Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Beskyttelse af hestens ben ?
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 09:41

Jeg træner en hoppe som træder så meget ind under sig, når hun rides, så hvis hun bære klokker, så bliver de flosset og til sidste rides af


Så nu må jeg prøver at hører jer andre, hvordan beskytter i hestens ben især koderne/ballerne/lidt op af piben på indersiden ?


For vil jo rigtig gerne undgår/mindske risikoen for at hun hugger sig selv


Det er en islandsk hest her er tale om, så jeg kan ikke bare ligge en masse bandager på hende og 3 lag klokker da hun så får alt for meget vægt på hendes forben.

(hun har klokkerene og adskilte gangarter, så det er ikke fordi hun kludre i gangarterne)


Og hun har fået ordnet hovene for ca 3 uger siden så det er ikke fordi hun er langtået eller lign.

Og smeden har afrundet begge tåspidser på baghovene, for at hun nemmere kan rulle hoven.


Men lad mig hører og gerne se hvad i gør ??


Og lad os holde en venlig tone i tråden, denne tråd er ikke til at debatere hvorvidt man kan lide den islandske race eller gangarter



Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 13:12

hmm.. ved du hvorfor at den jokker sådan op i sig selv hele tiden? For heste med selv de største gangarter smadrer da ikke deres ben og benbeskyttere sådan.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum Bum..
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 13:25

Kan ikke huske hvad de hedder .. Men man kan få sådan nogle hårde plastikboots til islændere, der kun er bag på ballen.

De skulle efter sigende tage det du skriver.


Men om det virker ved jeg ikke ..=)


/mette,

og de to dejlige drenge:

...---***Quinar's Lovespot***---...

...---***Sartor's Simply the Best ***---...


RIP min dejlige Prinsesse:

...---***Cappucino***---...

...---***01.06.03-17.06.10***---...

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 13:33

Det lyder altså til du skal ud og have fat i en kiropraktor ? Det lyder på mig som om hestens skulder godt kunne være skæv.


Jeg har selv en periode undret mig over Cashew gik og sled dine klokker sammen HVER gang han gik og nærmest snublede i dem på nogle tidspunkter. Men efter han har haft kiropraktor (Rikke Andersen) - hvor han havd en skæv venstre skulder og os gik med tyngdepunktet for langt forover pga af en skæv nakke og os hofte. Siden har der intet været. Jeg rider stadig med klokkerne, men han smadrer og gnidder dem ikke sammen mere :)


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm okay
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 14:26


Stelmach > de lyder spændende, dem vil jeg om jeg kan google mig frem til


Sandra>

Nej hesten har ingen smerter og komplet tjekket igennem fra top til tå også tænderne.

Nej hesten har ikke behov for kiropraktor, da jeg havde en dygtig én ude for ca 1 mdr siden som sagde at hun nu var tip top.

Og smeden siger også hun går korrekt på hende ben, men at hun har en meget stor overtrædning i trav og galop.


Rigtig mange islandske heste, går så meget ind under sig at de træder sko af/jokker klokker af eller i stykker.




Anonym200 > Hesten smadre ikke sine ben, og det har jeg da heller ikke skrevet nogle steder

Så kom med noget brugbart og få gerne en profil hvis du ønsker at deltage i denne debat..



Andre som kender til god beskyttelse ??





Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Disse..
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 14:38

Jeg fandt lige disse..

De er med vægt i men man kan også få dem uden ..


www.rideudstyr.com/ product.asp?product=1486


/mette,

og de to dejlige drenge:

...---***Quinar's Lovespot***---...

...---***Sartor's Simply the Best ***---...


RIP min dejlige Prinsesse:

...---***Cappucino***---...

...---***01.06.03-17.06.10***---...

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 14:38

hahah ;) jo det gør den da så, hvis dine benbeskyttere bliver ødelagt når du rider med dem ;)


og jeg har ikke en præsentation af flere årsager. At du så har et problem med det, kan jeg kun grine højt af ;) Jeg styrer da helt selv hvilke debatter jeg deltager i.



Desuden synes jeg faktisk det er ganske brugbart, at ikke alting kan "symptombehandles". der er en grund til, at hesten ikke selv kan passe på benene! om du vil det eller ej.



Men det er jo selvfølgelig nemmere at smide et par gamacher på hesten, end at betale en kiropraktor ;)



0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt af hvert
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 19:13

JEg har efterhånden fået lidt kendskab til islændere da min søster dyrker det til lidt småstævner, dermed ikke sagt at jeg ved en masse.


Vores får normalt rigtigt gode karaterer i både tølt og galop og han træder enormt ind under sig. Min søster har tidligere redet ham ved 'islændertrænere' og dengang 'smedede' han og trådte sig tit.

Pengene blev små efter hun begyndte at studere og derfor har jeg undervist hende. Jeg ved jo naturligvis ikke meget om islændere, men jeg ved hvordan en hest skal gå for at arbejde rigtigt. Vi har derfor arbejdet meget med at få ham til at slappe af og bruge sig korrekt. Det har faktisk afhjulpet det næsten helt. Nu kan han godt til stævnerne når han bliver stresset smede lidt, men slet ikke så meget.


Problemet tror jeg er at man rider for stærkt hjemme til træning på mange af islænderne. Jeg har set nogle stykker efterhånden, og det er som om man tror at gangarterne bliver bedre hvis man rider hurtigere. Der er jo ingen tvivl om at dommerne gerne til stævnerne vil se det der mere powerfulde udtryk hvor de går lige på grænsen til at det bliver jappende. Så selvfølgelig skal man kunne ride det tempo for at få pointene, men ligesom med dressurheste på højt niveau skal man ikke træne konkurrenceholdning og tempo hver dag. Langt de fleste dage skal bruges til gymnastik og løsgjorthed, så vil gangarterne i længden også blive bedre.


Når det så er sagt så kan man få masser af forskellige klokker og andet der tager det. Jeg rider med de her


Når jeg rider i terrenet på mine, hvor problemet jo lidt er at hvis der er en lille smule glat i en landing eller en vending kommer de nemt til at træde sig.

De er ikke ret tunge. Til konkurrencer går jeg ud fra at du bruger vægt, dem kan man også få så de sidder godt neden om ballen. og ellers kan man vel finde nogle koderinge med vægt som kan gå sammen med veredus klokkerne.

Det eneste problem jeg ser med veredus i forhold til islænderne er at der jo er neopren rundt om koden, hvis denne bliver våd bliver de jo naturligvis lidt tungere.


Noget helt andet er at det kan hænge sammen med skoningen. Bruger du en smed der er vandt til at gangartssko hestene? hvis du gør kan det godt være derfor den ikke kommer hurtigt nok af jorden på forbenene. Vi bruger samme smed på alle hestene hos os. har prøvet gangartssmed, men vi kan ikke få os selv til det. Så nu bruger vi ham jeg har brugt til springhestene i mange år istedet.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 På forparten
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 20:43

Hvis en hest træder sig selv i forkoderne vil jeg nok vove den påstand at hesten går på forparten... Så det tyder på at der skal kigges lidt på ridningen. Så du skal nok kigge din grundridning efter i sømmene og træne din hest til arbejde lidt mere bagfra så den sætter sig mere.


Hvis hesten også "tager sig selv" på fold vil jeg også kontakte en kiropraktor.


Er det en 5-gænger? Ved at islændere kan tage sig selv når man tager dem ned fra passen.


Med venlig hilsen

Zooropa - Anne



Jeremy Rudge dressursadel sælges! - Se annonce!

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=312994&t=312994

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm......
Forfatter: 
Dato:  27-07-2010 22:26

Enig med Line og Zooropå..For lange forhove, og et alt for højt spændt tempo, samt bevægelse/balance hentet via underhalsmuskulaturen..Så slår den med garanti sig selv over forbenene..

Skraber den sig selv på fold?...Hvis ikke, så er det altså en pilotfejl, uanset om det er en islænder, eller ej...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke i balance
Forfatter: 
Dato:  28-07-2010 08:42

hvis en hest smeder/træder op i sig selv med bagbenene - er det i min verden fordi at den ikke bevæger sig i balance, altså at den har så meget vægt på forbenene at den ikke når at flytte dem før bagbenene kommer.. (det er selvfølgelig kun heste med stor aktion i bagbenene at det ses, så en hest kan sagtens være på forparten uden at smede )


Ned i tempo og lad den finde sin balance, når den har det kan du langsomt øge tempoet igen..


God arbejdslyst




Kristina


5 års fuldblods vallak sælges, se min præsentation!


Kiefer donau springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt så
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 11:32

Stelmach > Jeg har allerede både balleboots og scalps


Anonym200 > Ja det er da et frit land vi lever i, jeg er blot af den holdning af det er fejt at gemme sig bag en anonym "profil" for at undgå selv at få på puklen.

Og så prøve at piske en stemning op blot for egen fornøjelses skyld tsk tsk

Og at hentyde at jeg hellere bruger beskyttelse end kipraktor til hesten - Hmm nu er det sådan at hesten er sygekasse forsikret dvs det koster faktisk mindre at få dyrlægen ud igen.

Men hvorfor skulle jeg når DYRLÆGEN som også er KIROPRAKTOR har sagt at hesten er 100% iorden HAR jeg også skrevet længere oppe.

Så læs tingene igennem inden du kommer med den slags infantile beskyldninger! (quote jeg er heller ikke hestens ejer, træner den blot)


Line > Nej hesten rides aldrig med vægt (jeg er ikke tilhænger af vægtridning)

De ser smarte ud, tror faktisk jeg så én til DM med dem på

Mht fart så er der tale om en hest med rigtig meget vilje og mange års forkert ridning (alt foregik med 180 i timen) så jeg bruger meget tid på at arbejde hende ned i tempo, men som mange ved blev Rom ikke bygget på en dag, det kræver meget arbejde at "omtræne" en hest..

Mht smed, nej så bruger jeg ikke gangarts skoning, da jeg bestemt ikke er tilhænger af den slags (blot min mening) Nej jeg bruger en helt alm reg smed.


Zooropa > Hesten har aldrig lært korrekt grundtræning, så det skal også indlæres.

Hesten er 4 gænger, med adskilte gangarter, så ingen pas problemer

Mht fold, så er hun en hygge tanten der, så hun bevæger sig ikke særlig meget, hun hygge tøffer bare rundt og græsser. Så der hugger hun sig ikke.

Hun har dog tidligere trådt sko af, men vi har skiftet smed siden og det er ikke sket siden.


nimbus 1 > For lange forhove ??? forklaring ? har aldrig hørt at det skulle kunne være til grund for at en hest hugger sig med bagbenene

Jeg har ringet til smeden og får ham ud igen i næste uge, og så må vi se hvad han så vil gøre ved problemet..


kristina-og-y > NIX ingen vægt ud over ganske alm sko (ingen vægt sko her, ellers tak)

Der knokles skam med at få hesten ned i tempo, men en hest som har været vant til KUN at fræse i over 10 år, kræver meget omstilling i hovedet skal jeg hilse og sige..

Hun er kåret med 7,5 for benbevægelser, så hun har store bevægelser og 8,5 for vilje dvs at hun har rigtig meget Drive og arbejdsvilje..















Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Din smed....
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 13:49

...skal nok kigge på overrulningen af forhovene i stedet for baghovene.


Problemet er jo grundlæggende at forhovene ikke løftes hurtigt nok og derfor rammes af baghovene.




Mvh DorteCL


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm......
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 14:53

Hvis du orker f.eks denne tråd..


www.joras.dk/MySql/forum/ forum_posts.asp?TID=35935



så får du en fornemmelse for, at det ikke er alle smede, særligt dem der opererer i islænderregi, der skor efter et naturligt bevægelsesmønster, eller hovform..


Nu skriver du så i de seneste indlæg, at hesten er under omskoling fra gangartskegle til mere reden hest, måske skal der anden smed på i den forbindelse?..



Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 en misforståelse
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 17:14

.. jeg mener heller ikke at din hest har ekstra vægt på forbenene (tænkte slet ikke på at det gøres på visse gangartsheste.. )


Det jeg mener er at hesten fra naturens side lægger det meste af sin vægt på forparten.. det er også ok - indtil vi sætter os op... og 80% af vores vægt tynger ned på forparten også - så er vi nødt til at lære hesten at bære mere vægt på bagparten (i første omgang at bevæge sig i balance)


Det lyder jo som om at du er igang i den rigtige retning - god arbejdslyst.. det er tålmodigheds krævende arbejde, især på en hest der længe er redet frem over stepperne




Kristina


5 års fuldblods vallak sælges, se min præsentation!


Kiefer donau springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 17:35

kristina-og-y > Det er bare helt okay Nu er jeg helt med hvad du mener og mente

Og ja ved godt at hun stadig går for meget på forparten og stadig har lang vej igen, før hun bære sig selv helt korrekt, men efter 2 folinger skulle jeg lige have lidt mere muskler på hende først, inden jeg ville begynde og forlange for meget af hende mht til at sætte sig og træde mere ind under sig..


Ja jeg synes da selv vi tager baby steps i den rigtig retning

For kun 1 mdr siden var hun ikke særlig styrbar og slet ikke i galop, da plejede hun at lægge sig på bidet og så fræse afsted (hun elsker galop)

Og nu kan vi galopere behersket og for helt løse tøjler, hvilket hun aldrig har kunne før, uden at accellerere og løbe indtil hun ikke gad mere.

Og nu er hun meget mere styrbar end hun har været i mange år.

Og hendes ejer er meget positivt overrasket over den "forvandling" som er sket den sidste mdr's tid


Har også tidligere været ved at opgive mange gange, da jeg føler mig for gammel til heste der løber ukontrolleret så jeg føler at JEG ikke har kontrollen.

Men det er som om at der er gået et lys op for hende, at man også kan nyde arbejde og hygge ture i behersket tempo og skiftende gangarter og NU vil hun bare så gerne ud og lave noget og behage sin rytter

Skøn hest..



Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd
 
 det tager tid
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 18:21

Jeg har set nogle islændere efterhånden og af en eller anden grund mener de at vejen frem bare er ud af jordvejen, i bogstaveligste forstand, jeg giver ikke ret meget for det der vilje udtryk. Det er efter min helt personlige mening et dække over heste der er redet dårligt, dvs op med snotten, fremad til en lidt hård hånd. De heste der så bliver vilde og uhåndterlige af denne ridning har meget vilje og det er possitivt. Min egen personlige holdning til det er at heste med meget 'vilje' ofte er meget følsomme heste. dvs heste hvor man skal være rigtigt god til at reglerne er ens hver dag. Man skal være god til ikke at trække i tøjlen uden grund, til at sidde stille etc. Dette skal ikke forstås som at jeg synes alle islæderryttere er nogle idioter der ikke forstår noget som helst. Jeg tror bare det er et gammelt udtryk som har været brugt på island der er ført med over og som måske er forkert i den moderne rideverden. Eller som måske skal defineres anderledes. Jeg har jo selvfølgelig ikke lært om vilje til officielle kåringer, men hos diverse hestehandlere og trænere rundt om som jeg har været ved sammen med min søster, hvorfor jeg jo sagtens kan have oplevet det forkert.


Vi har jo selv brugt et års tid på at få min søsters islænder til at gå fornuftigt rundt, ligeså meget fordi min søster har gjort det selv med mig på jorden så hun selv har lært det. Jeg tror godt det kunne være lykkedes hurtigere hvis man havde redet på den mere end 2-3 gange om ugen og man havde været mere rutineret end min søster, men det er ligegyldigt for hun har selv fikset sin hest så den idag er rar at være på og hun ved præcis hvad hun har gjort undervejs.

Med hensyn til skoning så skal du have forkortet den tid forhoven er på jorden, dvs den skal rulle hurtigere over. dette gøres lettest med en sko uden optå hvor tåen rejses lidt. eller med en såkaldt roller sko, som er rundet af.


held og lykke med projektet. Vi har arbejdet i en gangart ad gangen. Det har gjort det lettere for min søster. startet med skridt og da den kunne skridte afslappet har vi sat den i trav. da den travede afslappet satte vi den i tølt, det tog så lidt længere tid før den tøltede afslappet og galoppen specielt har taget tid.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 18:39

nimbus 1 > Jeg har fulgt tråden og også selv deltaget i den som modstander af gangarts skoning da jeg mener det ødelægger hestens ben/hove, men det er jo en hel anden debat.

Mht smed, skiftede jeg jo for et godt stykke tid siden væk fra en "islænder" smed, da jeg ville tilbage til "en stor heste smed".


DorteCL > Det vil jeg bede ham gøre, når han kommer i næste uge







Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 21:49

Tak Line, for at formulere din opfattelse af "vilje"..


Jeg har arbejdet lidt med islændere for nogle år siden, og ofte undret mig over "vilje"begrebet..


Nærstudier af min egen, har bekræftet mig i at, når en islænder ikke forstår opgaven, eller ikke magter den, så først og fremmest svarer blindt fremad..Jo størrere forvirring og pres, jo mere brøler den fremad, i den forhåndenværende gangart..


Så har den "vilje" og "løbeglæde" i en grad, som man ellers kun ser ved præmieoverrækkelser, i de dage, da Anky stadig deltog til hest..


En af mine største anker ved AH f.eks er at han er en dygtig rytter teknisk, men skyder mange genveje, fordi han kan..¨Det samme har jeg set rigtig meget af hos proff. istrænere, da der simpelthen ikke er meget en islænder kan stille op, for at befri sig fra for en uønsket rytter.. De samme metoder ville bidrage til hurtig førtidspensionering, hvis man valgte en kamel på 175..


Min har ingen vilje...Den er reiningtrænet, og går gerne 40 minutters træning, overvejende i galop uden at svede, både sommer og vinter..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 du bekræfter mig nimbus
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 22:09

I at 'viljen' er størst hos dem der er mest følsomme, da de jo vil løbe for mindre forvirring end dem der er mindre følsomme.


Pudsigt nok har min søsters også fået mindre vilje nu end den havde da vi startede. Dengang blev den ofte rost for sin vilje, idag bliver hun ofte spurgt om ikke hun vil sælge den som lærehest til mere urutinerede ryttere. Jeg ved snart ikke. Jeg prøver på at blande mig så lidt som muligt i det der system. Min søsters hest fungerer nu, sålænge man ikke trækker den i munden.





Med venstre hånd
Line og Calano


GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste


Wenn Fliegen fliegen hinter Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2010 22:32

Jeg har da også meldt mig helt ud af islænderregiet..Men selve det der gangartsridning ender i samme ekstremer, hvad enten det er ovalbaneræs eller DSA championater, der er tale om..


Lige umiddelbart er min også et vidunder af rolighed, men det er kun baseret på træning og signaltydelighed..


På mange måder er det et paradoks, at den nok mest følsomme og svære race, kva deres mange gangarter og laterale bevægelser, førat og fremmest sælges til folk, uden de store ridekundskaber..


Nu vil man så kunne sige, at Snorli Snorlison fra 17hundredehvidkål nok ikke var den store dressurrytter, men da blev hestene kun brugt til transport, og på en almindelig tur til nabobygden sidder man ikke og hiver den i hovedet, eller piller på gangarterne, der lader man den i fred, hvis den bare overholder grundtempierne og retning, og i den ramme fungerer en islænder bare 100%...


At den så er blevet legetøj for voksne madammer med trang til sportslig udfoldelse er lige så fuld af faldgruber, som al anden hestesport..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 08:58

Line (Calano) & nimbus 1 >> Tror vist i skal starte en debat omkring vilje hos den en islænder. Da rigtig mange er uenige med jer ang Vilje på en islandsk hest.





Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Viljesbegreb
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 10:42

Jeg sammenligner lidt viljesbegrebet i forhold til en islandsk hest med meget fremaddrift og drive med en varmblodshoppe, som ejeren beskriver som værende en "hoppe med stort H"


Varmblodshoppen kaldes 'stædig', 'dominerende' og deslige, men i rigtig mange af tilfældene handler det om signalforvirring og uigennemskuelig træning. Nogle heste siger mere fra end andre, jeg går ud fra, at islændere kan indeholde tilsvarende nuancer i tolerance og manglen på samme.


Jeg er fuldstændig enig med Lines definition af 'vilje' hos islænderen, og jeg synes det er problematisk, at denne 'vilje' (oversat til en hest med et højere alarmberedskab og stressniveau) vurderes som noget positivt og eftertragtet.




Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites.

- Theresa Sandin

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med DortheCL
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 11:27

Miss-Joye: Du skriver i det indledende indlæg, at "smeden har afrundet begge tåspidser på baghovene, for at hun nemmere kan rulle hoven". Min erfaring fra dressurheste med stor gang er at afkorte bagtåen, men samtidig rulle forhovene, så forhovene slipper jorden tidligere (inden baghoven når at træde op i forhoven/ballan). At rulle skoen på forhoven er faktisk også mere skånsomt for hestens ben, idet der kommer mindre stress på senerne. MEN, det er meget vigtig, at smeden laver en ægte rulning af forskoene og ikke bare skærer tåen af og trækker skoen tilbage.

Ellers lyder din generelle træning jo som om du er på rette vej :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 11:59

Tja, miss-joye, nu er hoppen kåret med 8,5 for vilje, i den gamle ridestil...Nu er du ved at omskole hende, hvilken viljekarakter tror du hun ville opnå nu, og er det hestens sind, der er ændret først, eller er det din træning, der har ændret sindet?


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 12:19

Nimbus 1 >

Ja hoppen er kåret med 8,5 for vilje og ville stadig kunne opnår den karakter.


Og ja hestens sind er også ændret under omskolingen, til det mere positive set med mine øjne..

Mht hvad som helt præcist har ændret det, må nok være en combo af mange ting, såsom

Omsorg/daglig pleje/anderledes træning/hms/regelmæssige smed og dyrlæge besøg/massage/Masser af motion/Kærlighed/respekt/Kvalitets foder og wrap/afslappende omgivelser/ridning uden stangbid..



Mvh

Henrietta Joye & Skálmar frá Skeggsstöðum & Ægir fra Toftdal

& Freyja frá Akureyri & Stjarna frá Gili med Prímus fra Toftdal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forparten
Forfatter: 
Dato:  07-08-2010 16:24

Hej! :)


Jeg har læst hele tråden igennem nu, og jeg vil mene (ligesom en del andre) at din hest ganske enkelt har for meget vægt på forbenene.

Når jeg gangartstræner med min islænder, er det jeg lægger særlig vægt på (i samarbejde med min træner, der har 40 års islænder-erfaring, er tidligere dommer) er at deres tempo IKKE skal være jappene og hurtigt (som mange rider islænderen frem til) Den skal have energi, men selv i det roligste tempo kan hesten sagtens gå energisk. Men som du selv siger, så er du i gang med at omskole den, fra en tidligere rytter der tilsynladende har redet den dårligt. Dette er meget svært, især hvis din hest har en stor vilje. Men jeg tror at du for en tid skal lægge vægt på hvordan du selv sidder i sadlen (med vægt på bagparten) og arbejde med at din hest får bagparten godt med ind under sig, så den ikke går og bliver lang.

At du ikke rider med vægt, vil jeg mene er en god ting på sin hest, da det ikke lyder som om den kan tåle mere vægt på forbenene.

Jeg ved selvfølgelig ikke om jeg har ret, men dette er blot min teori, jeg håber i hvert fald at det hele ordner sig for dig og at du finder en løsning, dejligt at høre om en islænder-rytter der tager sig ordenligt at sin hest, synes tit at man hører om islænder-ryttere der mener at de klarer sig bedst selv og let's face it, islændere kan sgu også fejle noget, selvom de er stærke.


Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider