Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

løbsk i longen
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 21:18

hej

jeg har lige fået en ny hyp at bruge min tid på, men eftersom ejer siger at den stejler når man rider den, vil jeg begynde fra jorden, for den er lidt "bestemmende", så det vil jeg gerne lige have vendt mere eller mindre først.

hesten er 10 år, og jeg træner efter Ute Lehmanns principper, hvilken er gået helt fint.

Jeg lærte hesten det grundlæggende der gern skulle kunne gøre at longere hende. - Først går det fint, jeg vil kun lade hende skridte, stopper hende når hun begynder at trave, for at undgå problemer.

Alligevel insisterer hun på at trave, og jeg prøver at give alle min signaler for at hun skal stoppe og jeg rykker tovet ind mod mig osv osv. gør alt. og hun løber videre, og jeg har altså ikke kendt den her hest så længe, og føler den er lidt utilregnelig, og jeg bliver faktisk lidt bange for hende.

Hun galopere også videre, og bliver vildt nervøs for at hun vender røven til og sparker, for det synes jeg hun hentydede lidt til.

jeg fik hende så stoppet ved at blokere hendes vej med at hegn

Men jeg ved ikke helt hvordan sådan en problem løses? nogle råd?

0
0
Svar på denne tråd

tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  29-03-2010 23:03

Du skriver ikke hvor længe du har haft hesten og hvordan den har været trænet før, men hvis du "lige" har fået den, skal du nok give den lidt tid. Ellers lyder det da fornuftigt, det du gør.

Hvis den måske er vant til at "man skal løbe hurtigt i longe" kan det tage tid at pille den idé ud af dens hovede igen.

Bliv ved med Ute Lehmann træningen i rebgrime og tov (gå jeg ud fra du bruger) i længere tid før du starter i longen, og vær sikker på at den kan stoppe for dig, bakke og gerne forstå kommandoen "stå", før du begynder.

I longen: Stop den ved at bruge beroligende stemme og gå "bred" ind foran den ligesom i det almindelige lydighedsarbejde, istedet for at trække den ind i volten. Sørg for at have en pisk i mindst dressurlænge med til at holde den på afstand i ubehagelige situationer. Hvis den bliver ophidset af pisken kan man holde den ligesom når man rider (bagudrettet) og kun vippe den frem når man driver eller skal holde hesten på afstand.

Det kan jo også være at den kan lide at få rørt musklerne. Jeg er ikke tilhænger af at jage heste rundt i longen, men jeg tror ikke det skader at lade den løbe et par omgange i frisk tempo, hvis den ikke går amok og river sig løs. Lav evt longen lang nok til at den kan komme sikkert rundt.

Jeg ved ikke om det hjælper, men held og lykke med det.

Gertrud

0
0
Svar på denne tråd

rtghyuj6tt
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 00:44

hesten har stået det samme sted her i nogle år efterhånden, men det er først nu jeg har den i mine hænder. den har ikke været redet så mange gange her, så den har stået stille meget længe, og jeg ikke hvordan den tidligere har været håndteret. tydeligvis ikke som jeg vil håndtere end hest, eftersom den har noget konflikt adfærd med dens stejlen osv.

men jeg er heller ikke tilhænger af at få den løbet træt i longen, men jeg synes godt den må komme af med noget energi, bare jeg kan få den ned i mit tempo bagefter.

men hesten ville gerne at det kører efter dens hovede, jeg tror bare aldrig den har lært at gå i longen.

men jeg vil da prøve at lave noget andet med hende i skridt så, og se om jeg kan få banket noget ind i hovedet på hende ;)

0
0
Svar på denne tråd

Ask....
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 09:35

Måske kan du hente lidt inspiration i denne tråd, hvor trådstarter har samme problem som dig

www.heste-nettet.dk/forum/3/362475/ 362348/

Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

HMS kontra longering
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 11:18

vær opmærksom på at en hest der er trænet af f.eks. Ute lytter 110% efter dit "kropssprog" så alt efter hvordan du kigger, vender skulder, pejer pisk, stiller ben osv læser den det som signaler - og det der for dig naturligt vil indikere stop er ikke nødvendigvis det den forstår ved stop. HMS trænede heste er ofte trænet til at blive ved med at trave selv på lille volte så hvis du ikke får givet et stop den forstår så vil den blive ved - endda sætte tempoet op....

Så det kræver laang tids træning at afvende en hest med at lytte så vooldsomt efter kropssignaler....

Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

bekymret
Forfatter: 
Dato:  30-03-2010 14:28

Jeg sys faktisk det er lidt bekymrende hvis du blir nervøs for den fordi den traver i en longe, og så skriver du den stejler under rytter..

Så tænker jeg hvordan vil du tackle det problem med stejl hvis du er nervøs for trav og lidt venden røv i longen?? Jeg undre mig bare lidt over det.

Jeg har selv en hest der kan finde på at stejle under rytter..

Med hensyn til longe arbejde, kender ikke den metode du hentyder til. Men tålmodighed, rolig stemme når den skal ned i tempo, kontant når den skal op.

Og ros ros ros, når den reagere som du ønsker..

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 13:21

Det er slet ikke så nemt at longere som man skulle tro. Det kyder som om du går for hurtigt frem. Hesten skal først uddannes i skridt før man begynder trav og i trav før man begynder galop.

Prøv at se på min hjemmeside www.kapriole.dk der er en del videoer også om longering, måske de kan hjælpe dig.

Mvh

Henrik

Online Ridebog på www.kapriole.dk

Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.

Akademisk ridekunst: Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

0
0
Svar på denne tråd

dcgtrfvuhyji
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 17:09

det går faktisk forrygende. hun er begyndt at forstå mine signaler, når jeg vender navlen mod bagparten, stoppe hun osv :) jeg kan holde hende i skridt, og også trave med hende fornuftigt.

0
0
Svar på denne tråd

det er godt
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 17:25

at hun er begyndt at lytte til dig, for hvis du bliver forvirret og nervøs, så er det et helt klart signal til hesten fra dig om at noget er farligt, og den bliver endnu mere nervøs. Du er nød til at træne dig selv, før du træner hesten, for nervøsitet og usikkerhed smitter....

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

edrftghyu
Forfatter: 
Dato:  04-04-2010 17:49

jeg plejer nu ikke have det problem med at være nervøs, og det er jeg heller ikke længere. jeg har været meget blandt et par vilde ungheste, hvor jeg har tilredet ene af dem, men den var bare en pony (som jeg selv synes er en stjerne ;-) ). nu fik jeg pludselig en stor hest at tage mig af, som jeg åbenbart lige skulle lære at kende :-)

Men det sjove ved hende her, at hun er verdens største nussehovede ellers, og hun tager med glæde et bid i munden, får sadlen på uden problemer. - alligevel synes hun det ikke bliver sjovt mere på banen, og stejler.

Jeg har den forestilling om, at longen er blevet brugt som straf for hende, så hun forstår det ikke rigtig, og bliver lidt stresset.

Men vi går lidt langsomt frem nu, og jeg håber på fremskridt nu :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider