Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hesten løber
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 19:47

Hej alle sammen.


Jeg rider en 6 års vallak, som ikke har været redet så

vildt meget ind til jeg begyndte mede ham for et par måneder siden. Der er bare det problemer at han løber som en gal, og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal få ham til at stoppe..

Det er specielt efter at han er belvet sat på plads for 2 uger siden hos kiroprakter, han var bla. låst i bringen. Jeg har tænkt at han derfor måske kan have svært ved at gå i holdning og samling, fordi han nu skal bruge musklerne anderledes end før da de sad forkert?


Men samtidig er han generelt bare glad for at løbe, han elsker at gallopere.


Han gør det at så snart jeg slår i trav prøver han at anspringe, eller løbe i trav, også uden jeg sparker til ham, bruger pisk eller noget som helst. Før han kom til kiroprakter, tænkte jeg det var for det gjorde ondt at gå samlet, men det kan jo ikke være derfor mere?


Folk har bare sagt, jeg skal bare tage i gennem på ham, men det kan man vitterligt ikke, han er så stærk, og jo mere man tager ved jo tværere bliver han og jo mere løber han. Jeg har prøvet en metode med at hver gang han anspringer eller løber laver vi simpelthen en parade, jeg synes det virker til at han er begyndt at forstå det nogenlunde.


Skal jeg fortsætte med paraderne, til den er feset fuldstændig ind? Hvad kan jeg ellers gøre? Og kan der ellers være nogen grund til han løber sådan?


Håber I har nogle gode råd i lommen, I vil dele ud af :)

Mvh. Jeanette

0
0
Svar på denne tråd
 
 parader...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 19:59

Træn halve parader.. (en MASSE af dem!) Reagere han ikke så snart du laver en anholdning, så stop ham helt, bak ham og rid frem igen. Så snart han øger farten laver du en halv parade. Træn halve parader i skridt, trav og galop..


Og så træner jeg ellers princippet "gentagelser", bliv ved med at gøre det til det sidder 100% og hesten stopper ved den mindste anmodning/et let tryk med benene.





Mvh.


L Nielsen.


Heste tages i tilridning/ridning/kommision

Rytter/groom søges til international springstald.

-se profil.


0
0
Svar på denne tråd
 
 kede......
Forfatter: 
Dato:  23-07-2010 21:17

Ked nykkerne ihjel. Såsnart den springer an, tag den op i skridt. Gør det konsekvent. Overgange til skridt. Og trav. Mine undervisere plejer at ville have 3-4 overgange på en stor volte, når der trænes opmærksomhed på signalerne. Nogle synes, det er kedeligt, men du får en hest, der har ørerne slået helt ud, og venter på dit signal. Og altså ikke er ligeglad, og kører sit eget løb!


Rid ikke en hel omgang på sådan en hest, uden øvelser, overgange, volter etc.


Min egen ville også gerne løbe, og har haft stor fornøjelse af rådene om kedelig GRUNDdressur *S*



Græs/Løsdrift 500 /1000 vinter /boks, vest for Århus, med ridebane. Link


Rækkehus fra 2005, ved Århus. Link

0
0
Svar på denne tråd
 
 Evt. også let versade
Forfatter: 
Dato:  24-07-2010 13:26

Jeg er enig i de andre kommentarer. Hvis hesten er stærk og du ikke kan få en halv parade igennem kan lidt let versade nogle skridt rundt på volte også bremse den en anelse (hvis du kan få den til det). Det er lidt hårdere for bagbenene end at gå helt lige, så det skal ikke bruges hele tiden, men kan være godt til at bremse dem lidt. Nogle gange kan man også bremse dem ved at ride lidt firkantet - så du i stedet for en rund volte på midten rider lidt skarpere hjørner. Det er lidt svært at forklare skriftligt, men det kan faktisk fungere ret godt for nogle heste. Det bremser og samler dem lidt kraftigere end ved helt runde volter.

Er det for slemt til versader og halve parader må du bare helt ned i skridt eller parade - eller endda tilbagetrædning som du allerede er i gang med.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fuldt stop
Forfatter: 
Dato:  31-07-2010 00:01

Wauw for en gangs skyld en tråd uden en helt masse modsatrettede råd :)Helt enig med alle.


Jo mindre den reagere på anholdningen, des kraftigere stop. Dvs. hvis den er meget langsom til at reagere=fuldt stop+bak. Ved lidt bedre reaktion= fuldt stop, endnu bedre reaktion=halv parade (som jo også kan differentieres).


På en hest der er "rolig i hovedet", men bare har fundet ud af at det er nemmere at løbe fra arbejdet, kan man med fordel lægge øvelser ind (versader osv.). Det kan flytte fokus. Omvendt er det jo også sværere og mere krævende og kan derfor gøre problemet værre - prøv dig frem.


Med en hest der er meget vimmer vil jeg holde mig fra at lægge øvelser ind, da det ofte bare vil give mere uro i hovedet på den. Her mener jeg at man skal holde sig til det helt enkle med mange gentagelser.


VH Line

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2010 11:48

Tak for hjælpen alle sammen! Jeg føler vi kommer videre, selv om det går langsomt :)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider