Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Biddets slemme indvirkning - tortur?
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 13:17

Synes lige, at I skulle se disse billeder!

Billederne må meget gerne kommenteres!

Tænk på, hvad der sker, når man "snører" sin hests' mund sammen - gerne med tilbagetræk, og den ikke har en chance til at åbne munden og lindre angrebet i ganen!

mvh
Bente

stutterihoejly som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Biddets slemme indvirkning - tortur?
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 13:28

Gode tegninger !!

Hvor har du dem fra ?

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

Min præsentation er opdateret med spritnye billeder !!!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 14:44
Jeg skal lige hører om jeg har forstået billederne rigtigt.

3-deltbid. Når man strammer tøjlerne, når går bidet ikke op i ganen, Men det gør det vært i mod, når man gør det samme med 2 delt bid? Ud fra tegninger vil man kunne konkludere at det 3-delte bid, er det bedste?

Kan nogen så forklare mig hvorfor det, 2-delte bid, så virker blødere på hesten end det 3-delte?

Jeg har selv erfaret, at en hest, der er virkelig bange for bidet (tredelt), fik et 2-delt bid på, og hesten var som forandret. Med bange for bidet, mener at den vil ikke lægge sig på det, bare man tænker på at rører tøjlen, flyver hovedet rundt. Jeg har oplevet dette flere gange.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 15:11
Til KatrineH,

Her er linket:

http://drivingessentials.com/kk_ultra.htm

Det er selvfølgelig Herman Sprengers, så påstanden er måske lidt ensidig.

Til Bonny,

Jeg vil tro, at det også har meget at gøre med hestens ganebygning og pladsen, der er til rådighed.

Alle heste er vel ikke helt ens udformet.

Det siges jo også, at der er foretaget videnskabelige svenske undersøgelser af hestens mund, som viser, at der slet ikke er så meget plads ved laderne, som tidligere antaget.

Så et tykt bid er i virkeligheden ikke så mildt, som et tyndt bid, hvis hesten ikke kan lukke munden ordentligt omkring det tygge bid, så vil det naturligvis genere hesten unødigt i.f.h.t. at anvende et tyndt bid.

Det er jo som bekendt hånden, der bestemmer, hvor skarpt et bid indvirker på dyret.

mvh
Bente
stutterihoejly som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 15:38
Ja som springrytter overvejer jeg nu at bruge hackamore! ;-D Landstræner Kim Kjærgaard STYRER! ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 17:40
En mekanisk hackamore er bestemt ikke at foretrække fremfor et alm. trensebid, da trykket på hestens næseryg bliver meget stort.
Jo længere stænger der er på hackamoren, jo voldsommere virkning - pga. kæden under hagen, kan man risikere ved hårdhændethed at brække kæben på hesten, hvad man jo også kan gøre med et stangbid.
Så jeg synes at du skal overveje et alm. bid en ekstra gang.

Hygsen, Sussanne
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 17:57
Hej Bente.

Tak for din mail forleden.

Tegningerne fortæller den historie, som man vælger at `se´! Intet andet, for de faktiske forhold er ganske anderledes.

Nogle taler om, at et bid er så tykt, at hesten har besvær med at lukke munden om det. Det er noget vrøvl, for pladsen mellem laderne på en voksen hest er så stor, at der uden besvær kan anbringes et bid så tykt som et kosteskaft, og et sådan bid findes overhovedet ikke. Og almindelig sund fornuft siger, at en stor trykflade giver mindre ubehag end en mindre (tyndt bid).
Læg så mærke til, at tegningerne viser, at et todelt bid trykker op i hestens gane. Dette kan overhovedet ikke lade sig gøre, ikke engang hvis man giver en hest, som skal bruge et 11 cm bid, et 18 cm bid i munden.
Læg endvidere mærke til, at `det tredelte bid klemmer sammen om tungen og laderne, at den simple grund, at der er to led i stedet for et, som i det todelte. Derfor vil trykket lægge sig på ydersiderne af laderne og klemme sammen, hvilket er endog meget smertefuldt for hesten - især i urutinerede rytteres hænder.
Men tegningerne er jo lavet for producentens penge, den producent, som meget gerne vil have sine tre-delte bid solgt.
Smid lortet ud; det er intet værd! Det ved jeg også, at du er klar over.

Hils manden og alle dyrene. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 18:09
Åh..Johannes..jeg bliver mere og mere vild med dine indlæg. Du kan skrive, så alle forstår det.

Jeg vil sige TAK, fordi du deler ud af din viden her på HN.

Knuzz jsarik
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 18:26
Hej Johannes,

Jeg har ikke påstået noget som helst.

Min overskrift er også afsluttet med et spørgsmålstegn.

Ikke desto mindre findes der flere videnskabelige undersøgelser vedr. emnet.

Bl.a. har svenske tandlæger forsket i det og kommet frem til, at pladsen ved laderne er for smal til tykke bid.

Der foreligger også andre undersøgelser af emnet.

Her er et citat:

"In collaboration with SPRENGER, the Veterinary University in Hanover undertook a new project which included measuring the height of the equine palate and the size of cavity where the bit sits.

More than 70 horses' heads were analysed after which it was discovered that:

the interior volume of the mouth was less than had been previously thought the palate was both smaller and very often flatter than originally imagined the space left for a bit is therefore rather limited."

Det eneste jeg ønskede, var at starte en debat om emnet og høre forskellige menneskers objektive meninger.

mvh
Bente

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 19:12
Bente: gerne med tilbagetræk, Tilbage træk er og bliver blidere ved hesten idet man umuligt kan stramme den særlig meget.
Mange folk tror andet, men så er det fordi de ALDRIG selv har prøvet at spænde et!

Vil give Johannes ret, kan heller ikke med min vildeste fantasi forestille mig hvordan at det to-delte bid kan komme til at trykke hesten i ganen ?:-)

Rider selv med et tykt og tungt 2-delt og det har min hest altid gået med og den har 7-9-13 aldrig haft et enest sår o.l hverken i munden eller i mundvigerne.
Mvh HeidiZ|Putin|
♥♥♥
Det er kun med hjertet, man kan se rigtigt. Det vigtigste er altid usynligt for øjet.
Antoine de Saint-Exupéry

NYT! Så er vi sørme kommet på nettet Hér!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 19:26
tja man kan sagtens finde dit citat flere steder som reklame, bl.a. på sprengers egen side: http://www.sprenger.de men hos Hanover universitet finder man intet om sprenger.. http://www.uni-hannover.de det kan jo tænkes at det er et reklame fif (som i kuponbladende: "førende læger på rigshospitalet siger at man kan tabe 40 kg om ugen ved at gå med magnet bånd om maven etc...")

til gengæld har jeg fundet denne artikel:

http://cvm.msu.edu/dressage/articles/mcpres/presbit1.htm og en mere:http://cvm.msu.edu/dressage/articles/mcpres/presbit2.htm

Ane
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 19:55
Hej igen,

Min overskrift og tekst kunne virkeligt starte en debat.

Det var da rart.

Tak for links og tilkendegivelser.

Nogle af linksene har jeg selv henvist til.

Desuden skrev jeg:

"Det er selvfølgelig Herman Sprengers, så påstanden er måske lidt ensidig."

Til Heidi vil jeg sige, at det skudt helt ved siden af, når du skriver:

"Mange folk tror andet, men så er det fordi de ALDRIG selv har prøvet at spænde et!"

Der er desværre mange ryttere, som spænder deres næsebånd unødigt stramt.

mvh
Bente

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 20:18
tja de der videnskabelige undersøgelser du nævner bente vil jeg gerne stadig læse :)

Jeg citerer lige fra en af de artikler jeg har linket til:

"Within the horse's mouth the jointed snaffle lies between the tongue and the hard palate, with a slight downward angulation toward the incisor teeth. Tension in the reins causes the mouthpiece to indent the tongue more deeply, pulling the bit away from its contact with the hard palate and leaving an air-filled pocket above the joint of the bit (figure 2). As someone pointed out at a seminar recently, this could explain why some horses pull against the reins; by doing so they are able to reduce uncomfortable pressure on their hard palate. "

Her skriver Dr. Hilary Clayton faktisk det modsatte af hvad dine billeder indikerer. Hun beskriver hvordan bidet ved et træk fra tøjlen vil bevæge sig væk fra ganen og danner et hulrum... det vil jeg da gerne høre hvad du mener om..?

og for øvrigt så er Dr Clayton så vidt jeg kan finde ud af 'rigtig nok', hun har i hvert fald skrevet både artikler og bøger.

Ane
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 20:35
Bente: Ja, der er mange som der spænder deres næsebånd for stramt. Men de fleste tilfælde er altså alm. næsebånd. Dem med tilbage træk er 1000 gange sværer at spænde og desuden mere behalig for hesten.
Mvh HeidiZ|Putin|
♥♥♥
Det er kun med hjertet, man kan se rigtigt. Det vigtigste er altid usynligt for øjet.
Antoine de Saint-Exupéry

NYT! Så er vi sørme kommet på nettet Hér!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 20:49
Hej Ane,

Jeg har skrevet til Herman Sprenger og bad dem om at sende linket til mig til Veterinary University in Hanover omhandlende nævnte statement, så vi kan få afmystificeret, om det er det pure opspind og bare en del af en salgspromotion.

Artiklerne du har linket, ser også interessante ud.

Jeg er langtfra fagmand på området og har som før nævnt "bare" ønsket at starte en debat.

Derfor er alle synspunkter velkomne.

Jeg arbejder videre med den svenske videnskabelige undersøgelse udført af tandlæger og skriver igen, når jeg ved noget mere.

Mht. tilbagetræk er der delte meninger, som der er om alting.

Jeg har selv trenser med tilbagetræk, som ikke er til gene for hesten.

mvh
Bentestutterihoejly som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 21:51
Hej.

Jeg må nok give Heidi/Bente ret når hun siger at næseremme med tilbagetræk ikk er ligeså nemme at stramme sm almindelige næseremme.

Jeg har selv tilbagetræk på min nye trense og kan her tydeligt se og mærke en forskel på hvormeget jeg kan stramme det.

Ang biddene, så har jeg erfaret at der varierer meget fra hest til hest, min egen er ikke glad for at gå med tre-delt, mens en unghest jeg rider suger langt bedre på biddet efter det er blevet skiftet ud til et tredelt.

Der er også mange delte meninger om hvilket bid der er skarpest fra rideforretning til rideforretning.

Knuz
Mette :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 22:29
Til alle:

For god ordens skyld skal lige nævnes, at tilbagetræk giver mulighed for at snøre næseremmen så stram, at hesten ikke kan lukke munden op, og så næseborene snøres sammen - hvis man giver den alt, hvad man orker! Så derfor er tilbagetræk et unødigt onde, som man helst ikke skal bruge. Har man en tungerækker, kan man for en kort bemærkning benytte tilbagetræksnæsebånd med godt resultat; men det skal ikke snøre hestens mund sammen - blot støtte.

Og til Ane: Det er jo helt klart, at den tyske undersøgelse er sponsoreret af Sprengerkoncernen, så præcis derfor kan undersøgelsen kun være ensidig.
Sådan er der jo så meget. For få år siden dukkede der et produkt op her i landet, som hed Greenguard. Det var en tremmemulepose, som heste skulle have på, mens de var på fold, og som skulle sørge for, at hestene ikke blev for fede. De kunne kun nippe de græsstrå til sig, som stak ind mellem tremmerne. I reklamerne stod der, at dimsen var udviklet i samarbejde med anerkendte tyske hippologer og dyrlæger, hvilket var et godt salgsargument, men ikke desto mindre lodret løgn. Og MANGE hoppede på den. Uha, uha.

Og hvis folk er i tvivl om, hvor megen plads, der er på hestenes lader, så kig dog efter; der er plads til en tre - fire bid af almindelig størrelse!!!! Og om man så sætter det todelte bid fuldstændig lodret inde i hestens mund (hvilket ikke kan lade sig gøre), så vil den stadig ikke nå ganen, netop fordi tungen og bløddelene under den følger med ned i underkæben.

Så deeeet ...

Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

3-delt...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 22:43
Tja.. Alt jeg vil sige er - hvilket bid kan I bedst styre hesten med?

Jeg har prøvet 2- og 3-delt (det sidste fordi det sagdes at være mildt). Jeg fandt ud af, jeg bedst kunne styre hesten med et 3-delt, hun gik med næsen mere inde - for at slippe for ubehaget - og det var så skræmmende at opdage, at jeg havde fundet sådan et bid, der ikke giver nogen valgmuligheder for hesten, at jeg købte et 2-delt igen..!

Det skal siges, jeg rider med meget blød hånd og aldrig tager for hårdt fat - alligevel prøvede hun at undgå biddet..

Hilsen Lone, der mangler en at ride sammen med i Århus (Sabro-Borum) - 14 km fra Århus.

Der står en traver derude, som du kan passe, hvis du ingen hest har.
0
0
Svar på denne tråd

Re: 3-delt...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 23:01
selv bruger jeg almindelige 2 delte bid på mine.

pelhammen hænger og samler støv det har den gjordt i 6
år nu.

johannes 4 bid på laderne og et imellem krogtænderne
så skulle vi vist være dækket ind.(joke).

gode indlæg,fra dig tak for det.

hilsen berit

dejlig ponyvallak 135 i stg
rå.bud ønskes.
pæn og velholdt,kieffer munchen 17" sadel.3500-
umonteret.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 08:54
...Min hest må så have en unaturligt lille mund - for der er IKKE plads til fire almindelige bid. Jo - hvis man lader dem ligge efter hinanden - men det var jo ikke pointen, var det, Johannes? Var din pointe, at hesten har plads til et bid, der er 4 gange så tykt som et almindeligt bid? Hvor har man heste med den slags munde???
Jeg tør gerne love, at ud af de 7 heste, der er i stalden vil ingen af dem have plads til "4 bid" i munden. Ikke medmindre man, som før skrevet, lader dem ligge efter hinanden - og det ændrer jo ikke på det faktum, at der er grænser for, hvor TYKT et bid, der er plads til i munden på sådan en hest, uden den skal gå med munden åben.

Mht næsebånd: Så vidt jeg ved er det ukorrekt at stramme dem mere end så der kan være to fingre på højkant på næseryggen under dem.

Hug your Horses!

99E

Læs mere om Natural MooseManShip HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 09:21
99E

Der er ingen pointe i min forklaring om hestens ladere, men jeg nævner, at der er plads til fire bid, for at anskueliggøre, at der ALTID er plads til selv det tykkeste på markedet!
Og mht. tilbagetrækket, så nævner jeg, hvad man KAN gøre, for at tydeliggøre, at tilbagetræk er VOLDSOMT, selv i svage hænder.

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 09:26

Jeg har også spekuleret på hvad næsebånd med tilbagetræk skal gøre godt for i det hele taget ?

Hvad er der i vejen med almindelige næsebånd ?

KatrineH
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 09:30
Nu bliver jeg helt nervøs for om jeg ikke er særlig god ved min hest, når jeg har valgt at bruge et tredelt auriganbid på ham.

Jeg synes han går rigtig godt på det, suger en del på det og er rimelig nem at at arbejde med. Når jeg giver ham hovedtøj på tager han selv biddet, ingen kamp der.

Jeg synes som sagt at han er meget mere samarbejdsvillig med det på end med et almindeligt todelt.

Så er mit spørgsmål: er det fordi han føler ubehag ved det, at han meget nemmere går til biddet?

Det kan jeg forstå at der er nogle herinde der mener.

Med venlig hilsen Vivi
0
0
Svar på denne tråd

Lige en tanke....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 09:52
.... sider her og kikker på et billedet af min hest, og har også lige været ude og kikke på ham "live", og lige meget hvordan jeg vender og drejer det kan jeg over hoved ikke se der er plads til et bid i munden på ham 8-)

Prøv f.eks. at kikke på dette billedet.... Hvis vi nu f.eks. tager de der gyngeheste til at putte penge i, der står rundt omkring, så har de der hvor bidet skal side et fint hul!!
Det hul kan jeg ikke finde på en heste mund..... Kan i ?????

At der så er et mellemrum mellem tænderne der passer til et bid (eller 4, hvis nogle skulle have brug for det), er jo ikke ens betynde med at det er skabt til bidet. Lide ledes er hesten jo heller ikke skabt til at ride på selv om dem har ryggen der passer til det !!

Dog rider vi dem da alligevel, og putter da også bid i munden på dem....

Men her vil jeg så mene at det gælder om at gøre det mest behaglig for hesten, men hvad er mest behaligt ???
Det kan vi kun gætte på, og jeg ved da også godt hvad jeg gætter på, men hvem siger det er rigtig ???
Ingen.... Men hvem siger at alt det andet er rigtig ???

Der bliver lavet tegninger, og gættet, men i bund og grund er det jo kun hestene der ved hvad de gerne ville have, men er der nogle der spøger dem ???
Og hvem siger at bare fordi en hest mener en ting at en anden så mener det samme ???

Tja... der er mange spørgsmål... men er der nogle svar ???

8-) Annette
Sludder er blot noget der i bund og grund strider imod ens egen synspunkter

Se min hjemmeside her
0
0
Svar på denne tråd

Re: Lige en tanke....
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 10:04

I bund og grund er et bid godt hvis hesten går godt og trives med det. Har den tendens til at gå imod, samt måske vægrer sig ved at tage biddet i munden, så er det dét forkerte man har valgt. Eller længden/tykkelsen skal måske ændres. Tit er bid også for korte.

Annettes hest har ligesom min hoppe en lille mund, derfor anbefalede hestetandplejeren mig at skifte til et mellemtykt bid. Det jeg red med før var for tykt.

At en hest f.eks. reagerer hurtigere/bedre på f.eks. et tredelt, er ikke nødvendigvis fordi det er "skarpere", det kan også være fordi at det er mere "levende" og derved gør hesten mere følsom i munden.

Min gamle hoppe blev enormt hidsig hvis jeg red med et to-delt, hestetandplejeren sagde at det var fordi hun havde en "lav" gane. På hende var det rigtige et tre-delt.

Det er bare at se hvad der virker godt !

KatrineH
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 10:14
Hejsa,

Jeg har lige læst alle indlæggene,
Vil bare sig at jeg har prøvet næsten 20 bid på min gamle hest, godt hjulpet af berider og rideudstyrsforretninger.
Hesten havde en mund til et 12,5 cm bid, men jeg fandt frem til at den gik bedst på et 14,5 cm bid, tyngt, tungt aurigan-bid helst med gummi-bidskiver og en krydsnæsebånd med ringe...

Så lagde den sig til bidet, og vi kunne ride dressur...
Det var en springer...

mvh,

Maria
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 10:56
Interessant diskution.

Jeg rider med et alm. 2-delt ikke for tykt trensebid på min fjordhest, det er det hun går bedst med.

Jeg startede da hun skulle rides til med et tykt muffebid for det skulle jo være blidt og behageligt for den lille hest. Hun kunne ikke lide det, jeg skiftede til et tyndere bid og hesten var glad. Det virkede som om hun hele tiden prøvede at komme af med det tykke bid, så min konklusion er at selv om hun ligner en bredmundet frø, så er der ikke så meget plads i hendes mund som det ser ud til.
Jeg har også prøvet et 3-delt bid på hende og kunde ikke mærke den ringeste forskel, så vi fortsætter med det 2-delte.

Mvh.
Anja
0
0
Svar på denne tråd

Svensk tandlægeundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 11:03
Hej til alle,

Min opfattelse på den svenske tandlægeundersøgelse er, at pladsen mellem laderne ikke skal betragtes horisontalt men vertikalt. Det er der pladsen er begrænset og næppe egner sig for tykke bid, hvis hesten skal kunne lukke munden helt uden ubehag.

mvh
Bentestutterihoejly som kan lide alle heste uanset race, ej raceren, størrelse og køn! (y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Svensk tandlægeundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 11:39
Uanset om man betragter laderne vertikalt eller horisontalt, så er der plads nok til et godt tykt bid.
Hvis I er i tvivl, er der intet nemmere end at stikke en finger ind mellem hestens ladere. Prøv først med en finger, så med to, så med tre, så med fire. Tryk også ned på hestens tunge og mærk, hvor megen plads der rent faktisk er.
Og hvorfor har man bid i hestens mund? MAN RIDER FOR AT OPNÅ EN VIS FORM FOR SAMLING, og det kan ikke lade sig gøre, hvis der ikke er noget at ride hen imod (læs: en let støttende hånd). Når nogen hævder, at deres hest går bedst med tredelt bid, er det alene af den grund, at vedkommende ikke er i stand til at administrere tøjlehjælpen korrekt. For kan man ikke ride hesten på et todelt bid, er der noget galt, for det todelte giver lige præcis hesten den frihed til at bevæge hoved og hals i takt med resten af dens krop, som bliver taget fra den med `skarpere´ bid, eller bid, som gør mere eller mindre ondt.

Og næsebånd. Hvorfor rider westernryttere ikke med næsebånd? Jeg ved det godt, men lad os høre det fra westernrytterne.
Dressurryttere - og dermed også springryttere - rider med næsebånd for at give hesten en smule støtte og, og for at den nemmere kan sutte-gumle på biddet. Det er IKKE for at snøre hestens mund sammen, så den ikke kan lukke munden op.

Johannes.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 11:45
Johannes
Dressurryttere - og dermed også springryttere - rider med næsebånd for at give hesten en smule støtte og, og for at den nemmere kan sutte-gumle på biddet

... Er du ikke sød lige at forklare det nærmere! Hvorfor skulle hesten ikke kunne sutte-gumle på biddet uden næsebånd?

Sundancer
The man who does not read good books has no advantage over the man who cannot read them.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 11:58
Hold da helt op Johannes !!!
Du virker jo nærmest gal på det tredelte bid.

Hvad har det dog gjort dig????

Min hest virker nu glad og tilfreds med det.
Så jeg tror nu bare vi fortsætter med det.

Mvh. Vivi
0
0
Svar på denne tråd

Men Johannes...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 12:05
...Du er jo naiv, hvis du tror, alle westernryttere gør de samme ting af samme årsag - så lad os høre:

Hvorfor mener DU, westernryttere rider uden næserem?

JEG rider uden fordi jeg gerne vil have, min hest har mulighed for at undvige biddet, hvis jeg tager for hårdt. Så ka' jeg lærrr' det! ;-)

Hug your Horses!

99E

0
0
Svar på denne tråd

Re: Men Johannes...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 12:41
...Hvorfor rider westernryttere ikke med næsebånd? Jeg ved det godt, men lad os høre det fra westernrytterne.

OK... her kommer svaret så fra en westernrytter:
Fordi det må man ikke til shows, og hvorfor så ride med det til hverdag ??

Annette
Sludder er blot noget der i bund og grund strider imod ens egen synspunkter

Se min hjemmeside her
0
0
Svar på denne tråd

Re: Men Johannes...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 12:53
Jeg synes hesten selv skal vælge det bid den går bedst med!
om det så er tykt eller tyndt, tre-delt eller to-delt, det kan da være ligemeget!

Johannes: jeg har læst rigtig mange af dine indlæg og har fået meget respekt for dig. Betragtet dig som en "alvidende person" men det er åbenbart forkert!
Helt ærligt, så synes jeg der er HESTEN der skal vudere hvorvidt man skal ride med det eller det bid og ikke ejeren/rytteren!

Er det måske ikke hestens velbefindende der er det vigtigste? For mig er det. Hvorfor kan man ikke ride, når ens hest går bedst på et tredelt? -Kunne du ikke uddybe det nærmere?

Som andre har sagt, virker det virkelig som om du har set dig sur på det tre-delte bid. Som om du bare har lukket af og har DIN mening uden at lade de andres argumenter slå igennem til eftertanke!

Jeg har hørt flere gang, at forkert brug af de to-delte, har brækket kæben på mange heste, men også at det tre-delte kunne være ekstrem hårdt. Skulle vi ikke bare koncentrere os om at ride rigtigt og "spørge" hesten hvad den har det bedst med. det er jo trods alt en del af teamet.

Hvis hesten føler sig tilpas med det tre-delte, så bliver man nødt til at priotere hesten før rytteren. For egentlig så tror jeg bare det er et princip at nogen SKAL ride med to-delt.

Jeg har absolut ikke noget imod nogle af biddene, hvis det blive brugt med en blød, eftergivende hånd. Meningen med ridningen er jo, at man skal kunne samarbejde med den anden del af det team man er i, når man nu engang har med heste at gøre. derfor er det vel mest rimeligt at hesten får lov til at bestemme hvad den har det bedst med at DEN har i munden?
Hvis man ikke kan aceptere det, synes jeg man skulle finde en individuel sport!

Mvh. AnnaTjek lige min hjemmeside og kom gerne med en kommentar i gæstebogen! http://www.geocities.com/ponier88
0
0
Svar på denne tråd

Re: trensebid
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 13:20
Jeg har altid selv brugt et ganske almindeligt tykt, massivt 2-delt trensebid af rustfrit stål, og har aldrig haft nogle problemer med det (i hvert fald ikke nogle, jeg ikke kunne ride mig ud af). Jeg har da også altid ment/troet, at tre-delte bid var et påfund fra producenternes side, som havde til hensigt at trække penge ud af rytterne.

Men vores ridepige, som rider på Sif, havde store problemer med at få hende til at lægge sig TIL biddet, uden at lægge sig PÅ det. Derfor lånte jeg et tre-delt med en kobberfidus i midten - bare for at prøve.
Jeg må indrømme, at jeg ikke selv kan mærke den helt store forskel, men det hjalp temmelig meget for vores ridepige, og eftersom Sif virker glad og tilfreds med biddet, købte jeg et. Det går hun altid med nu, når hun bliver redet - og jeg har fået lidt et andet syn på de tre-delte bid. Jeg har dog også prøvet biddet på både Felix, Lotte og de heste jeg nu ellers har redet - og det har alle steder været med uroligt hoved/forpart til følge. Så den går ikke med alle heste - ifølge mit begrænsede erfaringsmateriale, så virker det kun på de heste, der vil lægge sig tungt på biddet, og som man ikke kan ride "op".

Jeg har studeret billedet af det todelte bid meget - ligesom jeg gentagne gange har undret mig, når det er skrevet, at det klemmer hesten i ganen.
Hvis det skal kunne klemme op i ganen, så kræver det for mig at se, at rytteren hænger i tøjlen konstant? - og hvis rytteren gør det, så er det vist nærmest ligegyldigt, hvilket bid man rider med.
Normalt bevares der jo bare en let kontakt med biddet, så hesten har frihed til at arbejde med det - og så længe den arbejder med biddet, bliver det vel ikke klemt op i dens gane??

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 13:50
Da jeg købte min hest gik hun med et 3-delt bid. Hun var lige blevet tilredet så jeg undrede mig meget over det. Nogen der kan give en forklaring på hvorfor man giver en ny-tilredet hest et 3-delt bid i munden (hun havde været redet et par måneder og var 4 år)???
Jeg valgte selv at købe et 2-delt tykt bid, hvilket fungere helt perfekt :)

Der er nogen der siger at tilbagetræk ikke kan strammes særlig hårdt, men jeg synes nu det er det næsebånd der kan strammes mest. Man kan virkelig hive til og stramme ind med sådan et uden det virker særlig stramt, derfor er det ikke lige den slags min hest skal have på.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 13:59
Sif, jeg synes, at du skiftede bid af de forkerte grunde. Når et bid kun virker med EN bestemt rytter så synes jeg, at det er hos rytteren, man skal rette fejlen.

Det lyder til, at pigen ikke driver nok, så kommer hesten på forparten og hænger på biddet. 3-delte bid er af mig ubekendte grunde kendt for at kunne forhindre hestene i gå for dybt og hænge på biddet, og det lader jo til at være rigtigt i dit tilfælde.

Men at hesten hænger på biddet er ikke biddets fejl, det er rytterens, og da især, når det kun er en rytter der har problemet. Hesten kommer ikke synderligt mere på bagparten af at lade være med at hænge, hvis det ikke er en konsekvens af drift til en let modstående hånd - altså er det et bedrag, at biddet hjælper - det hjælper kun på symptomet, den hængende hest.

Man rider nu engang ikke en sammenrullet hest op ved at hive i biddet, man gør det bagfra.

Jeg har ikke noget imod 3-delte bid generelt, og så længe hesten med alle ryttere går bedre på et bestemt bid, så skal den da have det bid, jeg synes bare, at det du beskriver, ligner symptombehandling. Men jeg har jo altså kun din beskrivelse her at gå efter, jeg har jo ikke set nogen ride hesten, så der kan selvf. også være andre forklaringer, og det ER et faktum, at forskellige heste reagerer forskelligt på forskellige bid.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 14:34
Det kan vi kun være enige i. Men det har heldigvis vist sig, at det var godt nok at gøre det.

Sif ER en meget svær hest at ride. Det ligger dels i hendes sind og dels i hendes gener.
Jeg har redet hende i flere år (hun er jo 10 i år), og jeg har knoklet måsen ud af bukserne for at ride hende frem - med det resultat at jeg godt kan samle hende, hvis hun får lov til at gå meget dybt.

Min ridepige har endnu ikke den samme "teknik", og bidskiftet var simpelthen et forsøg på at komme videre. Jeg er utrolig glad for Heidi (som pigen hedder) og jeg syntes det var synd for hende, at hun fik så lidt igen, til gengæld for alt det arbejde hun trods alt lægger i hende.

Heidi har en meget blød og let hånd, så jeg havde ikke de helt store problemer med at prøve med det tre-delte bid (som jeg altså opfatter som værende hårdere end et 2-delt), og det har også vist sig at det har hjulpet.

Når Heidi har "fået krammet" på Sif, så vil hun sikkert heller ikke behøve det tre-delte bid længere, og så kan vi tage det af igen. Men i mellemtiden går hun med det - og jeg tror på, at hun trives med det. Hun har en MEGET talende mimik, og når noget ikke bekommer hende vel, så er vi slet ikke i tvivl om det.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Ikke to er ens!
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 15:31
Ikke to heste er ens - så jeg tror ikke der findes nogen 100% løsning indenfor bid. Ligesom det gælder alt muligt andet mht. ridening.

Da jeg købte min hest, gik han med et tre-delt bid, da jeg fik at vide, det var det han gik bedst med.

Han gik hurtigt ret stabilt, men jeg savnede et mere konstant sug. Da jeg skiftede underviser foreslog hun at jeg skulle skifte til et almindeligt trensebid, hvilket gjorde, at han begyndte og suge og skumme helt anderledes.

Ved et tilfælde oplevede jeg så at han faktisk går allerbedst på et meget tyndt to-delt trensebid.

En dag havde jeg glemt mit bid derhjemme. Jeg lånte et bridonbid fra et kandar til lidt hyggeridning uden sadel. Dette tynde og ellers skarpe bid accepterede han 100%. Også uden næserem. Jeg rider normalt med næserem, sadel, spore og pisk - men på vores ugentlige gymnastikdag rider jeg uden næserem, sadel, spore og pisk...

Det er sund træning - især for mig!

Men selv om jeg kan ride min hest uden hjælpemidler, så vil jeg alligevel sige næseremmen giver en ekstra stabilitet både for hest og rytter, selv om næseremmen ikke er spændt mere end man nemt kan få to fingre ind under... de øvrige hjælpemidler hører vist til i en anden diskution.
AnnA

"Alle har prøvet at træffe en forkert beslutning. De fleste har også prøvet at træffe en rigtig beslutning. Skal man definere, hvad forskellen er på den rigtige og den forkerte beslutning, er svaret ofte viden!"
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ikke to er ens!
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 17:19
Til Kistaraq:
Rigtigt opfattet: jeg hader det tredelte bid, præcis som jeg hader glidetøjler, ekstreme hjulsporer og piske, der svirper!
Biddet har ikke gjort mig noget, men tusinder af heste ville have det ikke så lidt bedre, hvis de fik et todelt bid i munden. Hvorfor? Det har jeg skrevet om til hudløshed (næsten)og her skal jeg igen blot nævne, at kun ganske få BØR ride med tredelt bid, nemlig små børn på små ponyer. En seksårig rytter har ikke en chance for at holde ponyen, hvis den vil stikke af, men er der tømmet op med tredelt bid, kan han/hun.
Sådan er det også for store heste. Når så nogle hævder, at deres hest går bedst på tredelt bid, vil jeg til min dødsdag hævde, at der er fordi rytteren ikke har den rette føling i sine hænder, når man benytter sig af den slags. Hvis man ikke kan ride hesten på todelt, er der noget helt galt. Så det bør man få lært.
Til gengæld kan jeg sagtens acceptere, at nogle hævder, at de kan ride på begge dele. Helt bestemt. For har man følsomme hænder, som man kan administrere, kan man ride med alt. Men hvorfor det skarpere bid, når man har følsomme hænder? Nej, vel?

Til hypelskeren:
Hvis hesten selv skulle vælge, kan jeg godt garantere dig for, at den ville vælge al rideudstyr og samtlige rytetre fra. Men det er jo utopisk blot at forestille sig. Rytteren har til opgave at LÆRE AT BETJENE DE TEKNISKE HJÆLPEMIDLER, DER GENERER HESTEN MINDST MULIGT! Det er ALTID rytteren, der vælger, ligesom det ALTID er hesten, det går ud over.
Og så lige den der med, at flere kæber er blevet brækket af et todelt bid!!! Det har jeg godt nok aldrig hørt ... og jeg har vist nok hørt det meste. Jeg VED, at en hest her i landet har fået brækket kæben, fordi rytteren i afmægtigt raseri leverede gentagne voldsomme kæbetræk i kandarens stangtøjle!!
Føj for fanden. Men skulle det samme gøres med et todelt bid, skulle tøjlerne være af stålwire for ikke at knække.

Og til Sif:
Jeg kan sådan set godt forstå dig; men din forklaring er jo præcis det, problemet handler om: man vil opnå noget, som rytteren ikke er `klar´ til. Det er nemlig sådan, at dersom rytterens hjælper fungerer, vil enhver hest gå til biddet! Det kan den simpelthen ikke lade være med. Så det ville være bedre, hvis hun lærte det i stedet for at tage det tredelte bid til hjælp.
Men når du nu har valgt at gøre det sådan, kan jeg lige indskyde, at det sker der sikkert ikke noget ved, NÅR DU ER DEN ENE PART, for jeg aner, at du ikke er `helt ved siden af´- hvis du forstår.

Hilsner til alle. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 19:31
Johannes: ja, det er klart hesten ville foretrække at være fri og vild som før, men det er nu engang ikke sådan og derfor mener jeg, at man bør stræbe efter de absolute bedste forhold for hesten.

Gode forhold med hensyn til ridning, synes jeg er:

-God bund og ridesteder
-Afvekslende ridning
-Træning på HESTENS primisser og det er vist der vi er uenige...

Man kan se om en sadel ligger godt på hesten og lære hvordan man rider den, for som mange allerede har sagt, er ingen heste ens.
Netop derfor, synes jeg man skal lytte til hesten så DEN kan vælge om den har det bedst med tre-delt, to-delt, stangbid eller noget helt helt andet!

Det er vel en selvfølge at rytteren kan ride og lytter til sin hest, eller er de tider ovre?
Hvis de ikke er det, er der jo INGEN der sidder og hiver og flår i deres hest eller.....?

Mvh. Anna
Tjek lige min hjemmeside og kom gerne med en kommentar i gæstebogen! http://www.geocities.com/ponier88
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 20:06
Hyp-elskeren:

Siden du går 110% efter hvad hesten helst vil rides på, så går jeg da ud efter at du rider med bosal, eller soft hackamore, og ponypude, eller jokeysadel?

Ellers kan jeg kun give Johannes ret i hvad han skriver.

Athos blev engang redet på KK ultra (tredelt). Jeg synes han gik godt, så det var jo fint. Efter noget tid skriftede jeg til det almindelige todelte.

For noget tid siden prøvede jeg så det tredelte igen, og så gik det galt. Athos var urolig fortil, + at han lagde sig tungt på biddet. Så nu går ridningen på et todelt Pinchless bid, som jeg er utrolig glad for.

Det er godt når det går bedre, men det er bedre når noget går godt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 20:31
Donia:
"så går jeg da ud efter at du rider med bosal, eller soft hackamore, og ponypude, eller jokeysadel?"
Hackamore er prøvet og det bryder hun sig absolut ikke om! Jockeysadel eller ponypude giver ikke den samme støtte og vægtfordeling som en god sadel, så nej, tror jeg ikke hun ville foretrække!

Holder stadig fast i, at det er hesten der bestemmer hvilket bid der skal rides med!

Tjek lige min hjemmeside og kom gerne med en kommentar i gæstebogen! http://www.geocities.com/ponier88
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 20:47
Som AnnaC skriver, tror jeg det er meget individuelt hvordan hestenes mund er opbygget. Nogen egner sig til 2 delt, andre til 3 delt og nogen gør SLET ikke....jeg kan give et eks. som jeg er sikker på er i orden jeg bruger. Spookie som også kommer på HN, har en New Forest hoppe. De gange jeg har været ude og ride med hende, har hun IKKE bid på hesten. Af den simpel grund, at hesten bliver utålmodig når hun har det på. Dvs. at hun ikke respektere biddet. Og Spookie rider med let hånd, den er aldrig ufølsom. Nu er der nok nogen som siger at det kan ikke undgås, og det kan det altså.
Jeg rider selv med med et 3 delt bid på min hoppe, og hun er meget mere rolig i hendes mund. End da hun havde 2 delt bid på. Jeg har altid gået meget op i, at ride med "let" hånd.
Og nu man snakker om for eller mod omkring 3 delt bid, så syntes jeg ærlig talt at man hellere burde diskutere pelham, og hvad de ellers hedder de "ualmindelig" bid. Når man tager et kig på bid af den slags, får jeg kuldegysninger. Jeg frygter også den dag, at Urs kommer op i klasser hvor det er forlangende med kandar.....
Ved godt at mange vil tænke " det har ikke noget at sige" eller " jeg kan KUN ride med sådan et bid".....
Jeg syntes det handler om at finde et bid som passer bedst til den hest man har, og IKKE kigge efter bid som er HELT unødvenig!!!!.....Hestene bliver som vi skaber dem. Derfor bør man tænke sig godt og grundig om hvordan man rider og hvad man pådutter dem.
Mvh. Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil" B-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Johannes
Forfatter: 
Dato:  13-02-2003 14:49
"Ikke helt ved siden af" - Jeg takker og bukker (med glimt i øjet)

Jooh, jeg tror at det går - og at Sif overlever. Efterhånden har Heidi fået hende til at sætte sig helt pænt bagtil, og hun kan lave nogle helt fornuftige overgange - både til og fra forskellige gangarter og temposkift i de enkelte gangarter. Hun har i løbet af vinteren lært at sidde lodret i sadlen i stort set alle situationer (ellers flytter Sif sig nemlig ikke ud af stedet!), og hun er blevet god til at drive på.
Så det varer ikke længe, før vi prøver at skifte bid igen.

Problemet med Sif er bare, at hun dels har et "sjovt" temperament (flegmatisk, ind imellem grænsende til apatisk), og dels har hun et ret kort nakkestykke.
Derfor kræver det faktisk noget mere af hende at bære forparten "rigtigt" i forhold til, hvad jeg mærker på andre heste - og når hun nu er velsignet med den holdning, at "bevægelse er sølv, men stilstand er guld", så kræver det faktisk mange ting af rytteren på én gang. Sif er ikke hård i munden - slet ikke, men nogengange er hun så træg, at man har fornemmelsen af at have en død fisk i den anden ende af tøjlen...

Ved at bruge det omtalte bid, har vi fået noget brugbart ud af det, indtil Heidi har fået nogle af tingene "ind på rygraden". Derefter kan vi så gå videre med resten. Det må godt komme i små portioner, for Sif er 10 og Heidi er 15 - så de har mange gode år for sig endnu.

De samme ting gør sig i øvrigt gældende, når vi kører med Sif. I dressurkørslen er det virkelig en kunst at lave et nogenlunde resultat uden at hun har pisken svævende 5 cm over krydset hele tiden...

Hilsen Sif

P.S.
Nogle gange spekulerer jeg faktisk over, hvorfor vi overhovedet gider at "bøvle" sådan med hende - men hun er nu sådan en dejlig hest.
Hun trisser li'så forsigtigt rundt med naboens unger, og uerfarne ryttere kan på Sif virkelig få fornemmelsen af vigtigheden af et korrekt sæde (hvis de ellers vil bevæge sig fremad overhovedet..), og hun er et ES af de store i terrænet. Hun er hurtig, udholdende, påpasselig og modig (det synes hun nemlig er sjovt). Hvis hun da bare ikke hang sådan med hovedet, hver gang hun ser "sandkassen"...

0
0
Svar på denne tråd

bid osv
Forfatter: 
Dato:  13-02-2003 17:29
Nu har jeg gentagne gange læst, at hackamoren er et bid fanden har skabt i vrede. Men hvorfor? Et hvert bid kan gøre skade i de forkerte hænder og en dygtig rytter vil kunne ride sin hest med en ståltråd i munden (på hesten altså). Noget andet er den evige diskussion om tilbagetræk. Gentagne gange er det blevet sage, at man kan spænde det helt vildt stramt, og man derfor ikke vil bruge det. Jammen, igen, det er hånden, der strammer næsebåndet, der bestemmer, hvor stramt det skal være.

Angående todelt og tredelt bid. I har givet mig noget at tænke krafitigt over. Celine er jo som sagt i fol og knapt tilredet. Jeg har redet hende uden næsebånd og med et tredelt bid. I morgen vil jeg prøve med næsebånd og todelt bid, så må vi se om der er nogen forandring. Så jeg vender tilbage i morgen med endnu et indlæg.

Hesten vil selvfølgelig helst være fri for det hele, hvad angår udstyr og ryttere. Sådan en som Sedoj har jeg store problemer med, hvad angår biddet. Han nægter at acceptere det overhovedet. Indtil videre er problemet løst ved ridning i hackamore eller grime indtil at han går stabilt fremad. Når vi når så langt, at jeg kan styre ham vha sæde og vægt, schenkler osv, vil jeg ligge bid på ham, men ikke før. Jeg føler mig nemmelig ikke sikker nok, og har nemt ved at komme ud af balance på ham. Det problem har jeg slet ikke med Celine. Er det en dum ide?

Men som sagt, jeg vender tilbage i morgen med fortælling om ridt med todelt og næsebånd.
Hilsner og Vrinsk fra Susanne,Sedoj og Celine
Besøg min hjemmeside http://www.devoted2.dk

0
0
Svar på denne tråd

Re: bid osv
Forfatter: 
Dato:  21-02-2003 19:08
for dem som ikke kan se hvor der skal være plads til biddet:

Ane

"Outside of a dog, a book is a man's best friend. Inside of a dog, it's too dark to read."
Groucho Marx
0
0
Svar på denne tråd

Omsider svar fra Department of
Forfatter: 
Dato:  03-03-2003 23:34
Hej alle,

Efter at have skrevet til Herman Sprenger de, fik jeg dette svar den 19. februar:

Dear Mr. Petersen

Thank you for your interest in our researches.

The results of the research made in collaboration with the Veterinary
University in Hannover are printed in our booklet
"Leading with feeling" which is available in every well sorted retailer
store.

Please send us your detailed address to supply you with this booklet.

Kindest regards
Herm. Sprenger GmbH
i.A. Marc Meiritz

Så skrev jeg igen, at det var et link jeg bad om, til den videnskabelige undersøgelse på Veterinary University in Hanover med bekræftelse, for at standse den tvivl der åbenbart var blandt ryttere i dk, om der virkeligt havde fundet en sådan videnskabelig undersøgelse sted, på udtalelsen:

"In collaboration with SPRENGER, the Veterinary University in Hanover
undertook a new project which included measuring the height of the equine
palate and the size of cavity where the bit sits.
More than 70 horses' heads were analysed after which it was discovered that

a.. the interior volume of the mouth was less than had been previously
thought

b.. the palate was both smaller and very often flatter than originally
imagined

c.. the space left for a bit is therefore rather limited"

I dag modtog jeg så nedenstående mail:

Dear Ms. Petersen,

My name is Elisabeth Engelke and I work at the Department of
Anatomy of the Veterinary School in Hannover
www.tiho-hannover.de

I did the examination of the horse´s mouth, the Sprenger Company
refer to. One part of the results are published in a German jounal
for Equine veterinary practioners. Its title is "Zur Lage
unterschiedlicher Trensengebisse im Pferdemaul/Position of
different snaffle bits inside the equine oral cavity" by E. Engelke
and H. Gasse, in: Pferdeheilkunde, 2002, 18, pages: 367-376. An
other article is accepted for publication in the journal "Equine
Veterinary Education", however, it is not published until now.

I hope I could help you.

With kind regards
Elisabeth Engelke

Dr. Elisabeth Engelke
Anatomisches Institut
Tier"rztliche Hochschule Hannover
Bischofsholer Damm 15
D-30173 Hannover
tel. +49-511-856-7712
fax +49-511-856-7683

www.tiho-hannover.de

Håber, det er bekræftelse nok, til de der tvivlede på, at en sådan undersøgelse havde fundet sted.

mvh
Bente
0
0
Svar på denne tråd

Tak!
Forfatter: 
Dato:  04-03-2003 11:45
det var da rart - så nu VED vi faktisk, at det ER videnskabeligt bevist, at der ikke er uanede mængder af plads i hestens mund til bid.

Og een ting er, at der er masser af plads på et kranie - men på en levende hest er der jo lidt "fyld" hist og her - for slet ikke at tale om en stoooor tunge inde i munden. Den fylder osse...

Hug your Horses!

99E

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider