Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At slappe af i longen?
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 13:23

Hej alle H-ænder :D

Jeg har en hoppe, som desværre nok ikke rigtig har fået lært ordentligt hvordan man stille og roligt går rundt i longen.

Hun ved som sådan godt at hun skal løbe rundt om mig, men hun stresser ret meget op og løber anspændt rundt. Hun løber heller ikke helt ud i longen, men skærer "hjørner" af.

Jeg vil rigtig gerne lave noget mere longearbejde med hende, når vi får lavet bane til foråret, men hvordan dælen griber jeg det an, når fjolset bare spurter rundt med hovedet halvt ude af volten?

Har aldrig jaget hende rundt, og har heller aldrig benyttet mig af en longepisk. Hun opførte sig sådan i longen da jeg fik hende for 4 år siden.

Håber nogen ligger inde med et godt råd. På forhånd tak :)

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

afslapning
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 08:07

tror bare at hun skal have lov til at skridte, indtil hun slapper helt af...

Stine nu med Frontiers Chico

ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter,

derfor spørger jeg min hest!

horses4you.skysite.dk

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 17:26

Jeg ville også øve det i skridt, indtil hesten kunne gå helt ude på volten, eller i hvert fald nogenlunde rundt uden at skære for meget hjørner, og være stillet ind i volten.

Jeg ville bla bruge en pisk til dette, ikke for at jage på hesten eller slå, men for at have en "forlænget arm" at guide den ud i volten med, så er det også nemmere at få den til at stille sig indad, når man samtidig har noget der presser kroppen udad ;-)

Evt ville jeg lægge nogle bomme ud den kunne skridte over på den ene "side", så den havde lidt at koncentrere sig om.

Når hesten slapper af og går pænt rundt på denne måde, burde det være muligt også at overføre det til trav :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 22:40

Jeg vil prøve at starte from scratch, og se om det bliver bedre.

Har også lige set videoerne om longering på www.ravnholm.dk, og det hjalp mig faktisk også meget.

Tror vi skal helt tilbage og indøve hvordan man bliver longeret. Ligesom hvis hun var en unghest, som ikke havde prøvet det før.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 17:06

min unghest... gør lidt det samme.

Men hvis jeg sørger at hun får lov at fræse lidt af i hallen først uden longen og så lidt i longen.. så kommer det af sig selv.

Har desværre måtte arbejde med det i traven, da hun ikke altid har synes at finde ud af det i skridt.

Hun er måske blevet longeret en til to gange om ugen i 10 min når hun har været igang. men je har bare taget det stille og roligt og så slapper hun også mere af..

Det skal dog siges at hvis jeg har en longepisk med holder hun sig godt ude på volten.. men hun er heller ikke bange eller stresser op over den,da hun kun har oplevet den som forlænget arm.

men ikke sikkert der virker på din...

¤Sara¤.

opstaldning tilbydes i lille stald ved haslev

behandlende og velværende massage tilbydes 130 kr/ 30 min - Fysioterapeut stud.

-It's nice to be important, but it's more important to be nice!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg løste det...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 19:36

ved at indlære hesten to kommandoer.

På mange gåture lærte jeg dem en "brrrr" kommando, hvilket betyder afkortning af den gangart hesten er i.

Og en "Hooooo" kommanda, hvilket betyder stå.

Dem tog jeg med i longen og begynder de at stresse, får de enten et hooo eller en brrr, afhængig af hvad der er mest hensigtsmæssig i situationen.

Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  28-01-2010 09:33

Jeg har haft det samme problem med min hoppe, men efter meget øvelse begyndte hun at slappe af. Jeg snakker meget undervejs, hvis det skal være langsommere så siger jeg rooolliiggg igen og igen til hun gør som jeg vil, så roser jeg hende. Når hun så skal sætte farten op, så er det hep hep... og igen med en masse ros når hun gør det.

Nu er jeg også så heldig at hun reagerer meget på ros også fra ryggen.

Håber det lykkes dig

Ellers kan det være du skal prøve med kørelinie, så får hun hjælp på begge sider:0)

0
0
Svar på denne tråd

at stå stille
Forfatter: 
Dato:  05-02-2010 11:54

Jeg har lært min stop signalet ved hjælp af en masse godbidder, så hver gang jeg siger stå stopper hun op og kigger på mig.

Det har givet hende ro i longen, så nu kan jeg benytte en pisk til at placere hende det var ikke muligt før.

Hilsen Amalie

med termin d 17 feb 2010

Bred Shilouette springsadel sælges og kvalitets læder kapsun

0
0
Svar på denne tråd

udover..
Forfatter: 
Dato:  06-02-2010 09:01

udover skridt er det en god ide ikke at lade den løbe, men lave parader eller temposkift (ned i tempo og gangart) hele tiden. Ligesom ved alm. træning.

Lone

If he loved you
Like I love you
I would walk away in shame
I'd move town
I'd change my name - Sting

0
0
Svar på denne tråd

kropsprog
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 20:04

Kropsprog er ekstremt vigtigt i longearbejde. Det kan være at din kropsprog presser for hårdt på hesten, som gøre det svært at slappe af.

Hvorfor skal du longere? Longering er hårdt på hestens ben og meget belastende. Selvfølig er der situationer, hvor det er en god værktøj, men bruget er tit overdrevet.

Nogle gang er det nemmere at få hesten til at forstå, hvis man bruger en mindre volte og langsom arbejder hesten længere væk, men det er vigtig at holde tempoen helt rolig på en lille volte og ikke overdrive træningen.

Longepisken eller enden af reben kan være en god hjælpe som "forlænget arm". Den kan bruges både til at styre tempo og til at presse hesten ud på volten.

Er du ikke selv øvet i longearbejdet, kan det hjælpe at få en anden person til at arbejde sammen med en, for at få lidt vejledning og råd til at rette op på sin fejl.

Husk også at longere lige meget til begge sider. Et ur kan hjælpe med det. Men, som sagt, overdrive ikke brug af longering.

God held.

4BarsRR

----

Passer sadlen ikke? Brug CorrecTORen.

http://www.4barsrr.dk

Dansk eneforhandler af CorrecTORen

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 20:40

Hold da op hvor er der mange der har svaret :D dejligt! Jeg har arbejdet rigtig meget med hende fra jorden - lært hende stopsignal, baksignal osv. Har også redet uden udstyr hvor det har fungeret godt. I longen er det som om hun lukker alting ude, og hun føler åbenbart hun bare skal have "løbet den af", ligeså snart jeg giver hende lidt mere tov. Må bare øve øve øve, og få hende stoppet hver gang hun gør det.

Tror nemlig, ligesom Azina, at man IKKE skal lade hende løbe...

4BarsRR: Tror ikke jeg er aggressiv i mit kropssprog - det er jeg ikke normalt, og som sagt fungerer alt mit andet jordarbejde perfekt (næsten ;-)). Vil rigtig gerne lave lidt longearbejde med hende, for at få hende styrket i forskellige ting. Vil også gerne lave lidt bom-arbejde, og prøve at longere i to liner. Og selvfølgelig bare for variationen.

Men dette bliver først når jeg får lavet bane til sommer :D

Ved nemlig godt at longearbejde kan gøre mere skade end gavn.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 12:20

Det er ganske simpelt - STOP betyder stop, BAK betyder bak, GÅ betyder gå... :)

Jeg starter altid med at skridte mine heste varm i hånden. Her træner vi ganske simpelt stopo og gå. Stoppes der ikke når jeg stopper og siger "stå", så bakker vi et par skridt og prøver igen.

Når først de signaler er indkodet, er det langt nemmere at få dem til at fungere i longen.

I mit longearbejde, koncentrer jeg mig altid om at lave en masse overgange! Det er den eneste måde man får arbejdet dem ordenligt igennem - og den eneste måde de lærer at lytte på :)

Og vigtigst af alt - longen er ALTID et arbejdsredskab, ALDRIG et afkrudtnings-tov :)

Karen
~ Burberry ~
"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"
.: Trakehner - Der Tradition verbunden. Die Zukunft im Blick. :.

Hestklip med spritny Hauptner electric 2000 tilbydes i Odense

0
0
Svar på denne tråd

123446
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 12:55

Karen: Tusind tak for dit svar. Min hest er rigtig god til at stoppe når jeg siger stop, bakke når jeg siger bak, og gå frem når jeg siger "kom frem" ;) (det er faktisk det som virker bedst - hehe).

Men det er som om i longen, at hun bare bliver sådan helt "uuuhhhh nu skal jeg løbe, i flyvetrav, med hovedet ud af volten, så jeg slet ikke er til at få kontakt til". Og dette, selvom det fungerer perfekt når vi bare går. Hun lukker helt af.

Men må bare tage det "step by step", og forsøge at stoppe hende hver gang hun gør det - så hun finder ud af, at det er et no-go at suse rundt.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 14:56

Jeg "longerer" ofte min hoppe, dog ikke i longe-tov da volten simpelthen er for lille, dvs. hun løber...

Derfor "longerer" jeg hende fri, dvs. hun går rundt på hovslaget i hallen/banen og jeg står på midten, dirigerer hende rundt via stemme/kropssprog, hun forstår komandoen skridt/trav/galop, når hun skal skifte volte går jeg ud mod hovslaget og "vender" hende (behøver kun at tage et par skridt ud fra midten, så har hun forstået at hun skal skifte volte)

(kan også via stemmen sænke/øge tempoet)

Bare et forslag, dvs. for min hoppe eks. er en 20m volte for lille, hun har brug for mere plads.

WSAP

0
0
Svar på denne tråd

billede..
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 14:59

Lige et foto at Smukke Valine i fri longering:

WSAP

0
0
Svar på denne tråd

WSAP...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 16:33

Din idé lyder genial, og faktisk er det også det jeg allerhelst vil - være fri for det dumme tov.

Problemet er bare, at det skal foregå på udendørs bane, og ikke i ridehus :(

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 16:43

Cecilie: Hvis du har mulighed for det kan du jo købe nogle hegnsstænger, der er lige til at sætte i jorden og så købe noget plasticbånd, på den måde kan du "indhegne" udendørsbanen

Og så tager det ikke mere end 5 minutter at sætte op og pille ned igen, bare husk at rulle plastikken sammen hver gang efter brug, ellers bliver det noget værre knudeværk

Screw you guys, i'm going Western :)

Lykkelig ejet af 3 skønne muskelhunde + 1 stk Moppedreng :)

31/1 Peugeot Rallye 103, 1½ år til syn sælges, veldholdt og pæn, send pb!

0
0
Svar på denne tråd

2 liner
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 22:54

Hej.

Jeg ville prøve at "køre" hende i to liner. Du skriver, at hun er vant til arbejde fra jorden. Gå skråt bag hende og lær hende at stoppe og gå frem for stemmen og evt. markering med pisk. Lav også rolige overgange til trav - og tilbage til skridt igen.

Bevæg dig langsomt længere og længere væk fra hende, samtidigt med at du begynder at centrere dine skridt, således at hun bevæger sig i en bue. På den måde kan du præge hende til at lære at gå væk fra dig, uden at hun ræser rundt.

Hilsen fra Lise & Umarla

Bruger din rideklub DRF Live og Infosport?
Det er gratis hvis I har abonnement på Stævnesystemet :-)

www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/ IT-systemer

0
0
Svar på denne tråd

Du kan bruge
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 23:20

den gode, gamle metode med en hjælper, der går rundt ude ved hesten og har hånden parat til at bremse, når hesten ikke vil skridte/gå langsomt (y)

Det varer som regel ikke ret længe, før hesten forstår, hvad man ønsker af den - og kan gå derude selv :-)

Og så vil jeg ikke anbefale dobbeltliner i dette tilfælde. Det er faktisk temmelig svært at bruge dem, så medmindre man er dygtig til det i forvejen, er det nok ikke smart at øve sig i dem nu ;-)

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges - klik her :-)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 11:29

Jeanette: Selvfølgelig skal vi have lavet noget hegn af en art, så dit forslag er faktisk en rigtig god midlertidig løsning. Vil selvfølgelig gerne have lavet træhegn rundt om hele banen, så man kan have hesten løs derude, uden man er bange for den smutter :p

Lise: Tak for dit forslag... Er faktisk også noget af det jeg godt kunne tænke mig at prøve med hende, når vi får anlagt banen.

Nina: Er det så svært alligevel?

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

Kimus..
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 12:01

Det er rimelig svært at longere med dobbeltlinier og du kommer nemt til at hænge i bidet uden at ville det.

Det er svært at have indføling med bidet i dobbeltlinierne. Og det er jo ikke i skridt hun løber, men i trav formoder jeg og der gør det bare endnu sværere, fordi du skal tænke og agere hurtigere.

Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 12:16

Sinne: Ja, det har du nok ret i. Har aldrig prøvet det, så har ingen ide om hvordan det virker, og hvordan optømningen overhovedet ser ud.

- sagde Cecilie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 15:15

Cecilie: Ja, det er ihvertfald en billig og nem midlertidig løsning, og kan bruges igen senere inde på banen, hvis der skal løsspringes

Screw you guys, i'm going Western :)

Lykkelig ejet af 3 skønne muskelhunde + 1 stk Moppedreng :)

31/1 Peugeot Rallye 103, 1½ år til syn sælges, veldholdt og pæn, send pb!

0
0
Svar på denne tråd

longering..
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 19:09

Hej jeg har en hoppe der lyder meget som din. Hun var også yderst hyperaktiv i longen og det gik nogen gange voldsomt for sig...

Men jeg fik det råd at have hende i en så lille volde at hun blev tvunget til at skridte. Når hun så slappede af kunne jeg give lidt mere og lidt mere. Det tog et par gange og nu kan hun skridte roligt og afslappet i longen. Nu gør jeg så det samme i traven. Hver gang hun begynder at spurte afsted tager jeg hende ind på en mindre volde og så er hun tvunget til at sænke farten, når hun gør det så får hun lidt mere line. På den måde finder de hurtigt ud af at det kun er når de forholder sig roligt at de får plads. Det er lidt det samme princip man træner hunde ud fra :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider