Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvorfor "nikker" han???
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 21:27
Jeg har et spørgsmål, fordi jeg har et problem, som jeg ikke lige selv har et svar på...

Min unghest som jeg er igang med at ride til, har en lille "vane" hvis man vil kalde det dét - at når man rider ham og driver ham frem, går han og "nikker" hvis i forstår hvad jeg mener. Nogle gange voldsomt, andre ganeg meget lidt. Jeg har martingal på ham, men det hjælper jo ikke det store. Mit spørgsmål er så: Er det bare noget unghesteting, eller ér det en dårlig vane og hvordan kommer jeg så af med det, for det er hammrende irriterende når man rider, at han går der og nikker med hovedet konstant.

Håber ikke at i tager dette som et dumt spørgsmål, for jeg har før blevet "rakket" ned med min viden, hvilket jeg ikke syntes er særlig morsomt, og det kan få mig til at lade vær med at komme med min mening til andre...

Med venlig hilsen Bine

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

Eftergift!
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 22:00
Hej Bine!

Jeg tror han nikker fordi han mangler eftergift fra din hånd! Jeg kunne forestille mig han er pænt gående, med gode bevægelser og at du måske ikke får fulgt med i hånden! Sørg for altid at gi' efter på en af tøjlerne, og ikke ride halve parader som på "en gammel hest"!

Jeg ville pille martingalen af ham...den har ingen betydning for nikkeriet, men den gør at din indvirkning ved vendinger "bliver forkert" for en unghest! Den "forsinker" også eftergiften, f.eks netop efter anholdninger og vendinger!

Så af med martingalen og mere fremadsøgning til en følsommere hånd! Støtten lagt på udvendige med eftergift indvendigt.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Halthed
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 22:24
Nikkeri skyldes ofte halthed.

Nu ved jeg ikke, om han "kun" nikker, når du rider ham, eller han også gør det i longen eller på folden.

mvh
Bentestutterihoejly som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

i tvivl
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 22:28
hej bine

når jeg høre folk sige nikker tænker jeg også på en halt hest som bente,

slår han med hovedet syntes jeg at dortes løsning er fornuftig.

hilsen berit
at sætte sin ven på prøve er
det samme som gerne at ville
af med ham.
G.E.Lessing
0
0
Svar på denne tråd

Det jeg mener...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 22:36
Han er ikke halt, det er ikke den måde han nikker - han kaster hovedet op og ned konstant når jeg rider ham...

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

ferm over jorden
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 22:40
så er det dortes løsning han skal frem over jorden
uden martingal,og god støtte og blød eftergivende hånd.

hilsen berit
at sætte sin ven på prøve er
det samme som gerne at ville
af med ham.
G.E.Lessing
0
0
Svar på denne tråd

nikkeri...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 22:45
Hej igen Bine..

Min unghest nikkede også da han blev redet til... det var bare med at ride frem for løsere tøjler... dette hjalp på ham... efter et stykke tid med "lange" tøjler kunne jeg samle ham op og ride ham...

Ved ikke om dette kunne bruges...

Held og lykke med den..

Mvh. Louise

(y)C'est en forgeant qu'on devient(y)
:Man skal øve sig, før man kan forbedre!;-)
0
0
Svar på denne tråd

AHA - det har jeg også prøvet!
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 23:38
for at sige det rent ud: HOLD DA KÆRFT HVOR ER DET NIKKERI IRRIRERENDE.

Jeg red på en araberhoppe der gjorde det samme med det same du satte i trav - og hun stoppede ikke igen, løse tøjler - no help fremaddrift - no help, INTET hjalp. hun blev så solgt fordi hun var for lille til mig, og de nye ejere rider hende med hackamore, og nu er hun så blied som et lam.

vi undersøgte så hendes fortid, og fik at vide at hendes tilridning ikke lige har været den bedste så hun var panisk angst for sin mund når hun fik bidet i munden...

jeg tror nu ikke det er det der er galt med din hest, men ville bare lige dele min oplevelse med dig...

som de andre siger - løsne tøjlerne og så driv ham godt fremad..

;-D Karina82 ;-D

>o< Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest >o<
0
0
Svar på denne tråd

lige et øjeblik ...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 23:48
Kære Bine.

Du har fået en del gode svar her, og vi kan godt være enige om, at din hest ikke er halt.
Nikkeriet skyldes enten, at du holder for stramt i tøjlen, elelr at du rider i et for langsomt tempo, eller begge dele.
Men DU MÅ ENDELIG IKKE RIDE MED SÅ LØSE TØJLER, AT DE HÆNGER. Der skal være en tæt og konstant forbindelse til munden hele tiden, men dine arme skal være AFSLAPPEDE OG UDEN SPÆNDINGER, og så skal du ride frem mod hånden.
Hvis du gør det, vil nikkeriet holde fuldstændig op efter få minutters ridning.

Mange hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

en anden mulighed?????
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 07:48
Nu har du ikke sagt hvor gammel hesten er, MEN heste får et "CANINE TOOTH" eller jeg mener de kalder det Ulve tand her i Danmark, og det får de ved 4-5års alderen, det gør at gummerne der hvor biddet ligger er ømme. Altså kan hesten af den grund nikke for at flytte på biddet for at fjerne smerten.........
med venlig hilsen, AG Paladini

Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!!

http://www.bonanzawestern.com
0
0
Svar på denne tråd

Tænder
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 09:35

Ovenstående forslag lyder virkelig gode...

Jeg tror at AG har fat i noget der, for det kan også sagtens være tænderne. Inden min hest blev gjort hovedtøjsvant da den var 4 år havde jeg en tandplejer ude som sagde at jeg ville have fået problemer med biddet, da visse af tænderne trængte meget til at blive raspet.

Savler han når han spiser gulerødder af en spand ?

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

bid
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 08:54
HEJ Bine!!!!

Min pony nikkkede også med hovedet da jeg lige havde fået hende, hun gør det stadig lidt men det hjælper med en martingal.

jeg syndes du skal prøve med et blødere bid, jeg ved jo ikke hvad for et bid du rider med, men prøv et muffe-bid det hjalp til min. også skal du ride den frem og side med en blød hånd ;-D

Du kan også prøve når du rider lave en masse øvelser- volter og lign. det kan godt være fordi den keder sig når i rider. hvis du kun tænker på om hovedet går rigtig er det tit at man glemmer at lave øvelser. :-P

jeg ved ikke om det vil hjælpe på din hest men det hjalp på min.

hilsen Karina (Castella) :-D
0
0
Svar på denne tråd

Biddet
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 11:14
Hejsa.

Jeg har engang haft en hest som "nikkede", snarere slog med hovedet. Det var r..irriterende fordi man tabte konstant kontakten til hestens mund. Jeg red ikke med stramme tøjler og gav efter med tøjlen. Hesten var 14 år.

En dag var dyrlægen ude i stalden for at vaccinere dyret og jeg beder ham også lige at kigge i munden. Der var et par tænder der skulle raspes !!!!!

Fluks får jeg fat i en hestekyndig tandplejer (Pia, hedder hun vist). Hun ordner tænderne og anbefaler mig at bruge et tredelt bid. Siden har hesten kun slået med hovedet et par gange, nok fordi en flue har drillet ham.

Jeg har engang læst en artikel i et blad om at heste kan have nogle irriteret nerver i hovedet og slår med hovedet.

Det bedste du kan gøre er:

- snak med din dyrlæge !

Få undersøgt tænderne, spørg om det kan skyldes det eller nerverne til hovedet !

Kærligst fra

Beagle.

Sort Oldenborger efterlyses:
Oliver Reersø
solgt fra Møn omkring Oktober 2001
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider