Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At søge ned - unghest
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 23:08

Hej.

Jeg begyndte at ride min unghest sidste år i oktober, hvor jeg red en måneds tid, inden hun fik en pause.

Jeg er så begyndt at ride igen, og vi kan skridte og trave en lille smule.
Hun er ved at begynde at forstå når jeg ligger schenklen til, at det betyder at hun skal vige for det pres.

Hun går meget højt med hovedet, og det virker som om hun har det fint med hovedet der.

Jeg gør ikke noget for at hun skal søge ned, da jeg håber det kommer af sig selv, så hun også får ryggen med.
Og med ikke noget, så mener jeg at jeg ikke piller ved bidet. Det bruger jeg kun til at dreje og stoppe med.

Hvor lang tid gik der før jeres hest begyndte at søge ned og få ryggen mere op, da i tilred den?
Har ikke så meget erfaring med tilridning, derfor jeg spørger.

Lige nu går hun sådan her:

Beklager min opstilning, men har for korte bøjler, så kommer ikke ordentlig ned i sadlen.
Har desuden en dårlig vane med at læne mig fremad, men den er blevet bedre, efter jeg har fået ny sadel.

Simone & Ja'thopa OX
- Brøderup Ungdomsskole 06/07

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Hestegalleri - Ja'thopas Hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Indput
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 23:22

det kan se ud som om du sidder lidt langt bagude i sadlen og derfor måske kommer til at trykke hesten lidt ned i ryggen, når du sætter dig? Det gør at de ikke vil lægge ryggen til.

Samtidig ser du også lidt blokeret ud i dine hænder, de er meget lave og ligger nærmest på sadlen.

Det er min erfaring at er hesten rask, så søger den ned når den slapper af under rytter. Du skal nok ikke ride alt for meget rundt i den der facon, for hesten for seriøs træning af underhalsen ;)

Hvordan er hesten i longen? Er den god der ville jeg sørge for at den fik styrke gennem longearbejdet til at gå i en bedre facon, hvor den var bedre med over ryggen og i samme periode skridter laaaange ture i terræn, gerne i bakker.

Hvad træner du når du rider? Bare ligeud, rundt, volter, træning i terræn osv?

Super at du lægger billerder herind og spørger

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

stor ros
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 23:24

stor ros til dig og din fine unghest, synes det er fonuftigt ikka at "pille" :)

det jeg persolgit vil arbejde med er at du kan sende hesten frem føsrst i en jordvindene skridt for sædet, dvs kippe en smule fremad åbne hånden og forsigt opmundre hesten til at gå fremad. meningen med det er at den så går frem med øget rugsving og energi i bagbenen og så komme næsen frem og ned.

når den kan i skridt så prøv i trav også

det er umiddelbart en god tøjle længde du har, men prøv at være opmærksom på hvornår hun gerne vil yderligere frem med hovedet, det skal hun ALTID have liv til & ros for, og en 100% behagelig og neutral rytter

held med arbejdet, er en SKØN unghest du har!

real joy is definitely a golden horse! <3

laver/sælger hestefigure af høj kvalitet

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  25-03-2010 23:41

Det er ikke så tit jeg longere hende, men sidste jeg gjorde søgte hun fint ned, og støvsugede også lidt.
Hun får massere ros når hun gør det.

Tusind tak begge to, kan bruge alt hvad i har skrevet. :)

Simone & Ja'thopa OX
- Brøderup Ungdomsskole 06/07

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Hestegalleri - Ja'thopas Hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Ungheste
Forfatter: 
Dato:  26-03-2010 08:32

Jeg er selv i gang med en unghest, der går næsten på samme måde med rytter - dog knap så spændt i halsen. Jeg er gået på kompromis og vægter lydighed frem for biomekanik - hesten er ikke min, og ejer har ikke redet i en del år, derfor er det vigtigt, at signalerne kommer 100% på plads.

Hesten skal udelukkende bruges til skovtur, og ejer vil gerne have en hest, der kan rides med kontakt.

Jeg var i starten også noget utryg ved blot at give hesten fuld frihed fortil, altså de helt løse tøjler. Derfor fik jeg ikke altid givet ordentligt efter, hvilket resulterede i, at den nogle gange selv gik i tøjlen i et forsøg på at strække sig .

Det skulle ikke ske ret mange gange, før jeg fik mudret signalerne fra tøjlen godt og grundigt til. Hesten holdt så hele tiden lidt på sig selv, for at undgå at få et træk i munden, hvilket også gav sig udslag i en masse uro i munden og tværen og modtræk, når jeg gav stopsignalet for tøjlen.

Hesten har et fint installeret stopsignal for stemmen, så det måtte jeg ty til for at få stopsignalet for tøjlen rettet...

Så nu har vi de 2 sidste gange arbejdet på at få det lette stop for tøjlen tilbage, og så er jeg gået på kompromis med ejerns ønske og gået over til helt løse slasketøjler ...indtil videre fungerer det meget bedre = ro i munden igen og stoppet går i benene i stedet for i halsen.

Jeg ved ikke, om du kan bruge det jeg har skrevet til noget, men jeg tror, du skal være ultra opmærksom på om hesten selv går i tøjlen, når du vælger at ride med så korte tøjler - din hest ligner en sensitiv dame, og selv på min meget lidt sensitive unghest, var det nok til, at den ikke kunne finde ro og forståelse for tøjlen...og nu vil det så vise sig, om den begynder at strække sig frem og ned, når jeg ikke længere forstyrre den fortil .

Ellers er jeg helt enig i de råd Janne har givet dig ...

De venligste hilsner Louise

Verden er i farver

0
0
Svar på denne tråd

Balance?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2010 09:09

Hvordan er tempoet når hun søger frem og ned i longen? Kan det være hun måske falder ud i skuldrene (og øger tempoet en smule) når hun gør det?

Hvis hun falder ud i skuldrene kan det være svært for hende at lade halsen falde ned når du rider på hende, da hun så (måske) bruger halsen til at balancere med :)

Hvordan er tempoet når du rider?

Hvordan går hun når du skridter på hende?

Hvordan er hendes ligeudretning? Er halsen lige på kroppen? Sporer hun lige? Det er også ting der kan hindre at hun kan komme til at slippe sin overline og strække halsen frem og ned (og ud).

Som en anden vist har nævnt kan du også hjælpe hende via din opstilling. Jeg tror ikke nødvendigvis du skal have længere bøjler. Men du skal have flyttet din mås ;) ind over dine ben, således at du balancerer med vægten i dine bøjler og du kommer fri af hendes lænd. Så er du også mere fri i din krop til at hjælpe hende.

Jeg har selv en unghest som jeg skal igang med at tilride. Jeg er så småt gået igang med longering (nu når banen endelig er tøet op - juhuu) og jeg fokuserer her på at hun skal gå ligeudrettet og i balance - hun går med halsen stort sat vandret ud fra kroppen når jeg synes hun går bedst. Kommer hun for langt ned med næsen falder hun for meget på forparten, og kommer hun højere op spænder hun i ryggen :) Det er en svær balancegang - men et spændende arbejde. Og jeg glæder mig helt utrolig meget til jeg også kan komme igang med arbejdet fra ryggen :)

- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins

thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

Min havde Så meget under
Forfatter: 
Dato:  27-03-2010 08:58

hals, at den gik som en giraf. Ja og jeg kunne heller ikke det store.

Men det tog 1,5 år at få den frem og ned og yderlig 1 år at få lagt muskler i overlinen så halsen kom til at vende den rigtig vej:-).Og nu øver vi så på at får nakken som højste punkt, unden at spænde og slå fra. Men at den bliver stabil fortil. Så meget tålmodighed plus mere, mere og meget tlåmodighed.

God fornøgelse

skive til mig hvis der er spørgsmål til dressurkursus.

0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2010 15:10

Nu har jeg ikke læst de andre svar, men det er min erfarring at unghesten i starten, går i den position den har det nemmest ved (såfremt man lader den.)

Nogle heste søger dybt, andre holder hovedet højt, andre søger frem og ned.

Det jeg oftest oplever er dog at hesten holder hovedet højt og gerne vil fremad, med tildens til at miste balance/falde på forparten, fordi de bliver for ivrige

(dette er iøvrigt min ynglingstype at arbejde med, da det somreglt betyder, at de bare gerne "vil", og blot mangler lidt erfarring)

Under tilridning/skolning er hovedets placering det jeg lægger mindst vægt på, det vigtige er at hesten er glad, reagere/lærer at reagre, for hjælperne og at den lærer at slappe 100% af.

Når dette er lært vil hesten, i langt de fleste tilfælde, søge ind i en naturlig position (sænke hovedet og gå let frem og ned.) men i starten af træningen er det ikke det, der er vigtigt for mig :)

Jeg "faldt" lige over sanne olafsson's hjemmeside inde på "produkter og leverandører", og inde på hendes galleri er der en fin billede serie af en hest i tilridning, der ret godt beskrver hvad jeg mener :)

www.korrektridning.dk/ Tilridning.html

Prøv og læg mærke til hvor super den går efter 1 måneds træning! Det er rigtigt godt, nogle heste tager selvf. længere tid end andre.

Det sagt, så er longering en god måde at lærer hesten at gå fint frem og ned, -hvordan går den når den bliver redet i longen?

:)

Mvh.

L Nielsen.

<3

0
0
Svar på denne tråd

enig med Liv
Forfatter: 
Dato:  27-03-2010 18:44

Jeg synes også det ser rigtig pænt ud inde på Sanne Olofsens hjemmeside (Y) (Y) (Y) (Y)

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Nielsen (LS Horses)
Forfatter: 
Dato:  27-03-2010 22:18

Tak for linket til Sanne Olofsens hjemmeside.. er helt enig med Søs.. rigtig pæn ridning overvejer faktisk at få undervisning af hende da jeg kan se hun kører i mit område og hun lyder til at undervise på en fornuftig måde..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider