Hvis hesten har stået stille så længe som du beskrier, så ville jeg gå et par trin tilbage i træningen.
Jeg har ingen problemer med at du longerer - for ellers skulle man jo gribe det an på samme måde med ungste når de startes op og der indlongerer man dem jo ofte før de får rytter på.
I starten er det naturligvis ikke ret lang tid ad gangen, fordi de ikke har styrken til det og derfor hurtigt vil rulle udover skuldrene, hvis man presser dem udover deres nuværende styrkeniveau. Men det tager jo i princippet 3 mdr. at indlongere en hest siger de kloge hoveder.
Jeg har da selv planer om at når min skal igang igen, så bliver longen også brugt som et redskab - dog ikke ret lang tid ad gangen i starten, fordi jeg højest sandsynligt vil være en større begrænsning end hesten.
Men jeg ville sætte temoet ned
Jeg ville af en hest der har været ude længe - nu har min jo selv været ude næsten 3mdr. efterhånden pga. jeg er skadet, forvente at det tager mindst ligeså lang tid og omend ikke længere at genvinde den gamle muskelstyrke.
Det betyder at jeg ville starte den hest et helt andet sted end I har gjort - nemlig som de andre foreslår med nogle gåture.
Det for at få bare en smule styrke i sener og muskler inden der kommer stor belastning på hesten i form af volte arbejde.
Faktisk så tror jeg at jeg ville starte den i køreliner i en grime eller lignende (ikke med bid i munden). Naturligvis under forudsætning af at hesten tidligere har haft kenskab til køreliner og derfor sagtens kan genkende det for ikke at lave vægtbelastning med det samme og samtidig indkode nogle signaler for stop, bak og drej - og lære heste at den sagtens kan gå forest når vi er på tur.
Det vil jo naturligvis ikke give noget over én dag, men over et par muligvis længere uger ville det give en hel del og dermed så får hesten en smule kondition opbygget gennem skridtarbejde før man byder den andet.
Dernæst ville jeg så ligge arbejde fra jorden på folden (vi har ingen bane) ind. Sådan helt almindelig arbejde som jeg normalt laver med min hest fra jorden - hvor den bl.a. skal flytte sig i forsk. retning.
Og først derefter vil jeg vurdere hesten klar til longe arbejdet i skridt og lidt trav - men på den måde jeg longerer på kommer det helt af sig selv i starten - efter 10 min er hesten DØD!.
Naturligvis kan man skridte hesten på tur i stedet for de lange liner men det er bare fordi jeg har en knæskade og derfor vil jeg skulle genoptrænes sammen med hesten og derfor vil det også tage meget lang tid.
Jeg regner med at jeg skal bruge 4 - 6 mdr. muligvis mere inden JEG kan ride det der svarer til 30 min. let bane arbejde med lige meget belastning i højre og venstre bøjle.
Derfor vil den genoptræning jeg kommmer til at give ham også være fokuseret på, at jeg samtidig er nødt til at træne mit knæ korrekt - og derfor skal jeg bruge meget lang tid på at genoptræne, fordi jeg samtidig selv skal igang - roligt ganske vidst - efter ikke at have kunne noget i det der nu pt. nærmer sig et år.