Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At træne det modsatte?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 09:26

Hvordan kan det på nogen måde være hensigtsmæssigt at træne piaf på den måde som AH fremviset på LDR clinicen i Herning LINK

..."Når Andreas viser en øvelse der relaterer sig til piaf, hvor hesten er dyb foran og ikke er tilstrækkeligt inde, at bære på bagbenene er det jo netop kun en deløvelse i bestræbelserne på senere, at kunne udføre en mere korrekt piaf på banen. Det ville være helt meningsløst og unfair over for hesten, at bede den om at udføre en korrekt piaf hver gang den skulle øve dette"... skriver Jens Trabjerg i sin blog LINK

Der er tale om en veluddannet dressurhest på 17 år, der tydeligt står med al vægten på et forben, mens den løfter begge bagben - i dens forsøg på at lave noget der ligner piaf i LDR holdning - er det virkelig som Trabjerg her påstår, en helt bevidst handling fra rytteren side og ønskværdigt for den videre træning af hesten...

I følge nyheden Andreas Helgstrand giver træningstips LINK, lægger han under pkt. 4 vægt på:

..."Travers/Versade, schenkelvendinger er en god øvelse til de unge heste, det er nemlig en løsgørende øvelse, fortæller Andreas. Når man starter de unge heste op i sideøvelser så få bagparten med fra starten. Andreas oplever at folk nogle gange ikke lægger vægt på at hesten skal have bagparten med når de starter unge heste op, men de kan ligeså godt gøre det rigtigt fra starten. Når man rider travers og versader skal man ligge vægt på at hestens skuldre er på plads, at hesten har takter rent og at den tænker fremad"...så i følge AH selv, så er det altså en vigtig del at selv unghesten gør tingene rigtigt lige fra starten - både hvad angår bagparten og takten - hvordan kan det så være ikke vigtigt i en så krævende øvelse som piaf med en ældre hest?

For mig lyder Jens Trabjergs forklaring en smule søgt, lidt hen ad, at manden for en hver pris vil forsvare LDR, og så opfinder han på nogle mystiske forklaringer.

Hvorfor stiller man som fortaler for LDR, ikke sig selv det spørgsmål om der skulle være noget i træningsmetoden, der forhindre hesten i at sætte sig bagtil og bibeholde sin takt?

Jeg håber, han tager imod tilbuddet fra Epona ..."Jeg sender dig gerne et login, så du kan danne dig en informeret holdning om vores arbejde"... LINK - det vil give en mere saglig debat, end blot fortsat at kritisere kritikernes arbejdsmetoder.

Jeg kunne godt tænke mig, at der kom nogle forklaringer på hvorfor denne omvendte form for træningen er god og opbyggende for hesten.

Jo mere der kommer frem i lyset om LDR, des flere spørgsmål og større undren melder der sig hos mig...jeg håber, I har lyst til at forklare i en god og saglig tone ...

Jeg er drøn træt af skænderier og mudderkast, så hold venligst det ude af denne tråd.

De venligste hilsner Louise

Verden er i farver

0
0
Svar på denne tråd

gode spg.
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 10:19

Gode spg. som jeg også ser frem til svar på :-) Jeg har undret mig over det samme i indlæg på jens trabjergs blog, men svarene udebliver.

I en ordentlig tone, venligst :-))

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 10:26

Louise...

Jeg forstår heller ikke den gavnlige effekt af at træne hesten i det modsatte af det ende resultatet skal blive. Jeg har spurgt Jens Trabjerg om det samme i en blog kommentar. Så nu må vi se om han svarer på det.

Jeg kan huske engang for længe siden angående prissættelse af en hest, hvor der blev argumenteret for at prisen skulle højere op fordi hesten "kunne princippet i en øvelse" - men har det at hesten kan princippet i en øvelse nogen værdi hvis det ikke udføres på den rigtige måde? Er trav på stedet på forparten virkelig princippet i en piaf - forstået sådan at man kan bygge videre på det og få samlingen bagefter - eller er det bare en helt anden øvelse der minder (lidt) om den anden?

Jeg er mest af den sidste opfattelse, men det kunne jo være interessant at høre om der var nogen der var den modsatte mening.

Jeg vil mene at hvis man skal blive bedre til en øvelse (ligegyldigt om det er til hest eller ej) så skal man øve del elementerne af den øvelse, og sørge for at de muskler man skal bruge til at udføre øvelsen bliver stærkere og stærkere. Så hvis jeg f.eks gerne vil blive god til at stå på hænder. Så kræver det dels at jeg styrker mine arme, og dels at jeg træner min balance for at kunne opnå det at blive bedre. At løbe en tur er helt sikkert sundt, men det ville jo ikke gavne mig meget i forhold til at blive bedre til en specifik ting der kræver jeg bruger nogle helt andre muskler.

- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins

thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

i min overbevisning....
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 11:25

I min overbevisning, er det så ikke det samme argument der bruges hos dem der rider remonte med "næsen i sandet"? Jeg synes ofte jeg har læst folk skrive, at hesten ganske vidst er på forparten i første fase af uddannelsen, hvor de går med næsen helt nede i jorden, MEN at det kun er ment som en forberedelse til, at den senere kan kippe lænden og komme på bagparten...

Hilsen Mette

Undervisning ved berider Kenn Rehmeier tilbydes i Tylstrup (9382)

Skriv for mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 11:42

Er der ikke efterhånden nok tråde om emnet, både her og andre steder?!

Men Mette har jo lidt ret, og det samme argument gør sig gældende når det kommer til først at lære hesten at gå uden tøjlekontakt og reagere på tankens kraft, for derefter at skulle ride hesten med kontakt på tøjlen/biddet, som fordringerne foreskriver.

Og sådan kunne man blive ved, jeg er hverken ikke medlem af hverken "støvsugerbanden" eller "LDR-gruppen", jeg er bare træt af at de samme mennesker bliver ved at skrive det samme og ting og klappe hinanden på skulderen i utallige tråde!

Mvh Alette (Der synes at Heste-nettet engang var et hyggeligt sted at bruge tiden )

0
0
Svar på denne tråd

springe trådene over?
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 11:46

Kan man så ikke bare hoppe de tråde over - der er jo MASSER af andre tråde på træning der ikke handler om disse emner ?

0
0
Svar på denne tråd

Nej Alette
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 11:50

det er der ikke....

I de tråde, hvor der sagligt bliver argumenteret for sin sag uanset om man er til LDR, remonte, AKA mv ført til AHA oplevelser og jeg er personligt blevet mere bevidst og bedre til det jeg gør.

Det jeg er træt af i trådene er de folk, som spolerer en god træningstråd, fordi de ikke kan skelne imellem at spille bolden i stedet for manden!

Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

mellemregninger
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 12:19

Mette, du har fuldstændig ret - Når hesten trænes med maksimalt stræk, dvs. hvor halshvivlerne danner et C istedet for et S, trænes samtidig de muskler, som senere i forløbet skal få hesten til at løfte ryggen og kippe i bækkenet. Hesten vil derfor (forhåbentlig - afhægigt af rytterens kompetencer) gå fra at være på forparten i sin træning til at være på bagparten.

Husk, at hesten ikke har maksimalt stræk, blot fordi den går med næsen i sandet. Mange heste har slet ikke brug for at gå med næsen i sandet for at opnå maksimalt stræk.

Omvendt kan hesten også gå med halsen sænket og næseryggen foran det lodrette plan og stadig træde mere igennem på det bagerste bærende ben.

Hvilke muskler trænes der, som skal forbedre den korrekte piaf, når hesten trænes i piaf på forparten?

Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd

godt indlæg
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 12:24

Mette (Y)

0
0
Svar på denne tråd

trip trap træsko
Forfatter: 
Dato:  24-03-2010 12:33

Jamen egentlig er det vel et meget relevant spørgsmål at komme med om "det ikke er det samme som når hesten rides med snuden i sandet".

Mit svar må selvfølgelig blive nej.

Først og fremmest vil jeg sige at jeg ikke rider efter at hesten skal strække næsen ned i sandet. Jeg rider efter at hesten skal lære at strække halsen frem. Om det så er med eller uden kontakt på tøjlen afhænger af hesten.

Min grund til at gøre det er at jeg mener at hesten kun kan komme til at arbejde rigtigt igennem sin krop og dermed bruge sin ryg/bagben etc korrekt, hvis den selv strækker sin hals ud af kroppen.

Medmindre man ligefrem spænder en line i næsen af hesten mens man bakker den ;) :P kan man ikke tvinge den til at strække næsen frem. Derfor er mit middel til at opnå det at forstyrre den så lidt som muligt ude fortil, og hele tiden stræbe efter den er afslappet.

Når hesten strækker sin hals frem er det ikke meningen den skal falde på forparten. Og med at falde på forparten mener jeg at falde ud i skulderen og trække hele forparten m brystbenet nedad. Den skal gå med halsen ude men balanceret og med brystbenet "suget ind".

Hvis hesten falder ud i skuldrene og okser afsted på forparten i lang tid med næsen i sandet, mener jeg heller ikke det er hensigtsmæssigt, selvom jeg dog mener det er bedre end at præsentere end grandprix hest der er minimum lige så meget på forparten, blot med næsen placeret et andet sted ;)

Det vil sige at de (måske) lange tøjler og den fremadstrakte hals er første skridt på vejen mod noget der senere kan blive en samlet hest. Hesten skal "lære" at aktivere disse muskler, og der skal opbygges styrke nok til at man har et fundament at arbejde videre med. Det vil sige - i min optik er det ikke en modsætning til det jeg gerne vil nå, men en byggesten - hvor jeg har nogle klare tanker om hvad der skal ovenpå.

Det jeg gerne vil forstå er hvordan rytteren på hesten der tydeligt er på forparten i piaf/paggage ser dette som et skridt på vejen til en samlet piaf hvor hesten bærer bagtil. Jeg mener at der er en modsætning i dette - som jeg ikke ser i mit ønske om at ride hesten frem, (ned) og ud. Det KAN sagtens være der er nogle tanker og ideer bagved som kan anskueliggøre hvordan denne modsætning kan forsvares - ligesom jeg mener at jeg har en god forklaring på hvorfor hesten skal startes i frem/ned/ud. Og det er denne forklaring jeg er interesseret i at høre :)

- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins

thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider