|
|
| En mærkelig regel egentlig |
| Forfatter:  |
Nancie |
| Dato:  |
08-03-2003 20:34 |
|
Alle der rider stævner kender reglen;
Fra og med LC-Trav skal man ride med sporer. Og pisken er udelukket.
Men hvorfor?
Skal man ikke vise, at hesten reagere fint på hjælperne? Hvad hvis den gør det, og sporene er uoverflødige?
Hvad hvis man har en doven shenkeldøv hest? De fleste der har haft en shenkeldøv hest ved, at pisken er meget bedre end hvis man sad og hamrede løs i siderne på hesten. Et rap, færdig!
Eller hvad hvis hesten er meget følsom og kilden?
Eller hvis rytteren sider urolig med benene og, eller har det med at overdrive hjælpen hvis han/hun er nervøs til stævner?
Personligt er spore for mig overflødige. Pisken er den jeg foretrækker, men den er ikke dødsnødvendigt, kunne da sagtens starte et stævne uden falske hjælpere.
Hvorfor er der egentlig blevet lavet en regel hvor man er påtvunget brugen af sporer?
Giver det ikke børn, unge og uerfarne et billed af, at det at ride med sporer er helt naturligt og det gør alle gode ryttere.
Er det ikke fuldstændig fjollet i den sidste ende?
Skal gamle bedstefar og bedstemor se deres 8 årige barnebarn og sætte sporene i lille tykke Lotte, som egentlig ikke gider gå specielt meget frem fordi den efterhånden er blevet total shenkeldøv og også hellere vil æde af barrieren?
MVH Nancie og Terroristen AL MAGT TIL NANCIE!;D http://geocities.com/nancie1987 Da jeg blev kidnappet reagerede mine forældre lynhurtigt! De lejede mit værelse ud....
Sælges!Kombisadel; 1100kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jah |
|
|
Jeg er enig med dig. Nogle holder på, at hesten kan rides for mere usynlige hjælper med sporer, men hvis man også kan det uden?
Det kan være for at man skal vise, man kan "magte" at bruge sporer? For så kan jeg godt se det, MEN en rytter, der sidder med pendul-schenkler, vil vel aldrig komme langt??
Noget helt andet er, at sporer ser ret godt ud, men hvad den egentlige grund er til reglen, ved jeg ikke..
> Tjek min HP om mig selv og mig selv - og hesten og et par andre emner.. Tryk her 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor har du ret!! |
jeanetteE |
08-03-2003 20:43 |
|
Det er bare så dejligt at høre andre af samme mening!!
På min gamle dressurhest var det bare super med sporer, men den jeg har nu....Øv
Han er så energisk og fremadgående at blot tanken om sporer får mig til at tænke GYS.
Men jeg er jo klar over vi skal vænne os til dem, når vi skal starte stævner, og må til at træne med dem.
Det irriterer og ærgrer mig, for det er ikke nødvendigt her....Slet ikke.
Dum regel, der burde være frivillig!
JeanetteE & Chivas Reagal.  love makes the world go on 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke LC-trav... |
Maria R |
08-03-2003 21:40 |
|
Til Nancie:
Har lige taget dette fra Reglementet:
"441. Anvendelse af sporer/pisk/bid
1. Ridning med pisk.
Det er forbudt at ride med pisk i dressurklasser af sværhedsgrad 0 til 5, samt i
mesterskabsklasser uanset sværhedsgrad, jf. dog pkt. 441.3.
Det er tilladt, i dressurklasser af sværhedsgrad 6 at ride med pisk (max læng-de
120 cm, målt fra knop til og med snert).
Det er forbudt i alle ponydressurklasser at ride med pisk, jf. dog pkt. 441.3.
2. Det er forbudt at ride uden sporer, jf. dog pkt. 441.3.
Hvis en rytter har gennemredet blot en del af programmet uden sporer, bliver
hun/han diskvalificeret.
3. Det er tilladt ved start af 4-års heste/ponyer at ride enten med sporer eller
med pisk, men ikke begge dele på én gang og meget gerne helt uden."
Jeg ved ikke hvor du har fundet din regel:
>Alle der rider stævner kender reglen;
>Fra og med LC-Trav skal man ride med sporer. Og pisken er udelukket.
Men læse lige det i gennem fra DRF's Reglementet.
Der står intet om LC-trav.
Hvis det er 4-års du tænker på, så behøver man ingen af delene...
mvh,
Maria.
Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| urolige schenkler |
|
|
At man skal ride med sporer fra et vist niveau, skyldes, at man skal vise, man har styr på sine underschenkler...dvs. at man kan sidde og indvirke ganske lidt...husk sporen er et hjælpemiddel, ikke et strafredskab, derfor bør man også kunne beherske at ride med dem...
Ang. schenkeldøvhed..så er det noget vi selv gør vores heste. De bliver simpelthen "ligeglade" med hjælperne, fordi de, uanset hvad de gør, alligevel bliver "sparket / irriteret af schenklerne.. men med solidt arbejde og konsekvens kan også schenkeldøve heste blive super følsomme, og reagere på det mindste vink..men det er jo en helt anden snak...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria |
Nancie |
08-03-2003 22:20 |
|
Lc-trav er ikke en klasse der går ind under drf, og det gør Le og Ld klasserne heller ikke. Disse programmer må klubberne også personligt 'pille' ved, dvs lave om på dem.
Men Lc-trav er valgfrit, bare ikke begge dele.
MVH Nancie og Terroristen AL MAGT TIL NANCIE!;D http://geocities.com/nancie1987 Da jeg blev kidnappet reagerede mine forældre lynhurtigt! De lejede mit værelse ud....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snak med klubben |
Maria R |
09-03-2003 07:11 |
|
Hejsa,
Hvis du vil ha samme regler i LC-trav, som i DRF's LC, så må du snakke med din klub. Da det er klubben, som laver reglerne til de 'små' klasser.
mvh,
Maria.
Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jsarik har ret. |
Stine (Robyn) |
09-03-2003 09:50 |
|
Som Jsarik siger skal man ride med sporer fordi dommeren så kan se om rytterens schenkler ligger korrekt.
Hvis schenklen ligger hvor den skal, når schenklen ikke indvirker som nogen hjælp, vil den heller ikke være i kontakt med hesten.
Venlig hilsen Stine Vi elsker fordi han elskede os først. 1. Johannesbrev 19, A præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sporer?? |
jeanetteE |
09-03-2003 10:27 |
|
Anyway
Det er synd at det ikke er frivilligt....Uanset hvad det skal bevise at rytteren formår.
Nogle heste har ikke behov for sporer, inkl. min.
Bruger vi sporer er jeg mere end nervøs for at går programmet for stærkt. Han er så ufattelig følsom, og reagerer på den mindste berøring.
Det kan så tænkes at nogle mener jeg ikke magter ordentlig brug af sporer....Men jeg rider høje klasser, og har redet mange heste til stævner. Ham her behøver dem ikke!!
Synd og skam er min blotte mening om den sag.
JeanetteE  love makes the world go on 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke Lc-trav |
Nancie |
09-03-2003 11:40 |
|
Jeg lavede ikke dette indlæg for at snakke om lc-trav klassen-jeg starter slet ikke den klasse anyway.
Men om hvorfor valg af hjælpemidler ikke kan være frivilligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Velredet hest til stævne |
|
|
Hej Nancie
Som sagt i en af de andre svar så er det for at bevise at man kan ride med sporene.
Man kan godt ride med sporer uden at bruge dem, de kan tillige være en god hjælp til ryttere med for korte ben.
Den endegyldige grund til at DRF har lavet denne regel,kender jeg ikke, men kan godt se det fornuftige i den. Hvis rytteren har uro i benene så vil de sidde og prikke til hesten hele tiden og dermed få en anspændt hest, fordi det så er schenklerne der får hesten til at gå fremad og ikke sædet. Kan rytteren derimod sidde stille med benene og bruge schenklen til arbejdet med hesten så vil sporen slet ikke berøre hesten hvis dette gøres korrekt.
Sædet bestemmer skridtlængden og trykket fra de fremmeliggende schenkler løfter forparten så hesten kommer bedre op af jorden, og dermed også kan tage længere skridt. Den skal dog have kraften bagfra først ellers kommer den ikke med ryggen, så den bliver til at sidde på.
Pisken vil kun sætte mere fart på og give en forkert håndstilling i den hånd hvor pisken holdes. Derfor vil den ingen effekt have overhovedet.
Når man rider til stævne gør man det jo for at vise at man kan sit kram og at hesten er velredet, samt at rytteren har styr på sine hjælpere. Er den det så er reglerne ikke noget problem.
Hilsen
Britta Heste er flokdyr og rytteren er lederen Strategos CornerPivgrillen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Stratego. |
Stine (Robyn) |
09-03-2003 12:39 |
|
Jeg er helt enig med Stratego. Det var det samme jeg prøvede at forklare i mit indlæg - er bare ikke lige så god til at formulere såan noget.
Venlig hilsen Stine Vi elsker fordi han elskede os først. 1. Johannesbrev 19, A præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig |
Heidi&Lena |
09-03-2003 13:25 |
|
Hej!
Jeg er også enig! I hvet fald til LA eller deromkring synes jeg selv at man skulle bestemme. Jeg har altid hørt at man skal ride hesten med de mildeste midler man kan komme til - der siger DRF ligesom lidt af det modsatte! Har redet på en frederiksborger, som jeg skulle starte LC1 med, og hun kunne bare ikke gå med sporer! Hun hadede det bare, og det hjalp ikke en disse på hende, så det var altså lidt surt!
Jeg passede også en fjollebagge jeg skulle starte LC1 med - det var til et lille klubstævne, så jeg måtte ride med pisk og jeg vandt en tredje - havde jeg skullet ride med sporer var jeg ikke blevet placeret!
Så jeg er enig med dig! Det burde være rytteren selv der skulle afgøre det. Dog kan jeg godt forstå at pisk er forbudt i klasserne! Det er jo ikke en usyndlig hjælper, og den er let at misbruge!
Hilsen Heidi, Lena, SIsja, Sylvana og Donamia!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug af sporrer |
|
|
jeanetteE: Der er jo ingen der siger hvor lang sporren skal være eller ikke være. Hvis du har problemer med at din hest ikke kan lide at du rider med sporrer, så skær/fil spidsen af så der bare er metalbøjlen tilbage.
Mange venlige hilsnerPia 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vanvid |
Thit |
09-03-2003 23:05 |
|
Jeg synes det er vanvid at man SKAL ride med sporer.. Prøv at tænke på alle de børn der starter LC- dressur (ikke bare trav..) der er da flere af dem der ikke har redet mere end et år.. De kan da ikke styre deres ben.. Og hvorfor skal børn overhovedet lære at ride med sporer i en så tidlig alder?? Burde børn ikke lære at RIDE først - at bruge de primære hjælpere i første omgang - jeg synes ofte at man ser børn bruge pisken i hestens r** før de bruger sæde og schenkler - det er da vanvid!!
Hvis jeg SKAL ride med sporer til de kommende stævner bare fordi min pons er blevet 5 så nægter jeg fandme at stille op - det er en L*RT*-regl!!!
:-P Hilsen fra Thit Jeg søger et sted at have min pony opstaldet i Viborg - så hvis du kender et sted eller flere - så skriv lige en mail eller en besked, på forhånd tak
"tvivler du på dyresjælen, stir i hestens tungsindsøje!" citat Sophus Michaëlis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mener nu stadig... |
jeanetteE |
10-03-2003 09:13 |
|
Skære af...Ja det har jeg overvejet"SS".
Mener nu stadig det er synd & skam.
Ja vist er det for at vise hesten er velredet, at shenklerne ligger roligt, og rytteren formår brug af sporer! Men
Det er der nu ret mange i disse klasser der alligevel ikke gør -Og får placeringer!
I mit køb af ny dressurhest (højtgående), har jeg set på mange førend min beslutning, og hvor mange af de, ellers velredne heste shenkeldøve.
Mener at det indikerer lidt om min holdning. Skal der endelig være krav om sporer, mener jeg kun det er rimeligt at starte ved en LA. (Her skal du altså være noget mere øvet, for at stille op)!
At Chivas & jeg så stadig ligger under for problemet, tjae...Her er det så mig der må lære og arbejde. "GG".
Rideelever bliver efter min mening præsenteret for hjælpemidler alt for tidligt...Det er sq synd senere hen.
JeanetteE  love makes the world go on 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|