Hit Aktiv stald. De bliver fodret i foderautomater, så her er man sikker på at alle heste får deres behov for foder dækket. Både kraftfoder og grovfoder.

Desuden har jeg hende ude hver dag og fodre alene, træner lidt med hende 2-3 gange om ugen.

Den gamle på 20 år går i samme stald, og nyder også godt af en masse udeliv.

Jeg synes det er vigtigt at de får masser af udetid når de er små, og mulighed for at lege med andre. Ville havde det skidt med at isolere hende i en boks alene.

Hun kommer så desuden til at stå i løsdrift hele hendes liv - i hvert fald hvis hun bliver hos mig :-)

Vh Maria

Nu med et stk. barfodshest i løsdrift

Og min lille Ballerina baby

0
0
Svar på denne tråd

løstdrift vs. boks
Forfatter: 
Dato:  18-08-2010 17:46

Tja...

Min hingste basse på 16mdr. har altid stået i boks, faktisk ved siden af sin foldkammerat og hans mor. vi har ingen problemer haft, hverken med hoppen(jeg synes det er vigtig hingste og hopper kan være i samme stald), stress eller andet.

Han har gået ude hele sommeren, men har de sidste par dage kommet ind om natten(pga. REGN, REGN OG ATTER REGN!!! ). og han trives fint i 3x3,5m boks.

han vil selvfølgelig gerne ud om morgen, men INGEN skubben, biden, nedlagte ører eller andet.

jeg ser det også som en god mulighed for at have ham i hænder hver dag og han er allerede meget vant til "underlige" ting og lyde i stalden.

Men igen, alle vores ponyer (8 stk. shetter) går i løstdrift hele vinteren.

Prenslev

Black Shadows

Once you go black, you never go back

0
0
Svar på denne tråd

Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:35

Jeg fortrækker helt klart boks, til alle mine plage, og jeg vil sige specielt hingste. Nu er der selvfølgelig stor forskel på hingste også, men dem jeg avler, har gerne et ekstra gear, ja det har hopperne også, og så er det hele altså meget nemmere når man lige har dem lidt i hænder hver dag.

Så længe en plag bare kommer ud hele dagen, og om sommeren går på sommergræs, så er det lige så sundt for den vækst, som det er at gå i løsdrift.

Ved at have dem på stald, trækker du dem ind og ud hver dag, og det kommer ti foldigt igen, og man får dem lige set ordentlig efter, ikke mindst med benstillingen.

Min føl lærer allerede fra de er to tre måneder, at de skal gå ind i deres egen boks, når f.eks. de lige kommer ind og får lidt foder. Selvom mine går på sommergræs lige nu, kan jeg godt lide lige at tage dem ind, når de skal have deres mineraler, og så har jeg en hoppe der skal have ekstra foder. Efter få gange hvor føllene sammen står i samme boks, ja så går de selv der ind, og ikke ind i samme boks som mor.

Mine heste er glade for at komme ind, og plagene ligger gerne og sover godt og grundigt i halmen, når jeg kommer ud og giver hø til natten om vinteren. Så helt ærlig, så tror jeg de nyder at komme ind og være lidt sig selv.

Har jeg to fravænnet føl, så kan de godt stå samme i samme boks den første vinter, og det kan man også godt med dem anden vinter, hvis man har en stor boks.

Annette

Sælges: Cajus/Campesino/Romano/Marlon xx, St 1463 finale hoppeføl. Clintord I/Linaro/Caletto/Calypso II, St 3030.

Salg af HorseLux, Marstall, Myoplast/myo+, TRM

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

annettet
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 09:00

annettet Præcis hvad jeg mente.

derudover får min plag også afregnet fodret, så jeg ved præcis hvormeget han få.

Prenslev

Black Shadows

Once you go black, you never go back

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 09:06

opdragelse i den forstand at du kan håndtere ham mht hove, træk, gå stå osv. bliver der nok ikke meget af i hingste-børnehave.

Men han bliver afrettet på normalvis pga heriakiet i flokken og det er meget sundt for hingste! Da de får afløb...

Hvis du vil have ham hjem kunne han vel ligeså godt blive kasteret med det samme?

0
0
Svar på denne tråd

Hingsteplage
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 15:02

Nu findes der jo også steder, hvor de kommer i boks om natten, altså vinterhalvåret, og stadig går i en hingsteflok om dagen, og får den naturlige opdragen og boksen med hinanden.

Sådan er det da det sted min hingsteplag står. Dog regner jeg med de kun kommer ud en og en, eller to og to, nu hvor han er sat i træning.

Annette

Sælges: Cajus/Campesino/Romano/Marlon xx, St 1463 finale hoppeføl. Clintord I/Linaro/Caletto/Calypso II, St 3030.

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Annette - hvorfor
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 16:06

Annette hvorfor er det naturligt at forvente, at hingste i træning kun går en og en eller 2 og 2. Heste har akkurat samme sociale behov når de trænes og når de ikke gør.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 18:13

Jeg mener jo så at jeg har det bedste af begge dele - 2 plage og en ældre vallak til at opdrage på de små.

Alle går i løsdrift, men jeg har 2 bokse så plagene kommer i boks og bliver fodret og kan spise i fred, den gamle spiser i løsdriften.

Så har jeg lige fat i plagene hver dag og det er nemt lige at sætte dem på staldgang og lære dem almindelig omgang inden de kommer tilbage i løsdriften.

Det fungerer perfekt - og så er det dejligt med boksene hvis ridehesten skal tørre efter regnvejr inden ridning eller når vi venter på smeden.

Gitte

Boer/nubiske geder sælges

både til levebrug og grydeklare (se præs.)

Godt vi har www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Løsdrift helt klart
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 18:53

Vi har ligge bygget ny løsdrift,her er to store rum.Stalden er bygger op i sten samt isoleret.Hestene kan gå ind og ud som det passer dem,og der går 4-5 stk i hver gruppe.De har rigtig godt at det og opdrager på hinanden.Selv i snevejr rendte de og legede en vinternat kl 00.30 da vi kom hjem fra byen.Det ville de jo aldrig kunne gøre, hvis de står på boks om natten.Ved fodring har de deres faste pladser(de er ikke bundet op) og de æder af en spand på gulvet,hvilket også er naturligt.Mens de spiser i fred og ro bruger jeg de 20 min det tager to gange om dagen til at efterse mine og andres dyr for evt skrammer.Jeg vil aldrig sætte mine føl og plage i boks mere,efter vi har lavet løsdriften.

Så jeg vil klart anbefalde løsdrift.

0
0
Svar på denne tråd

Min hingst på 2 år...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 22:20

..... der nu måler 173, er jeg rigtig glad for jeg tog i boks, så jeg kunne have ham i hænder hver dag. Han kommer ind hver dag, og spiser for sig selv, og han kan stå alene i stald uden sine kammerater. Han slapper helt af, når han kommer i boks alene, han ser virkelig ud som han hygger sig, man kan næster se boblen...."Endelig fred" Jeg tror ikke man kan sige, at alle heste absolut har det bedst i løsdrift. Mine ponyer nyder livet i løsdrift, men det gør min hingst så absolut ikke, han vil ind engang imellem, og have lidt fred. Det er vel vigtigst, at kunne læse sin hest, og gøre det den trives bedst med. Ingen skal fortælle mig, at når min hest er helt stille, og bare nyder sin mad alene, at så kan den ikke li at være i boks. Heste er vel ligeså forskellige, som vi mennesker..... Heldigvis

Tina Carlsen

www.ramillo.dk

0
0
Svar på denne tråd

Steppedyr i bur
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 00:03

Heste er steppedyr, og derfor er det meget vanskeligt at forestille sig, at de ligefrem nyder indespærring. En hest i naturen ville ALDRIG søge ind i et begrænset indelukke. Hunde, som fra naturens side holder til i huler, har lettere ved at klare indespærring omend jeg ikke forestiller mig, at de ikke foretrækker at have frit valg. Det er lidt paradoksalt, at de færreste kan forestille sig at sætte deres hunde i bur i mange timer om dagen, imens det er helt almindeligt og accepteret med heste. Pladsmæssigt er hestens boks ikke større end et bur for mange andre dyrearter - tvært imod.

Hvis en hest foretrækker boksen frem for friheden, så kunne det være en indikation for, at flokken er forkert sammensat, således at aggressive individer tyranniserer lavt rangerende heste. Dette kan i øvrigt kan være et symptom på pladsmangel. Jeg siger ikke, at det altid er praktisk muligt at sammensætte en harmonisk flok, men jeg er og bliver af en holdning, at for hestens trivsel og sundhed er en velfungerende løsdrift det bedste.

At man ikke håndteret sin hest, hvis den er i løsdrift er en dårlig undskyldning. Der er intet der forhindrer én at tage alle heste ind eller hen til en opbindingsplads hver dag. Eller at tage dem ind i bokse og lukke dem ud igen. Jeg er slet ikke uenig i, at ungheste skal i hænder, men jeg er dybt uenig i, at det betyder, at vi nødvendigvis må spærre dem inde i bokse en stor del af døgnet.

I mit arbejde med adfærdsbehandling har jeg erindring om ét eksempel, hvor en hest kom til at trives bedre ved at komme i boks - og her var der tale om en meget svag hest, der simpelt hen måtte have fred for at kunne komme til kræfter. Ellers har det i alle andre tilfælde været omvendt sådan, at heste med ret svære adfærdsproblemer er blevet væsentligt bedre efter bare få dage uden indespærring.

Jeg er godt klar over, at vi ikke lever i den ideelle verden, hvor alle heste kan leve optimalt, men jeg håber dog, at udviklingen går i retning af, at flere heste kommer i løsdrift!

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hingsteplage
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 10:41

Jamen Tina du og jeg har nok heste på meget forskellig måde, og med meget forskellige forventning og niveau, det tror jeg egentlig er det bedste svar jeg kan give dig på dit spørgsmål.

Når jeg har en 2 års hingst, der bliver sat i træning på til forbesigtigelsen, så sker der nogen ting med dem, ikke kun muskelmæssigt, men også udviklingsmæssigt inden i hoved.

Det er ganske normalt, og så kan du kalde hvad du vil, at hingste der enten er avlsgodkendt og derved bruges i avlen, eller bliver trænet med henblik herpå, kom på fold alene, eller måske når de er unge, to og to. Som sagt har jeg ikke vendt med dem, det sted min går, hvad de gør, nu hvor han bliver sat igang. Men de steder jeg selv har været tidligere og arbejdet med hingste, der er det ganske normalt.

Jeg har engang set sådan to hingste gå i flæsket på hinanden, tak for kaffe, det var ikke noget kønt syn, slet ikke bagefter.

Til gengæld vil jeg sige, alle dem der har en hingst, og den ikke er alvsgodkendt eller skal blive det. Af med "bollerne", så den kan blive vallek, og få en normal flok adfærd på folden.

Det kan også godt være det ikke er "normalt" for en hest´s natur at gå ind i en boks, men mine er nu glade når de en efterårs aften kommer ind, eller på andre tidspunkter. Om det så er fordi min flok er forkert sammensat, ja det er der sikkert nogen der kan tærske langhalm over.

Vi kan blive ved med at sige det ikke er normalt for en hest, at gør sådan og sådan. Men så skal vi jo bare tage en kort beslutning og lade vær med at have hest, for det er heller ikke normalt at ride den, at bede den om at gå foran en vogn osv.

Jeg har heste som jeg har, og så længe de er sunde og raske, trives, kommer ifol, og laver gode resultater, og mine dyrlæger ikke har noget at kommenterer, ja så går det jo nok egentlig meget godt. Jeg har heste ud fra det der hedder ganske normal SUND FORNUFT, og synes måske der de sidste år, er kommet for mange mennesker der er Cand. Merc. Heste-Dibbedut, og tjener penge på det vi i gamle dage kaldte alm. sund fornuft.

Annette

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

Den ideelle verden
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 12:42

Jeg kan kun tilslutte mig Tina MJ, men jeg ved også godt at det ikke er særligt konkrete svar på dit spørgsmål Kit. I den ikke-ideelle-verden, må du overveje hvor god en løsdrift og hvor dårlig en boks der er tale om (som Tina også skriver).

For lige at være endnu mere konkret, er her lige de spørgsmål som springer op i mit hoved (i den ikke-ideelle-verden, hvor vi nu en gang ikke altid kan vælge det ideelle):

- Hvor god en fold kan du skabe til dem derhjemme?

- Hvor god er folden i løsdriften?

- Hvor mange timer kan de få lov at være ude hvis du har dem i boks om natten?

- Hvor meget kontakt kan de have med hinanden i boksene hjemme hos dig selv?

- Er der god plads til alle heste i løsdriften, og til at alle kan få en plads ved stråfoderet?

- Hvor velegnet en kammerat kan du skaffe til at have derhjemme?

- Bliver opdragelsen af hver af de to heste af en bedre kvalitet end den du ville kunne tilbyde din nuværende hingst i løsdriften?

Hvis din hingstebasse på nuværende tidspunkt kan stå bundet, være lidt alene og gå i snor, så skal han også nok huske det selvom han ikke er i hænder hver dag. Min erfaring er i hvert fald helt klart at det vigtige er det man gør når man så har dem i hænder - ikke hvor ofte man gør det.

Og så er der et punkt i Tinas liste over fordelene ved løsdrift jeg særligt kan nikke genkendende til, og som er meget relevant i forhold til om de nu bliver uopdragne eller ikke:

Heste i løsdrift ".. er mindre eksplosive, fordi de altid har fri adgang til bevægelse". dette selvfølgelig fortsat i den ideelle verden hvor flokken i løsdriften er ideel i den her sammenhæng forstået sådan at der er nogen til at lege og opdrage.

Jeg sakser lige nogle af mine yndlingspointer fra Tina MJ

"Der er dårlige og gode løsdrifter. Dårlige løsdrifter, når hestene går i knæhøj mudder uden adgang til tørt område. Når de har meget forskellige behov og ikke kan fodres individuelt. Når ungheste ikke håndteres. Når hestene ikke tilses. Når hestene har for lidt plads. Hvor der er aggressive individer som skader de andre."

"At man ikke håndteret sin hest, hvis den er i løsdrift er en dårlig undskyldning. Der er intet der forhindrer én at tage alle heste ind eller hen til en opbindingsplads hver dag. Eller at tage dem ind i bokse og lukke dem ud igen. Jeg er slet ikke uenig i, at ungheste skal i hænder, men jeg er dybt uenig i, at det betyder, at vi nødvendigvis må spærre dem inde i bokse en stor del af døgnet."

"Jeg er godt klar over, at vi ikke lever i den ideelle verden, hvor alle heste kan leve optimalt, men jeg håber dog, at udviklingen går i retning af, at flere heste kommer i løsdrift!"

Med venlig hilsen Julie

0
0
Svar på denne tråd

Annettet
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 16:41

Jeg har forstået at du har heste som du har det - og det har jeg lov til at have en mening om. Jeg må dog nok sige, at din bemærkning om niveau er nedsættende og ubehagelig. Men det er da virkelig dejligt for dig, at du har bevæget dig op på så højt et niveau, at du kan tillade dig at skrive sådan.

Hingste der slås er forfærdeligt, og man kan normalt ikke have hingste sammen, hvis der er hopper i nærheden. Det er jeg helt klar over. Vi er enige om, at hvis hingsten ikke skal i avlen, så bør den kastreres, da kun de allerfærreste har forhold til at give en hingst en værdigt liv. Det er ligeledes med topsporten, her spærrer man også hestene inde og ofrer deres trivsel for sine ambitioner. Det er et faktum, men jeg vil alligevel ikke undlade at have en mening om det. Og i øvrigt mener jeg ikke, at hestevelfærd er uforeneligt med toppræstationer, tvært imod vil en hest, der trives præstere bedre. Men det kræver at vi mennesker ændrer praksis og traditioner, og det er nok ikke vilje til i de kredse hvor du færdes. Heldigvis ser jeg vilje, hvor jeg færdes.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

hhhhhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 17:48

TINA MJ

har bestemt fat i den lange ende!

"Gammeldags sund fornuft som der blive tjent penge på"

Nej, det er fremtiden og udvikling og den sker også indefor hestehold og ridesport og er længe ventet, og kun så småt kommet i gang!

0
0
Svar på denne tråd

Jules....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 18:04

Vil bage sige TAK! :-) :-) :-)

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Meninger
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 21:40

Tina, at du synes nedsættende og ubehagelig, fordi jeg skriver vi har heste på hver vores niveau og forventninger/krav, må jeg jo sige ikke, i min verden i alle fald, er mere ubehageligt og nedsættende, end folk der lave "skræmmepolitik". Altså dem der fortæller det dårlige ved de andres måde at gøre tingene på.

Jeg har intet i mod folk har deres heste i løsdrift, det må de have lige så tosset de vil. Men trådstarter spørger til vores erfaringer, og jeg fortæller mine erfaringer, lige så vel som andre gør. Men jeg fortæller ikke som mange andre, det dårlige ved det modsatte, altså skræmmepolitik.

Jeg stiller heller ikke spørgsmål ved om hvad der er naturligt for andre, og det var faktisk det der fik mig op af stolen og blive irreteret. Nemlig dit spørgsmål. Du sætter det meget sort/hvidt op, om hvorfor det er forventeligt, at en hingst i træning ikke skal gå sammen med andre.

Hvis nu du tænker tanken færdig, så vil du nok rimelig nemt kunne regne ud, at vi taler om en hingst der skal gøres klar til forbesigtigelse, og som forhåbentlig skal videre i systemet. Jeg har mange gange oplevet, at når man begynder at arbejde med de unge herre, så bygger man også deres selvtillid mere og mere op, samtidig med at homonerne bliver stærker og stærker, og så kan der komme rigtig mange grime ting ud af de går sammen mange i en flok.

Jeg ville personligt, bliver drøn ærlige og irreteret, hvis fjorten dage før, min kommer til skade, fordi to godt trænet hingste, går i flæsket på hinanden, og jeg ville have rigtig dårlig smag i munden, hvis det er min der skader en anden, hvilket nok er mest sandsynligt, med hans position i flokken og hans meget hingstet adfærd. Sød og rar at have i hænder, men han ved godt han er hingst.

Jeg har arbejdet en del med ungheste, også selvom jeg ikke har nogen uddannelse i at forstå dem (Forstå satiren), og der var stor, stor forskel når vi fik ungheste ind i tilridning, om de kom fra en løsdrift, eller om de havde stået i boks.

Jules, jeg forstår ikke helt hvad du lige mener med :

TINA MJ

Nej, det er fremtiden og udvikling og den sker også indefor hestehold og ridesport og er længe ventet, og kun så småt kommet i gang!

Mener du det er iorden, at folk tjener penge på alm. fornuft, eller ?? For det er det da helt sikkert, hatten af for det, men jeg har svært ved se andet i det end "at den kloge nare den mindre kloge".

Nu ved jeg jo ikke hvilke hestemennesker I andre omgåes, men de fleste jeg kender, behandler altså deres heste rigtig godt, og med sund fornuft, som hoved vægten bagved det de gør.

Det som jeg ser som det største problem indenfor heste verden, er alle de "by-mennesker" der nu får hest. Før i tiden, var de mennesker der havde heste der hjemme, opvokset med det, eller havde bedsteforældre der har haft hest, det har gået mere fra arv til arv. Idag er det meget folk, der har gået til ridning, der får en hest, og de aner i bund og grund intet om heste, andet end de kan ride rimelig grundlæggende. De mangler den "sunde fornuft" som jeg ser det. Selvfølgelig er det ikke alle, det er sådan med.

Når så sådan en nyudklækket hesteejer får sin hest, og kommer i tvivl, så går mange af dem ind her på HN, og spørger til noget. Så bliver de bombaderet med alverdens forskellige svar. Jeg har en mening, Tina en anden, nogen en tredje og andre en fjerde, etc. Alt det her bliver mikset sammen, uden nogen af os faktisk ved meget om personen der spørger, eller deres hest, og det misk agerer personen så måske udfra. Det kan så gå godt, men det kan også gå grueligt galt.

Et halvt år efter, er det denne person, som ligepludselig sider og giver råd, og halvdelen af rådene beror udfra undersøgelser man har læst, og alle med sund fornuft, ved at en undersøgelse tit kan drejes i den retning, som det personerne bag undersøgelsen ønsker (vi har lige set et flot eksempel med brændemærkning), eller andre ting de har læst herinde, og ikke udfra erfaringer.

Skal der gøres en indsat, så skal det nok være på rideskole niveau, hvor der sættes mere teori og praktik om hest og hestehold ind, fremfor bare det at ride.

Ja, nogen mener nok jeg er en kynisk avler, der har heste i boks, og sætter dem i træning allerede som to og tre års. Men mine heste har det godt, og trives, og da jeg lukkede dem ind her for nogen timer siden, smuttede de alle ind i deres bokse, føllene i deres egen (sammen), og ikke sammen med mor, og de er kun lige omkring tre måneder. Her har de så stået og hygget sig først med deres foder, og bagefter lækker hø og wrap, og kunne tøre sig lidt, inden de lige er kommet ud igen.

Annette

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

anette
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 09:26

det er en kommentar til det du SELV har skrevet, at for mange tjener penge på alm. fornuft. Og folk er såååå kloge

LÆS din egen tekst igen sidste afsnit! Jeg synes sgu det er megt rart at folk er blevet klogere og der sker en udvikling! Nemlig at hestens basic velfærd er kommet i fokus!

Jeg orker næsten ikke at skrive en lang udredning..

Kort af det lange er;

Løsdrift vs. heste i træning. JA TAK.

Hingste som får lov at være social med andre artsfælder- JA TAK!

Dyr skal ikke isoleres, og jeg synes det er svæversynet at tro heste( i træning) ikke kan fungere (endda meget bedre) på så meget naturlige forhold som muligt.

"Jamen den kan komme til skade, og så kan jeg ikke komme til konkurrence"

Der er mere fokus på prestige, penge, konkurrence end hestevelfærd. Ikke fordi jeg tror dine heste har det dårligt men der er andre forhold der er langt mere hestevenligt end indespæring i XXX antal timer i døgnet!

Vi er grundlæggende uenig eller misforstår hinanden, og det er fint nok. tænker jeg.

God fornøjelse med dine heste

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 10:36

jeg har prøvet begge dele til min plag og fortrækker nu boks om natten....

i løsdriften var han den yngste og dem der havde løsdriften fik ikke bundet dem op så det var altid ham der måtte flytte sig for de andre så jeg gav ha altid ekstra foder når jeg havde ham oppe og i hånd... men da jeg blev arbejdsløs måtte jeg finde et alternativ og det er jeg rigtig glad for...

begge heste trives rigtig godt og der tages hensyn til hestene...

plagen går på fold med 3 andre 1 års og han virker meget gladere, han kommer i boks om aften i vinterhalv året, men går ude så meget som muligt... det gør at han ikke skal slås for sit fodre og han kan slappe af og nyde det og ingen stres er sikker på at han får alt det han har brug for og det er nemmer at træne det basale med ham, jeg køber selv mere hø til han da jeg synes avler giver for lidt.... men det er jo en smagssag og her kan man med afslag i opstaldningen selv komme med det fodre man ønsker :) hvilket jeg er glad for....

hoppen er og begyndt at kommer mere på fold samt hun går i flok dette var ikke muligt det gamel sted så hendes behov tilgodes ses også og igen køber jeg selv foder og hø da jeg fortrækker andet foder en det der bliver givet

men de andre hest trives fint med 1kg wrap pr. 100kg hest og så min 4 kg vrinsk... men jeg er mere til mere wrap/hø og masser at struktur i foderet.... så de får min 8 kg strå udover deres fodre

0
0
Svar på denne tråd

Jules !!
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 16:20

Jeg ved altså godt hvad jeg selv skriver, og jeg mener det :-) Men du tilføjer noget, og det er det jeg spørger til. Prøv nu stille og roligt (ikke første gang jeg siger det her til dig) at læse hvad jeg skriver, inden du svarer.

Jeg har skrevet det med grøn, du det med rødt.

TINA MJ

Mener du det er iorden, at folk tjener penge på alm. fornuft, eller ?? For det er det da helt sikkert, hatten af for det, men jeg har svært ved se andet i det end "at den kloge nare den mindre kloge".

Kan du fortælle mig, hvor mange steder du har set toptrænet hingste, også dem som er i avlen, går i en flok med andre hingste ?? Jeg har endnu det syn til gode.

Nu har forbesigtigelse ikke en disse med konkurrence at gøre, og jeg kunne aldrig, og har heller ikke haft det tidligere, drømme om at spærre en konkurrence hest inde, og lade den undvære sin fold. Du drejer tingene meget sort/hvidt.

I følge mange andre læg-mænd, har mine hest det godt, og som jeg har prøvet at beskrive ovenfor, så er der sket en mærkelig udvikling indenfor heste hold, hvor nogen ting beliger jeg da, men de fleste ikke.

Jeg mener ikke lykken, og den eneste rigtig lykke, som andre synes, er en løsdrift. Der er også folk der lader deres hopper fole udenfor i bla. en løsdrift, det mener jeg er dybt uansvarligt.

Men som du siger, vi forstår ikke hinanden, og det kommer vi nok aldrig til. Jeg tror så heller ikke vi færdes de samme steder, nogen gange kunne det jo være sundt nok, for os alle, at se hvad der sker på den anden side af hegnet.

For skal jeg være meget sort/hvid. Så synes jeg der generelt er den tendens, at os som f.eks. holder heste i bokse, bruger lidt havre, rider alm. ridning, som f.eks. LDR, sætter vores ungheste i træning, bruger alm. trense og sadel, vi kan godt komme med vores erfaringer uden at sable eller se ned på dem som har en anden holdning. Men mange af dem, som f.eks. har løsdrift, mener havre er lig med gift, rider støvsuger ridning, de skal ALTID samtidig med de kommer med deres erfaringer, lige fortælle hvor forfærdelig vi andre er.

DET ER MEGET SORT/HVIDT SAT OP, FOR AT MAN BEDRE KAN FORSTÅ MENINGEN. DET GÆLDER SELVFØLGELIG IKKE ALLE, MEN TENDENSEN ER DER MERE OG MERE.

Annette

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

som sagt
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 18:23

du og jeg spiller ikke den samme plade...og dette kunne diskuteres i uendelighed. Alt kan misforståes når man er grundlæggende uenig.

Du er avler og skal tjene penge på heste.

Jeg er alm. rytter og har heldigvis ikke penge i klemme. Jeg har mine holdninger som jeg er overbevist om er den rigtige vej.

Ha en dejlig dag.

0
0
Svar på denne tråd

0987897678656745
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 20:22

Hold da op en masse svar...

Men må ærligt indrømme at jeg bare er blevet mere forvirret

På den ene side skal min flotte fyr da have det perfekte hesteliv med legekammerater døgnet rundt og udleve sit "steppe gen". Dette vil være muligt, men med ikke daglig kontakt fra os som ejer ham= håndteringen vil blive nedprioteret hvilket jeg ikke synes er særlig fedt hverken nu eller på sigt (og er ret sikker på at smed og dyrlæge er enige med mig her)

For med lille barn, fuldtids job og andre heste på egen matrikel er der ikke tid til at køre 60 km ekstra om dagen plus en times nussetid/håndtering.

Alternativet er at tage ham hjem og købe ny stald/rundbuehal som stald/løsdrift og skulle investere i en ven= temmelig bekosteligt og tidskrævende, men tilgengæld har man kontakten til ham hver dag, og ham i hænder hver dag.

Stalden og rundbuehal skal vi under alle omstændigheder investere i på sigt. Vennen har vi absolut intet at bruge til :/

Har surfet en del på nettet efter en løsdrifts plads i nærheden eller på vejen til mit arb, men har desværre ikke kunnet finde nogen der har ungheste. For DET tror jeg kunne være en win win situation det næste år. Men gode ungheste løsdrifter, med gode forhold for både hest og rytterr hænger jo desværre ikke på træerne.

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Kit - generelt eller specifikt
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 10:41

Kit, en stor del af denne debat handler om, hvorvidt det GENERELT er en god eller dårlig idé, at have heste i løsdrift, ikke så meget om, hvorvidt det er en god idé for DIG!

At håndtere heste dagligt og at have dem i løsdrift kan sagtens praktiseres, men det kan åbenbart ikke praktiseres for dig, at køre 60 km. frem og tilbage for, at hesten kan gå i løsdrift, hvis du også skal have den i hænder.

Ungheste SKAL i hænder, hvis de skal blive gode rideheste, altså lyder det som om den bedste løsning for DIG er at have hesten hjemme, og hvis du ligefrem kan og skal investere i en lille rundbuehal alligevel, så er det vel helt perfekt, hvis du altså har råd til en ven (der ikke er shetlænder og ikke er gammel og svagelig).

Heste har ikke et "steppe gen" de ER oprindeligt vilde dyr, der levede på stepperne. Det kan vi ikke sætte os ud over, uanset hvor mange årtusinder hestene har været tamme. Jeg forstår ikke helt din forvirring eller frustration. Du har endda mulighed for og måske lyst til at lave løsdrift hjemme, hvilket også er billigere at etablere end en stald med bokse.

Det er heller ikke forbudt at have heste i bokse, men når du spørger, så må du forvente forskellige svar. Der er nemlig næsten ligeså mange meninger som der er mennesker. Jeg vil hertil også bemærke, at der er stor forskel på, at hestene står i boks 20 timer i døgnet og går i en lille fold de restende 4, eller om den står i boks i 8 timer, og på en stor fold med kammerater i 16 timer.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

796567854543342
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 10:56

Jeg har lige været inde og tjekke hns markeds plads og der er sørme kommet 3 nye annoncer med løsdrifter i byer som jeg kører forbi/igennem. Så det skal undersøges i eftermiddag :) :)

Mht at have ham hjemme i løsdrift så er det jo det absolutte bedste. Men at skulle betale mad, smed og dyrlæge samt bruge tid på opdragelse af en anden unghest, som jeg ellers kunne bruge på ham jeg har, synes jeg bare heller ikke spiller/ har faktisk slet ikke min interesse.

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 11:12

Jeg fik sidste år et hingsteføl. Planen var egentlig at han skulle gå hjemme til han blev solgt sammen med et hoppeføl fra samme årgang.

Det viste sig dog hurtigt, at de slet ikke havde glæde af hinanden og han trængte i den grad til modspil. Derfor blev han sendt i børnehave.

På stedet var der wrap ad libitum og så blev de bundet op og fodret en gang i døgnet. Jeg tog så derud 1-2 gange om måneden og besøgte ham, hvor vi trak ham ud af flokken og løftede ben, trænede lidt basissignaler og evt. gik en lille tur.

Alt det uden nogen form for postyr, og da vi fik ham hjem i foråret roste både dyrlæge, smed osv. ham for at være velopdragen og nem at håndtere.

Så jeg ville til enhver tid prioritere, at især hingsteføl/plage får selskab af ligesindede, så de kan afreagere. Det giver harmoniske heste, som så bliver meget nemmere at træne og opdrage.

Mvh

Mette

Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her

0
0
Svar på denne tråd

Holdninger
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 19:25

Jules, jeg vil altså fortrække, hvis du snart holder dig til ting, som du faktisk ved noget om, og har grundlag for at udtale dig om. Det er anden gang indenfor kort tid, at du mellem linierne insinuerer, at jeg sætter penge/økonomi over mine heste, og det pisser mig mildest talt godt og grundigt af.

Du har intet belæg for at ane en skidt om hvor vid jeg skal tjene penge på mine heste eller ej, og hvis du tænker dig en lille bitte smule om, så ville du ikke komme med nedestående.

Du er avler og skal tjene penge på heste.

Jeg er alm. rytter og har heldigvis ikke penge i klemme. Jeg har mine holdninger som jeg er overbevist om er den rigtige vej.

Hvis vi taler økonomi, så var det meget billigere for mig, at lave en løsdrift, istedet for en stald med bokse, så hvor vidt jeg har hest i boks eller løsdrift, har ikke noget med økonomi at gøre.

Jeg vil ret sikkert også bruge mindre halm, det gør min nabo da der har løsdrift, og det samme gælder hø/wrap, da der ret sikkert er en af hestene der ville spise, det som en anden ikke gør, istedet for nu, hvor jeg kan risikerer det bliver trampet ned, hvis en af plagene f.eks. ikke spiser op.

Hvis jeg tænkte økonomi, så havde jeg nok ikke Hippolux hegn om mine folde, nej så havde jeg nok et billigt hegn, og var lige glad om mine heste kom til skade, og sådan her kan jeg blive ved.

Prøv nu at holde dig til det du VED, og lad vær med at skyde på holdninger som du ikke deler. Fortæl hvor glad du er for at have din hest i løsdrift, så kan jeg fortælle om hvor glad jeg er for at have mine heste i bokse. Det kan ikke bare holde dig til dine egne fakta og erfaringer, du skal lige kommenterer på andre, som ikke gør som dig.

Men som du helt rigtig siger, så spiller vi ikke samme plade, og vi går ret sikker heller ikke på samme "Stue".

Men vær rar at holde dig til fakta, istedet for alt det andet bævl du kommer med, om ting som du ikke aner noget om.

Annette

Opstaldning

www.stutteri-taldorf.dk

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 20:05

og vi kunne blive ved...

annett: Nu må man heldigvis gerne kommentere som man vil på dette offentlige site, og surprise folk er uenige. Nogen tar det mere ilde op end andre. og svarer vældigt nedladende igen.

Og så har jeg vist ikke mere at sige som er relavant for dette indlæg.

0
0
Svar på denne tråd

87876765654
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 22:01

Vil bare lige sige at der nu er booked plads i løsdrift til den unge mand. Har fundet en der ligger kun 5 min fra min "rute" til og fra arb. Der er staldgang i løsdriften så jeg kan tage ham ud og træne benløft osv, træhegn omkring foldene, og fodring med kvalitets foder efter individuel foder plan. Håber at det bliver lige så godt som det lyder og at det kommer til at fungere for mig (ellers har de også bokse).

Tak for jeres respons.

Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd

super løsning
Forfatter: 
Dato:  24-08-2010 10:39

Hej Kit

Det lyder jo som en super løsning.

Du har fundet et sted hvor der lader til ikke bare at være lavet en løsdrift for at det skal være nemt, men hvor den også er lavet ordentligt. Og så slipper du for at købe endnu en unghest som også ville skulle opdrages og passes (og betales for!) som du også selv var opmærksom på.

Held og lykke, og jeg vil da bestemt være en af dem der læser med, hvis du kommer med opdateringer om hvordan han fungerer i løsdriften:)

Vh Julie - som godt nok savner en ven til sin unge vallak.. nøj det er noget rod når der ikke sker andet aktivt i hans liv, end når jeg er ude at træne med ham. To gamle damer er bare ikke gode legekammerater:(

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider