Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Råd til genoptræning??
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 10:30

Hej alle sammen.

Jeg er så heldig at jeg har fået lov til at ride en kanon sød pony op.

Men men hun har været brugt som avlshop i 2år hvor hun ellers ingenting har lavet. Hun har ingen skader, i hvert fald ikke hvad jeg ved af.

Hun er en OX araber med masser af stædig hed!

Vi har intil videre været igang med at longere hende i longere, hvor hun har været meget vild de første par gange. da hun så en dag slappede meget af i longen og virkede meget fattet! fik jeg lov til at trave og skidte lidt på hende i longen, og det tog hun også pænt.

Men da jeg så en anden dag havde redet hende i hallen uden longe stod hun med nyrerslag da vi kom tilbage til stalden, fordi hun havde hidset sig selv så meget op, at hun havde lukket for ilttilførelsen eller hvad det nu hedder til bagparten. Fordi at jeg ville have hende i rigtig galop på den ene volte, og det ville damen ikke

Hvordan vil i sige, at jeg skal genoptræne hende? når det ikke skal tage alt for lang tid, og når jeg ikke vil have at hun skal få nyrerslag igen??

Knus ..

0
0
Svar på denne tråd

stædig?
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 10:41

hejsa,

ville bare sætte et lille spørgsmålstegn ved, om du er sikker på, den er stædig.

"hun havde lukket for ilttilførelsen eller hvad det nu hedder til bagparten. Fordi at jeg ville have hende i rigtig galop på den ene volte, og det ville damen ikke"

Der er én måde, jeg altid kan se, om min hest har ondt. Det er ved, at hun ikke vil gå på højre volte. Det er godt nok pga. hoften. Jeg har også været stædig, indtil jeg fandt ud af, hun faktisk ikke prøver at snyde mig, men har ondt. :)

Men kun et lille tip.

Lone

http://avlsforum.ning.com

Der skal lige klikkes på det første link, der kommer frem :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 13:17

Hej.

Ja jeg er sikker. For hun ville ikke give sig, og dyrlægen sagde, at hun havde hidsitet sig selv så meget op, at hun havde lukket for ilttilførelsen. Fordi jeg forlangte at hun skulle gå i rigtig galop. Men ja hun har sikkert været øm når hun ikek rigtig har så meget balance eller bæring.

Knus:)

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 15:15

Hesten har intet lavet i 2 år og det første i gør er at smide den i en longe og lade den tonse rundt - samt med rytter på os :s

Jeg er virkelig forarget over at man kan vælge at starte en genoptræning på denne måde.

Hesten skal have opbygget kondi, muskler og det hele og hesten er ALDRIg baare stædige og dumme fordi de ikke lige gider eller vil !!

Du skal begynde forfra, stille og roligt. Man starter ud med at skridte (helst ligeud i skoven), fx 20 min første dag, hveranden sætter man så tiden 5 min op. Sådan så du ender med at skridte ca 1 times tid i træk vil jeg sige. Så kan du begynde at lægge travintevaller ind. Hesten skal kunne trave for en løs tøjle, frem og ned da den ingen muskler har tilbage fra ridningen når når den har været avlshoppe så længe. Så rolig trav intervaller og lad være med at forlange noget af hende andet end at hun traver i et roligt tempo, ligeud på hovslaget. Start med 5 min og så skridtpause. Start med fx intervaller af 5 min på første dag. Sæt så intervallerne op så du har 3-4-5 intevaller af 5 min pr gang. Når du er fx oppe på 5-6 trav intavaller ville jeg roligt sætte tiden af intevallerne op.

Kig evt på dyredoktorens hjemmeside, de har et fint genoptræningsprogram synes jeg til heste som ikke har stået skadet, men blot skal igang igen stille og roligt.

Du ender med hesten bliver skadet i stedet for. Og vent for guds skyld med longetræningen til hesten er igang med at trave i hvert fald om de 20min halv time dagligt.

Hvis den har meget krudt så luk den løs i ridehuset eller lad den komme noget mere på fold. Hvad får hesten at spise nu og hvor mange foldtimer?

Dejlig, godmodig Haflinger hoppe sælges billigt som let/hygge dressur- og skovturshest.

Har en skade, som gør hun ikke må ride "hård" dressur eller spring.
McLean trænet, meget simpel og tillidsfuld.

0
0
Svar på denne tråd

Du er desværre temmelig
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 15:18

galt på den.

Når den har gået med føl i to år, så skal den genoptrænes BLIDT i et par måneder, ALLERmindst.

Den skal skridte ture ud på fast underlag en 2-4 uger, derefter lægger man lidt trav ind i SMÅ korte intervaller og først i slutningen af perioden en SMULE galop.

Derefter lidt LET baneridning hveranden dag et par måneder, skiftevis med ture ud.

At forlange galop på bane efter kun FÅ dage i longe og med rytter er alt for meget, alt for meget.

Især i det her kolde vejr, virkeligt hårdt for musklerne.

Personligt ville jeg bruge 4-6 mdr på genoptræning, ellers risikerer du en sene eller ledskade, som er meget mere langvarigt end nyreslag.

Lad nyreslaget være en advarsel og få så lært hvordan man gør det ordentligt, så hesten bliver stærkere og ikke behøver værge for sig.

Efter føl, ville jeg også ALTID få den tjekket af tandlæge og kiropraktor først.

Det lyder som en meget "rå- banan" måde I har gang i, nu.

Hvis I gerne vil have en smadret pony, så fortsæt- men det er dumt af både dig og ejeren.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak, ca.175 cm (3,5 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero
2. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Tid, tid, tid
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 16:48

Genoptræning tager tid - sådan er det bare. Alt andet er med stor risiko for at skade hesten! Hvis du er en hesteven, og ikke kun én, der hurtigt vil tilfredsstille dine ønsker, ændrer du adfærd. Med det du nu ved, gennem denne tråd, kan du hjælpe hesten til at få et godt liv som ridehest. Fortsætter du som før, burde du og ejeren skamme jer. Måske er du heldig med at du må ride hesten, men den er sørme ikke heldig med at du rider den, hvis du ignorerer rådene.

Håber meget, du / I har handlet i uvidenhed og nu, da du ved bedre, gør bedre.

Der går lang tid - du kan ikke finde en hurtig genvej uden af risikere hestens helbred!

Godt, du søger hjælp. Kun godt, hvis du vil rette dig efter ovenstående!

Held og lykke med at genoptræne hesten.

Hilsen Elena

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 18:16

Hvis hesten har stået stille så længe som du beskrier, så ville jeg gå et par trin tilbage i træningen.

Jeg har ingen problemer med at du longerer - for ellers skulle man jo gribe det an på samme måde med ungste når de startes op og der indlongerer man dem jo ofte før de får rytter på.

I starten er det naturligvis ikke ret lang tid ad gangen, fordi de ikke har styrken til det og derfor hurtigt vil rulle udover skuldrene, hvis man presser dem udover deres nuværende styrkeniveau. Men det tager jo i princippet 3 mdr. at indlongere en hest siger de kloge hoveder.

Jeg har da selv planer om at når min skal igang igen, så bliver longen også brugt som et redskab - dog ikke ret lang tid ad gangen i starten, fordi jeg højest sandsynligt vil være en større begrænsning end hesten.

Men jeg ville sætte temoet ned
Jeg ville af en hest der har været ude længe - nu har min jo selv været ude næsten 3mdr. efterhånden pga. jeg er skadet, forvente at det tager mindst ligeså lang tid og omend ikke længere at genvinde den gamle muskelstyrke.

Det betyder at jeg ville starte den hest et helt andet sted end I har gjort - nemlig som de andre foreslår med nogle gåture.

Det for at få bare en smule styrke i sener og muskler inden der kommer stor belastning på hesten i form af volte arbejde.

Faktisk så tror jeg at jeg ville starte den i køreliner i en grime eller lignende (ikke med bid i munden). Naturligvis under forudsætning af at hesten tidligere har haft kenskab til køreliner og derfor sagtens kan genkende det for ikke at lave vægtbelastning med det samme og samtidig indkode nogle signaler for stop, bak og drej - og lære heste at den sagtens kan gå forest når vi er på tur.

Det vil jo naturligvis ikke give noget over én dag, men over et par muligvis længere uger ville det give en hel del og dermed så får hesten en smule kondition opbygget gennem skridtarbejde før man byder den andet.

Dernæst ville jeg så ligge arbejde fra jorden på folden (vi har ingen bane) ind. Sådan helt almindelig arbejde som jeg normalt laver med min hest fra jorden - hvor den bl.a. skal flytte sig i forsk. retning.

Og først derefter vil jeg vurdere hesten klar til longe arbejdet i skridt og lidt trav - men på den måde jeg longerer på kommer det helt af sig selv i starten - efter 10 min er hesten DØD!.

Naturligvis kan man skridte hesten på tur i stedet for de lange liner men det er bare fordi jeg har en knæskade og derfor vil jeg skulle genoptrænes sammen med hesten og derfor vil det også tage meget lang tid.

Jeg regner med at jeg skal bruge 4 - 6 mdr. muligvis mere inden JEG kan ride det der svarer til 30 min. let bane arbejde med lige meget belastning i højre og venstre bøjle.

Derfor vil den genoptræning jeg kommmer til at give ham også være fokuseret på, at jeg samtidig er nødt til at træne mit knæ korrekt - og derfor skal jeg bruge meget lang tid på at genoptræne, fordi jeg samtidig selv skal igang - roligt ganske vidst - efter ikke at have kunne noget i det der nu pt. nærmer sig et år.

0
0
Svar på denne tråd

Som de andre siger
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 23:22

Så lyder det som om i går alt for hurtigt frem i genoptræningen.. og det er sandsynligvis det der er skyld i nyreslaget.. heste er altså ikke stædige og tænker at nu vil jeg ikke gå i korrekt galop og det har intet med at den ikke vil give sig at gøre.. der er en grund til den ikke vil.. det kan være smerter, stivhed, at den ikke ved hvad du vil eller lignende..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider