Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Husker du: Biddets slemme indvirkning - tort
Forfatter: 
Dato:  03-03-2003 23:59

Hej med jer,

Nu har jeg endelig fået svar både fra Herman sprenger og Department of
Anatomy of the Veterinary School in Hannover.

Her er linket til tidligere tråd og mit sidste indlæg:

Omsider svar fra Herman Sprenger og Department of

mvh
Bentestutterihoejly som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Husker du: Biddets slemme indvirkning -
Forfatter: 
Dato:  04-03-2003 10:05
Hej Bente!

Dejligt at du fik et svar fra dem.

Man skulle synes at det burde være bevis nok for "tvivlerne".

Camilla med heste-hunden

Der er friske billeder af hypsen
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Hvaaaad er det bare mig..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2003 11:23
jeg kan sørme ikke finde svaret på tråden.

hjælp mig lige, vil du?

Kh
Gitte

Mød hingstebassen Jack, hans nordbakke ven Balder,
hundepigen Sari, min kæreste og hans søn på præsentationen.

Hundetræning i Lyngby og Mørkøv, adfærdsbehandling - klik her.

0
0
Svar på denne tråd

Æhhhh....
Forfatter: 
Dato:  04-03-2003 11:49
HER er det indlæg, Bente lige har skrevet med bevis for, at det er videnskabeligt bevist, at der ikke er uanede mængder af plads i hestens mund.

Hvis du har den opsætning, hvor alle indlæg vises under hinanden er det eet af de sidste. (Jeg har lige svaret i tråden, såeh... Ikke HELT det sidste...)

Hug your Horses!

99E

Læs mere om Natural MooseManShip HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Æhhhh....
Forfatter: 
Dato:  04-03-2003 13:46
godt så jeg tror på det :-) jeg kan godt nok ikke finde den artikel i nogen baser men det kan have sin logiske forklaring i, at den ikke er blevet tastet ind i baserne endnu.. hun findes i hvert fald (Elisabeth Engelke)

men jeg forstår alligevel ikke at videnskaben kan komme til to så forskellige konklusioner som nedenstående

Dr. Hilary Clayton (jeg har tidligere linket il artiklen)

her ses hvordan bidet (et todelt) bevæger sig VÆK fra ganen når der kommer 'træk' i tøjlen

Sprenger . Elisabeth Engelke
som viser at biddet trykker i ganen når der kommer 'træk' i tøjlen...

Ane

"Outside of a dog, a book is a man's best friend. Inside of a dog, it's too dark to read."
Groucho Marx
0
0
Svar på denne tråd

Re: Æhhhh....
Forfatter: 
Dato:  04-03-2003 16:17
Er det første et røntgenbillede? Det viser jo virkeligheden, så, mens det andet er teori..

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 10:15
..det har vel også noget med håndstilling at gøre? Om du rider med hænderne højt eller lavt?!?!

Og så skal man vel heller ikke glemme at heste kan være ligeså forskelligt bygget som os mennesker...

-Trine SH.
0
0
Svar på denne tråd

Re:jammen
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 17:09
Enig med Trine SH
Man kan jo forestille sig at for at ramme ganen skal man hive i en vinkel bagud i forhold til hestens kæbe.
Hvis trækket derimod er mere i lige vinkel af hestens mundvige, vil biddet jo ikke ramme ganen men samlingen vil bare være fremad i hestens mund og ikke ramme noget.... svært at forklare men ret enkelt..
0
0
Svar på denne tråd

hovedstilling
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 01:08
Hvis hesten går med næseryggen lodret og rytteren tager i tøjlerne (og at det er rigtigt at biddet kan knække sammen og ramme ganen), så må det da netop være i denne position, det kan ske, ikke?
:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Jo, Nina...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2003 15:15
...Nemlig!
Hvis biddet knækker sammen, når man trækker i tøjel (og det GØR det, det kan enhver regne ud, der har kendskab til bid) så kan det kun "knække i samme retning som tøjlen" - altså:
Hvis man tegner en linie fra rytterens albue, gennem tøjlen (rytterens underarm og tøjlen skal som bekendt være en ubrudt linie) vil biddet "knække" videre ad denne linie. Dermed vil leddet ramme hesten i ganen, når de går korrekt - det kan da ikke være i nogens interesse?

Hug your Horses!

99E

Læs mere om Natural MooseManShip HER!
0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 09:39
hej

på røntgenbilledet har hesten jo næsen lidt foran lodret så vidt jeg kan se???

99e (og i andre) har i læst artiklen hvor billedet er fra? jeg vil meget gerne høre jeres mening.

Jeg er ikke ude på at vi skal starte en mudderkastning men jeg synes stadig jeg ser de mest overbevisende argumenter fra Hilary Clayton...

en anden ting - hvis man rider med et todelt bid og 'trækker' i tøjlen. Hvordan kan et korrekt tilpasset bid så nå ganen? jeg mener hvis bidet er for stort så man kan lave en form for nøddeknækkereffekt, så kan jeg godt se problemet. Men hvis det er korrekt tilpasset så vil yderpunkterne af hestens mund vel stoppe den der sammenklemening? For at bidet skal kunne 'gå op i en spids' og trykke i ganen må afstanden mellem de to yderpunkter på biddet (bidringene) blive kortere, det mener jeg er umuligt med et ordentligt tilpasset bid...

prøv f.eks at tage sprenger tegningen og forestil dig biddet fladet ud og vandret... det ville stikke langt uden for hestens mund og være for stort. Jeg ved godt det bare er en illustrativ tegning, men det er stadig det eneste ud over tekst vi har fra Sprenger..

håber i forstår mit indlæg, jeg synes måske nok selv det er en kende rodet, men jeg synes emnet er rigtig spændende.

Ane

mere om Le trec
0
0
Svar på denne tråd

hvis nu ...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 10:19
... man forestiller sig, at biddet knækker sammen og når op og rammer ganen, så kan jeg sandelig godt se, at hesten ville have et problem. Men det er stadigvæk kun fri fantasi og forestillinger, som nogle kommer frem med af forskellige grunde, som jeg ikke vil komme ind på her.

Enhver kan jo ved selvsyn konstatere, at biddet ALDRIG kan nå ganen, uanset om størrelsen passer, er for stor eller for lille! Prøv at stå ved siden af hestens hoved og bed rytteren trække i tøjlerne. Der sker det, at biddet bevæger sig NED MOD tungen og laderne. Det når aldrig op til ganen, det er ganske enkelt umuligt. Hvis I stadig er i tvivl, så stik en finger ind ved siden af biddet, mens rytteren trækker i tøjlen, så I kan mærke, hvad der sker derinde.

Og den der med, at biddet går op imod ganen, HVIS MAN HOLDER KORREKT PÅ TØJLERNE, holder heller ikke vand. Hvis tøjleføringen er korrekt, vil vinklen mellem tøjlerne og næseryggen være cirka 30 grader. Hvis vinklen skulle blive 45 grader, bliver rytteren nødt til at holde hænderne nogenlunde i knæhøjde.

Og mht. slagtehestes skader på ganen, kan jeg med sikkerhed sige, at det heller ikke holder vand. Derimod har mere end 90% af de slagtede heste voldsomme skader på laderne (læs knuste gummer), som stammer fra kæbetræk af større eller mindre grad.
Se det var nok en diskussion, der var mere relevant, for det pudsige er jo, at folk, som farer land og rige rundt og investerer i gud ved hvor mange forskellige bid for `at give hesten det bedste´, rask væk serverer kæbetræk (store som små) under deres daglige ridning.

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Kæbetræk?
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 13:10
Kan jeg få en forklaring eller eksempel på hvad der menes med kæbetræk?
Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

kæbetræk
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 13:17
Et kæbetræk kalder man det, rytteren gør, når han/hun giver helt efter på en eller begge tøjler og derefter hugger til, så hesten får et voldsomt slag i munden.

Jeg har set dette svineri udført, så hesten bløder fra munden. Der er tilfælde, hvor hesten har brækket underkæben af en sådan behandling!
Det `almindelige´ kæbetræk er, hvor rytteren i irritation rykker hårdt i en tøjle for at straffe hesten for egen mangelfuldhed.

Men uanset hvor hårdt kæbetrækkene leveres, så rammer biddet ALDRIG ganen!

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Kæbetræk
Forfatter: 
Dato:  10-03-2003 13:30
Tak for forklaringen, har set en del ryttere udføre det, men har ikke vidst hvad det hed. Stakkels heste, eneste formål jeg kan se der opnåes med kæbetræk er at gøre hesten bange for hånden.

Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider