Hvordan kan det på nogen måde være hensigtsmæssigt at træne piaf på den måde som AH fremviset på LDR clinicen i Herning LINK
..."Når Andreas viser en øvelse der relaterer sig til piaf, hvor hesten er dyb foran og ikke er tilstrækkeligt inde, at bære på bagbenene er det jo netop kun en deløvelse i bestræbelserne på senere, at kunne udføre en mere korrekt piaf på banen. Det ville være helt meningsløst og unfair over for hesten, at bede den om at udføre en korrekt piaf hver gang den skulle øve dette"... skriver Jens Trabjerg i sin blog LINK
Der er tale om en veluddannet dressurhest på 17 år, der tydeligt står med al vægten på et forben, mens den løfter begge bagben - i dens forsøg på at lave noget der ligner piaf i LDR holdning - er det virkelig som Trabjerg her påstår, en helt bevidst handling fra rytteren side og ønskværdigt for den videre træning af hesten...
I følge nyheden Andreas Helgstrand giver træningstips LINK, lægger han under pkt. 4 vægt på:
..."Travers/Versade, schenkelvendinger er en god øvelse til de unge heste, det er nemlig en løsgørende øvelse, fortæller Andreas. Når man starter de unge heste op i sideøvelser så få bagparten med fra starten. Andreas oplever at folk nogle gange ikke lægger vægt på at hesten skal have bagparten med når de starter unge heste op, men de kan ligeså godt gøre det rigtigt fra starten. Når man rider travers og versader skal man ligge vægt på at hestens skuldre er på plads, at hesten har takter rent og at den tænker fremad"...så i følge AH selv, så er det altså en vigtig del at selv unghesten gør tingene rigtigt lige fra starten - både hvad angår bagparten og takten - hvordan kan det så være ikke vigtigt i en så krævende øvelse som piaf med en ældre hest?
For mig lyder Jens Trabjergs forklaring en smule søgt, lidt hen ad, at manden for en hver pris vil forsvare LDR, og så opfinder han på nogle mystiske forklaringer.
Hvorfor stiller man som fortaler for LDR, ikke sig selv det spørgsmål om der skulle være noget i træningsmetoden, der forhindre hesten i at sætte sig bagtil og bibeholde sin takt?
Jeg håber, han tager imod tilbuddet fra Epona ..."Jeg sender dig gerne et login, så du kan danne dig en informeret holdning om vores arbejde"... LINK - det vil give en mere saglig debat, end blot fortsat at kritisere kritikernes arbejdsmetoder.
Jeg kunne godt tænke mig, at der kom nogle forklaringer på hvorfor denne omvendte form for træningen er god og opbyggende for hesten.
Jo mere der kommer frem i lyset om LDR, des flere spørgsmål og større undren melder der sig hos mig...jeg håber, I har lyst til at forklare i en god og saglig tone
...
Jeg er drøn træt af skænderier og mudderkast, så hold venligst det ude af denne tråd.